En kveldstur til Saigon (Ho Chi Minh)

Tråd i 'Reisebrev' startet av btm, 15. mai 2025.

1. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Det skjedde i de dager (februar) at min kone utstedte en utreisetillatelse en uke i mai. Rammene var at reisen må gjennomføres på ukedager, og helst ikke mer enn tre dager (to netter) borte. Jeg fikk fanget opp en t/r Bogotá med AF og KL under det store vårslippet til AFKL. Storfamilien var ikke så veldig begeistret for valg av reisemål, og jo mer research jeg gjorde, jo mer ble det klart at Bogotá ikke var så interessant som jeg hadde håpet på. Jeg rettet derfor Awardfares-blikket mot Sør-Øst-Asia, i den hensikt å plukke opp en ny tur med den nye A350-kabinen til Air France. BKK og SGN flys rutinemessig med denne kabinen, virker det som.

I slutten av april dukket det opp noen billetter som kunne passe. Jeg fikk booket disse, men det var da problemene startet. Tre intense uker med usikkerhet, opplæring og risikohåndtering fulgte. Daglige telefoner til SAS har ikke vært til nytte, men etter mye googling har jeg fremdeles til gode å finne eksempler på reisende som har blitt nektet innsjekk/ombordstigning på invertert navn. Juridisk sett er ikke billettene gyldige, men i praksis så finnes det mange rapporter på at det går fint å reise, så lenge det ikke er til USA.

Jeg føler et par av dere har hengt med meg emosjonelt i dagtråden siste tre ukene, så uansett om det blir boarding fra OSL eller ikke så tenkte jeg at opplevelsen hittil kunne vært et (mentalt) reisebrev i seg selv. Kort oppbygging av reisebrevet blir:

Bookingprosessen
    • Reiserute
    • Forbyttet fornavn/etternavn
    • Schedule change(s)
    • Point of no return
    • Kundeservice
    Og hvis det faktisk blir tur ut av dette:

Fly
    • CPH-SIN
    • SIN-BKK
    • BKK-SGN
    • SGN-CDG
    Flyplasser (lounger)
    • SIN
    • BKK
    • SGN

2. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Reiserute

Opprinnelig reiserute:

CDG-BKK / AF Biz (A350 48J)
    SGN-CDG / AF Biz (A350 48J)

Opprinnelig reiserute var basert på et ønske om å oppleve Air France sin nye A350-kabin (48 biz-seter), og helst som en open-jaw til Sør-Øst Asia. Jeg fant billetter Norsk By – CDG- BKK som sammenhengende utreise, men som hjemreise fant jeg bare SGN-CDG-OSL. Reisen måtte derfor bookes som CDG-BKK/SGN-CDG. På bookingtidspunktet var det håp om å få knyttet på feederflights fra Norsk By-CDG/CDG-OSL eller CPH-Norsk By, men når billetteringen tok fem dager så var feederflightene forsvunnet til/fra Norsk By. Måtte derfor nøye meg med feederflights til/fra OSL, og så kjøpe tilslutningsfly til/fra Norsk by for cash.

Endelig reiserute:

OSL-CPH / SK Eco (A320neo)
    CPH-SIN / SQ Biz (A350-900)
    SIN-BKK / SQ Biz (B787-10)
    SGN-CDG / AF Biz (A350 34J)
    CDG-OSL / SK Eco (A320neo)

Separate billetter:
    Norsk By-OSL / SK Plus (A320neo)
    BKK-SGN / Trolig Vietnam Airlines eller Thai Airways (Butterfly Pea drinken til TG frister mye, men da kommer jeg enda en time eller to senere fram til SGN)
    OSL-Norsk By / SK Plus (A320neo)

map.gif

Forbyttet fornavn/etternavn

Hele denne reisen begynte med en 55 minutt lang samtale med CT-telefonen en torsdag i april. Booket CDG-BKK/SGN-BKK først, og fikk lagt på feeder etterpå når langstrekkene var billettert. Oppdaget neste dag når jeg skulle slå opp booking at jeg måtte bruke fornavn som Last Name for å velge sete. Agenten har altså klart å blande fornavn og etternavn, glemme EB-nummer og feil klasse på feeder-flights. Jeg ringte inn 24 timer fra bestilling, men de ville ikke opprette sak før feeder-flightene var billettert. Feeder-flightene ble billettert tirsdag kveld, men som kortstrekk og EBG så er økonomi helt ok når jeg reiser med SAS. Har siden ringt inn så og si daglig, men enten blir jeg satt på hold i 45 minutter før det bryter, eller så er de ærlig og sier at her er det ingenting man kan gjøre. Uttallige agenter har lovet meg å ringe meg opp dagen etterpå, uten å gjøre dette.

Jeg har prøvd mange vinkler for å få korrigert dette, som hos noen flyselskap kalles Inverted Name. Dette fikses vanligvis ved en Name Correction, da Name Change ikke nøvdendigvis tillates like lett. Jeg har ringt AF og SQ, som begge kunne gjort noe hvis det var de selv som hadde utstedt billettene. SAS kunne også gjort noe hvis det var deres egne flyvninger, men det virker som det er en skriftlig avtale på plass mellom selskapene at man ikke tillater navneendringer på tvers, selv om det teknisk sett skal være mulig i Amadeus. CT-telefonen måtte eskalere saken til mentor-nivå, siden dette var utenfor deres fullmakter. Det viste seg å være utenfor mentor sine fullmakter også, så saken ble sendt videre til SAS sitt hovedkvarter. Hovedkvarteret har hatt saken hos seg i to uker uten å gi noe informasjon til mentor, agent eller meg, selv om vanlig frist for saksbehandling skal være 48 timer.

Et alternativ hele veien har vært å booke en ny tur hvis det skulle dukke opp ledige bonusseter denne uken. Med krav om at utreise skal være man-ons, hjemreise ons-fre, og opptil to netter borte hjemmefra, så har det altså ikke vært noe ledig i regionen (Sør-Øst Asia). Det har vært enkeltseter som har dukket opp, men dessverre ikke slik at det kunne bli som en t/r.

Nå er det altså fire dager til avreise. Siste frist for Skyteam-booking er i dag. På mange måter er dette SAS HQ sin siste dag de kan hoste opp en løsning, men jeg spår med høy sannsynlighet at de forsøker å vente meg ut. Kanskje de spekulerer i at jeg skal få kalde føtter og kansellere selv? Prøvde uansett meg på en siste telefon til Warsawa i skrivende stund (og etter 45 min på hold) kunne agenten meddele at HQ hadde et møte nå på slutten av dagen før de gikk hjem kl 16. Blir spennende å se om Kataryna ringer meg tilbake i morgen tidlig, slik vi avtalte. Jeg er veldig nysgjerrig på det juridiske her hvis jeg plutselig står på OSL med denied boarding.

Last edited: 16. mai 2025
  3. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Schedule change(s)

Like etter at feeder-flightene var billettert gjorde AF en schedule change. Det kan se ut som at det var noe tidssone-krøll også, for den reelle tidsendringen var på under timen, selv om SAS-appen fikk det til å fremstå som at det var flere timer. Jeg hadde et lite håp om at backoffice kunne klare å utstede billettene mine på ny hvis det ble gjort sammen med en schedule change. Jeg snakket med en agent som var villig til å prøve, men han fikk ikke opp de alternative flyvningene jeg fikk opp på nettsiden til SAS.

Som et par medforumister oppdaget, dukket det opp alternativer med Singapore Airlines som man kunne bytte til. Man kunne også endre dato, selv om det i Sky Team-søket ikke var ledige billetter disse dagene. Med tanke på familiekalenderen passet det utmerket å framskynde reisen to dager, og hvis man faktisk fikk prøvd SQ i tillegg så var det verdt risikoen, tenkte jeg. På det tidspunktet så hadde jeg nesten avskrevet bookingen på grunn av navnefeilen uansett. Så jeg endret fly som et skudd i blinde.Ikke bare fikk jeg billetter med SQ Biz, men attpåtil i bookingklasse C (revenue) på både utreise og hjemreise. Ved første schedule change ble feederflight på retur hjem til OSL booket om til Y (økonomi revenue). Var ganske kjedelig at den opprinnelige billetteringen av feederflights tok så lang tid (og at navnet ble feil, da). Hadde vært prima å få endret fly fra Norsk By, slik at jeg hadde sluppet å endre tilslutningene jeg hadde kjøpt for cash.

Noen dager før utreise ble det nok en liten schedule change på 40 minutt, men bare på returen denne gangen. Siden første schedule change hadde jeg oppdaget hvor liten buffer det er mellom siste fly fra CDG til OSL, og siste flytog/tog inn til Oslo S. Det hadde også åpnet seg seter i SAS Plus/ST Business på SK-flyvningen som kommer fram litt tidligere. Jeg forsøkte å få agent til å benytte schedule changen til å bytte til Plus/Biz på en tidligere flyvning, men agent fikk ikke opp noe som helst opp, i verken økonomi eller plus. Ikke var hen villig til å gjøre endring med så liten schedule change. Jeg endte derfor opp med å bytte selv i SAS-appen. Noe av årsaken til at agenten ikke fikk til å endre noe på bookingen skyldes blandingen av revenue C og bonus X på bookingen, sa han.

4. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Point of no return

En halv uke før utreise så satt jeg igjen med to CT-bookinger og 8 separate tilslutningsfly til/fra OSL.
    Det har vært et privilegium å ha en sikret reise i bakhånd i denne situasjonen, men jeg måtte ta en beslutning før eller siden. Så snart jeg oppdaget navnefeilen så var jeg sikker på at Asia-turen var håpløs, allerede før feederflights var billettert. Jo nærmere jeg har kommet avreise har jeg liksom fått litt mer håp og tro på at dette skal gå fint. Spesielt når reisen ble byttet om til SQ og AF i C. Da fikk jeg på en måte ganske mye mer å gamble for. Sist det var mulig å booke SQ gjennom Eurobonus var jeg så fersk i bonusgamet at jeg ikke skjønte at jeg måtte hive meg på. Så dette blir dermed min første tur med SQ.

De to første bonus-tilslutningsflyene til opprinnelig reise fikk jeg kansellert gebyrfritt i SAS-appen. De to neste var Full Flex med Norwegian og kunne avbestilles. De to etter det var også bonusbilletter, hvor jeg skulle gamble med at det ble ledig på passende flyvning samme dag. Disse ble avbestilt noen dager etter de to første, men dessverre var smutthullet med gebyrfri avbestilling lukket. Til slutt endte jeg opp med å betale for SAS Plus Pro som tilslutningsfly, siden jeg var avhengig av å komme meg tidlig til OSL på avreisedagen.

I beste fall ender jeg opp med en veldig kul tur, nye flyselskaper, ny flytype, nye flyplasser og en ny by. I verste fall ender jeg opp med å ha kastet ut 98k poeng, en CT og 5 kNOK ut vinduet. Og at jeg ikke finner ut av dette før jeg lander i Oslo og forsøker å sjekke inn. Jeg kommer selvfølgelig til å forsøke å sjekke inn i Norsk By først, men allerede nå står det i appen at jeg ikke vil være i stand til å sjekke inn på telefon og at jeg må gå i automat eller skranke.

5. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Kundeservice

Etter et par år som forsiktig forumist så har jeg observert et stort spekter i medforumister opplevelser av SAS kundeservice. Folk har vært i verre kniper enn meg, men jeg har vært mer på telefonen siste ukene enn jeg har vært siste årene til sammen. Jeg har i hovedsak ringt CT-telefonen, men i helgene har jeg ringt vanlig Gold Support for å sjekke status. Alle jeg har snakket med har vært åpen om at de aldri har sett en slik booking tidligere: invertert navn og schedule change til C har vært nok til å få minst tre agenter til å bryte etter 45 min minutt på hold.

Jeg har som regel kommet til Helsingborg-kontoret eller Warsawa-kontoret når jeg har ringt CT-telefonen. Helsingborg-kontoret slår meg som litt mer sympatiske og forståelsesfulle enn Warsawa-kontoret, men jeg har opplevd flere agenter fra begge kontorer som lover å ringe opp dagen etterpå, eller at jeg blir satt på vent i 45+ minutter mot at det plutselig bryter. Aldri har jeg blitt oppringt tilbake.

Valdemar på Helsingborg-kontoret var faktisk så alright at han sendte meg en mail dagen etterpå for å si at jeg ikke var glemt, men at han ikke hadde noe ny informasjon. Han eskalerte en sak til mentoren sin en uke etter bestillingen, og mentor skulle da høre gjennom lydopptaket for å avklare om det var en agent error eller ikke. Men, slik saken forelå med riktig epost, telefonnummer og staveform på navn, så talte det i mitt favør uansett. Det at Valdemar sendte en mail gjorde at jeg ikke følte meg glemt, om enn for en skakket stund. Det er livsfarlig i serviceyrket å love ting man ikke kan holde. “De (backoffice) har en frist på 48 timer, så du hører fra oss om to dager” er en standardfrase de blir drillet på, tydeligvis.

Last edited: 16. mai 2025
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk. Denne blir noe å følge. Lykke til!

btm and Hupski like this.
  7. twt2

twt2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Ønsker deg lykke til! Dersom skjebnen fører deg til Bogota så er dette på ingen måte en by du vil kjede deg i. Føler du imidlertid for høyere temperaturer og sjøutsikt så booker du deg en rimelig billett nordover til Cartagena, DET er et sted jeg varmt kan anbefale (i hvertfall anno 2011) :cool:

indahla and btm like this.
  8. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende, skal følge med! Hvilken dag "smeller" det?

btm liker dette
  9. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Mandag skjer det (håper jeg) :cool: Kommer til å forsøke innsjekk fra nettside/app på lørdag (48t før). Ellers så har vi fasiten innen klokken 10 på mandag. Eller, jeg glemte å nevne at jeg bare har 45 min transfer i CPH, da. Så heeeelt trygg er jeg ikke før jeg forhåpentligvis sitter ombord i SQ-flyet i 12-tiden.

10. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Lykke til, og god tur!

11. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    For å ikke holde dere på pinebenken: jeg fikk etter mye supervising lov til å boarde OSL-CPH. Det blir rask jogg når vi lander for å rekke Gate Closing på CPH-SIN. Mer sakprosisk lyrikk får følge hvis/når jeg kommer meg om bord der. Ble dessverre ikke tid til mitt første besøk i utenlandsloungene til SAS på OSL, men det betyr bare at SQ får en sulten og tørst passasjer om to timer.

12. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    Gleder meg til å følge!
    Nyt SQ og bonusopptjening!:cool:

btm liker dette
  13. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    Innsjekk

Litt under tre døgn før avreise får jeg en telefon fra SAS HQ. Damen forteller meg at hun har saken min foran seg og at hun skal fikse dette. Jeg spør om det blir billettert de neste timene, hvorpå hun svarer «Ja, ja, menssan. I løpet av återdagen». Det gav meg ganske mye tro på at dette endelig skal løse seg, men jeg åpnet ingen Mozell før billettene var mottatt eller endringen skjedd i app. Jeg har ennå ikke googlet meg fram til hva återdagen betyr, men det skjedde ingen endringer verken på fredagen eller lørdagen. Søndagen ringer jeg SAS på ny, men ikke overraskende er det ingen med tilstrekkelig myndighet på jobb før kl 13. Avtaler en oppringning klokken 13. Det skjer aldri, men jeg får en ny oppringning kl 17 av en annen agent som skjønner at det nærmer seg avreise, men hun har ingen løsningsforslag. Forteller meg at de med myndighet ikke er på jobb før klokken 8 på avreisedagen. Det er jo kjekt når mitt separate tilslutningsfly har avreise i 7-tiden. Men, jeg fikk inntrykk av at de anerkjente sitt ansvar, og vi ble enige om at vi prøver å sjekke inn og at de ringer meg tilbake etter at jeg lander på OSL.

Cirka 38 timer før avreise åpnet det seg for innsjekk i appen. Jeg la inn passinfo slik at navnene ble korrekt, men fikk ikke gjort noe med flybilletten annet enn at jeg fikk boardingpasset opp i appen. Hadde jeg ikke hatt innsjekket bagasje hadde jeg nok bare gått rett til gate, men det ble litt mer tungvint med bagasje. Innsjekk-agenten på Norsk By ville/klarte ikke å sjekke bag helt fram til destinasjonen, men på OSL fikk de dette til. Jeg hadde grei nok tid, men til slutt stod jeg der med SAS HQ på telefonen som lurte på om det løste seg, og innsjekkagent og supervisor som prøvde å navigere i navnefeilen. Baggen ble sendt på båndet med noen sekunder til overs på innsjekkingsfristen. Så da har vi fasiten: invertert fornavn/etternavn trenger ikke være en dealbreaker eller kilde til stress! De fleste på FT som har reist på inverter navn har gjort et poeng av å sjekke inn online og ikke ringe kundeservice. Jeg har jo ringt dem hver dag i snart fire uker, men det lagde tydeligvis ingen problemer for meg.

Innsjekk og et kort jobbmøte spiste opp tiden jeg hadde satt av til gullstuen, så jeg fikk ikke prøvd denne. Flytur i økonomi til CPH var så hendelsesløs som man kunne håpe på, men med 45 min transfertid med passkontroll var jeg litt småstresset for å rekke fram til gate. Vi ankom gate D3 og neste fly gikk fra siste gate på C-piren (C-39). Det var ingen kø i passkontroll, så når jeg kom til gate var det fremdeles noen minutter før boarding startet. Fasiten var dermed cirka 9 minutter i forflytning fra D3 til C39. Cabincrew på OSL-CPH-flyet beroliget meg med at det var flere som skulle rekke samme flight, så det var ingen grunn til å haste seg fram i flyet selv om man satt i SAS Go.

14. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    CPH-SIN (SQ A350-900) del 1

Jeg ble tidlig tildelt et vindussete i minikabinen, og på setekartet var alle andre seter opptatt fra og med jeg mottok billettene. Førsteinntrykket av setet var at selve setet var godt polstret og veldig bredt. Dernest legger man merke til en del løse plastpanel og en stor skjerm fra forrige tiår. På plassen er det en vannflaske, dyne, headset og meny. Jeg må tydeligvis spørre om amenity kit. Det er flere steder å legge småting, men før jeg har prøvd å legge ned setet er jeg spent på hvordan jeg skal få plass her. Det mangler liksom en fotbrønn slik som SAS-setene har.

IMG_0546.jpeg
    IMG_0530.jpeg

Etter at jeg har funnet meg til rette kommer kabincrew med varm klut, champagne (eller appelsinjuice) og tar bestilling av mat. Jeg lot meg lure litt av menyen, da menyene for både SIN-CPH og CPH-SIN er i samme hefte. Måtte dermed revurdere valgene med litt kortere betenkningstid enn ønsket. Endte opp med å gå for Oriental Style Braised Beef Cheek som hovedrett. Hadde kanskje håpet på tre serveringer på en 12-timers dagflight, men jamfør menyen så blir det altså lunsj nå etter takeoff og en kort frokost før landing. Bestilte min første Singapore Sling mens jeg ventet på lunsjen. Den traff mine preferanser bra, men jeg kan ikke få mange av disse når jeg kun har spist frokostboksen til SAS Plus i dag. Satser på at lunsjen kommer snart.

*En halvtime senere* Lunsjen kom til perfekt tid. Noen gode kylling satay-spyd, etterfulgt av noe biffkjøtt med ris til hovedrett. Både forrett og hovedrett var god på smak, men noe kulinarisk høydepunkt var det ikke. Den frie flyten av cocktails gjorde dog at man ikke var så veldig nøye på flymatens tekstur. Jeg er veldig svak for søtsaker, så jeg spurte om å få prøve både jordbæriskremen og tiramisu-kaken. Isen kom med en gang, men jeg måtte vente med kaken til alle andre hadde fått velge dessert. Jordbæriskremen var veldig god, men tiramisuen kunne man fått en vel så god opplevelse av ved å gå til datodisken på Coop Extra.

Fem enheter med alkhyler på to timer på tom mage er vel i grenseland for hva en herremann i østerled bør innta. Per nå er mitt eneste sammenligningsgrunnlag TG Biz og SK Biz, og enn så lenge så ligger de på samme nivå som SQ Biz. Faktisk så vil jeg gi SK sin self-service kiosk et ørlite fortrinn nå på starten av reisen. SQ har dog 9 timer å gjøre det bedre på.

PS: internett er mye raskere og mer pålitelig enn SK sitt, men ikke raskere enn at det kun klarer et bilde eller to om gangen

Attached Files:

15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke akkurat samme men på reisen i februar til Kuala Lumpur og hjem fra Bali med SkyTeam award billetter så hadde de klart å skrive MELLOMNAVN+ETTERNAVN i etternavn feltet sammenhengde på infant. Trodde det skulle bli stress men det gikk helt fint:D Jeg tror de bruker litt IQ i innsjekk av og til når de ser navn og alt matcher bare på motsatt felt:p

btm liker dette
  16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Morsomt du skriver det. Booket tur til CTG i dag (reise i feb 2026) for å bruke en CT med utløp i juni :)

btm and twt2 like this.
  17. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    419
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for reisebrev så langt, godt det ordnet seg på innsjekk OSL!

Dette likte jeg ikke, at agenten ikke fikk til å endre pga. blandingen av revenue og bonusklasser i bookingen. Jeg har som nevnt i et par poster endret en retur fra BKK til SQ i revenue klasser. Men utreisen er på en tilfeldig dato og i monkey så den må endres (evt. kanselleres) for at det blir tur. Jeg ringte inn før jeg gjorde endringen online, da mente han jeg snakket med at det skulle gå fint å endre utreisen senere selv om jeg endret returen.

btm liker dette
  18. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    CPH-SIN (A350-900) del 2

Etter middag ble jeg bedt av crew om å ta ned vindusskjermen. Litt tidlig å sove klokken 14 norsk tid, tenkte jeg, men etter en time til med tv-serier på nettbrett skjønte jeg at det sikkert ikke var så dumt å ta seg noen timer på øyet. Jeg klarte dog ikke å få sengen ned i liggende stilling, så jeg måtte få hjelp av crew. Det viste seg at selve seteryggen skulle legges framover for å lage sengen! Den var ny for meg, men det fungerte fint. Seteryggen var kledd med en tynn madrass utenpå selve seteputen. Den smale fotbrønnen var dog mot flykroppen, så jeg måtte ligge på skrå i sengen for å få plass. Vanligvis sover jeg på rygg, men det var ikke fotbrønnen dyp eller bred nok til. Jeg la meg til siden og sov fint i tre timer. På grunn av vinkelen på sengen så hadde jeg skjermen til midtsetet foran meg rett i ansiktet, så blinking der gjorde det vanskelig å sovne igjen. Temperaturen har vært fin hele turen.

IMG_0553.jpeg

Jeg spurte etter et amenity kit (tilgjengelig på flyvninger >6 timer) og fikk utdelt en røff pose av lerretstoff. Den var litt slank i forhold til det jeg «er vant til»: en håndkrem, en leppekrem og en ansiktsspray (eller hva enn «face mist» er for noe?). Noterer meg at jeg til neste gang burde tatt med en av de ubrukte SAS-posene hjemme i tilfelle jeg hadde trengt ørepropper eller ansiktsmaske. Selv om jeg synes at lerretposen var tøffere enn pysjposene til SAS, så synes jeg at SAS-posene er veldig fine til å organisere småting i bagasje på. Ellers kunne man på toalettet få tannbørste, hårkam og barberingsutstyr.

Når jeg våknet fra luren min merket jeg at jeg ikke hadde vært i noen lounge i dag. Litt sulten valgte jeg å benytte meg av muligheten til å få litt mat underveis. Jeg valgte å teste ut et pastrami-smørbrød og fersk frukt. Smørbrødet var smakfullt, godt og varmet i mikrobølgeovn. Jeg stod over instant-nudlene, da jeg valgte nudler til frokost to timer senere. Ellers har self-service hoppet litt på rankingen når jeg oppdaget at de hadde M&M i småposer.

Frokosten bestod av to deler: først noe kald og søt frokost (grøt og bakevarer), etterfulgt av varm og salt mat. Ville normalt foretrukket det motsatt, men det gikk helt fint. Skålen med nudler var litt preget av chilien oppi, men ikke så mye smak i ellers. Burde gått med magefølelsen og valgt pannekaker, kjenner jeg.

Oppsummerende tanker fra CPH-SIN

Godt utvalg av drinker og mocktails. Fant ikke noe jeg ikke likte. Kunne gjerne tenke meg at første servering bød på noe mer mat. Det trekker litt ned at man kun kan bruke fotbrønnen ved å ligge/sitte skrått. Her vil nok et bulkhead sete være enda mer givende, da de ser ut til å ha fotbrønnen rett foran seg slik som man er vant med fra SAS. Ellers er det kjekt at setet er såpass polstret og bredt som den er.

De har et litt merkelig patent på setebeltet. Det virker som ene delen av beltet har en innesydd airbag. Vanligvis liker jeg å ha på setebeltet så mye som mulig, men her var det faktisk litt brysomt i lengden.

Jeg har kost meg på denne 12-timers flyvningen. Tiden har flydd (pun intended) med tv-serier og Civilization 6. Kunne fint vært her en stund til, men jeg kommer ikke til å brenne av ekstra poeng bare fordi det er SQ (hvis de skulle åpne for bonusseter framover). Sammenlignet med SK og TG, så tror jeg kanskje jeg likte deres seter bedre. Igjen, et bulkhead-sete ville nok gjort opplevelsen av SQ enda bedre.

Attached Files:

Last edited: 22. mai 2025
  19. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    SIN-BKK

Vi landet på tid i SIN og fikk gate på T3. Valgte å sjekke ut SilverKris lounge på T3 først. Dette er loungen for dem som flyr Biz (eller F), og er et hakk opp fra Krisflyer Gold-loungen som håndterer statuspassasjerer uten Biz. Loungen på T3 var veldig stor og skal ha blitt relativt nylig oppusset. Loungen hadde et godt utvalg i mat og hadde en egen bemannet nudelsuppe-stasjon. Til venstre i loungen var det stort område for mat, mens til høyre i loungen var en bar/barista og en litt enklere matstasjon. Matlysten fikk seg en knekk når kroppen skjønte at døgnet var i ferd med å snu, så jeg bestemte meg for å vandre litt videre. Jeg tok en kjapp titt innom Krisflyer Gold Loungen på T3 i samme slengen. Utvalget var litt snevrere enn i SilverKris, men den var ikke kjip for det.

Jeg tok AirTrain fra T3 til T2. Toget gikk gjennom flyplassens store attraksjon: Jewel. Vannfallet starter ikke før klokken 11, så det ble litt mindre spektakulært enn forventet. Jeg så at det gikk noen gangbroer mellom terminalene også, men loungepersonalet antydet at jeg måtte ut av immigrasjon for å gå der. Jeg sløyfet det, og ruslet heller litt blant butikkene før jeg stakk innom Silverkris Lounge på T2. Denne loungen hadde likt matutvalg som T3, men var mindre. Veldig få plasser som var tilrettelagt jobbing på laptop.

IMG_0576.jpeg

Jeg hadde en mail som måtte sendes før jeg kunne dra fra loungen, så jeg gikk noen minutter senere enn jeg hadde tenkt. Var fremdeles fem minutt til boarding i følge tavlen i Lounge, men når jeg kom ned fra loungen ser jeg at det står Last Call på tavlen. Storveis! Så da ble det rask jogg utover E-piren. For å komme inn til gaten måtte jeg gjennom en ny sikkerhetskontroll på gate. Denne hadde jeg ikke beregnet inn i tidsplanen heller. Det gikk heldigvis radig unna og jeg kom meg inn til sete 14K.

Setet på B787-10 ligner mye mer på det jeg har sett fra SK og TG. Her er touchskjerm, fotbrønn rett foran setet, trepunktssele og en diskret skillevegg ut mot midtgangen. 14K er et sete ut mot midtgang og man sitter ganske lavt i forhold til vinduene. Setet er også merkbart smalere enn på A350-9. Mens jeg på A350 hadde en knytteneves margin på hver skulder, har jeg på B787-10 ikke plass til armene ned langs kroppen. Det hadde sikkert gått fint på en lengre tur likevel, da man kan felle ned armlenene på begge sider. Funfact: de har ikke rad 13 her om bord.

IMG_0580.jpeg

Det fremsto som en tørr flytur i dag, hvor man kun fikk velge mellom juicer eller vann. Siden jeg ikke hadde behov for noe spurte jeg ikke etter heller. Følte det var fornuftig å balansere væskeinntaket litt etter langstrekket i går. Jeg takket ja til appelsinjuice og omelett-frokost. Det var helt ok. Spiste opp eggene, men pølsen var såpass spicy at den fikk ligge igjen med bønnene i tomatsaus. Turen tok en drøy time, så det var ikke så mye å melde om her. Jeg sitter mye mer behagelig med fotbrønn rett foran meg, men savner å kunne se ut vinduet.

20. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    BKK-SGN

Sist gang jeg hadde transit i BKK ble jeg forvirret over hvilket transit-senter jeg skulle dra til, og det ble jeg jommen meg denne gangen også. Tror faktisk jeg havnet ganske nær den gaten jeg landet på sist også. Tok motsatt vei denne gangen og traff på en anonym sikkerhetskontroll uten noe som helst kø. Dette var sterk kontrast til de 45 min jeg brukte sist gang. Fikk komme inn i kontrollen mot å vise e-ticket og pass, og så var jeg inne i avgangshallen igjen. Da måtte jeg bare finne transit-desken til Vietnam Airlines (desk 2). Den var ganske bortgjemt, men fikk til slutt nytt boardingpass og loungepass til Miracle Lounge. Gaten E2 var også like i nærheten, så jeg skulle slippe å løpe langt denne gangen.

Kjente meg etter hvert igjen fra sist, da jeg var like i nærheten av EVA Lounge og AF Lounge. Prøvde meg på å komme inn i AF Lounge med stort hell. Jeg var ganske mett etter 24 timer med sammenhengende mat og lite søvn, så det ble med litt iskrem og franske makroner mens jeg hadde et Teams-møte. Tiden gikk fort og med et kvarter til boarding skulle starte tuslet jeg innom Miracle Lounge bare for å titte. Det var triste greier. Den hadde det «vanlige» utvalget, men det så veldig simpelt ut, var lite og manglet fungerende wifi. Gikk etter få minutter mot gate og traff rett på boarding.

IMG_0600.jpeg

Jeg trodde jeg hadde reservert seteplass på nødutgang, men det viste seg å være seteraden foran nødutgangen. Kunne vært en smell, men det satt en herremann på raden foran meg som gjerne ville bytte for å sitte med sin kone. Raden foran meg var merket med «Premium» og så ut til å ha en knyttneve mer benplass. Gentleman som jeg var byttet jeg gjerne, jeg. Jeg var ganske kjørt etter 8t søvn på to døgn, så jeg benyttet denne drøye timesflygningen til en powernap og stod over serveringen av varmmat.

I dagene før ankomst hadde hotellet bombardert meg med mail hvor de prøvde å merselge allslags: fasttrack i immigrasjon, flyplasstransport, utsikt, etc. Akkurat fasttrack i immigrasjon hadde jeg seriøst vurdert om jeg ikke reiste alene. Det virket til å være en time med kø i immigrasjon, men heldigvis åpnet det seg en luke på et gunstig tidspunkt. Folk løp fram og tilbake for å komme litt raskere fram. God business-idé med å selge VIP-plass i immigrasjon her, altså.

Baggen var til min store overraskelse kommet helt fram, men med en skade. Så det røk en halvtime med til å få skrevet en PIR. Deretter ble jeg purret på en deadline på jobb jeg ikke hadde fått med meg. Så jeg ble sittende der med laptop på fanget og forsøke å laste opp en 18MB fil på et offentlig nett som neppe er beregnet på mer enn tekst og tall. Jeg prøvde samtidig å få Airalo til å fungere, men det viste seg å ikke ha dekning på flyplassen. Her røk det ytterligere en halvtime.

Når jobben hadde fått sitt bestilte jeg en bil via Grab-appen. Stod innenfor flyplassens wifi lenge nok til å se hvilket reg-nr jeg ble tildelt. Fikk en meget forsiktig sjåfør som neppe var vant til å kjøre med manuelt gir. Han kjørte dog fint og tutet litt innimellom for å gi meg en autentisk HCMC-opplevelse av trafikken. Man blir jo litt svimmel når man ikke er vant til å se så mange mopeder kjøre rundt i et trafikkbilde hvor veimerking i beste fall anses som veiledende. Uten trafikk ville turen nok tatt 20 minutter, men endte opp med å ta en time.

IMG_0634.jpeg

Innsjekk på hotellet gikk radig. De hadde ennå ikke gitt opp mersalg, men jeg nøyde meg med Club rommet jeg følte jeg allerede hadde oppgradert til. Opprinnelig plan innebær en times vandring før det ble mørkt, men summen av forsinkelser gjorde at den planen utgikk. Ved innsjekk var det fremdeles en time igjen av varmmat i loungen, så jeg tok turen oppom for litt kveldsmat. Her hadde de mye forskjellig, men biff wok med nudler og grønnsaker var nok for meg. Trakk etter hvert mot rommet for litt sårt tiltrengt søvn. Rommet var fint og mer enn stort nok. Alltid litt rart med glassvegg mellom bad og soverom, men som soloturist så går det helt greit.

Som småbarnsfar er det meget uvant å sove uforstyrret, og langt mindre så lenge at man må ha alarm på. Etter den lange reisen sov jeg, for første gang på lenge, 9 timer sammenhengende. Våknet av alarmen 5:50, da planen var å enten ta en treningsøkt eller en spasertur til postkontoret. Det lå cirka 20 minutters gange unna hotellet og var en fin spasertur. Tilbake på hotellet gikk jeg rett til restauranten for frokostbuffét. Den hadde mye det vanlige, men svin wok med nudler var godt også til frokost. I tillegg hadde de barista, eggstasjon, gelatodisk, suppestasjon og muligheten til bestille kokosnøtt (for kokosvann). Spiste meg passelig mett, sjekket ut og bestilte meg en Grab tilbake til flyplassen.

Attached Files:

Del denne siden