Klipper og limer litt fra Flyprat, håper det er lov. Ser ut til at SAS er obs på dette, og har forstått innsparingspotensialet:
Ser det ble aktivert 29 August, men har ikke sett informasjon om dette før. Fikk denne fra SAS idag og første gang jeg har hørt om den.
Gikk ut info til reisebyråer at det nå skal er tilgjengelig ett nytt verktøy som gjør det mulig for passasjerer å selv booke om flighter i enkelte situasjoner.
Quote:
To improve our irregularity handling, SAS is now introducing an Amadeus ATC module, Amadeus Ticket Changer Dynamic Waiver. This new feature will enable eligible passengers to rebook themselves online or via travel agent, without e.g. rebooking fee and/or charge for upgrading, when there is an expected disruption within our operations. Dynamic Waiver applies to non cancelled flights only.
With Dynamic Waiver, SAS can react immediately to unexpected events such as strikes, snow storms and volcano eruptions, allowing passengers to change their tickets or postpone their trips without any charges.
Etter hva jeg ser i QA så har dette systemet mange forskjellige muligheter. Når en flight er "waivet" så kan passasjerer selv booke seg om gratis på andre avganger, også andre flyselskaper dersom SAS har re-protectionavtale med dette selskapet og har aktivert dette for aktuell waiver. Man kan også booke om på andre datoer dersom dette tillates av aktuell waiver.
Dersom det ikke er plass på en avgang i GO (For passasjerer som booket i GO) kan SAS velge å tilby betalt eller gratis oppgradering til Plus, eller la passasjeren reise på neste fly med ledig GO.
Returen kan også bookes om gratis dersom man har en retur på samme billett.
Selvbetjening tilbys de som har kjøpt via;
SAS sine nettsider og har 117-billett.
Booket av reisebyrå, med 117-billett og i Amadeus.
SAS kan også velge om de vil sende ut informasjon til passasjerer via SMS, enten til alle eller til enkelte grupper (Plus, gold, etc). Men når en flight er waivet så gjelder det alle passasjerer.
Ikke at det har direkte relevans, men poenget er at fleksibilitet ved usikkerhet om kapasitet på, eller mulighet til gjennomføring av, opprinnelig flight eller connection, er det selvfølgelig kroner å spare på å være fleksibel.