Endringer i sas Plus long Haul

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av lundt, 30. mars 2018.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Det er veldig nettop det folk reagerer på. Oppsiden for SAS er så liten, mens irritasjonen er stor for de som flyr. Dette minner om water og smoothie gate.
     
    Olelink, furlong and Scandipendler like this.
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    ...og jeg har flere ganger pakket med meg egen chips på longhaul. Da får jeg favorittsmaken i de kvantum jeg selv ønsker. Mexican Fiesta til USA og Cape Cod Kettle Cooked tilbake :D

    Jeg skjønner på mange måter SAS sitt problem. De tør å satse på lokale produkter, som høyst sannsynlig koster mer i innkjøp enn standard eplejuice og KitKat, men så opplever de at produktene i stor grad ender opp å bli delt ut gratis i stedet for solgt. Er det f. eks. noen som har sett en Ringi bli solgt for penger? Til og med personalet om bord antar at du er EBD hvis du bestiller Ringi i Go om dagen.

    Samme utfordring på longhaul. Business og Plus utgjør hvor mange seter? Hundre? Fri chips til hele gjengen, da blir det ikke så veldig mye igjen til salgs i Go.

    Problemet er at SAS har sviktet totalt i produktutformingen. "Velg hva du vil fra vongen"-konseptet i Plus fungerer ikke bra når produktene som er tiltenkt for salg i Go holder høyere kvalitet enn produktene som ble forsøkt innført som obligatorisk måltid i Plus (noen som har lyst på en Fresh Bites?). Så er det tidsbruken med å registrere alt som gis bort, noe besetningen er påkrevd å gjøre. Den tiden kunne (og burde vel) vært brukt på andre oppgaver (f. eks. selge samme sortiment i Go).

    SAS bør gjøre serveringen i Business / Plus så god og omfattende at folk ikke gidder å bry seg med sortimentet som er tiltenkt Go, men Bolaget velger som vanlig feil fremgangsmåte og har nå irritert på seg kundegruppen som er besatt av småpenger (chips, vann og smoothie), som egentlig burde vært mer opptatt av seddelbunken (statusbagasje i Go Light, fast track / lounge utenlands, lengre åpningstid på CT-telefon etc. etc. etc.) ;)
     
    pgaa, Are, FFlyer and 3 others like this.
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    For meg er ikke Snacks en big deal, får jo noe nøtter og godt og blandet. At man ikke lenger skal få drikke alkohol utenom matservering er jo helt hull i hodet. SAS er eneste "full" service selskap som ikke serverer alkohol i økonomi og nå skal man starte å fjerne det i plus også. SAS sitt plusprodukt er jo nå blitt MANGE hakk dårligere enn Norwegian sitt premium produkt.

    Husk man får jo ikke lounge på SAS plus på uteflyplassene lenger, i motsetning til Norwegian som kanskje har markedets beste PE produkt.
     
    Petter B-C and RescueMe like this.
  4. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Her virker det som om SAS bommer totalt på konkurransen.
    I forhold til hva man betaler ekstra for plus (longhaul) virker det hjernedødt å spare vekk ting som koster "så lite".

    Spør du meg, er det mindre logisk at det er loungetilgang med på plus-produktet enn gratis snack. Og når noen først benytter loungen, koster det sikkert mer.

    I tillegg er det en haug med selskap som allerede tilbyr like bra service og servering i eco som SAS gjør i Plus, samt stor konkurranse på premium economy (senest på banen er vel cathay fra cph?).
    Så her bør man virkelig trå forsiktig, hvis ikke tror jeg man ender opp med å skritte over en sølepytt for å gå på trynet ned i havnebadet.
     
    Kristian liker dette
  5. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er det ikke gratis drikke på biz heller??
     
  6. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo litt synd på bolaget når de klarer å terge på seg kunder som følge av dette. Hva de ansatte (og spesielt crew ombord) synes tør jeg ikke tenke på engang.....Hovedproblemet etter mitt skjønn er at vi kunder ikke lenger vet hva vi kan forvente og hva vi har betalt for. Det gjør folk arge selv om det dreier seg om en skarve pose chips.

    En historie fra virkeligheten:
    Kunde (i plus long haul) spør crewet ombord om en pose chips, men får forskjellig svar fra forskjellige crewmedlemmer. Kunden får til slutt gratis chips, men klager også til Bolagets kundeservice per mail, og beskriver situasjonen; fikk gratis chips av en i crewet, mens purseren krevde betaling for chipsen. Inkonsekvent service. Kundeservice beklager og gir kunde 6.000 EB points som plaster på ‘såret’.

    Dette surret har vel vart lenger enn hva de fleste vil mene er en akseptabel utrullings/overgangsperiode. Det blir jo litt chipsutgifter for Bolaget etterhvert hvis mange klager. For chips som kunden skal betale for. Eller?
     
    Last edited: 31. mars 2018
  7. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg betaler gjerne for chipsposen hvis jeg får 6000 poeng med på kjøpet :p
     
    indahla, ArthurDent, veeegard and 7 others like this.
  8. lundt

    lundt Medlem

    Innlegg:
    112
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt 12 turer med sas over dammen de siste månedene.

    Har vært innom alle klassene på disse turene og jammen har jeg opplevd mye merkelig «service» ombord. Alt fra at Sas appen ikke var god nok for å vise status til at de ikke fantes mulighet til å lage cappuccino på buisness (hadde heller aldri vært det)

    Men en ting jeg har merket! (I Sas Plus) de pusher at man skal ta alt man vil ha av drikke som en bestilling før maten..jeg har da ved anledning ikke klart å holde igjen og dro den helt ut med tidenes smørbrødliste..

    Jeg tar:
    4 flasker rødvin
    4 cola
    4 mikkeller
    2 sprite
    2 prosecco
    Og hva har du av snacks?

    Også vil min sidemann ha det samme, siden dere vil ha alt av drikke bestillinger samtidig...

    Den ene flyvertinnen tok ikke poenget med en gang, bare så rart på meg.. så hun begynte å stable.. når jeg da sa at det hun ikke får plass til på bordet kan hun bare legge i hattehyllen da lettet stemningen betraktelig... Fikk da forklart at dette var Pga at ledelsen hadde bestemt at de skulle gå fra å være 9 i crewet til 8..
    Så det virker som om crewet har gjort dette som en demonstrasjon ovenfor ledelsen utenom at jeg et sikker på dette(virket sånn på de to som forklarte situasjonen)

    Jeg kommenterte da hva som står i menyen ombord legger ved et bilde)
    Uten at de og flere andre crew har samme oppfattning av hva det betyr, så har vel blitt inneforstått med at vi får Agree to disagree..

    Maten:
    Noen flyvninger så har de 2 forskjellige måltider å velge mellom andre så har de bare en.
    fortsatt ikke skjønt når de tilbyr de forskjellige da jeg har opplevd forskjellig på samme flight over forskjellige perioder.

    Sist satt jeg på rad 22A og da var det allerede slutt på fiskeretten (det er vel rad 3 mener jeg å huske) så jeg svarte noe som jaja den hadde dere ikke mange av, uten å få noen tilbakemelding på det.


    I biz:
    Her viker det som om det foregår mye forskjellig etter hva som er av crew.

    Den ene flyvningen hadde de disse gule posene med svart potetgull, mens på andre har de ikke hatt potetgull selv om man har spurt etter dette.

    Når jeg under sist flyvning spurte etter en melkesjokolade og fikk beskjed om at den måtte jeg gå helt bak til galley i go for å få tak i, samtidig betale 30 kroner for den, ja da kjente jeg at nå er det i grunn nok. Jeg måtte pent hente den selv da det var en vare som ikke inngikk i biz sortementet, kun GO, dette var visstnok to forskjellige kassesystemer så de måtte da ta betalt for den.
    Jaja tenkte jeg ikke nok med at jeg må betale for den men jeg må traske ned å hente den også..


    Det hele toppet seg på en flyvning til New York (fra CPH) hvor jeg ble overkjørt av en tralle mens jeg sov ( ja greit min fot hadde såklart havnet i midtgangen og det er min feil!)
    Men når du kjører over noen så foten sitter fast under tralla og sokken kommer ut rød av blod, ja da sier man faktisk beklager og gjør en innsats.. (trodde jeg da) men sånn er det tydeligvis ikke. For jeg hørte ikke et knyst resten av turen... sendte forøvrig en Mail når jeg kom hjem hvor jeg fikk til svar at jeg kunne sende inn kvitteringer på utlegg til lege og meds, det var ikke mange hundrelappene så det orket jeg ikke. Det jeg var mer skuffet over var at her var det heller ingen som la seg flate og beklaget hendelsen.
    Jeg slenger herved med dette (motbydelige) bildet som jeg også sendte til SAS..

    Også er det dette nettet ombord, det er vel mer ute av drift enn det er oppe å går, hadde jeg som kunde betalt for dette så hadde jeg jammen krevd pengene tilbake for det har vært tynn suppe de siste ukene..

    Nå har det seg sånn at jeg faktisk tro det eller ei liker sas meget godt, men hvordan de formidler informasjon og hvordan kundebehandlingen håndteres til tider er skremmende. Her gjør de endringer på et produkt uten å gi noen form for informasjon om dette, de har til og med motstridende informasjon på sine egne skjermer ombord...

    De har også fjernet muligheten for bagasje til statusmedlemmer på light billetter (dette ga de for en gang skyld beskjed om på forhånd før man sto på OSL med skjegget i postkassa og totalt hakeslipp...)

    Men noen av disse endringene skulle man tro at de ha har hatt konkurranse på bakrommet om hvem som klarer å komme med flest forslag til kutt for så å bare nu kööör vi.


    Men for å skryte litt så vil jeg si at de norske crewene er veldig mye bedre og der har servicen verdt lasaaangt over forventet ved et par anledninger, men et bedre snitt hadde ikke gjort noe.
     

    Attached Files:

    Olelink, Baldrick, Mbj and 20 others like this.
  9. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er greia? Får en kun velge drikke og snacks før matservering og da må en velge alt en ønsker under hele turen? Hvis ikke må man betale?

    Hvordan kan de endre servicenivået slik når forutsetningen for kjøpet jeg gjorde av Sas plus var nettopp pga du skulle få alt når du ville underveis?

    Hva har man i disse tilfellene mtp klage og forvente som kompensasjon?
     
    Eddie47 and furlong like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste med en kompis på CPH-SFO den 28februar i Biz. Det var hans første tur fremme i bussen og jeg hadde snakket mye på forhånd om hvor bra det var. Han var fornøyd han siden referansen hans var GO tidligere, mens jeg imidlertid merket at servicen ikke var like god som tidligere. Jeg hadde den bestemte følelsen av at hele crewet stresset for å gjøre seg ferdige og de virket ikke like vennlige som mine tidligere turer. Selvsagt er crew forskjellig men allikevel ikke et konsistent produkt...

    På returen etter middagen gikk jeg å spurte om ikke minibaren var klar og fikk samme svar som andre her: «Vi har ikke tid til å sette opp noe når dere er så mange, hva ville du ha?» Jeg spurte om chips og Godt og blandet. Hun sa hun var tom for chips og hadde en pose GB igjen som jeg fikk. Det barn åpenbart at hun var veldig stresset så jeg syntes det var ubehagelig å måtte forstyrre.

    Tror jeg skal skrive til Diamond og be om mer crew.
     
    Baldrick, Are, FFlyer and 7 others like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Finner følgende på SAS sine nettsider i dag;

    Hvis du reiser i SAS Business, får du et glass champagne og et treretters måltid med et valg mellom fire ulike hovedretter. Du kan også forsyne deg av vårt utvalg av god vin, alkoholfrie alternativer, frukt og snacks under flygningen. Alt inkludert.

    Under SAS PLUS: På flygninger til Asia og USA kan du nyte et treretters måltid med et valg mellom to ulike hovedretter og all drikke inkludert.

    På Business virker dette greit, men på Plus begynner jeg å stusse. Her står det plutselig ingenting om snacks, og om en vil kverulere kan en tolke det som om drikke kun er inkludert til maten. Men man skal få velge mellom to ulike hovedretter.
     
    NoLimit and Eddie47 like this.
  12. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje det er den beste løsningen, at flest mulig gjør det. Skal de fremstå som et fullservice-selskap, må de bemanne seg til det.

    Det er greit at de ikke skal konkurrere med såkalte 5* flyselskaper, men de må ikke komme ned under nivået hos de amerikanske. Jeg tror folk som velger SAS fremfor DY over dammen betaler 50 kroner ekstra for å slippe sånne ubehagelige overraskelser.
    Spør du meg må de heller skjære vekk noe annet enn på servicen i biz og plus (longhaul), som nok er de stedene de tjener gode penger, og hvor kundene lett kan finne alternativer...
     
    Scandipendler and Eddie47 like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo nesten som jeg ikke gleder meg til neste egotripp ..
    I tillegg kan det jo være dansk crew...
     
    morradi liker dette
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Because u pick ur battles :)
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er sjokkert. Sete OG servering har vært et viktig incentiv for meg til å velge SK Plus på long haul.
    Hvis dette går gjennom er det som @Eddie47 sa, kroken på døra.
    Her skal det skrives til Diamant mailen i morgen.
     
    Travellingalf, jgroneng and Eddie47 like this.
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    :eek::eek::eek:
     
    morradi and Eddie47 like this.
  17. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hva vil dette si for meg som flyr plus hjem fra ewr i morgen? Fikk ikke biz på hjemreisen.

    Får jeg ikke lounge på ewr? Må jeg betale for drikke? Useriøst, og null beskjeder
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Du får i hvert fall tilgang til SAS Lounge på Newark.
     
    Oslo1989 liker dette
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det er noe ulogisk i at en billettklasse som gir tilgang til lounge der man kan drikke og spise det man ønsker, ikke kan tilby det samme ombord. Nå er vel kanskje SAS sin langsiktige plan å avslaffe begge deler for plus, men enn så lenge oppleves det som et lite gjennomtenkt produkt.
     
  20. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Loungetilgang vil ikke fjernes fra plus innenlands og intra-Europa så lenge dette er øverste reiseklasse der. Skulle de da fjerne det fra plus på long haul er det såpass lite logisk at det er vanskelig å tro. Enklere og billigere å beverte folk på bakken enn i lufta.
     

Del denne siden