Hvis en ser på verdien på Bonus billetter til BKK, så veies det opp mot kroner:
60 000 Poeng + 1138 kroner hvis tur retur på økonomi = 5582 kroner
80 000 Poeng + 1138 kroner hvis tur retur på Premium = 7064 kroner
100.000 Poeng + 1138 Kroner på SAS Business Class = 8545 kroner
SAS Mastercard Premium koster 2335, så en bør minst spare 31.500 poeng skal det økonomiske stykket gå opp, ellers så går det litt ned med 6000 poeng hvis en regner inn de ekstra inntjente poengene hvis en får ut i fra ett forbruk på 10 000 kroner måneden på dette kortet. Jeg satt det beløpet for å gjøre det enkelt å regne det om, til sitt eget beløp for en annens del, jeg bruker nok litt mer enn dette da.
Så hvis en bruker 10.000 kroner måneden så vil kortet reelt sett koste 1890 kroner i året å ha, så en bør da hente inn ca 25 000 poeng i året på dette ved sparte poeng, så en SAS Plus to veier til BKK sparer deg 20.000 poeng, og hvis en får SAS Business begge veier så sparer en 40.000 poeng og blir det SAS Plus en vei og SAS Business den andre veien så sparer en 30.000 poeng, så ved de to nederste eksemplene så lønner kortet seg.
Når det gjelder SAS Go, eller SAS økonomi, så er det svært tett opp under det en billett koster å kasje, enten en flyr med SAS, eller om en flyr med AF/KLM til BKK, så en får større fleksibilitet ved å bare betale cash i dette tilfellet. Så finner en billetter til under 5582 kroner, så er det bedre å betale, og kanskje også værd å betale selv om prisen skulle vært i 1000 lapp mer, siden du da får friheten til å velge en dato du selv ønsker.
Får en SAS Plus, eller SAS Business så lønner det seg, for en får da bedre utbytte av å fly bedre kvalitet, men hemskoen er jo at SAS nesten aldri slipper disse billettene uansett, så da er en like langt i grunn, og slik det er i dag så er revenue billetter fra T/R fra 174 780 poeng eller pengeverdi på poengene 12 947 + 1138 kroner i booking gebyr som tilsvarer 14 085 kroner på SAS Premium økonomi, så der går heller ikke regnskapet opp, særlig når AF/KLM og andre selskaper greit slår den prisen på en god del datoer selv, så begynner poeng for dem som liker å reise til Asia å bli idioti i grunn.
Hvis en tar for seg Europa, så blir det 30 000 poeng + 879 kroner som tilsvarer 3101 kroner i reel kostpris, eller 1550 kroner hvær vei, så koster billetten mindre enn dette så bruk cash i stedet for poeng. SAS Business er 50 000 poeng + 879 som tilsvarer 4583 kroner eller 2291 kroner hvær vei. Hvis en skal tjene inn kredittkortet så må en ta to reiser på Business i Europa, så er der det litt mer muligheter, men er det verd bryet? Slik jeg ser det så er det ikke det.
Så nå må SAS skjerpe seg, for fortsetter det sånn så vil folk forlate Eurobonus, og deres partnere vil også tape på dette, og når en legger til tap på grunn av dårlig kundeservise i forhold til booking, vanskelig å booke, feil som skjer ETC, så lønner ikke Eusobonus seg lengre for den vanlige mannen i gata, så dommen er klar, Eusobonus må ha en stor overhaling i løpet av året om Eurobonus som program skal ha noe for seg fremover for folk flest.
CHAT-Gpt gjennomgang av manuell post:
Vis alt...