Første del av dagen i dag var en kjøretur over "toppen" av Flores med stopp i et område hvor det er flere "Caldeiras" etter vulkanutbrudd. På vei opp var været strålende. Oppe i høyden var det derimot både forblåst og tåkete, så det var nok best å holde seg i lavlandet. Nede på andre siden er en omtrent så langt vest som en kommer i Europa. Flores ligger faktisk på den Amerikanske kontinentalplaten.
Ny morgen og ny flydag I dag starter det med TP1864 som har avgang om en time. I mailen fra TAP sto det at bag-drop skulle stenge 05:30, og i følge flightradar var det også et Ryanair-fly med avgang på ca samme tid. Bestemte meg for å dra fra hotellet kl 5, men ting var så effektivt at kl 5:11 var jeg allerede igjennom sikkerhetskontrollen. Køen var fraværende både i vanlig security og fast-track, men med FT slapp jeg i allefall å snirkle meg rundt alle sperrebåndene. Flyet (CS-TJM) er på plass siden i går kveld, men det er så mørkt ute at bilder gjennom vinduet har liten verdi
På plass i loungen i Lisboa. Her er det ganske fullt og litt rotete, sånn som det har vært tidligere når jeg har vært her. 2 timer til boarding til Oslo. Sliter med opplasting av bilder, får prøve igjen etterhvert.
Ombord på TP1864 ble det servert frokost. Crew var hyggelige og spurte uoppfordret om påfyll. 2 rader business, og alle 8 plasser i bruk.
Etter et par timer i luften kom Cabo Espichel til syne: Ikke lenge etter landet vi på LIS, og til en forandring fra det vante parkerte vi ved terminalen og slapp å kjøre buss.
Tilbake til i går: Etter kjøreturen til vestsiden av Flores var neste stopp på programmet en liten gåtur fra veien opp til Poço Ribeira do Ferreiro. Etter ca 100 høydemeter og en knapp kilometer åpenbarte dette landskapet seg. Det hele var akkompagnert av lyden av et yrende froskeliv. Jeg var der litt før kl 10 på morgenen og fikk stedet for meg selv. En time senere kjørte jeg forbi parkeringsplassen og det var 7-8 biler på stedet.
Ting kommer litt hulter til bulter nå, men kan bekrefte at ny diamond-fordel funker som snus på Go Bonus billett også, kom med på SK4049 kl 19:10 i stedet for opprinnelig flight 20:50 Desverre er det vel dette som ødelegger soft-block for andre Edit: Eller ikke, var plassert på 11E, men det kom ingen til 11F, så da ble det ledig likevel
A321LR fra TAP er vel kanskje så bra som det kan blir på en 4-timers tur innad i Europa. Var opprinnelig plassert på 3A og fikk en setenabo, men det var kun 8 pax på 16 seter, så jeg spurte pent om jeg kunne flytte bak til tronesetet på 4B. Det fikk jeg lov til. Det var litt venting før vi kom avgårde pga stor trafikk, som det ofte er på LIS. Vi fikk et glass vann som pre-departure drikke. Oppe i luften ble det servert nøtter og bedre drikke
Dagens meny ble utdelt. Siden jeg nå hadde enda opp som kabinens bakerste passasjer var det heller ikke noe valg i dag. Men kyllingen var god den også, og sannsynligvis det jeg ville valgt uansett. Rakk å få sett "Motherless Brooklyn" på IFE (endelig fikk jeg igjen for å drasse rundt på ledning til headsettet ) Og tatt en cowboystrekk, denne gangen i utstrakt posisjon. (Litt trangt i fotbrønnen, men jeg hadde nok valgt samme sete også for en lengre tur). Plutselig var vi på vei ned mot OSL, tiden flyr når man har det gøy
Nok et hopp tilbake i tid, til en fottur på Flores til Lopo Vaz. Her starter en på over 200 høydemeter og tar seg ned til havnivå i løpet av ca en kilometer gjennom et fantastisk landskap. Dette var visstnok et av de første stedene som ble befolket på Flores, og klimaet tillater til og med dyrking av bananer
Når en begynner med å gå nedover må en nødvendigvis gå opp igjen. I 25 grader eller mer med såpass god stigning ble jeg god og varm. Tok derfor en stopp på Praia de Calheta i Lajes das Flores for et lite sjøbad, før ferden fortsatte til Santa Cruz for innlevering av leiebil. Der var det bare å svare bekreftende på at tanken var full og bilen var ok, så ble depositum refundert uten noen inspeksjon.
Som nevnt tidligere gikk det veldig greit å få booket om posisjonerings-flighten tilbake fra OSL til SVG. Jeg tok først en kølapp hos service point, men det tok så lang tid at jeg gikk rett til innsjekk. De vinket inn en hel gjeng fra eco-køen rett foran meg, men fikk i det minste hjelp etterpå. Fikk det første flyet som skulle gå en halvtime senere, og var dermed hjemme i stua når mitt opprinnelige fly skulle gå. Og med det er det bare å takke for turen for denne gang. Takk for likes underveis, det motiverer til mer skriving og bilder. Oppsummert vil jeg si at Ponta Delgada i seg selv ikke var noen stor høydare, men flyvningene mellom øyene og opplevelsene på Flores frister virkelig til gjentagelse. Generelt sett er Portugal et land det er veldig greit å være turist i. Å fly med TAP har egentlig aldri skuffet, og tronesetet på hjemreisen var naturligvis et høydepunkt Runder av med et par bilder fra flyvning 9/9 denne helgen:
Takk for turen! Masse fine bilder fra (nok) et sted jeg ikke har vært, men som ender på listen over fremtidige reisemål.
Tusen takk for et flott reisebrev Litt synd du ikke fikk opplevd Horta, det er et fint sted! Jeg har besøkt Horta en gang og Sao Miguel (Ponta Delgada) 2 ganger. Det er kjempe fin natur og utrolig frodig der. Hvis jeg må ut på MR er PDL med TAP ett enkelt valg.