Endring av bonusbillett

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Neguah, 05. sept 2025.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Da må du ringe inn og få bekrefte reisen slik at du får pdf. Ingen pdf = ingen reise

2. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en reise til Mexico hvor hjemreisen plutselig ble booket om til 3 dager tidligere. Lang historie som vi ikke trenger å ta her. Uansett.. Da jeg fant en bedre retur med KLM og ringte inn denne i morges ble billettene utstedt prompte av agenten jeg snakket med, inkl. PDF-dokumenter på e-post. Siden dette var en ufrivillig endring slapp jeg endringsgebyr og jeg gjetter på at det heller ikke er noen endringer i skatter og avgifter som treffer meg. Det kan hende det var derfor den slapp sløyfen innom backoffice, men jeg synes jo det er fascinerende at det finnes noen endringer agentene får lov å gjøre selv, mens noen andre må innom regnesentralen på bakrommet.

3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Er du EBD, isåfall mulig du traff en av disse agentene som kan billettere selv.

Jeg hadde selv en endring på en reise til Mexico for en månedstid tilbake, hvor jeg kostnadsfritt endret på feeder flights, men den måtte fortsatt via bakrommet for billettering.

4. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, jeg er bare et bare et simpelt gullmedlem. Kanskje jeg burde spurt damen om hun kunne tatt AF-flighten jeg har endret på i samme slengen :D (siden den har ligget 12 dager hos bakoffice nå :rolleyes:)

Lars J liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Ved ruteendringer eller kansellering går ombookingen som en ufrivillig endring. Slike utstedes direkte uten gebyr eller kalkulering av skattedifferanse, noe som kan slå begge veier avhengig av ruting.

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Da jeg fikk endring på CUN-LHR-AMS-SVG ble jeg booket om til CUN-LHR-OSL-SVG. Her det det ca 500,- lavere avgifter for to personer, men det var ikke snakk om at vi kunne få rekalkulert skatter og avgifter.

Andre veien skulle det strengt tatt bare mangle, altså at flyselskapet dekker merkostnader om nye skatter er høyere. Men når det er lavere skatter, og skatter er noe som blir som et VAT-regnskap å regne (som bare flyter litt på siden av forretningen), så er det rart at SAS ikke er tilbøyelige med å refundere dette. Jeg vil jo tro at dette ikke er noe de har rett på å ta i egen lomme. Det hadde vært interessant å forstå jussen her. Man har jo rett på refusjon av ubenyttede skatte rog avgifter, og SAS kommer jo bare til å betale faktiske skatter, som er lavere enn det vi har betalt.

trygveat liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en tilsvarende situasjon i vår hvor jeg fikk erstattet OSL-FRA-MUC med OSL-MUC på EuroBonus-reise med Lufthansa. Fikk følgende svar da jeg etterspurte kalkulering av skatter:
    Dette er antakelig riktig for ombookinger som skjer etter at reisen har startet, men stiller meg undrende til om dette også gjelder for endringer som skjer uker/måneder før avreise.

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg antar at flyselskapene betaler avgiftene til de respektive myndigheter i ettertid, og basert på antall passasjerer flydd.

Uavhengig av om flyselskapene gjør opp balansene løpende eller ved gjennomført flyvning, vil pengene jeg har betalt for nederlandske flyavgifter være på konto hos SAS p.t da reisen ikke er gjennomført.
    Enten har SAS betalt og fått refusjon fra KLM (siden opprinnelig billett hadde LHR-AMS-OSL, og denne nå er erstattet med LHR-OSL-SVG), eller så har det aldri vært byttet penger for disse billettene da de ble avbestilt innen avreisen.

Ved no show høres det riktig ut at operating carrier må kontaktes, men ellers bør ticketing carrier være kontakt punkt.

Det bør være slam dunk i TKN om man gidder å bruke tid på det.

Preference and trygveat like this.
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,131
    Bonuspoeng:
    113
    Ang reklalkulering ved ombooking, så vil avgifter bli rekalkulering hvis dere gjør en frivillig ombooking etter dette. Jeg gjorde dette (til en senere SAS fly) og gikk i pluss selv om det kostet 150 NOK for selve endringen.

obay and trygveat like this.
  10. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    419
    Bonuspoeng:
    63
    Viser til denne, jeg valgte å gå for en frivillig ombooking ved en ufrivillig endring i fjor.

11. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Autokansellert to ganger. Ringte inn i dag, og ba agenten om å sjekke hvorfor den til stadighet blir autokansellert. Viste seg at den første agenting ikke la inn kortnummer korrekt. Den andre agenten hadde ikke fått dette med seg. Så den tredje (den i dag) fikset det. Ny billett bli utstedt 1 time etter jeg snakke med henne. Satt for øvrig 40 minutter i kø. Og samtalen med den første ble brutt, men jeg slapp å ringe på nytt. Dukket bare plutselig opp en ny agent...

Meeeen, de har klart å putte på mellomnavnet to ganger. Er dette av betydning?

12. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Siden jeg gjorde en endring for 13 dager og 12 timer siden tenkte jeg det var dags for en siste telefon for å spørre om de hadde tenkt å billettere før AF slipper billettene løs igjen. Siden jeg ikke gadd å stå i kø trykket jeg tastevalg 1 for å bli ringt opp igjen. Etter noen minutter ble jeg oppringt av en noe stresset inder som beklaget at de hadde så mye kø at det eneste hun kunne gjøre nå var å notere ned navn og nummer, samt hva henvendelsen gjaldt og deretter skulle en ny agent ringe meg tilbake. Altså.. ting går jo virkelig på skinner for SAS og Eurobonus for tiden..:confused:

Spielhaug liker dette
  13. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk akkurat den samme informasjonen da jeg ringte. Ble oppringt litt over en time senere, og da ordnet det seg.

Men ja. SAS og EB sliter litt nå.

14. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Surprise surprise.. businessbillettene jeg hadde med AF som har ligget i nøyaktig 14 dager og ventet på billettering er ikke lenger å se i bookingen. Thanks for nothing SAS... Får virkelig håpe de kommer tilbake, ellers må jeg ha med lommelerke til Tokyo.

Del denne siden