Er det jeg eller SAS som er vanskelig?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av vegardg, 28. sept 2016.

  1. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Siden en skokk av folk herfra skal på helgetur til Hong Kong siste helga i november booka jeg også en billett på salget som er nå:
    unnamed.png

    Selv om det er lovlig connection time på Gardermoen, er den også lovlig kort med tanke på årstiden med snø, deicing osv... Siden det neste flyet fra Gardermoen til Arlanda lander samtidig som Hong Kong-kjærra løfter, forsøkte jeg å være proaktiv og sendte en e-post til diamant-mailen. Jeg foreslo at de flytta meg til SK341 fra Værnes kl. 0710, som forøvrig har plenty ledig i A. På den måten reduserer de risikoen for å måtte booke meg om til et annet selskap, samt et evt. refusjonskrav på EUR 600 iht. EU261.

    Jeg fikk raskt svar om at de absolutt så poenget mitt, og de ba meg ringe 05400 for å se på alternativene. På 05400 snakket jeg med en hyggelig svenske som ikke under noen som helst omstendighet kunne droppe ombookingsgebyret på EUR 240 iht. prisreglene for VIP Plus. Takk, men ellers takk.

    Prøvde diamant-mailen på nytt, hvor jeg argumenterte for at det faktisk er JEG som gjør SAS en tjeneste her ved å redusere SAS sin risiko, men fikk blankt avslag.

    Er det sånn at det har blitt ulovlig å bruke sunn fornuft i SAS nå, eller er det jeg som er på bærtur? Når en kunde påpeker noe som potensielt kan føre til at selskapet taper penger på billetten og foreslår en løsning som ikke koster dem en krone - hvorfor i all verden skal de sette seg på bakbeina da?

    (Hadde jeg kunne valgt utreise med SK341 da jeg bestilte hadde jeg selvsagt gjort det, men det virker som at nettsidene til SAS mer eller mindre kun tilbyr korteste reisetid.)
     
    Last edited: 28. sept 2016
    Orjan.eldor liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ringt tilbake på kveldstid og snakket med de engelsk-talende.
    De er ofte greiere å ha med å gjøre..
     
  3. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,175
    Bonuspoeng:
    93
    Trøst deg med følgende, Vegard: Mister du denne connection på OSL blir du i alle fall ikke alene.

    Jeg antar SAS her bare kjører hardt på reglene, og ikke ønsker å gjøre unntak. Åpner de for deg og "din situasjon", kommer kanskje nestemann og tøyer strikken bittelitt lenger...

    Om vi kommer fram noen timer / en dag for sent på denne turen, har vi jo plutselig 600 EUR ekstra det skal drikkes champagne for! ;)
     
    MadsVaHa, Robert H, tommy777 and 2 others like this.
  4. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Jada, jeg blir bare frustrert over mangelen av sunn fornuft. Men det blir god stemning uansett :)
     
    Orjan.eldor and CrotchRocket like this.
  5. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner deg veldig godt og syns ikke du er vanskelig. Men skjønner også at SAS må ha noen regler. Løser seg sikkert på avreisedagen på flyplassen med et smil og litt fleksibilitet fra personalet :) Jeg har iallefall fått være med andre fly enn opprinnelig booka, selv i go.
     
  6. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg husker en gang jeg kom til Flesland en dag det blåste som bare det. Spurte damen i serviceskranken om hun ville booke meg om til et fly som hadde boarding 5 minutter etterpå, både siden jeg var tidlig ute og fordi jeg så at været fort kunne bli så kjipt at alle bare ga opp og satte seg ned for å drikke kaffe i stedet for å fly. Ikke tale om å bli booket om. Niks, nei, glem det, gå og plag noen andre, sa damen.

    Flyet mitt ble kansellert og jeg kunne ikke dy meg da det ble min tur i serviceskranken etterpå, så jeg spurte om hun ikke angret bittelitt på at hun ikke flyttet meg tidligere. Jeg tror kanskje hun holdt på å selvantenne, men nå ble jeg i hvert fall booket om og kom frem dit jeg skulle til slutt.
     
    Trety, Norfindir, FastLane and 8 others like this.
  7. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det blir noe firkantet, men forstår også at de på kundeservice stort sett bare må forholde seg til regelverket..



    Har dog opplevd å komme til DY skranken på midtvinters på OSL, med seperat booket tilslutnig fra Longhaul inn til osl.
    Selvsagt lagt inn rikelig med tid, men ankom på tid, og dårlig vær. Spurte i skranken før security, om jeg kunne være med på tidligere fly.. og jammen santen om ikke det gikk fint.. rett på neste fly, med en liten disclaimer fra skranken: dette gjør vi normalt ikke, men siden våret er dårlig, prøver vi å få ut flest mulig i tilfelle det stopper opp!
    Supert!

    Når selv DY ser verdien av å få folk ut før, burde jo faktisk SK klare det..
    Men på flyplassen opplever nok personellet dette litt oftere og er mer hands on, og derfor mer behjelpelig! Kanskje de også har videre fullmakter? Ikke vet jeg..


    C
     
    milehigh liker dette
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr mye med DY, og en del med SK og synes "Når selv DY ser verdien av å få folk ut før, burde jo faktisk SK klare det.." blir litt feil da DY etter min mening/opplevelse er flinkere med flex og kundetilpasning.
     
    Tazoslo liker dette
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy en del i Nord Norge en periode og spesielt TOS-OSL. Var ofte ferdig tidlig og spurte om jeg kunne være med 14et eller annet istedenfor 16etellerannet. Da jeg antar at litt over fire er fullere enn litt over to.. Svaret jeg fikk ga meg følelsen av at det var det dummeste forslaget de har hørt.. Jeg lever av å være løsningsorientert og hjelper kunder på best mulig måte.. Men det er det ikke alle andre som gjør..
     
    Wiolenze liker dette
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,713
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis løsningsorientert=gjøre GO billetter om til flexbilletter uten å betale for det... Da er jeg ikke helt med. Poenget er vel at det er nettopp dette som gjør at kunder er villige til å betale mer for *flex* billetter. Har sittet mange timer på Gardermoen pga GO billetter.
    Skulle mange ganger ønske at jeg kom med, men har stor forståelse for forretningsmodellen. Se på det som en bonus.
    Derimot så er jeg enig med at formidlingsevnen er høyst variabel... ;)

    Edit: ser @Ida var først ute
     
  11. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det jo et høyst betimelig spørsmål som stilles her - dersom det virkelig gagner SAS på grunn av for eksempel vær og annen usikkerhet, er det ikke DA litt lurt å gjøre fleksible løsninger?
    Er vel heller få i tråden her som har påstått at dette burde være noe SAS gjør til vanlig, selv om det er det en kan få inntrykk av når enkelte svarer. Selvfølgelig skal ikke SAS gi bort fleksibilitet jevnlig, det ville vært en enormt dårlig forretningsmodell.
     
    milehigh, RoadKing and vegardg like this.
  12. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,713
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv spurt mange ganger, og er sikker på at dette er noe de opplever på de fleste avganger på ettermiddager/kveld... Definer gjerne "vanlig" og når det er ok å gjøre unntak.
     
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Det nevnes to helt konkrete tilfeller her der det er fare for kansellering på grunn av vær, der hver eneste passasjer selskapet får sendt tidligere vil spare selskapet for mange kroner. Det er unntaket, og alt annet er vanlig. At folk kommer og spør skjer nok hele tiden ja, men det har ikke noe med saken å gjøre.
     
    RoadKing and Chrisbgg like this.
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Sist jeg var ute og fløy var jeg booket med sisteflyet fra OSL til TOS, men ankom OSL tidligere enn planlagt med innkommende fly. Jeg så derfor mitt snitt til å spørre pent om det var noen muligheter for å komme med avgangen som gikk 2 timer tidligere. Damen i gaten tok en kjapp telefon, og jeg fikk komme med. Begrunnelsen var at de ventet (mer enn) fullt fly senere på kvelden, og hadde derfor ikke noe i mot å sende meg og mitt reisefølge nordover litt tidligere for å gi seg selv litt økt kapasitet på sisteflyet. Jeg var happy. Mulig EBD hjalp noe, men det vet jeg ikke.

    Det er opplagt at man som flyselskap må være forsiktige med å være for fleksible, slik at de ikke skyter seg selv i foten og "inviterer" sine gode kunder til å kjøpe billigere billetter (for man kan kanskje regne med å være heldige å få booket om selv uten fleks).
     
    milehigh and RoadKing like this.
  15. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Klipper og limer litt fra Flyprat, håper det er lov. Ser ut til at SAS er obs på dette, og har forstått innsparingspotensialet:

    Ser det ble aktivert 29 August, men har ikke sett informasjon om dette før. Fikk denne fra SAS idag og første gang jeg har hørt om den.

    Gikk ut info til reisebyråer at det nå skal er tilgjengelig ett nytt verktøy som gjør det mulig for passasjerer å selv booke om flighter i enkelte situasjoner.

    Quote:
    To improve our irregularity handling, SAS is now introducing an Amadeus ATC module, Amadeus Ticket Changer Dynamic Waiver. This new feature will enable eligible passengers to rebook themselves online or via travel agent, without e.g. rebooking fee and/or charge for upgrading, when there is an expected disruption within our operations. Dynamic Waiver applies to non cancelled flights only.

    With Dynamic Waiver, SAS can react immediately to unexpected events such as strikes, snow storms and volcano eruptions, allowing passengers to change their tickets or postpone their trips without any charges.
    Etter hva jeg ser i QA så har dette systemet mange forskjellige muligheter. Når en flight er "waivet" så kan passasjerer selv booke seg om gratis på andre avganger, også andre flyselskaper dersom SAS har re-protectionavtale med dette selskapet og har aktivert dette for aktuell waiver. Man kan også booke om på andre datoer dersom dette tillates av aktuell waiver.

    Dersom det ikke er plass på en avgang i GO (For passasjerer som booket i GO) kan SAS velge å tilby betalt eller gratis oppgradering til Plus, eller la passasjeren reise på neste fly med ledig GO.

    Returen kan også bookes om gratis dersom man har en retur på samme billett.

    Selvbetjening tilbys de som har kjøpt via;
    SAS sine nettsider og har 117-billett.
    Booket av reisebyrå, med 117-billett og i Amadeus.

    SAS kan også velge om de vil sende ut informasjon til passasjerer via SMS, enten til alle eller til enkelte grupper (Plus, gold, etc). Men når en flight er waivet så gjelder det alle passasjerer.
    Ikke at det har direkte relevans, men poenget er at fleksibilitet ved usikkerhet om kapasitet på, eller mulighet til gjennomføring av, opprinnelig flight eller connection, er det selvfølgelig kroner å spare på å være fleksibel.
     
  16. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Nå var det ikke det jeg ba om, da... Jeg har ikke bedt om en annen avgang til Hong Kong. Jeg har bare bedt om en avgang fra Trondheim til Oslo som øker sannsynligheten for at jeg rekker flyet til Arlanda, som igjen er ganske vesentlig for at jeg rekker flyet til Hong Kong som jeg har bestilt i utgangspunktet. Hadde SAS tilbudt meg denne avgangen fra Trondheim da jeg bestilte hadde jeg valgt den, men det gjorde de ikke. Selv om den er wide open i A.
     
    Last edited: 30. sept 2016
  17. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Helt klart, og jeg reiser stort sett alltid på fleksible billetter til vanlig. I dette tilfellet er det ikke snakk om å komme fram noe tidligere. Kun øke sannsynligheten for at jeg kommer fram på den dagen jeg har bestilt. I mitt hode er det i selskapets interesse, men hva vet jeg.
     
    Last edited: 30. sept 2016
  18. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for for konstruktivt råd, @Ida - men de hadde ikke åpent da jeg bestilte. Kall meg gjerne negativ, men siden vi aldri har hatt gleden av å møtes får du spørre de andre her inne som har møtt meg om det stemmer. Forøvrig ble jeg tilbudt å booke om for 240 Euro, som er ombookingsgebyret. 07:10 var med andre ord priset likt.

    Jeg tar gjerne 9:20 fra Trondheim, så glad er jeg ikke i å stå opp tidlig om morgenen. Jeg er innerst inne glad i SAS, og dette var bare et konstruktivt forslag fra min side. Går det skeis skal jeg og @MilageRune drikke champis for 1200 Euro på SAS sin regning :)
     
    Petter B-C, Robamu, milehigh and 5 others like this.
  19. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,713
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager @vegardg, tråden sporet litt av... I ditt tilfelle hadde jeg trodd det kunne være rom/grunn for å booke deg om til en tidligere avgang.
    Har bare lest/hørt litt for mange ala "Hvorfor kan ikke jeg få være med på flighten jeg ønsker? Dere har jo mange ledige seter, og det ville vel ikke koste dere noen ting?"
    God tur, med eller uten Champis på SAS-regning :D
     
  20. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt av flere har også jeg opplevd - både hos SAS og Norwegian - å bli booket om til et tidligere fly når været har vært dårlig fordi de ville unngå opphopning av passasjerer og større problemer utover dagen. Hvorvidt det ene selskapet er bedre enn det andre på dette har jeg ikke grunnlag for å hevde.

    Så vidt jeg forstår er det i dette tilfelle en forespørsel om å endre billetten i tilfelle været blir dårlig om to måneder, og da har jeg forståelse for at SAS er litt tilbakeholden. Har vanskelig for å tro at andre flyselskap ville håndtert det annerledes, da det i praksis betyr at de har solgt en rute som de ikke tror de kan levere. Det er noe helt annet å håndtere værproblemene når de først har oppstått.

    For øvrig kan jeg nevne at da jeg dro til Hong Kong tidligere i år holdt SAS igjen flyet til Stockholm for å få med passasjerene fra en forsinket Stavanger-flight - nettopp fordi de hadde Connection videre ut i verden fra Stockholm. Så dette ordner seg nok. :)
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden