Har observert en dalende trend på service og hva som tilbys på SAS IC de siste par år. Har selv kranglet om chipsposen(i biz) og fått poeng i komp. Har fått beskjed i Plus om å booke all drikke up front, for de er bare rundt en gang. Synes crew uansett nasjonalitet er mere «korte» og markerer at de ikke har tid til noe.. Før eller siden tøyer de nok sikkert strikken så langt at mange av oss velger nye venner i luften
Skal selv til Hong Kong med Plus til høsten. Bestilte Plus pga det som er ekstra i forhold til GO etter gode erfaringer med Plus reiser til USA og Asia i fjor. Jeg har med andre ord allerede kjøpt og betalt for ett produkt jeg ikke lenger blir tilbydt ved reisetidspunkt. Hva rettigheter har man? PS! SAS sine hjemmesider understreker: "Du vil også nyte mange av fordelene til SAS Business, som f.eks. tilgang til lounge, SAS Fast Track og god mat og drikke om bord" Så har screenshot av det i det minste. Så skal jeg stå på mitt.
Skal reise med SAS Plus til Lax neste veke, og skal då finne ut av det, og dele eventuelle bilder av det eg bunkrer opp under middagen. Og skulle eg måtte reise i C(No er det over 9 ledige plasser tur og retur), så skal eg sørge for å spørje etter chips og smoothie opptil fleire gonger!
SAS new hand bag allowance. SAS Plus: 1 carry on bag (Max 8 kg). 1 personal item (Max 3 kg, must fit under the seat in front of you). 1 grocery bag (for chips, crackers and candy bars).
Har noen fått svar fra diamant mailen? Jeg fikk bare svar om at dette ikke var en sak for EuroBonus...
Hei, Det er riktig som påpekes her og opplevd eksakt samme selv når det kommer til snackutvalget i SAS Plus. Gjorde det for en måned siden på tur fra Shanghai. Jeg tenkte da at det bare var crew som tullet, (jeg kommer ikke gå i detalj i historien, fordi det blir sikkert bare gjentakelse) men neida. Her får man bekreftet at det stemmer. Jeg sendte også en e-post til Diamant-mailen få dager etterpå, og fikk i svar at dette må tas med en annen avdeling. Hmpfr. Det var det SAS. Dere leverte solid produkt på langdistanse ett par-tre år, men når diamantmailen ikke kan være behjelpelig, så er det nok over for denne gang. SAS får ingen takk. Kommer tilbake når SAS oppjusterer produktet sitt igjen.
Fløy Plus til HKG her om dagen og alt i Plus var som vanlig utifra hva jeg kunne se... de var mange ganger forbi med drikke og det var bare å gi beskjed om du ønsket påfyll.. jeg spurte dog ikke om snacks
Jeg fløy Plus og business hver sin vei og spurte litt om dette på utreisen. Flyverten mente dette ble innført sommeren 2017. Skulle ikke være noen endringer på drikkefronten, men det stemmer at man ikke lengre kan fritt plukke fra Go-utvalget. Nøtter og Godt&Blandet får man fortsatt, men da jeg på rad 20 spurte om en pose ble jeg bedt om å gå bak i galley selv. Var ikke snakk om å hente en pose fra baren i C..
Jeg fløy selv SAS Business fra PEK for en uke siden. Der var det fri flyt av champagne, vin, snacks og alt jeg ville ha. Hadde jeg fått et "nei" på Business class når jeg spør om et ekstra glass champagne hadde jeg (av prinsipp) valgt vekk SAS på long haul.
Fløy SAS Plus t/r LAX førre veke, og synes det er merkbart bedre enn Go, men er vel ikkje slik videre imponenert over servicen om bord. Setene er topp, og maten er grei nok, men det er litt plagsomt å måtte bunkre opp drikke i den begrensa lagringsplassen i plus. På veg til Lax, var det ganske greit å kalle på personell for å få drikke etter middagsservering, men på retur var det nærast omogleg å få tak i personell. Fekk her ikkje kobla meg på nett, og etter to gonger å ikkje få tak i personell via knappen(10 min ventetid) og ein gong ved å prate med personell som skulle fikse det, men ikkje fiksa det, så ga eg opp. På retur som kom personell gjennom kabinen med drikke på brett og snacks i korg fleire gonger, og var meir i kabinen mellom måltid. På tur var det påkalling som gjald. Og skjermen er bra, men synes innhaldet ikkje er bra nok for 2*11 timer. Godt eg hadde med eigen info, Pluss for at eg fekk smoothie i stolen, men potetgull måtte eg hente i go sjølv(fekk det gratis). Samanlikna med Prem Eco med SQ, så er eg ikkje imponert, men eg har ikkje prøvd andre Prem Eco over dammen, så eg har ikkje samanlikningsgrunnlag. Elles synes eg sørvisen på Plus i EU(over 2 timer) er bedre enn i Plus LH. Men dette er vel då beste klasse, og kan samanlignas med C her.
Er manglende internett på Longhault etter at eg har spurt uten hjelp, og feilskjenking av vann, slik at tepper rundt meg blir vått noko å få erstatning for(eg klarte å redde meg sjølv, men fekk det på gulvet rundt meg)? Eller er det litt småleg? Og kvar sender eg i så fall det?
Siste tur i biz med SAS til HKG den 5. April, så gikk CC proaktivt rundt og hjalp passasjerene med å koble til wifi. (Har forresten fått forklart fra gullmailen at problemet med pålogging skyldes at noen(?) ikke har lagt inn passasjerlisten i flyet) Fantastisk crew, med en hyggelig svenske som med all selvfølgelighet serverte ett glass Heidsieck, en GT og en Mikkeller som drikke til nøttene. (Mild alkoholisme)
På tur til HKG forrige måned i biz var det ikke mer champis å få idet middagsserveringen startet. Lett fortumlet, og ikke så lite overrasket, spurte jeg om hvorfor jeg ikke kunne få påfyll til forretten. Svensken som serverte sa at de hadde lastet 12 flasker, og 5 var reservert for returen. Og siden det var så mange "norrbagger" på flighten, var kvoten tømt allerede etter en drøy time i lufta.. Jeg mistet munn og mæle, og klarte ikke å svare... satt bare tilbake med hodet fullt av veps. Det tok ikke lang tid før tungsinnet smøg seg på, og jeg kjente at underleppa begynte å skjelve. Nytt forsøk følger om et par uker, men jeg har ikke store forhåpninger til at det har bedret seg. Et kjapt regnestykke basert på full biz-kabin viser at SAS mener at 16,4 cl champagne per passasjer får holde. Snåle greier.