Det er merkelig hvordan reiselysten stiger når man sitter på toget og ankommer Gardermoen. Boardingkort måtte hentes i gullskranka - det blir nok ikke siste gang pass og visum skal granskes på denne turen. Snus, deodorant, paracetamol og lesestoff ble innkjøpt. I Gullstua er det rolig. Tror jeg venter med å spise til det eminente måltidet som venter på veien over til CPH... Jeg har også 3 timer der før det bærer over til Kina for første gang. Tips til hvordan man overlever i Shanghai mottas med takk. Jeg tok ut 1000 lokale, men forstår at det er betaling med app som gjelder der borte. En annen utfordring er transport fra PVG til Peoples Square; være tøff og ta kollektivt eller feig og taxi Vi får se hvordan formen er om et lite døgn.
Passende apper kan jo aktiveres i lounge. D er ikke veldig dyrt med en bil inn. Aller billigst er t banen fra pvg som koster noen få yuan. Alternativ maglev som går hvert 30 min, tar 8 min, men som krever bytte til t bane uansett. greit med gærninger. Men få satt opp app betaling : du kommer i knipe med bare kontanter.
Dagens første fugl. Tror flighten er stappfull så det blir ikke mye business-følelse den neste timen.
Anbefaler å prøve maglev minst 1 vei, derimot p komme seg derfra og videre til hotellet kan by på språkutfordringer. Jeg endte opp tilbake på flyplassen, taxisjåføren så jeg hadde koffert så det var jo klart jeg skulle ut å fly.
Fra Maglev er det bare å ta rulletrappen ned, og der er t bane stasjonen. automater som tar cash på utsiden der det står på engelsk ruteforslag osv.
Enig, prøv Maglev. Ikke hver dag du har mulighet til å ta tog i 435 km/t Ellers er det mye digge restauranter i Shanghai, og anbefaler å prøve sheng jiang bao et sted. Hvis du som mange nordmenn er bitt av crispy-duck-dilla, anbefaler jeg å prøve et sted hvor de serverer ekte peking duck. Ellers har du ordnet med vpn så du kommer deg på google og sånn?
Turen til CPH gikk fint, og på tid. Tydeligvis lenge siden jeg har flydd for hadde sett for meg et "måltid". Jeg nøyde meg med en hvitvin. Har ca. 2 timer i loungen før boarding og har spist grei mat her (dessverre ingen røde pølser). Får prøve å koble kredittkort til Alipay nå.
Har ikke vpn nå. Kan klare meg uten jobb-epost noen dager og kanskje også googling? Har lastet ned offline kart over byen, men kanskje mye er sensurert bort. Viktig å vite hvor man er. Har også installert Baidu.
Google maps fungerer et sigende dårligere i kina en andre steder, pga geolokaliserings forskyvning. Airaloo fungere for min del som vpn. dvs jeg kunne bruke google maps feks. uten at jeg var imponert over nøyaktighet.
Utenlandsk simkort går rundt The Great Firewall of China uansett.. Enten det er norsk sim eller esim kjøpt gjennom feks Airalo. Men førstnevnte blir jo fort dyrt
Jeg har Talkmore og kjøpte nettopp 2GB data. Har også installert en gratis VPN-klient, TunnelBear. Det viktigste er vel at insideflyer fungerer
Har en veldig gammel mobil, vet ikke om den støtter esim. Valgte å utsette kjøp av ny telefon til etter Kina
Ingeborg skal frakte oss til Kina. A350 er svære fly! Kit, champis og meny. 90 % belegg i C (bonusjegere?). Jeg har 2A og foreløpig ingen til høyre i midtsetene, så det liker vi. Det kom selvfølgelig en gjøk i det jeg lastet opp bildene
Veldig fint om du kan rapportere om Talkmore fungerer bra nok i Kina . Jeg skal til PVG om ikke så lenge også og har tenkt at datapakke fra Talkmore for 99,-/GB er mer enn god nok for meg...hvis man kommer seg rundt "The Great Firewall", slik som også @Jorge sier? Ellers god tur og fine opplevelser! Her blir det spennende å følge med.