En død etter kraftig turbulens på SQ321 (LHR-SIN)

Tråd i 'Nyheter' startet av KristianR, 21. mai 2024.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,468
    Bonuspoeng:
    293
    Lurt å ha på beltet hele veien, tydeligvis..

Shyneno and Eddie47 like this.
  3. antirealiti

antirealiti Medlem

Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Forferdelig, jeg kondolerer :(

Også litt nysgjerrig på hvordan noe sånt kan skje? Flyvende objekter på avveie?

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om det er ekstremt sjeldent så kan turbulens være så ille at hele deg blir kastet rundt. Det er en grunn til at man oppfordres til å ha på beltet når man sitter ned.

Eddie47 and antirealiti like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,061
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært med på noe sånt en gang, utenfor Boston i en BA B747 på 1990-tallet. Det skjedde plutslig, kapteinen var skarp i høytaleren. Fest setebeltene øyeblikkelig, « Cabin Crew take your seats imidiately!!»
    Jeg hadde vært på toalettet helt bak i halen, fikk streng beskjed om å ikke bevege meg fremover til setet mitt. «Sitt ned på gulvet, sett ryggen mot flyveggen og spenn beina mot dodøren.»
    (Toalettene 4? på hver side sto midt i flykroppen på langs)
    Min datter satt alene i setet og ble livredd siden jeg ikke var der, vet ikke om noen ble skadet.

Leon and Shyneno like this.
  6. KristianR

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
  7. KristianR

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det alltid, men vanskelig å gå på toalettet med setebeltet fastspent. Umulig å si hva som har skjedd her. Bagasjehyllene kan ha åpnet seg og sent bagasje flyvende, en løpsk drikkevogn, hjerteinfarkt eller hva som helst annet.

Last edited: 21. mai 2024
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo ikke så uvanlig med kraftig turbulens, og når man ser på alskens av løse greier som finnes rundt i kabinen (når setebeltelyset er av; mattraller, ipadder, mennesker...), så er jeg egentlig forundret over at det ikke skjer oftere. Ta feks Emirates i februar der takplater er knust pga passasjerer som kastes opp i taket.(Accident: Emirates A388 enroute on Dec 4th 2023, turbulence injures 28 (avherald.com)) Faller man ned igjen forkjært, så skal det ikke mye til.

9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,526
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno liker dette
  10. Duxton

Duxton EBG - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Hjerteinfarkt skrives det

11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,890
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger bare en åpen bagasjehylle og du har masse kofferter som flyr rundt og gjør skade. Belte festet og du slipper selv å få i taket.

Hørt et par ankler ryke under turbulens på Widerøe-flighter, men dette hørtes helt ekstremt ut.

Spielhaug liker dette
  12. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok vanskelig å forestille seg hvor ille dette var. Men poenget blir jo at det egentlig ikke er trygt å fly da dette teoretisk sett kan skje hvor som helst og når som helst? Feste setebelte er jo greit nok.. men som noen påpeker så må folk på do.. jeg har selv en 3åring som alltid åler seg ut av beltet på lange flyvninger.

13. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis poenget er at det ikke er trygt å fly så er poenget også at det ikke er trygt å gå, spise, le, kjøre bil, leke med lego eller gjøre noe som helst ;) Alt har en risiko, og fly er fortsatt det tryggeste fremkomstmiddelet.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    Det aller, aller meste av så ekstrem turbulens som dette her kan forutsees og man flyr bare rundt. Og i de fleste tilfellene som gjenstår har man tid til å skru på fest setebeltene-skiltet så folk kommer seg tilbake til setet i tide.

Hvis man tenker på antall daglige flyvninger i verden og hvor ofte dette faktisk skjer så er det åpenbart at sannsynligheten for at det skjer er mye lavere enn mye annet man kan skades av. Ville vært ganske mye mindre nervøs enn clickbaitoverskriftene til nettavisene vil at du skal være :D Men jeg bruker belte selv og vil nok gjøre så mye jeg kan for at min treåring bruker sitt neste gang vi skal fly også.

15. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    Pilotene sier jo klart at det ikke kan foreutsees...

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    I dette tilfellet nei. Men at man kan forutse turbulens i mange tilfeller og fly rundt gjør at hendelser som dette er mye sjeldnere enn de kunne vært.

17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,061
    Bonuspoeng:
    293
    Piloter som opplever turbulens varsler ofte andre i samme område …ofte kan meterologene også anta områder hvor det kan blir turbulens..
    Det er også riktig at noen ganger kommer det plutselig på, men ekstremtilfeller som dette er mer sjelden.
    Alle som har flydd mye i Sør-Norge har opplevd kraftig turbulens mellom OSL og BGO,TRD og SVG.
    https://www.nrk.no/stor-oslo/flere-ble-skadet-i-uventet-turbulens-1.16382469

18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Det flys cirka 100.000 passasjerflygninger hver dag. Hvis 1 av disse treffer kraftig turbulens 1 gang i uken, så er det fremdeles meget lav sannsynlighet for å bli skadet

Del denne siden