Enorme forskjeller i pris avhengig av om leiebil bookes via norsk side eller amerikansk side

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Scribble, 31. mai 2022.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Innledningen i punkt 10.1.1 antyder også at det forutsetter en grunnforsikring i bunn:

2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. Og da er spørsmålet om man ønsker å finne sannheten i en amerikansk rettssal, eller være på den sikre siden?

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel sånn at amerikanere kan bruke egen bilforsikring når de leier bil. Så da trenger de ikke det samme som vi bør betale for når vi leier bil. ?

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som at Amex Elite dekker alt, så sant en har betalt flybillett, hotell, og leiebil med det kortet så er en godt innafor. Er det tilsvarende bra med Amex Premium da? :)

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig. Iallefall gjaldt det på vår forsikring når vi bodde der borte.

6. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Men fortsettelsen lister jo opp alt man er forsikret mot, og maksbeløpene de dekker. Kan ikke skjønne at jeg skulle ha behov for noen basisforsikring i grunn dersom Amex dekker 750 000 kr av skader på leiebilen min, samt 7,5 millioner kroner i personskader/skader på annens eiendom?

«Hvis Forsikredes leiebil blir stjålet eller skadet betaler Forsikringsgiveren alle beløp den Forsikrede er ansvarlig for under leieavtalen, inklusive egenandel. Dette gjelder uansett om den Forsikrede er ansvarlig for hendelsen eller ikke. Den Forsikrede får ikke mer enn verdien av leiebilen opp til 750 000 norske kroner i forbindelse med en ulykke eller annen hendelse.

Hvis den Forsikrede vurderes å være juridisk ansvarlig for å ha skadet en annen eller for å ha skadet en annens eiendom
    betaler Forsikringsgiveren erstatning for kostnader som er forbundet med dette samt juridiske kostnader opptil 7 500 000 kroner (eller 1 000 000 USD i USA) som oppstår direkte eller indirekte på grunn av en og samme årsak

Disse vilkårene virker jo helt utvetydige. Ser ikke grunnlag for å måtte forsvare hypotesen i en amerikansk rettsal, men er jeg naiv?

NoLimit and kiev like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må si meg enig med @Elmo - kan ikke helt se hva slags "grunnforsikring" det skulle være snakk om. Forsikringene som listes opp i vilkårene til Amex, er jo de forsikringene man må sørge for å tegne om man ikke har bestilt leiebilen via en .no adresse.

Elmo and kiev like this.
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kan jo være den fordelen som forsvarer Amex avgiften. Kanskje noen som skal leie bil i US and A kan rette et spørsmål til Amex for å avklare?

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Så vidt jeg kan tolke denne avtaleteksten, så er det en fullverdig leiebilforsikring - ikke bare dekning av egenandelene som f.eks Bank Norwegian tilbyr.

Jeg ville derimot ha fått tak i et forsikringsbevis av noe slag, for jeg har hørt historier om at utleier i USA krever å se bevis på at man er forsikret, og jeg vet ikke om en beskrivelse på norsk med stikkordene CDW etc er nok.

Hvis noen snart skal ut og reise, prøv å få tak i noe fra Amex.

Årsavgiften til Amex Elite blir straks mer spisbart hvis dette gjelder.

Elmo and kiev like this.

Del denne siden