Litt mere fart i gamle Gullstua i dag. Her slipper man som kjent glatt inn når man flyr Luftwaffe og har Senator-status. Egg og bacon til frokost - sprudlevann til dessert. Første leg til FRA. Håper å rekke litt loungetid før flyet til LUX. Alt skjer i eco. Basert på setene er det lenge siden jeg har gått så langt i et fly før jeg har funnet sete mitt Jeg har absolutt ingen planer i Luxembourg City. Jeg bor ved jernbanestasjonen. Tips til ting å se, drikke, spise i sentrum er velkomne.
De "åpenbare" tingene er verdt å se. Rusle i gamlebyen (oppebyen) og langs bymuren osv. Vi besøkte bymuseet som var ganske bra. Tror også moderne kunstmuseet Mudam er bra, men har ikke vært der. Vi spiste klassisk luxemburgisk mat på Brasserie du Cercle. Var også på en Michelin-stjerne restaurant (1*), La Villa de Camille et Julien, dit ville jeg ikke gått igjen. Men det var flere anbefalte restauranter for fine dining/fransk mat. God tur!
Uff. Litt forsinket ut, deretter VM i taxing og venting på trapp og buss. Henger ved A15 hvor boarding skulle ha startet. Urutinerte å gå glipp av lounge på FRA. Fikk i det minste prøvd en ny whiskey nedover.
Air Dolomiti fikk meg trygt, om noe forsinket frem. Gratis kollektivt i Luxembourg, så det ble buss til jernbanestasjonen og 3 min spasertur til hotellet. Det mest severdige ligger et stykke nordover, så må komme meg ut i bergensværet før det blir mørkt.
Hvis du liker hvitløk og scampi, så er Batucada stedet. Ellers fint å ta en rusletur nede i kløfta, Die Grund. Siden de fleste her jobber i finans/EU, så er det rimelig dødt i helgene
Siden matinntaket var lavere enn planlagt måtte jeg hive i meg noe før jeg skulle være turist. Kanskje jeg er barnslig, men jeg synes det er gøy å bestille fast food og øl. Burgeren gjorde nytten selv om den gikk i oppløsning.
Luxembourg City er en fin by med staselige bygninger og voldsomme kløfter rundt den gamle delen. Gamlebyen er ikke veldig stor så man trenger sikkert ikke mer enn et par dager hvis man vil besøke den og se det meste. Selve landet skal visstnok by på mange flotte slott. Tar en cowboy-strekk nå før det blir ut og finne kveldsmat.
Tro det eller ei, men de går til rad 30 og vel så det. På mine 2 neste turer er jeg heldigvis tilbake i rad 1-4
Det blei thaimat til kvelds på en slags mathall ovenfor togstasjonen. Mye mat, men ikke noe å huske. Sitter med en halvliter nå på en slags engelsk pub. En av få puber som er åpne under denne høytiden de (de snakker fransk og er katolikker) driver med nå.
God morgen fra Luxembourg. Veldig praktisk å ha busstopp 1 min fra hotellet. Satser på lite kø på LUX slik at jeg får testet loungen.
I følge papirene mine skulle jeg ha tilgang til lounge ved A1. Problemet var at jeg ikke slapp inn på A når jeg skal fly fra B8. Da får jeg skape min egen lille lounge. På FRA skal jeg inn i en Senator-lounge
Endelig rakk jeg innom en lounge. Det ble Senator på A50. Det påståes at det er 11 min å gå til A40 hvor siste flight går fra.
Stemmer greit nok med 11min der, du må rundt og ut på en annen pir. Det er andre lounger som er nærmere da, Panorama eller den rett opp trappa over Panorama
Det gikk på 10 min blank, med et kort dobesøk. Strava påstår 750 meter. Greit å brenne noen kalorier. Mye folk i Senator - de fleste er sikkert ikke Senatorer heller.