Er det et problem at vekterne slipper andre inn i Fast-Track køen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 19. juni 2023.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Når man går forbi økonomikøen og går frem mot Business skranken får man høylytt beskjed om at her er det «bare en!! kø», så ser damen i skranken opp fra sitt travle arbeid .. «Å?? er det en businesspassasjer her?? Han skal først hit!»
    Sånn går dagan .. og de bak står med gapet åpent!
     
    OyvindN, AirMags, EndreD and 6 others like this.
  2. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,568
    Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Den ene gangen var køen så lang at jeg gikk i business og håpte på det beste, da var jeg så frekk at jeg spurte om det ikke var noen her «var det noen der i sted?» var svaret jeg fikk. :rolleyes:
    Gikk bakerst i economy, 10 minutt senere dukket det opp en kar i business som selvfølgelig ropte bort første person som var i køen for economy.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,305
    Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo vel kjent at SAS’ sine løfter om perks i hytt og gevær ikke holdes innenriks, og knapt på europeiske ruter, så hvorfor sutrer vi? Det har vært sånn i flere år, og vi aksepterer det. Vi kunne valgt Norwegian, BA, LH osv. Vi kunne sogar valgt billigste billett og ikke kvalifisert til Gull, Diamant og det som høyere er. Men gjør vi det? Nei, så hvorfor skal SAS da bry seg?
     
    kiev liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,573
    Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes faktisk at det ikke er sååå ille, i hvert fall ikke her i Trondheim. Med mindre man kommer veldig tidlig eller sent har dem det siste halvåret stort sett hatt eget kontroll for Fast Track. Business innsjekk var alltid bemannet da jeg brukte det (det var dog ikke alltid gitt at det går mye fortere enn økonomikøen). Priority boarding begynner også å fungere veldig greit her i Trondheim etter at dem har begynt å vise boarding group på skjerm. Loungen har vi da også tilbake. Det eneste som systematisk ikke fungerer er prioritert bagasje.
    Men ellers må jeg si meg fornøyd. Dette hadde neppe vært bedre om jeg flyr Norwegian. Uansett støtter jeg ikke lavprisselskaper. Vi har mer enn nok dårlig service i reisebransjen slik det er nå.

    Samtidig oppfordrer jeg folk til å klage til riktig organ når tingene ikke fungere. Standard svar er da: Jeg gidder ikke. Da må man bare finne seg i det. I fjor sommer sendte jeg epost til Avinor med Diamant mail i kopi og klagde på Fast Track'ens åpningstid, samt alle de ubehagelige situasjonene som oppstår når det er fletting her i Trondheim. Jeg fikk utfyllende og seriøst svar tilbake (som dem også sendte til SAS i kopi) og jeg hadde et klart følelse av at ting ble bedre etterpå.

    Så min oppfordring er igjen: Ikke godta at ting går dårlig - si klart ifra!
     
    AirMags, Grooo, kiev and 5 others like this.
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,568
    Likes mottatt:
    4,139
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke alltid jeg selv velger hvilket selskap jeg flyr med, men på BGO er det jo de samme folkene som «springer» mellom skrankene til f.eks SK og DY, det er vel WGH(?) som styrer dette, og grunnen til at det er tynt med bemanning er vel gjerne at flyselskapene ikke gidder å betale mer.

    Sett bort fra BGO syns jeg egentlig det fungerer greit på andre flyplasser.
     
    Last edited: 22. juni 2023
    RoadKing and themichael like this.
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    948
    Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    Status fra OSL i dag tidlig ca kl 07. Mange mennesker, og flere i vanlig kø ble proaktivt sluset bort til sikkerhetskontroll #2. Ca 20 foran meg i Fast-track og fryktet det verste, men 3 stasjoner reservert/avgrenset for FT og en vekter som proaktivt skysset folk fortløpende bort til ledige stasjoner. Ingen opphopning eller stopp på rullebåndet, og også bagger til secondary gikk meget raskt igjennom. Selv med secondary var jeg gjennom på <7 min. Meget bra!:)
     
    OyvindN, AirMags, EndreD and 5 others like this.
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,913
    Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ingen ekspert, men det er vel sånn at flyselskapene kjøper tilgang til FT og så er det Avinor/OSL som drifter dette?
    Som @themichael sier, det er vel de som har driftsansvar som er rett adressat for klagen? På innsjekk er det en annen sak, det er jeg med på
    Jeg tenker at hvis vi sender klage de gangene det er noe så er det hvert fall håp om en endring. Det blir litt som å klage på politikere uten å stemme :)
    Synes ellers at prioritert innsjekk på OSL fungerer veldig bra, men man får jo noen blikk. Men det lever jeg godt med
     
    OyvindN, RoadKing, Omaniac and 2 others like this.
  8. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Det jeg har sett er at den som er først i vanlig sikkerhetskø kan bli vinket over til FT hvis det er ledig ved bagasjebåndet der. Hvis de har begynt å fylle køene allerede ved sperrebåndene er vi tilbake til sånn som skjedde med SAS sin egen FT sikkerhetskø hvor det ofte var åpent sperrebånd fra den vanlige køen og inn til den. Kastrup har den beste FT hvor det er helt separat og jeg ser nesten hver gang folk som blir avvist og det er veldige lite kø der så de slipper ikke folk inn selv om det er 0 FT passasjerer der. Vekterfirmaet har muligens en SLA på hvor lenge folk maks skal stå i kø og de prøver å få ned den på flyplassene i Norge ved å bruke en tjeneste som kun noen har betalt for. Satt på spissen, dette minner litt om de som tar self-upgrade på fly for det er jo ledig plass her som de sier :)
     

Del denne siden