En blodfersk bonusjeger på tur med TAP til NYC

Tråd i 'Reisebrev' startet av P3tterBK, 05. febr 2020.

  1. P3tterBK

    P3tterBK Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    608
    Bonuspoeng:
    83
    https://www.carmellimo.com/index.html

    For de enkleste bilene alene, er det omtrent som taxi. La ved linken til siden. Syns opplegget fungerte veldig greit og vil mest sansynlig bruke dem igjen. Bare å spørre om det er noe mer jeg kan svare på.
     
    ArthurDent and holmen like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja : da løste deg tekniske seg. Verdens beste ost faktisk. Eller verdens best ost ombord på fly. Så glad jeg ble for å se den. Skal glede meg hele sommeren fram til jeg skal fly samme strekket selv og spise oooost!
     
    ArthurDent and P3tterBK like this.
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @P3tterBK om du ikkje er nøgd med hovedretten, så er det berre å seie ifrå og du kan få prøve ein til. Du kan også gjere dette om du har lyst til å smake på andre retter. Det gjer i allefall eg:)

    Også les eg at du er Business-jomfru. Det bringer fram minner! Min fyrste var ein 777 til Sin med SQ!
     
    ArthurDent, P3tterBK and Eddie47 like this.
  4. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Antar TAP flyr fra terminal B på EWR sammen med resten av Star alliance!? Har du i så fall vurdert å dra innom United polaris loungen på terminal C før avreise?

    Vet det er mulig, men har ikke gjort det selv, og kjenner ikke til tidsaspektet/reisevei man bør ta hensyn til. Men dersom du har tid/anledning anbefaler jeg det, den loungen slår SAS/Lufthansa bis på alle plan, som er de
    Loungene du har tilgang til på terminal B.
     
    Last edited: 05. febr 2020
    P3tterBK liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    @P3tterBK
    Dette er en flott debut reiserapport i dette forumet for galskap, humor og flytøv!

    Tenker jeg må finne en tur med TAP til et sted utenfor Europa ..
     
    Erot, P3tterBK and Sunnfjordingen like this.
  6. Frink

    Frink Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Bra lesning, fortsatt god tur! Comboen NYC og TAP ser slettes ikke ut som verste måten å klore til seg poeng på ;)
     
    ArthurDent and P3tterBK like this.
  7. P3tterBK

    P3tterBK Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    608
    Bonuspoeng:
    83
    United polaris høres veldig spennende ut. Jeg har ikke peiling, men håper noen her inne har det så jeg kan få prøvd, og fortelle om det etterpå.
     
    ArthurDent liker dette
  8. P3tterBK

    P3tterBK Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    608
    Bonuspoeng:
    83
     
    ArthurDent liker dette
  9. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    For en superb beskrivelse av din jomfrutur i business. Du er en inspirerende skribent må jeg si. Selv har jeg min jomfrutur i vente en gang i løpet av året forhåpentligvis
     
    P3tterBK and ArthurDent like this.
  10. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Sao Tome, Sao Tome, Sao Tome. Ville forundre meg om ikke Kånemor blir med også -hvis det trengs for å "få lov" ;)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det skulle gå fint ja. Bare å lese seg opp og ha god nok tid. Og hvis du får spørsmål i sikkerhetskontroll på hvorfor du er på " feil" terminal må du være rolig og ha godt svar både på at du vet hvor du skal, og hvordan du skal komme tilbake til din egen terminal i god tid.
     
    P3tterBK and Eddie47 like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    TAP har løpende et "salg" til Brasil i øyeblikket. Hvis det kunne friste. Om du får prisen fra Oslo, vet jeg ikke.
     
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    :) Også et godt alternativ til Sao Tome (som er notorisk dyrt hvis en vil kjøpe Biz billetter og ikke satse på å spandere poeng).
     
    P3tterBK liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport så langt :) Aldri feil med reisebetraktninger fra NYC!
     
    P3tterBK liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Applause til herren @P3tterBK for en debut, a true rising star.
    1.jpg
    Her forventes det mange reisebrev i både C/F, flotte destinasjoner og ambisjoner for @P3tterBK :)

    Egen debut var TG F til Japan, etter det blitt 110% avhengig for LIFE:D
     
    Jeanette, jgroneng, Eddie47 and 3 others like this.
  16. P3tterBK

    P3tterBK Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    608
    Bonuspoeng:
    83
    Siden responsen har vært så overveldende, har jeg virkelig blitt bitt av skrivekløe og kommer derfor til å utfolde meg litt her inne på forumet, dere får heller si fra når det er nok.

    Dette er min første tur til NYC på 8 år. Sist gang jeg var er, var på bryllupsreise. Denne gangen reiser jeg alene, nyskilt og følte litt for å ta byen tilbake. Misforstå meg rett, jeg har et godt forhold til min x-kone, men det er noe eget å skulle dra til steder man har vært sammen.

    Jeg startet derfor jakten på et nytt hotell og brukte både Google maps, tripadvisor og andre kilder for å finne et ok hotell. Jeg vet folk sier at du ikke kommer til å være mye på rommet når du er på tur men når man drar alene, så kan det innimellom være greit å kunne slappe litt av på rommet. Og for meg på denne turen er jeg sjeleglad for rommet jeg har.

    Jeg flere gode kandidater til hotell. Jeg tok kontakt med flere av dem, og fikk faktisk bare svar fra et hotell, og for en service jeg fikk, lenge før ankomst. De var velvilligheten selv til å svare på alle mine rare spørsmål, inkludert om Government rate også gjaldt en stakkar fra Norge, noe den gjør, til hvor jeg helst burde kjøpe billetter til det jeg ville se mens jeg var i NYC.

    Valget falt derfor på Cambria New York hotell – Chelsea, et lite tre-stjernes hotell som ligger på 28. gate, knappe 300 m fra Penn Station. Planen min var i utgangspunktet å ta toget fra JFK til Penn og så rusle ned til hotellet, men når jeg oppdaget at Super Bowl var samme kveld som jeg ankom NYC, så valgte jeg bil fra Carmel i stedet.

    Vel framme på hotellet, ble ønsket hjertelig velkommen av de to som var på vakt i skranken. Begge virket genuint glad i å møte mennesker og vi ble stående og prate en liten stund. Jeg hadde også bestilt noe i Usa og fått det sendt til hotellet, og de hadde så god kontroll at de visste at pakken allerede ventet på rommet mitt. Av alle de hotellene jeg har bodd på, tror jeg dette er den mest hyggelige velkomsten jeg noen gang har fått.

    Da jeg fortalte at kofferten min ikke var kommet med flyet, og at jeg kun hadde det jeg gikk og stod i, begynte Jose og finne fram litt småting, og før jeg fikk nøkkelkort (han spurte faktisk om jeg ville ha ett eller to nøkkelkort) hadde han plukket sammen en liten pose til meg med tannbørste, tannkrem, engangsbarberhøvel og en liten pakke barberskum, en liten deodorant, kam og munnskyllevann. Dette er på oss var beskjeden jeg fikk. Samlet verdi var neppe mer en mellom 10 og 20 $, men gesten betydde mye for meg. Dette har jeg aldri opplevd noe annet sted, og det skulle vise seg å være litt betegnende for dette hotellet.

    Jeg hadde bedt om et rom høyt oppe, helst på baksiden av hotellet, gjerne i et hjørne, og det fikk jeg. Øverste etasje, i hjørnet av bygget, med utsikt mot bakgården og hotellet vis a vis. Helt greit, for jeg er ikke her for å ha utsikt fra hotellrommet. Rommet i seg selv er ca 22 kvm, og det er stort til å være i NYC, i alle fall for denne prisen. King size seng, sofa, puff, et lite spisebord, 50” TV, safe, mikrobølgeovn, kjøleskap og kaffetrakter (med gratis påfyll av kaffe) og isbøtte er noe av det rommet inneholder. Badet er lite, men funksjonelt med vask, toalett og en ganske stor dusj. Det er nok lys og stikkontakter, samt at det er flere USB-kontakter for lading. Gulvet på rommet er en historie for seg selv, det er ikke avrettet noe sted, så det føles når du går i opp og nedoverbakke, ikke plagsomt på noen måte, men det er vel der de 3 stjernene kommer inn. Rommet har også en godt fungerende AC, som man lett kan slå av, noe jeg setter pris på. Gratis Wifi en inkludert, og fungerer godt selv i øverste etasje, og er ikke begrenset til en enhet pr rom. Man kan også kjøpe oppgradert Wifi om man føler for enda større hastighet eller å bruke VPN, men jeg har ikke sett behovet.

    På grunn av forsinkelsen, fikk jeg med meg de siste 5 minuttene av Super Bowl i baren på hotellet med en duggfrisk IPA i neven, noe som gjorde godt etter en lang reise. Siden jeg fortsatt var mett, droppet jeg mat og trakk meg tilbake på rommet for å sette meg å skrive litt på reisebrevet mitt. Jeg har en 11 år gammel bærbar mini-pc som ikke hadde vært i bruk på et halvt år, så den var tom for batteri, og siden reise-adapteret mitt lå i kofferten, så var rådyrene gode. Inn i heisen og ned til resepsjonen for å spørre om de hadde et adapter jeg kunne låne. De måtte lete litt, uten å finne noe, så den kvinnelige resepsjonisten gikk bort i minikiosken og hentet et nytt et. Dette koster egentlig $3 men du får det på vår regning. Igjen, service som jeg aldri før har opplevd. Jeg takket og bukket og trakk meg deretter tilbake på rommet for å skrive litt. Siden døgnrytmen i kroppen ikke akkurat var optimal, så ble det sent eller tidlig i seng alt ettersom man ser det, og ikke mange timene søvn før neste dag opprant.

    Siden kofferten fortsatt manglet, ble starten av dagen brukt til å sende spørsmål til reiseforsikringen, her kom SAS MC sin forsikring i bruk, før jeg ruslet ut i byen for litt frokost. Jeg har valgt og ikke ha frokost på hotellet, siden det finnes så mange muligheter for litt mat i umiddelbar nærhet rundt hotellet. Men siden dette var første dag og jeg var litt døgnvill, så surret jeg rundt og fant noe feil med stort sett alle stedene jeg så, så det ble noen tusen skritt før jeg til slutt fant en ganske tom Pret A Manger, og tok frokosten der. En kaffe, juice og et varmt smørbrød gjorde susen, før panikkshoppingen skulle gjennomføres. Jeg begynte å bli lei av klærne jeg hadde reist i og ville derfor få et rent skift.

    Med utgangspunkt i krysset 34th gate og 5th avenue, er det mange gode shoppingmuligheter. Jeg benytter alltid anledningen til å besøke Uniqlo, en butikk jeg gjerne skulle hatt i Norge, som har gode klær til en fornuftig penge. Jeg har handlet på Uniqlo både i NYC, London og Paris tidligere og alltid vært veldig fornøyd. Spesielt etter at de kom med slim-fit skjorter med stretch, noe som kan passe greit på en litt firkantet kropp. I tillegg har de lik lengde på alle bukser, men gratis tilpasning for de som trenger det. Jeg fant noen praktiske plagg, men begrenset meg litt, siden det er begrensning på forsikringen.

    I tillegg ligger Macy’s rett i nærheten, som virkelig kan by på shopping for de som har lyst til å gå litt bananas. Vel, hele NYC byr jo på gode muligheter for shopping, så shop til you drop om du vil.

    Etter en kort tur tilbake til hotellet for litt rene klær bar det ut i byen igjen. Jeg er ivrig golfer, og fikk spilt rundt 70 runder i fjor, både fordi jeg var blitt alene, og fordi jeg kan ta med hundene på golfbanen. Jeg hadde satt meg som mål å prøve å gå hjemmebanen min Drøbak på 80 slag, og nådde nesten målet. Før jeg dro over, satt jeg på nett og så etter golfbutikker, og kom over NYC golfcenter, som tilbød custom fitting av golfutstyr. De er den eneste butikken jeg har sett som tilbyr tilpasning av putter, så jeg stakk innom for å høre om det var ledig tid, og ble booket inn dagen etter kl. 11.

    Det var nydelig sol og overraskende varmt i NYC denne dagen, så jeg måtte ta turen innom hotellet for å hente solbrillene mine. Jeg hadde lest om Samsung 837, Samsung sitt opplevelsessenter i NYC, og siden været var så godt, bestemte jeg meg for å spasere dit.
    Å gå ned 7th avenue med solen i ansiktet og kjenne den varme så mye at jeg måtte åpne jakka var helt herlig. Skulle nesten ikke tro man kunne gjøre det i tidlig februar.

    Det er utrolig mye å se i NYC, alt fra tiggere og uteliggere til de som ser ut som de har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem. Det blir skikkelige kontraster, men får meg også til å sette pris på at jeg frisk, har jobb, og grei nok økonomi som muligheten til å reise innimellom.

    Samsung experience senter var en skikkelig nedtur, dog kan det være moro for unga. De har litt VR og andre ting man kan prøve, men jeg håpet også på at de hadde noen gode tilbud på ting, hvilket var helt feil. Så mitt opphold ble kort, og jakten på litt lunsj ble innledet.

    Etter å ha ruslet rundt i noen minutter, skjønte jeg plutselig hvor jeg var, når jeg så enden på High Line park. Jeg visste at det var en bra bar i nærheten for ganen begynte å bli litt tørst, så to venstresvinger etterpå satt jeg trygt plassert på en barkrakk på Dos Caminos med en kald øl i hånden og litt nachos med guacamole som barnsnacks. Det var akkurat det kroppen trengte da.

    Etter at kroppen hadde fått litt påfyll, satt jeg kursen mot et sted en venninne hadde anbefalt. Vi hadde diskutert om det var åpent eller ikke, og jeg fikk dessverre rett i at det var permanent nedlagt. Så ingen lunsj der. Siden porsjonen med nachos nesten gikk som lunsj, snudde jeg på helen og gitt tilbake til High Line Park.

    High Line Park (HLP) er en opplevelse i seg selv. Opprinnelig bygget som jernbanespor, etter at jernbane på gateplan begynte å koste litt vel mange mennesker livet, og å ha en cowboy på hest foran for å jage folk ikke ble spesielt praktisk, bygget man like gjerne jernbane i høyden for godstog som skulle inn og ut av Meatpacking district. Jernbanen ble etter hvert nedlagt, og begynte å forfalle, helt til noen fikk det for seg å lage park av dette området. HLP strekker seg i dag fra Gansevoort st. og helt opp til Hudson Yards, i praksis ca 36 blocks. En nydelig spasertur på en dag som dette.

    Det er litt surrealistisk å gå gjennom hus, og tett på boligen til folk på denne måten, men området er pent opparbeidet og vel verdt et besøk. Mange gatekunstnere har fått lov til å utfolde seg, så det er mye å se. Og når man kommer fram til Hudson Yards er en av severdighetene ”The Vessel”, et trappesystem som tar deg opp i høyden til en flott utsikt.

    Legger ved noen bilder fra HLP som illustrasjon. Resten av kvelden ble stille og rolig, mer i neste del….
    HLP 30th pier.jpg HLP Arkitektur myke linjer.jpg HLP Arkitektur mykt og hardt.jpg HLP Hudson yards Vessel.jpg HLP Trumphater 2.jpg HLP Trumphater.jpg HLP Veggkunst.jpg
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    :pUniqlo!
     
    P3tterBK and ArthurDent like this.
  18. turbotobben

    turbotobben Medlem

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Skikkelig bra skrevet, takk for at du tar deg tiden. Er en stund siden jeg var i NYC men jeg skal til BOS, SFO, LAS og ORD i sommer.
     
    P3tterBK and ArthurDent like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk flott og detaljert rapport, nesten så jeg føler med med på turen ...High Park Lane er jo flott .... og så inn på Chelsea Meat Packing Marked som i seg selv er en opplevelse ...
     
    P3tterBK liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Super! :)
     
    P3tterBK liker dette

Del denne siden