Hei alle. Endelig hjemme i egen hule. Sitter dessverre igjen med dårlige minner fra det som skulle være en hyggelig, stressfri juleferie.
For å oppklare: Vi hadde i utgangspunktet bestilt OSL-Mia direkte med SAS Plus. Turen ble bestilt i januar 2018 for to voksne. 48000 EB poeng pr stk.
Sønn 17år fant ut han ville være med oss. Dette var to uker etter jeg hadde bestilt for to voksne. Jeg fikk bestilt tur til han også, med 48k eb poeng. Vi fikk ordna seter sammen, men hadde to forskjellige bookingnummer. Prøvde i etterkant å ringe SAS for å få alle på et bookingnummer, men det var visst HELT umulig å fikse.
Returen var bestilt med Norwegian direkte fra MCO-Osl. Vi ville fly direkte hjem og SAS hadde ingen gunstige reiseruter for oss.
Første endringen skjedde på vårparten. Opprinnelige fly skulle gå 0930 fra Osl-Mia. Fikk en mail om at flyvningen var framskyndet til kl 0745, og skulle gå først til ARN. Og så Arn-Mia. Greit nok. Fikk enda en mail en stund senere om at enda en framskynding. Flyet skulle nå gå 0655 fra Osl- Arn.
Fikk da kontakt med SAS via Dnb consiglier tjeneste. Dette var før jeg fikk gullstatus, og da var det ikke mulig å få kontakt med SAS på egen hånd.
Ble via mail fra SAS lovet at vi kunne booke hotell på flyplassen, og sende regninga til SAS i etterkant. Dette pga at vi har reisevei til Osl, og det ville bli mye stress og stå opp midt på natta for å kjøre.
Så begynner "moroa".
Fikk SMS 23 timer før vi skulle reise. Sk957 Arn-Mia kansellert. Vent på ny reiserute..
Ny reiserute ble da 0745 Osl-Lhr med sk. Og Lhr-Mia med Virgin. For oss voksne.
Så ville de sende guttungen ALEINE kl 0605 til CDG og videre til Mia med Air France. Mora sa aldri i verden..
Fikk ringt SAS gold, og møtte en jævlig Svenske. Han var usedvanlig lite behjelpelig, og ville sende oss i hytt og gevær- ikke samlet. Take it or leave it. La på røret.
Vi var på dette tidspunktet så stressa og rådville at vi vurderte å avlyse hele turen. Vi hadde allerede bestilt og betalt cruise, +hoteller, og så for oss at alt var tapt hvis vi ikke kom avgårde. Tok mot til meg og ringte gold tlf igjen. Fikk da kontakt med en hyggelig Danske, som sier vi kan dra samlet fra Osl ca kl 1400 til Lhr med sk. Derfra direkte til Miami med BA. Takker seff ja, og stemningen steg betraktelig her i heimen.
Kommer på Osl og skal sjekke inn, Får da beskjed om at denne ruta ikke er mulig pga vi hadde kun 1.40 min i LHR før neste flight, og bagasjen måtte hentes av oss pga BA ikke hadde noen bagasjeavtale med SAS?. Det ville da bli for liten tid for oss å få tak i bagasje, security, innsjekk osv.
Masse virvarr i SAS service desken- flyet til Lhr forsvinner for oss, og vi blir igjen deppa. Til slutt kommer en Supervisor av noe slag og tilbyr oss enda en ny reiserute. Osl- LHr med sk. Vente på LHR i 5,5 timer på Loungen.
Fikk da beskjed om at der bare var å møte i SAS lounge på LHR. Der kunne vi slappe av, og de ansatte der kunne sjekke oss inn på neste flight. Deretter Virgin til JFK. Vente i 7,5 timer. Der kunne vi bestille hotellrom på SAS sin regning.
Siste leg med AA fra JFK til MIA.
I London fantes jo ingen Lounge. Vi ble satt av på terminal 2, og fikk etterhver funnet ut at neste flight skulle gå fra terminal 3. Leta "desperat" etter lounge, var gjennom køhelvete security 4 ggr før vi ga opp. Prøvde å ringe goldtlf til SAS for å få forklart hvor denne loungen var. Treffer igjen en svenske som ikke vet noenting. Slenger på røret. Nå har kona vannblemmer på beina, og jeg er helt gjennomsvett etter alt jævla virvarr.
Kommer oss omsider på Virgin eco fra LHR til Mia. Må ha vært noe Inder-festival av noe slag i Mia. Flyet fullt av krydder og svetteosende Indere med en skokk skrikerunger. herlig..
Framme på JFK ca 23. Neste avgang 0630. Hadde jo fått lovnad om hotell, men å finne hotell på JFK kl 23 om kvelden, var jo helt umulig. Et utall terminaler, tog mellom terminalene. Når vi endelig fant rette terminalen vi skulle fly fra, ville vi ikke ta sjansen på å dra derfrafor å finne et hotellrom for 5 timer. Endte med å ligge på kalde flisgulv på utsiden av toalettene, Fy f..
Fikk seff noe bagasjetrøbbel på siste leg. De hadde stava navnet til sønnen feil, og fant ikke noe info. Ordna seg tilslutt, men igjen virrvarr.
Endte på hotellet i Miami 33 timer senere enn forventet.. fikk nesten ikke sett noe av Miami. Ble rett på cruise etter å ha sovet vekk tiden i Miami pga utslitt..
Hjemtur:
Dy7052 fra Mco -Osl fikk forsinket avg med ca 5 timer. Vi fikk beskjed av kapteinen ombord at det hadde vært en hydraulikklekkasje i ene motoren, og at det var så mye oljesøl at de hadde vansker med å finne feilen.
Kom omsider avgårde, og i Oslo var det noe kål med bagasjen. Måtte stå og gape 90 min ved bagasjebåndet..
Neste tur blir biltur til Risør..
Vis alt...