Endre bonusbilletter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av pinpoint, 09. juni 2022.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,144
    Bonuspoeng:
    183
    Visste det kunne funke (har gjort det før), men visste absolutt ikke at SAS var så ryddige at de skrev det tydelig på nettsiden. Tommel opp!

Kjetil L liker dette
  2. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,172
    Bonuspoeng:
    93
    Booket en tur for 3 pax under en kampanje for en stund tilbake, SVG-BGO t/r for 22500 poeng (7500/pax).
    Fikk meg selv splittet ut i en egen PNR da jeg var usikker på om jeg kunne reise, og kansellerte deretter min reise.
    Fikk kun 2500 poeng tilbake, og følgende forklaring da jeg etterlyste 5000 til:

Høres dette riktig og rimelig ut? Utsplitting i egen PNR endrer formodentlig ikke billetten, og det er ved endring på billetten at ny pris kalkuleres.

Noe å være klar over om man booker under en kampanje og ikke alle er sikre på å reise...

milehigh liker dette
  3. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Har en sak nå som kanskje/kanskje ikke passer inn her.

Har en bonusreise booket til Afrika om noen måneder. Ned med Turkish via IST, opp med Ethiopian via ADD. Booket som Star Alliance-bonusbillett t/r på SAS' hjemmeside.
    I går kom det melding om at returen er kansellert. Det er et faktisk fly som er kansellert, ikke bare min billett.

Det som er det spesielle her er at jeg aldri ble trukket noen poeng for bestillingen... Eventuelle moralister som foreslår å gi beskjed kan ta seg en bolle, er stadig i minus totalt sett på SAS sine feil, så lite betenkt over å utnytte feil som går denne veien. Det samme har faktisk skjedd meg en gang før; i utgangspunktet ingen feil med billettene, og det er det ikke nå heller.
    Men altså ikke så interessert i å ringe til SAS og be om hjelp her.

1) Noe håp om at Ethiopian fikser en ny retur automatisk her? Jeg tipper nei, men hadde jo vært enklest.
    2) Noen grunn til å frykte at Ethiopian sin kansellering av returen påvirker turen ned med Turkish? Logget inn hos Turkish nå, billetten ligger der fortsatt og det ser helt greit ut. Er i utgangspunktet innstilt på å bruke turen og ordne ny retur på annet vis, men kjedelig å oppdage ved innsjekk at et av selskapene på magisk vis har sørget for at hele reservasjonen er borte e.l.

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183

1) Mener noen her inne har ventet en stund før, uten at det skjedde noen ombooking.
    Går an og ringe Ethiopian etterhvert, men du vil nok bare bli henvist til SAS

2) Usikker på hva som skjer når du presenterer deg ved innsjek og ett leg er kansellert, vil tro det også er en risiko at SAS kontakter deg etterhvert.

Legger du planer for egen retur ville jeg iallefall sørget for at alt var fullt refunderbart.

geirh liker dette
  5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Da ville ET nok ha gjort det samtidig som kanselleringen. Siden du ikke har betalt for turen, må du bare vente og se. Så kan du fortelle oss hvordan det går til slutt. Kan ikke huske å ha lest om folk lar være å fikse bonusbilletten sin når et leg er kansellert.

geirh liker dette
  6. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Dette ante ikke jeg heller og virker jo i utgangspunktet urimelig på meg. Du hadde jo betalt samme pris om du hadde gjort tre separate bookinger.

7. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,208
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok riktig, alle endringer er endringer. Å skille deg ut i eget PNR er en faktisk endring av bookingen. Dette gjelder jo med alle typer kampanjer og goder, som feks CT også.

Om det er rimelig, det er et annet spørsmål. SAS og smidighet er jo ikke alltid det samme...

8. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,589
    Bonuspoeng:
    93
    Om du har kjøpt flere revenuebilletter på kampanje er det ikke slik at alle billettene blir rekalkulert om du kansellerer 1 pax. Prising skjer per individuelle billett, ikke på PNR-nivå.

Men nå fungerer Eurobonus-systemet slik at poengtrekk gjøres på bakgrunn av PNR'en, og da blir dette resultatet. Er sjeldent det er noe problem i prakis, er stort sett bare scenario hvor du ønsker å kansellere en pax men CT'en er utgått eller reisen var bestilt på poengkampanje.

Del denne siden