Etterhvert var tiden kommet for å forlate NY Etter strabasane med å komme seg til hotellet med Airtrain, Amtrak og PATH ble det booket en Uber Stalltips i New Jersey : De gangene vi brukte Uber Black, dukket det alltid opp en Uber Black luxury SUV, her kan en spare par tre $ En ser jo på kartet hva og hvem som er i nærheten og når alt er Suburban så er det nesten garantert det som dukker opp Spesielt litt og hente til/fra Newark Veldig greit med sein utsjekk når flyet går på ettermiddagen, så slipper en å være husløs før en sitter seg inn i Suburban på veg til Newark. Siden vi hadde moderat med tid på flyplassen, hoppet vi over prosjekt Polaris med tilhørende terminal bytte etc, ble derfor litt skuffa når vi sjekket inn på 5min og var igjennom sikkerhetskontrollen de neste 4... Hadde hatt god tid i Polaris med forbehold om køer i sikkerhetskontrollen på andre terminalen... Uansett, SAS loungen var stappet med folk, eneste sitteplassene som var ledig var ilag med potteplantene, det var nesten som Domestic på OSL en torsdags ettermiddag Såg meg litt rundt, konstaterte at sulten måtte stilles en annen plass... Spankulerte over til Lufthansa, her kom vi inn til helt andre forhold, det var oss 2 og en person til i Senator avdelingen First class og en eller annen eksklusiv klubb eit stykke over gull hadde tilgang til "inngjerdet" område, der var det fint dekket på og menyer på bordet. Dårlig med bilder av loungen forøvrig, men bra utvalg av vin/musserende og kurrant med litt sterkere, maten som var tilgjengelig i Senator delen var grei kvalitet på og mykje meir spiselig enn det SAS stilte opp med... Etterhvert som det nærmet seg avgang ble det relativt folksomt her og, men utifra lydnivået var det kun ståplasser igjen i den vanlige business delen. Det går tross alt mange fly samtidig Etter en kaotisk ombordstigning og tilhørende forsinkelse som kortet inn transfertiden vår på CPH fra 55min til 15 der gaten skyldte på manglende catering og flypersonalet skyldte på mangelen på bagasjepersonale, ble det heldigvis servert en liten tørsteslukker i form av Champagne Vi hadde bulkhead i den minste business avdelingen og hadde allverdens med plass Etter vi var komt i luften ble det meir Champagne samt en relativt stor skål med varme nøtter, men antall nøtter var ca 10 Kanskje det var rasjonering på gang siden eg kun observerte 1 ledig sete i business. Meny ble også levert ut i papirformat Forret ble hummerklo, samt det eg vil klassifisere som krepsehale, kurrant på smak Smøret var steinhardt, men det er jo en god fly tradisjon Hovedrett, utbeinet kyllinglår eller deromkring, greit nok, men hadde valgt noe annet om eg er borti samme menyen engang til Is og champange til dessert Det var flere valg, men eg synst det er noe eget med å spise is på fly Crewet var på hele tiden, på pushing av drikkevarer var det bortimot på LH First nivå, det var nesten kontinuerlig gange med trallen i business avdelingen og om du "såg" på de stoppet de opp og lurte på om en ville ha noe Eg hadde på forhånd fryktet at det var server, også gjøyme seg bak gardinen meg eg var veldig positivt overrasket over service nivået
Kvifor crewet brukte 2t fra takeoff til landing med å få i gang mat servering er eg litt usikker på, skulle tro det gikk litt automatikk i å sette i gang kjapt på en "nattflygning" så det var mulig å få sove mest mulig... Men men uansett eit I-lands problem Etter 2t søvn ca i en godt komfortabel flyseng med god plass både i bredde og lengde for min del vertfall, var det påtide med frokost, som en takket ja å bli vekket for... Men ! 1t55min før landing ? Det synst eg var i drygaste laget Uansett, smøret var steinhardt som tradisjonen er... Rundstykke med pålegg og youghurt med musli falt bedre i smak en hamburgeren til United, en liten fruktbit og 2 er heller ikkje å forakte Etter landing skulle vi selvfølgelig taxe i 15min, i motsetning til United ble forsinkelsen heller ikkje kjørt inn på veg over atlanteren... Når en då skal løpe seg igjennom heile CPH til en bussgate lagt ute i ingenting der gaten stengte 10før avgangstid Det gjekk som det måtte gå... Vi kom til gate etter en maraton som ikkje innvolverte lounge eller andre pauser, 2min før avgangstid, då var gaten stengt for 8min siden, då var eg ikkje direkte imponert, men for all del det er jo ikkje gate personalet sin feil Då var det berre å trave seg bort til sas servicesenter, her var det ca 30sek ventetid med gullkort Ble booket om CPH-OSL-BGO og fikk med en brosjyre om hva eg hadde krav på ifm forsinkelsen... Spørsmål : Kan en bruke serviceskranken i loungen til å få booket om billetter ifm forsinkelse ? Så ble det tid til eit lounge besøk allikavell Tok ingen bilder i SAS Plus, godt kjent produkt på forumet, sov stortsett på begge flygningene uansett
Konklusjon : SAS Leverer eit bedre business produkt enn United, maten kan gå begge veier, men setet er i stor favør til SAS. Servicen er tilnærmet lik, positivt overrasket over begge selskap, men likte godt at United fløy inn forsinkelsen sin over atlanteren Sjekket og priser på samme dager som flygningene ble utført : Tur/retur med United : ca 36.000kr per pers... Tur/retur med SAS : 24.000kr per pers Eg er ikkje villig til å betale 12.000kr ekstra pr pers for en direkte rute med 2-2 seating... Kofferten min var selvfølgelig strandet i CPH, ble levert på døren 2 dager etter vi var komt heim... 2 Dager fra CPH til den ble utlevert synst eg var drygt... Siden en var 4t og5min forsinket heim fikk vi også svar på klagen vår etter ca 10dager etter den var sendt inn, valgte voucher og fikk 10462kr for 2 pers, det synst eg var en knakendes god deal New York er gøy ! Takk for meg
Gjelder dette kun i CPH at de har serviceskranke inne på loungen eller kan man benytte "dørvakta" på sas loungen på Gardermoen til endring av billetter? Veldig flott innlegg forresten!
Takk for at du laget trip report . Du hadde visst samme meny som jeg da jeg fløy ut fra Chicago i April