Er du blant de 90 % som er villig til å betale 50 kroner ekstra for bonus i rett program?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 08. febr 2017.

?

Hvor mye er du villig til å betale ekstra for å få poeng i rett program?

  1. 0

    2 vote(s)
    3.2%
  2. 1-50

    5 vote(s)
    7.9%
  3. 51-200

    17 vote(s)
    27.0%
  4. 201-500

    27 vote(s)
    42.9%
  5. 501-1000

    9 vote(s)
    14.3%
  6. 1000-2000

    1 vote(s)
    1.6%
  7. 2000+

    2 vote(s)
    3.2%
  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Malin Arve skriver i DN Meninger 3. februar om en masterutredning hvor det kommer frem "at 90 prosent av alle reisende var villige til å betale 50 kroner mer for en helt identisk billett med det flyselskapet hvor de er medlem av bonusprogrammet. Og nesten én av fem er villig til å betale 500 kroner ekstra. I en litt mer akademisk øvelse evaluerte de at eurobonusmedlemmer er villige til å betale over 300 kroner mer for å fly med SAS enn en konkurrent."

    Selvsagt er det mange andre faktorer som avgjør hva og hvor man bestiller, men kjører en liten poll likevel.

    Hvor går smertegrensen til medlemmene her på forumet?

    Les hele innlegget her:
    http://www.dn.no/meninger/2017/02/03/2045/Innlegg/hoy-pris-for-lojalitet
     
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Betaler hvert fall ikke 45 kroner for å lese artikkelen ;)
     
  3. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ikkje enkelt å svare på dette spørsmålet då det manglar ein del faktorar. For min del kjem det heilt an på kor mange poeng det er snakk om å opptene.

    Dersom ein billett kostar 99 og ein billett kostar 299 er dette ein stor differanse, her ville vel poengoppteninga uansett vore dårleg.

    Dersom ein billett kostar 3499 og ein billett kostar 3699 vert skilnaden gjerne mindre i forhold til skilnaden i opptente poeng.

    For min del so er det noko eg vurderar, eg har ei fast verdsetting av poeng (rundt Trumfverdien) og so legg eg gjerne på litt ekstra på denne vurderinga dersom eg ser at mitt foretrukne selskap kostar omtrent det same.

    At eg betalar ekstra for å vere lojal er det ingen tvil om, nokon gongar er det for poeng, nokon gongar er det berre av gammal vane. Det er dog vanskeleg å talfeste det.
     
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener dette kommer veldig an på.
    Hvis du er i en situasjon der du trenger poengene eller segmentet for å få status, så skjønner jeg betalingsvilligheten. Hvis du uansett ikke får status så ser jeg ikke poenget med å betale ekstra for å feks fly osl-trd med SK vs DY hvis flytidene er like. Du får jo mye mer poeng ved å handle på kiwi enn du får ved å fly innenriks i Norge på billige billetter.
     
    thecoldfish liker dette
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Avstemmingen burde kanskje ha prosentverdier i stedet for kroneverdier? F.eks. kan 200,- ekstra for 250 poeng på TRD-OSL være tung å svelge, mens 1000,- for en C-billett med SQ som gir 200% opptjening i EB sannsynligvis vil være helt innafor.
     
    thecoldfish, Stuttfeiten and RoadKing like this.
  6. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    "Identisk" billett er ganske misledende. En ting er åpenbare forskjeller som at det er inkludert kaffe hos SK og at hvis man allerede er f.eks. EBG får man lounge, fast track osv. Men en annen og mye viktigere grunn for meg er at SK er sjeldnere forsinket, for ikke å snakke om at oppfølgingen man får hvis det faktisk er forsinkelser er ca. 1 000 000 ganger bedre hos SK enn DY.
     
  7. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du ha gode svar, så må du spørre også om verdien på bonuspoengene.
    Eksempel: Gitt at du skal fly Oslo - Amsterdam (OSL-AMS) og har fått betalt reise tilsvarende "GO" hos arbeidsgiver. Norwegian er billigst og har denne til 999 kroner. Du har riktignok bonuskort hos SAS og samler poeng. Du er dog ikke avhengig av poengfangsten for denne reisen for å oppnå ditt ønskede nivå. Hvor mye mer er du villig til å betale?

    Ingen status, 500 poeng ekstra i GO hos SAS, pristillegg 0 kroner
    Ingen status, 500 poeng ekstra i GO hos SAS, pristillegg 1-49 kroner
    Ingen status, 500 poeng ekstra i GO hos SAS, pristillegg 50-100 kroner
    Ingen status, 500 poeng ekstra i GO hos SAS, pristillegg 100+ kroner

    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 0 kroner
    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 1-49 kroner
    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 50-99 kroner
    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 100-199 kroner
    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 200-299 kroner
    Sølvkort, 500 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 300+ kroner

    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 0 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 1-49 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 50-99 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 100-199 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 200-299 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 300+ kroner

    Og så kunne du kanskje ha lagt til:
    Ønsker også oppgradering til PLUS for +400 kroner + pristillegget for 0-500+
    Da tror jeg virkelig at du ville sett ulike motivasjoner hos ulike bonusjegere ;-)
     
    thecoldfish liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Tror jeg må innrømme at jeg nok hadde ligget her:
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 200-299 kroner
    Gull-/diamantkort, 625 poeng ekstra i Go hos SAS, pristillegg 300+ kroner

    Dog, skal en tur OSL - SVG om en måneds tid, da tok jeg faktisk Go, og tillegget for Plus var 200 kr. Tenkte jeg er jo tross alt EBD... Mulig jeg angrer meg om et års tid og mangler poeng :eek:
     
    thecoldfish liker dette
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig at det også er mulig at underbevisstheita di ser fram til mulig MR? :)
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Dere kompliserer dette kun for å rettferdiggjøre at dere selv ofte betaler en premium for å opprettholde bonus ;-)

    Ta utgangspunkt i at flytider er noenlunde det samme og får deg til og fra samme sted.
     
  11. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    En slik skoleoppgave blir naturlig nok empirisk svak - mest fordi utvalget er begrenset - men også fordi den sier ingenting om bakgrunnen for valgene. Hvis motivasjonen med oppgaven er å bevise at bonusprogrammer øker folks betalingsvillighet, kunne jeg gitt den konklusjonen på forhånd uten å skrive en eneste bokstav.

    Den vanskelige oppgaven, som jeg ikke vet om dette skoleprosjektet har undersøkt, er hvorfor. Hva er det som øker folks villighet til å velge et dyrere alternativ? Det er det som er interessant, og som kan være med på å belyse om det er en ukultur med "personlig vinning for andres penger" som ligger bak.

    For eksempel, hvilken status har vedkommende i selskapet som foretrekkes? Det finnes faktisk gode grunner for en EBG/EBD til å velge et dyrere SK-alternativ fremfor en "identisk billett" med Norwegian:
    - Inkl. lounge og Fast Track (og servering om bord for EBD)
    - Muligheten for gratis ombooking til tidl. fly (mest EBD)
    - Bedre ivaretatt i tilfelle forsinkelser/kansellering

    På alle reiser innen Norden betyr det overnevnte mer for meg enn det forsvinnende lave antall poeng som reiser med SAS innbringer. Hvis reisen inneholder en mellomlanding og/eller SAS har bedre frekvens på den aktuelle rute, er jeg villig til å spytte i rundt 200-300 NOK ekstra for å fly SAS.

    For statusløse passasjerer (inkluderer EBS som statusløs i denne sammenheng) vil det - etter min mening - være rart om man velger SAS Go så lenge det koster mer enn Norwegian.

    Hvor mange reiser valgte jeg DY foran SAS i fjor innen Norden? Jeg husker ikke, men det var ikke mange. Det skyldes dog mest at jeg var ekstremt flink med å langtidsplanlegge reiser, slik at jeg fikk for det meste flydd på billige Plus-billetter. Da har jeg ingen problemer med å forsvare valget, fordi muligheten for å kansellere kostnadsfritt alene er verdt noen hundrelapper. I tillegg kommer nærmest garantert kostnadsfri ombooking som EBD, servering på flyet...

    Jeg har ikke lest denne oppgaven, men min følelse er at den sparker inn åpne dører og kommer med lite nytt (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil). Tabloide medier som trenger klikk, liker saker uten substans og med gode overskrifter - men nytteverdien er høyst begrenset.
     
    Last edited: 08. febr 2017
    Mbj and chrt like this.
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en høyere betalingsvillighet enn skarve 50 kroner ekstra for rett bonusprogram, for å si det sånn.
     
    Baldrick, kaijoar, MadsVaHa and 2 others like this.
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Helt klart mer enn 50 kr uansett hva slags billett det er snakk om. Så er dette som mange andre har nevnt avhengig av hva slags billett, hvor det er snakk om etc. Men at jeg mange ganger har betalt 200 kr mer for SAS enn Norwegian er helt sikkert!
     
    braathens safe liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Burde vi egentlig si dette...
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Klart vi burde si det. 10 kr maks! ;)
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Ja jo, jeg la jo lista litt for høyt jeg da :oops:
     
  17. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Påstanden om at 90% er villige er bare ett psykologisk salgstriks for å få oss til å slippe guarden. For min del så har jeg mine meninger angående dette, men noen ganger, slik som i dette tilfellet, så er det nyttig å tilbakeholde info for å unngå at flyselskapene kan tyne ut noe mer av meg enn hva de ellers ville ha gjort i forbindelse med min reise, ved å tyne oss med enda ett gebyr. Hvis jeg hadde vært dere så hadde jeg huket av på alternativet null ;)
     
    Last edited: 09. febr 2017

Del denne siden