Er det et problem at vekterne slipper andre inn i Fast-Track køen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 19. juni 2023.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Går det ann å legge inn ett krav om kompensasjon til SAS hvis vaktene på Gardermoen bruker for lang tid på kontrollene sine, og som følger mister forbindelsen til neste fly? I ett slikt tillfelle bør SAS videreformidle kravet til flyplassen på grunn av at de ikke har oppfylt sin egen oppgitte MCT-standard. Blir dette ett vedvarende problem så bør Gardermoen flyplass øke MCT-standarden slik at de gir vaktene den tiden de trenger for å gjennomføre jobben sin uten at det blir forstyrrelser i trafikken.

2. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,005
    Bonuspoeng:
    93
    Samme opplevelse sist uke - jeg talte faktisk 13 av oss som stod langs kun det ene båndet og ventet på bagasjen som hadde hopet seg opp til kontroll.

Wiolenze liker dette
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy fra BGO i går kveld selv, og det var 1 scanner åpen. Følte oss litt til bryderi da vi kom i fast track og måtte presse oss inn i køen foran resten. Det burde minimum være 2 maskiner i drift, og så får man heller dytte overflow til FT når den er tom

FlamtheAvGeek liker dette
  4. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Husk å be om noe relatert til peanøtter også, som du liker det.

Sooninson, anders82, Eddie47 and 2 others like this.
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Hvis du ikke møter opp tidsnok er det ditt problem.

6. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    847
    Bonuspoeng:
    93
    Mere problem med at fasttrack enkelte steder er en del av vanlig sikkerhetskontroll, som feks SVG. Hvor sure kommentarer og blikk følger hvis du går der og går foran folkemengden.

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183

MCT er jo basert på gjennomgående billetter, så det er jo flyselskapet som hindrer meg da å greie det. Kommer jeg fra BKK - VIE - OSL - KRS, så er det jo en kombinasjon av flyselskapet og kontrollørenes feil. Det OSL tillater gjennomgående billetter med så smalt vindu at kontrollørene ikke greier å sjekke bagasjen tidsnok er jo helt på trynet. Enten sjekker kontrollørene bagasjen tidsnok, eller så får de sette en plasttagg på bagasjen og sende den videre til tollerne i KRS så får de sjekke bagasjen i stedet for. At Norge ikke får dette til er jo på nivå med en bananrepublikk når det gjelder logistikk. Slikt hører ikke hjemme i ett I-land som Norge.

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    flyr du gjennomgående er du dekket er flyselskapet ved forsinkelser. du kan uansett ikke kreve betaling av vekterne i kontrollen og det vet du. Det er vel flyselskapene som velger hva de setter som minimum conection tid, selv om flyplassene gir føringer på hva de kan levere.

Mitt inntrykk er at transfer gjennom OSL går ganske greit. Men det er åpenbart at noen blir forsinket. Eller at bagasjen ikke alltid kommer fram med den reisende.

9. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,597
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det er ett problem på OSL, både fordi det er for mange som sluses inn og fordi de som sluses inn gjerne har en annen reiseerfaring.

Eksempel, det er 2 brett «per» plass på fast track. På fredag fant jeg fram mine 2 brett og brettet ut handbagasje og PC/Ipad. Men vips, der stod det en annen person som var sluset inn fra sneglekøen, og mente jeg var frekk som tok så mye plass. Selv med oppmerking som tilsa 1 person og det er fysisk skille mellom plassene.

En annen konsekvens, som også er omtalt, de sender hva som helst gjennom maskinen. Det blir sortert ut og havner for manuell sjekk. Ofte så mange kolli på manuell sjekk at bandet stopper opp. Krise.

Jeg reiser hjemmefra 55 min før avgang om jeg ikke skal sjekke inn kolli og legger på ca 10 min om jeg skal sjekke inn kolli. Da er det ikke rom for noe særlig krøll.

Jeg mener oppriktig at det ikke gjør noe om Fast Track er tom for kunder noen minutter, det er for at de som har fordelen skal få en faktisk fordel.

10. Andyfly

Andyfly Fly me to the moon.

Likes mottatt:
    924
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig noen som setter dette på dagsorden! Som Flere andre skriver her oppe. OSL har sin egen tolkning på organisering og ‘’fasttrack’’ og den er helt håpløst patetisk. Forslår en egen platinumfasttrack for de som betaler og vil være fus uten kø.

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,945
    Bonuspoeng:
    293
    kaiarne, Andyfly and anders82 like this.
  12. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er en uting, med mindre det er åpenbare grunner for å ta noen folk over. At det er trykk på køen for de uvaskede er ikke en åpenbar grunn.

Har også irritert meg over lavtbemannet FT og laber innsats. Hele poenget er jo at det stort sett skal flyte raskt, og at dette er en ekstra service man (som sagt tidligere) betaler for direkte eller indirekte.

Har hatt relativt få problemer på OSL, men ARN fungerer ikke særlig bra. Ikke vært på CPH med gull mer enn en gang, men fungerte strålende der.

ADD er en drøm. De har også Gold Track i immigrasjon, og det er helt uproblematisk at familie blir med. Det er aldri noen venting der (de fleste skal jo bare i transit, så ikke store trykket uansett.)

13. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,159
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Fast Track på CPH er et prakteksempel på hvordan det skal gjøres. Jeg har vært der rundt fem ganger det siste året og har aldri brukt mer enn 4 minutter for å komme meg gjennom - ofte mindre enn 2 minutter når det var null folk dere inne. Jeg liker også at dem har satt det inn i et eget rom der man er adskilt fra flypassens støy. Da blir det en rolig og avslappet opplevelse. Slikt kunne jeg veldig god tenkt meg i Oslo også.

Siste var jeg i København på torsdag - dessverre ankom jeg flyplassen 21:05 og SAS FT var stengt. CPH Express var også stengt, så da var det bare å smøre seg med tålmodighet i den vanlige kontrollen. Det ble 21:37 før jeg var gjennom! Helt utrolig hvor dårlig CPH har blitt!

14. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    Litt "Of Your Regular Hub" er FT på AGP en blandet fornøyelse: Her er det for de ikke-prioriterte ofte massive køer inn mot de ulike stasjonene, og FT er utrolig smidig. Imidlertid sluses man inn i det generelle området, og det er ren bingolotto hvorvidt det da går i et greitt tempo. Topp opp det med en del selvhøytidelige ansatte og det blir en magisk negativ combo..

15. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag 14.06 11:17 på SVG. Det er dette vi snakker om. Hvor er vekterene? «Flettting» fungerer mildt sagt dårlig.

Tok det opp med vaktleder.

Supervisor: takk for at du sier ifra. Du er ikke den første i dag.

Betyr altså at flere samme dag har kommentert det, men at de ikke har giddet å gjøre noe med det.

IMG_9757.jpeg

AirMags, Grooo, Kalsnes and 14 others like this.
  16. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    297
    Bonuspoeng:
    63
    Bryr meg ikke så lenge jeg slipper inn først :)
    men, fra spøk til alvor.. så er det jo en grunn til at det er fasttrack.. folk betaler for det, og forventer at det skal gå raskere enn den vanlige køen.. noe det ikke alltid gjør.

magnusant liker dette
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,945
    Bonuspoeng:
    293
    Trenger heller ikke gå raskere, bare raskt :)

18. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Det er akkurat det tullet der de må slutte med. Opplever ofte det på SVG.

themichael liker dette
  19. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    847
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har opplevd kun ved 1 tilfelle at fasttrack hadde egen maskin uten fletting. Da gikk det greit, men ellers blir det alltid et rødt ansikt med kommentar om håpløs fasttrack etter gjennomgang. SVG er utrolig dårlig flyplass hva gjelder FT.

kiev and themichael like this.
  20. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, slik skal det ikke være.

Og når vi først er inne på BGO og folk i «feil kø»
    Skranke for business/gold er sjeldent bemannet, og når den først er bemannet så er den full av folk som ikke skal være der. De gangene den plutselig blir bemannet når det er kø så plukker de jo også bare førstemann som står i kø for economy.
    CPH f.eks har jo folk som faktisk sjekker at du har rett billett eller status før du i det hele tatt slipper inn i køen.

Sklidde litt ut her nå, men det handler jo egentlig om det samme, folk som blir dratt inn i feil kø..

Kenneth79, OyvindN, AirMags and 3 others like this.

Del denne siden