Når jeg flyr med SATA er jeg statusløs og var forberedt på å måtte stå i kø. Så ut til å komme på er gunstig tidspunkt, for det var svært lite venting. Gikk i det som skulle være køen for SATA, men damene bak skranken mente jeg skulle gått i køen for United Men jeg fikk da hjelp, og fikk også byttet sete fra midtgang til vindu, som jeg ikke fikk gjort online. En kan ha med håndbagasje i vanlig størrelse også med SATA, men ble spurt pent om jeg kunne sjekke den inn, ettersom det er forholdsvis små fly. Basert på erfaringene fra i går virker de til å ha kontroll på ground-handling her, så tok sjansen på at det ikke blir noe krøll ettersom det er direktefly. Security var gjort på null komma svisj uavhengig av status, selv om det er mye folk på flyplassen både land-side og air-side.
PDL har en relax-zone i 2 etasje som er litt roligere enn nede ved gate og duty-free-området. Det er også ekstra futt i aircondition der, så litt kjølig for oss som har sjekket inn alt av gensere og jakker. Dagens fugl er en DH4, men ikke denne, den skal til PIX
I følge internett og et skilt i taket skal det finnes en SATA lounge her, men det ser ikke ut som den eksisterer lenger. Dog minner det ene området bak "Cockpit" café såpass mye om bildene jeg har sett at jeg mistenker loungen var her tidligere. Tror ikke loungen var noen høydare, og jeg hadde ikke hatt tilgang med min statusløse Y-billett uansett, så betalt lunsj er helt ok Det kan forøvrig nevnes at PDL ser ut til å være en flyplass som vil fungere fint for de som driver med MR. PDL er ikke noen base for TAP, så det er samme fly tilbake til LIS. Er du en av de første ut av flyet og ikke har bagasje vil du være på gate og klar for boarding før de siste passasjerene er ute av flyet.
United skulle flydd til EWR for en time siden, men døra er fortsatt åpen Ryanair er også på plass Mitt fly har avgang om 10 min, men desverre ingen DH4 i sikte enda.
SP502 var opprinnelig satt opp 13:05, men ble endret til 12:05 for et par dager siden. Nå er den utsatt til 14:00 "for operational reasons" Ser ut til at flyet skal ha seg en sving forbi Horta før det kommer for å hente oss
Vel ombord i sete 14A. Nesten fullt, men har fått ledig sete ved siden av, bedre enn SAS klarte i går
SP502 PDL-FLW Ombord var det ingen service utover sikkerhetsinstruksjon og sjekk av setebelter. Fin utsikt midt i flyvningen når vi passerte de sentrale øyene i Azorene. Ponta Delgada like etter avgang Ilha do Pico Corvo, den minste av de to vestligste øyene i Azorene Landingen var forholdsvis hard, det er ikke lange rullebanen, og det var ikke mange meter fra sjåføren slapp bremsene til vi var på enden av rullebanen. Kan tenke meg at å jobbe i SATA er litt som å jobbe i Widerøe, en må sette pris på å bli utfordret på jobb. I god sydenstil fikk sjåføren applaus av passasjerene når flyet var vel nede
Flores (FLW) må kunne klassifiseres som en liten flyplass. De har bagasjebånd, men det er ikke større enn et leketog av typen ungene kan kjøre i på et kjøpesenter. Desto lengre er køen for å få tak i leiebil, og særlig hvis du som meg og de fleste andre leier fra Ilha Verde. Det tok ca 5 min å få bagasjen, og deretter ca en time å få leiebilen. Et stalltips basert på dagens erfaring er å leie fra Autatlantis i stedet, der er køen mye kortere. Bilen skulle egentlig være gruppe A, men ble gruppe C. Den er en Seat Ibiza, mer enn stor nok for 1 person i et døgn. Og med veistandarden de har her er ikke store biler noe å trakte etter. Det beste jeg har å si om bilen så langt er at den har Android Auto, så en kan styre google maps og Spotify fra infotainment når bilen er koblet til telefonen.
Bildet av bilen hører egentlig til i forrige innlegg, men opplasting av bilder går svært sakte her ute i havet, både på WiFi og mobilnett. Har i perioder hatt 5G-symbol i Ponta Delgada, men det gjelder tydeligvis ikke opplasting til IF. Med det blir det over og ut for i dag. I morgen er hovedfokus på å utforske mest mulig før turen går tilbake til PDL på ettermiddagen.
Etter en full dag med sightseeing og fotturer rund om på Flores har jeg nå levert inn leiebilen og sjekket in bagasjen til SP575 som skal ta meg tilbake til Ponta Delgada i ettermiddag. Siden det fortsatt er 2,5 timer til avgang (fikk SMS i går om at flyet går en time senere enn planlagt) ruslet jeg 600 m ned til det som nå er blitt mitt stamsted her i Santa Cruz das Flores: Fora d'Horas. Her er det hyggelig betjening og god mat, og utsikt til rullebanen Bilder og beskrivelser fra siste del av gårsdagen og i dag kommer etterhvert
Etter innsjekk på hotellet i går ettermiddag ble det en tur ut for å få tak i noe mat. Mange steder i Santa Cruz åpnet ikke for middag før kl 19, men Fora d'Horas var åpent og hadde også ganske bra rating på Google maps. Her kunne man blant annet innta Pianinho Grelhado, grillet ribbe, som ble servert med veldig god løk. Det fulgte også med både ris og poter, noe som virker til å være en gjenganger i Portugal. Det hele ble akkompagnert av en DH4 takkoff rett over gata
Etter middag ble det en liten kjøretur nordover til Ponta Delgada (en annen utgave spesifikk for Flores) med stopp på noen utkikkspunkter på veien. Flores er utrolig frodig, og den vulkanske opprinnelsen gir opphav til et fantastisk landskap som er enda bedre i virkeligheten enn på bilder.
Tilbake til nåtid, CS-TRB er på vei for å hente oss. I dag skal vi fly Dash 8-200, og ha et stopp på HOR på veien til PDL. Som sist fikk jeg tildelt sete i ved midtgangen når jeg sjekket inn online, men fikk byttet til vindu når jeg sjekket inn bagasjen.
Kan også bekrefte at TAP har utbetalt poeng som forventer for turen ned på torsdag, nå er neste års diamant bare 2500 poeng unna
SP575 er en flight fra FLW til PDL med mellomlanding ca halvveis på HOR, i dag operert av CS-TRB, en Dash 8-200. Som på vei til Flores var det ingen service ombord. Jeg hadde fått tildelt sete 3A, som gir ganske grei utsikt men gjør det vanskelig å ta bilder uten propell. Ledig sete på siden på første strekning. Etter ca en halvtime var vi på vei inn mot Horta Vel nede på flyplassen måtte alle ut av flyet pga refuelling. Virket som de aller fleste hoppet av her, men det var en liten gang for transfer så kom jeg inn i venteområdet bak sikkerhetskontrollen. Der var det ettermiddagsrush med 2 Dash 8-200 og en Dash-8 400 på bakken samtidig.
Til tross for litt ekstra klatt under boarding, siden en familie med små barn var blitt plassert på nødutgang, kom vi oss om bord og fikk sett noen andre SATA-fugler på vei ut til flyet. Oppe i luften var det fin utsikt i starten av flyvningen Og vi fikk også sett det massive krateret øst på São Miguel under innflyvningen til Ponta Delgada (desverre bak propellen..) Samt PDL flyplass
En observasjon er at for de lokale er flyvninger mellom øyene ca det samme som å ta bussen. Har f. eks sett flere fotballag med barn på vei til naboøya for å tilsynelatende spille kamp (alle reiser i lagtrøya). På de mindre øyene virker det også som opplegget på flyplassen er at evt service som café/bar er land-side, og sikkerhetskontrollen er bare en scanner og metalldetektor i forlengelse av døra inn til gate-området. En tredje observasjon (som jeg også gjorde på Madeira) er at hvis du er en mann eldre enn 30 år SKAL du kjøre pickup. Det SKAL være en modell av asiatisk opprinnelse (Nissan, Toyota, Isuzu). Den SKAL ha et påbygg av tre bak for oppbevaring av dyr/redskaper/det du kjøpte på butikken, og den SKAL kjøres med vinduet åpent slik at du kan hilse på alle kjente du treffer på veien Her et eksemplar fra Flores:
Tilbake til i går: Etter kjøreturen ble det en liten runde ned til sjøen ved hotellet, der det finnes et naturlig saltvannsbasseng. Det er også mange spor av den vulkanske opprinnelsen til øygruppen. Tilbake på hotellet ble det etterhvert solnedgang