Jeg har i mange år planlagt en tur til Sao Tome, og endelig ble det tur. Vi booket med TAP via Lisboa for 105k poeng med CT. Dette ble min siste tur på poeng med *A. Reisen til Sao Tome gikk på følgende routing: OSL-BRU-LIS-TMS // TMS-LIS-OSL. Vi var totalt 7 stk som reiste sammen. 5 på poeng, og 2 på ordinære billetter. For ordinære billetter lå prisen på ca 14k i økonomi. Det ble en kort mellomlanding i BRU hvor vi dro innom Schengen loungen for litt bobler og utsikt over Apron. Turen til Lisboa gikk med en A320, En hyggelig tur med proaktivt crew. TAP serverer ingen velkomstdrikk som er litt nedtur. På dagens flyvning ble det servert confitert and som smakte nydelig sammen med portugisisk vin. Vi landet i Lisboa kl 13:30, og skulle videre dagen etter kl 09:55. Vi hadde booket rom på Tivoli Oriente ikke så langt unna flyplassen. Vi ble her oppgradert til en flott suite som jeg dessverre i forfjamselsen glemte å ta bilder av. Det ble en liten tur inn til Lisboa sentrum for litt sightseeing og middag på kvelden i Bairo Alto. Dagen etter sto vi opp ca kl 07:00, sjekket ut og dro rett til flyplassen. Innsjekking gikk veldig greit med ett dedikert område for business/Gold. Vi var raskt igjennom sikkerhetskontroll/Passkontroll og fikk tatt en kopp kafe og Pastel de Nata (som er obligatorisk i LIS) i loungen. Turen til Sao Tome gikk i en A321Neo. Jeg så på flightradar at TAP noen ganger satt in en A320 på denne ruten. Denne har intra europeisk config som innebærer vanlige seter med blokkert midtsete. Vår flyvning ble heldigvis utført med en A321Neo som har gode seter i config 2+2 og 1+1 annen hver. Flyvningen til TMS gikk i dag via Accra. Det ble servert carpaccio og lamp chops på denne flyvningen til ACC. Crewet var ikke fullt så oppmerksom som på flyvningen BRU-LIS. Det ble ca en time på bakken i ACC som gikk med til å se film. Videre til TMS ble det en lett servering, men det ble annonsert at det ikke ville bli servert alkohol. Aner ikke grunnen. Ankomst TMS var en enkel prosess og standarden på flyplassen var mildt sagt spesiell... Vi ble forespurt gulfebersertifikat så gikk det videre til passkontroll. Vi skulle egentlig betale 20 EUR ved ankomst, men ble aldri forespurt disse. Vi ble hentet av representant fra hotellet på flyplassen. Dette betalte vi 10 EUR for. Ca 10 minutter senere var vi på hotellet, hvor resten av reisefølget ventet på oss med kald øl I Sao Tome by skulle vi være i 2 dager på hotell Kenito.
Sao Tome fremstår som en heller sliten by uten for mange attraksjoner. Byen er trygg og du kan gå egentlig hvor som helst. Det ble shopping av sjokolade/kaffe samt noen severdigheter. Landet er kjent for produksjon av kaffe og kakao.
Dag 2 Turen videre gikk helt til sørspissen av Sao Tome. Vi hadde booket 6 netter på ett sted som het N,Guembu Nature resort. Jeg hadde i forkant vært i kontakt med hotellet og forespurt transport fra Sao Tome by til Nguembu. Dette var ikke noe de tilbød, men de ga meg telefonnummer og epost til en person som het Silvino. Silvino viste seg å være helt fantastisk. Han snakket engelsk og og ordnet transport for oss til hotellet men også jungeltur til foten av det 608 meter høye fjellet Pico de Cao Grande. N Guembu ligger like ved en liten landsby som heter Porto Alegre. Hotel N Guembu lå fantastisk til med 2 strender tilhørende hotellet. Strendene er øde og du får ha dem for deg selv. Servisen på hotellet var derimot så som så, det samme med standarden. De hadde åpent til frokost og middag, men det var stengt i mellomtiden. Måltidene består stort sett av fisk, brødfrukt og fritert banan. Vin hadde de ikke, men vi fikk lov å ta med egen og de la den på kjøl for oss. Fisk i ulike variasjoner hver dag Solnedgang over N`Guembu.
Dag 3 Sola skinte fra blå himmel i dag, så vi bestemte oss ved frokostbordet å dra til Illehu de Rolas eller Rolas øya som ligger rett sør fra N`Guembu. Ekvator går igjennom Rolas, og det er satt opp ett monument for dette på øya. Antonio på hotellet ordnet med båt og guide til oss, og en time senere var vi på vei over. Guiden vår tok oss med på en rundtur rundt øya til fots og vi stoppet for å bade på en nydelig liten strand. Etter en dag på øya med bading og lunsj ble det en kort båttur tilbake igjen til Nguembu.
Dag 4 Ble en rolig dag i dag med bading og spaserturer i nærområdet. Vi fant ett sted som vi likte så godt at det ble flere besøk der i løpet av turen, og skulle jeg reist tilbake så ville jeg valgt å bo på Praia Inhame Eco lodge. Vi kom også over en slange som lå på stien. Den var (visstnok ) ikke giftig. ...Bananamama
Dag 5 Vi hadde i dag bestilt guidet tur til Pico Cao Grande. Den ikoniske toppen som skyter 608 moh rett opp i været fra jungelen. Silvino hentet oss og kjørte oss til stedet hvor vi skulle starte å gå. Turen tok alt i alt 6 timer og gikk gjennom palmeolje-plantasjer og tykk jungel. Inn i jungelen. Guiden vår Silvino. Foten av Pico Cao Grande. Stor overraskelse når vi kom tilbake på hotellet. Dagens fangst var hummer, og vi fikk den "on the house". All irritasjon over tidligere mangler var herved glemt
Dag 7 Avreise og tilbake til Norge. Turen gikk direkte TMS-LIS uten mellomlanding i ACC. Var forholdsvis trøtt, så det ble ikke tatt noen bilder på denne turen. Da vi kom til LIS så fikk vi beskjed om at TP til OSL var kansellert, og vi var booket om til neste avgang 5,5 timer senere. Til gjengjeld hadde de da satt opp en A330 på strekningen LIS-OSL. Forsinkelsen utløste også EU261 og innen en uke hadde vi fått 400 EUR hver inn på konto. Det ble en flott uke på Sao Tome På Sao Tome gjør man som Sheldon Cooper og vasker klær på lørdager. Innsjekking gikk raskt og greit på en sliten flyplass Sao Tome kan anbefales om du ønsker å besøke ett sted hvor turismen ikke har fått fotfeste. Befolkningen er smilende og hyggelige uten å være pågående. Strendene er fantastiske. Du kan derimot ikke dra hit hvis du ikke liker fisk eller om du irriterer deg over at serveringen ikke går raskt nok. Absolutt alt går i sakte tempo, og utvalget av det meste er begrenset med unntak av fisk og frukt. Jeg stortrivdes på denne turen, og komme gjerne tilbake
Dette så veldig spennende ut! Så et AirEuropafly på bakken... så da er det vel også muligheter med ST (etter hvert når ting dette på plass). Takk for turen
Takk for strålande reisebrev! Sao Tome og Principe står høgt på lista over reisemål eg trekk fram når folk spør kva som er mitt favorittreisemål. Spesielt Principe tykte eg var eit fantastisk reisemål utanfor allfarveg. Vi vart også tilbydd 400 EUR for forsinkelsen på veg heim, men dei gjekk fort med på 600 EUR når eg klaga. Meiner det er heile distansen frå TMS til OSL som skal gjelde.
Om noen planlegger en tur til Sao Tome så vil jeg anbefale Silivino som guide. E-post: [email protected]