Da er dagen kommet for sommerens egotrip, og denne gangen går ferden mot Portugal og Azorene Historien begynner sist høst, hvor det var noen vouchers fra TAP som nærmet seg utløpsdato. Det viste seg at en kunne finne T/R OSL-PDL for ca 5k i C-klasse. Samtidig viste excel-arket at med en tur i slutten av opptjeningsperioden ble diamanten lett tilgjengelig, og en del opptjening fra kort kunne flyttes til neste periode. TP i C gir ganske god uttelling, og de fire legs med dem skal gi rundt 11 000 poeng. Ikke minst har jeg alltid hatt en fascinasjon for steder litt utenfor allfarvei, og disse små prikkene på kartet langt ute i Atlanterhavet har trigget nysgjerrigheten helt siden verden ble utforsket via atlas i oppveksten. Satser på å få tatt noen bilder underveis. Heng med, så tar vi en tur mot sørvest!
Posisjonering til OSL foregår med SK4014 i Go Bonus. Som det ofte blir på en reisedag var jeg tidlig våken og klar for tur, så kom derfor også tidlig til SVG. Lang kø til betjent innsjekk både for Go og "Business" og en del kø i sikkerhetskontrollen. Men med automatinnsjekk og fast-track var det maks 5 min fra jeg gikk ut av Uberen til jeg var airside. Kunne gjort seg med ei bollebu (Cafe Lounge) her på SVG også, men det får vi vel aldri? 1 time til takeoff
På plass ved bagasjebåndet på OSL. Her må man erfaringsmessig beregne god tid, men det er 2 t 20 min til flighten videre, så der bør holde Det blir fort kjøp av noe vin og/eller ost, så har med innsjekket bagasje i tilfelle. SK4014 var forholdsvis begivenhetsløs. Relativt fullt fly, så ble ikke ledig midtsete i dag. Lar meg irritere litt av folk som er så opptatt med sin egen mobil at CC må spørre to ekstra ganger om de har forstått ekstrabriefingen for nødutgang. Men men, jeg satt ytterst, og nå er jeg på ferie
Bagasjen kom relativt raskt. Valgte automatinnsjekk da det så ut til å være køer både her og der i manuell innsjekk i dag. Fast-track funket bra, gikk rett fra å scanne boardingkort til å legge ting på båndet. Et par min venting på ekstra-sjekk, men totalt ca 45 min fra flyet parkerte til jeg var air-side igjen. Nå i gullstua for en liten lunsj. Og noen bobler, det er jo ferie
Flyet som skal ta meg til LIS er på vei, men ser ut til å mangle de spreke fargene til TAP. Blir interessant å se om service og servering er likt som tidligere erfaringer med TAP i euro-biz (som stort sett er positive erfaringer)
Ombord på TP761, førsteinntrykket er at setene er forholdsvis nye, men at resten av flyet virker litt slitent. En halvspist pose nøtter i setelommen. Ser ut til å være ca fullt både foran og bak gardinen. Her er det i allefall ledig midtsete
Litt sen in til LIS. Inne i terminalen sto det "Final call" for neste fly, så det var bare å gasse på til neste gate. Scannet boardingkort som nest siste passasjer før de printet manifestet, men så sto vi og hang i trappa og venter på buss til flyet i 10 min. Ombord på CS-TJI nå, 321neo er et fly jeg liker . Rapport om servering etc kommer etterhvert
TP761 OSL-LIS 3 rader Executive, helt fullt (inkludert en 2-3 åring som absolutt ikke ville ha beltet på når vi skulle lande ) Totalt en positiv opplevelse. Service var ikke veldig effektiv, men hyggelig, og vi hadde god tid så det var sånn set ikke nor problem. CC var såpass gode i portugisisk at jeg tror det må være kun fly og ikke crew som er leid inn sv SmartLynx. Startet med noen nøtter og litt bobler Fikk også utdelt et menykort: Da serveringen kom til oss på rad 3 var det ikke valgmuligheter lenger, kun pasta. Men den smakte bra, mye bedre enn det ser ut til på bildet. Tunfisken til forrett var under middels, men desserten får tommel opp
Etter måltidet var det kaffe og spørsmål om påfyll, og det ble god tid til en liten cowboystrekk (dog i sittende stilling) og lesing av bok før vi starter innflyvningen til Lisboa.
TP1863 LIS-PDL Her var det også servering, men et lettere kaldt måltid og ingen meny. Crew var også mindre proaktive med påfyll og rask med å rydde vekk og avslutte serveringen. Likevel, for en 2-timers innenlandsflyvning er det ikke dårlig hvis man sammenligner med f.eks SAS Plus på OSL-BDU
Vel nede på Ilha de São Miguel må jeg si jeg ble imponert over effektiviteten. Rakk såvidt å gå fra flyet til bagasjebåndet før de første koffertene kom. Så var det 15 meter ut til Taxikøen, og 10 euro senere var jeg på hotellet. Hadde en liten rusletur i Ponta Delgada og kjøpte en hot dog fra en street-food sjappe anbefalt av resepsjonisten på hotellet. Tror denne har potensial til å kurere ganske alvorlige tilfeller av fyllesyke
Tilbake på PDL for dagens flight til FLW. En rolig morning på hotellet med en liten løpetur langs marinaen før frokost på hotellet. Her er vi 2 timer bak norsk tid, så å sove til 6:30 føltes lenge Hotell Alcides har både gode og dårlige sider. Hyggelig betjening og god frokost, men på rommet var aircondition ødelagt, og en kunne kjenne på lukten at fukt ikke er en ukjent problemstilling. Mtp prisen (62 EUR inkl frokost) blir det godkjent under tvil, men det plager meg ikke at jeg har bestilt et annet hotell for neste overnatting i byen.