Endring av *A billett ved schedule change

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. sept 2024.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,504
    Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering nummer 2: Jeg ringte inn igjen. Formålet var å be om at hun som snakket med meg (og tydeligvis fikk et eller annet svar etter 50 minutter) skal ringe tilbake. En hyggelig kar tok telefonen og jeg forklarte situasjonen. Han sa at SAS prøver flere ganger å ringe tilbake når dem har en løsning, så da håper jeg at det skjer.

    Likevel ønsket han å tilby noe hjelp. Jeg spurte om det var mulig å få en ombooking til Star Alliance og han sa: "According to my information, it is not possible anymore". Men han sa han kunne ringe EB avdelingen for å høre om det fantes noe løsning. Han sa at det vil komme til å ta tid, fordi dem er veldig opptatt nå om kvelden. Han anbefalte å ringe igjen på dagtid for et raskere svar.

    Nå håper jeg at SAS likevel ringer tilbake en gang til. Ellers prøver jeg igjen i morgen.
     
    NoLimit and 1884derby like this.
  2. Chief11

    Chief11 Lifetime Gold

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    13
    Hei
    Litt i samme båt her. Hadde en CT bonus billett GRU-ADD-IST-CPH-BGO. Første legget med Ethiopian. To av leggene var med Turkish, hvor de kansellerte ADD-IST legget her for noen dager siden. De satt umiddelbart opp nytt legg en dag senere uten å endre noen av de andre. Ville jo da naturlig nok ikke ha rukket videre forbindelse.

    Tok kontakt med Turkish, og de var ikke villig til å gjøre noen endringer i den grad dette var en bonus billett kjøpt via SAS/Eurobonus.

    Ringte Gull/Diamond telefonen, fikk svar umiddelbart. Traff på en hyggelig svenske og hun kunne berette at så lenge det var kansellering inne i bildet, kunne hun fortsatt gjøre endringer i star alliance. 12 minutter senere la jeg på, strålende fornøyd med god service og en ny reise. Ny routing blir da GRU-ADD-BRU-CPH-BGO.

    Så håper vi på at det ikke da blir noen last minute endringer :)
     
  3. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    2,289
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å få det bekreftet at alt håp ikke er ute om det skjer en kansellering.

    Oppfattet du det slik at de har full tilgang til *A inventory, eller var det noen begrensninger (kun ombooking til samme flyselskap, etc) ?
     
  4. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    TK har endret avgang på ene flighten min i slutten av November (IST-BOG), egentlig ikke store endringen men det er nok til at jeg kun får 1 time og 5 min connection time i Bogota. Skal videre med Avianca til GRU. Er det noe automatikk i at jeg blir kontaktet hvis MCT er for kort og biletten må endres/kanselleres? Eller blir jeg synderen hvis jeg ikke kontakter sas og flighten lander 20 min forskinket slik at jeg ikke rekker connection?

    Verste er egt om jeg møter opp på OSL og systemet stopper insjekken grunnet kort connection...
     
  5. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Slik jeg leser det hadde vedkommende en TK flight ADD-IST og ble booket om til ET ADD-BRU? Kan tyde på at de da har full *A inventory
     
    Last edited: 04. okt 2024 kl 17:24
  6. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    3,648
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en lignende i vinter da CM måtte stokke om pga Boeing-problemer. CM booket meg om til en flight som var i brudd med MCT på BOG. Hos SAS så alt fint ut, men jeg fikk ikke noen ny bekreftelse på oppdatert billett. Noen dager senere da jeg skulle booke om hjemreisen sa de på telefonen at de ikke klarte å gjøre endringen og utstede nye billetter siden den nye CM-flighten var i brudd med MCT. Det endte dessverre med at jeg måtte booke om utreisen til LH F via USA.

    Hva som hadde skjedd ved check-in vet kanskje noen andre, men SAS fikk i det minste ikke utstedt billetten på ny med den komboen.

    Hadde det vært meg, og når jeg er klar over det, hadde jeg tatt en telefon til SAS for å høre om det er ok og om de kan utstedte billetten på ny med de oppdaterte flyvningene. Hvis 'system say no' så hadde jeg bedt dem ordne opp.
     
  7. Chief11

    Chief11 Lifetime Gold

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    13
    Ja det stemmer. Hadde originalt TK og ble erstattet med ET samt Brussels
     
    themichael and 1884derby like this.
  8. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Okei, takk for godt svar. Har jeg egentlig noen rettigheter slik at sas «må» fikse det når jeg fikk varsel i dag og reisen starter 28 november?
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    3,648
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel strengt tatt operating carrier som skal ordne opp, og EU261 skal gjelde så lenge reisen starter i EU/EØS. Ref andre tråder så har SAS tilgang til *A ved irrops, så de er kanskje behjelpelige.
     
    Kjetil L liker dette
  10. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Oki, skal ringe inn på mandag så får vi se hva de sier.

    Om de er vrien på tlf kan jeg late som ingenting og ta sjansen med å ikke gjøre noe før avreise. Blir uansett å sjekke inn 7/8 timer før avgang så kan vel bare møte opp "uvitende" og be de fikse det siden jeg ikke har blitt varslet av noen om at MCT er for kort. Eller blir jeg fort sittende i saksa da?
     
    tobeornot999 liker dette
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    3,648
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde foretrukket å ordne det i forkant. Rent juridisk har nok SAS noe ansvar i form av å i det minste varsle om endringer på en billett, så hvis SAS ikke har varslet noe så har du nok en god sak hos Transportklagenemnda. Om disse argumentene holder ved oppmøte på OsL og noen kommer til å fikse det, da er du kald og har gode nerver. Det trenger ikke å være worst case en gang for at det ikke blir noe fly for din del videre fra BOG. De burde vel uansett klare å fjerne den flighten fra BOG fra bookingen slik at du kan bruke resten, så får du muligens ordne resten på egenhånd.
    Men jeg hadde prøvd i flere omganger i forkant for å være sikker på å få reist.
     
  12. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18

    Ja tenkte ofc å fikse det først, men regner med selskapene har en plikt til å "rydde" opp uansett. Spesiellt når det går en flight fra Bogota 6 timer senere (ingen bonusseter tilgjengelig). Har revenue billett noen dager senere i tillegg, så vi får se hvordan det går:)
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,309
    Likes mottatt:
    8,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, om de er vanskelige hadde jeg fulgt din oppskrift.

    Og så hadde jeg booket fritt kansellerbart rom i Bogota, hvis du worst case må være der en dag eller to.

    Flyselskapet har uansett duty of care i en slik setting, så du må være tilgjengelig for å ta imot et tilbud fra dem om rom og nye flights, selvsagt. I så fall bare avbestiller du din egen booking av rom.
     
    Busybob and themichael like this.
  14. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Yes, tenkte det samme. Ringer på mandag når det er norkstalende kundeservice og flere folk i EB så får vi se hva som skjer. Skal skrive her når jeg får svar ihvertfakk :)
     
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,504
    Likes mottatt:
    4,006
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg blitt ombooket automatisk. Ikke fornøyd med det:

    Ruten MCT-IST-BRU-OSL-TRD består, men nå flyr jeg kl 2 om natten. Også mister jeg en overnatting i Istanbul og får nå kun 5 timer overgang istedenfor 23 timer. Også turen med SN og SK ble endret. Alt sammen i Business og klasse I. Så noen må ha hatt mulighet til å endre avgangen på Brussel Airlines.

    Likevel, etter EU261 har jeg vel likevel et teoretisk rett til å bli ombooket til et tidspunkt som passer meg?

    Vet noen om SAS har mulighet til å booke om til Etihad? Dem har jo muligheten til award mellom Europa og AUH. Kan det være mulig å få booket ruten MCT-AUH også?

    Ellers har jeg funnet en litt bedre rute via ADD med ledige Star Alliance bonus seter. Jeg skal ringe dem neste uke på dagtid i håp om å møte noen med kompetanse, men fint å være forberedt.
     
  16. Busybob

    Busybob Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk sms nå

    "unfortunately, we have had to change our flight schedule which has impacted your booking. We have tried to find alternative flights close to your travel dates but has not been able to rebook you.
    Please contact us for further assistance"

    Får vell bare valget mellom å kansellere eller kansellere da? Evt kun kansellere BOg-EZE, men er jo ikke intressert i noen av de alternativene...
     
  17. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,659
    Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du har en gjennomgående billett utstedt av SAS er de ansvarlig for å booke deg om.
     

Del denne siden