Er jula best hjemme eller på tur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Herlov, 25. des 2016.

1. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser det er mange som er ute på tur i jula og feirer jul i alt fra Puerto Rico, Gran Canaria til Bangkok, Thailand og Cape Town, Sør-Afrika. Personlig liker jeg best julen hjemme og kunne aldri tenke meg å feire julaften noe annet sted enn Norge. Akkurat der står tradisjonene knallsterkt hos meg. Men så fort andre juledag dukker opp, reiser jeg gjerne på tur ... ;)

Hva tenker folk om julefeiringen? Er den best i gamlelandet eller med en kald øl i bassenget i det store utland?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes vel egentlig at man skal ha snø og pinnekjøtt på julaften.
    I den ideelle verden er det snø fra 1.12 til 25.12. og så forsvinner det.
    Evetuelt kan man reise bort fra 25/26 og være borte til over nyttår når skole og jobb er tilbake til hverdagen.

Har forøvrig lekt med tanken på å ferie jul/nyttår i Sør-Amerika et år, spesielt om jeg skulle brenne inne med 2x CT... Men den tid den sorg.

3. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Er noe eget med jul i norge, særlig hvis maj har feiret utenlands før.
    Har feiret jul i internasjonale operasjoner og det gjorde sitt til at jeg setter ekstra pris på norsk jul.
    Eneste alternativ er Nyc, det var utrolig hyggelig sted å feire

4. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Lar to spissede sitater fra to forskjellige tider tale for seg. Det er ganske behagelig å stikke nordover i jula.

"Jeg skal aldri komme hjem til dette kjedelige stedet de neste fem årene"
    - Adrian (19), flyttet hjemmefra.

"Reise sørover før nyttår? Men, men, jeg har lyst til å være her litt mer."
    - Adrian (23)

Petter B-C and Are like this.
  5. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,294
    Bonuspoeng:
    183
    Med familie kunne jeg aldri tenkt meg å reise bort i jula, da måtte de i tilfelle vært med. Men jeg vet hvor hjemmekjær kona er, så det vil ikke skje... Når barna derimot har flyttet ut kan vi snakkes igjen :):):)

6. seppma

seppma Reiseglad

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Firer julen første gang utenfor hjemlandet hos mine slektinger i San Francicso. Hyggelig og få oppleve Amerikansk jul med slektinger. Julen her er mye mindre avslappet enn hjemme, juleaften var vi å så på julebalett og i dag juledagen er vi nå ferdige med gavene og forbereder julemiddag.

anders82 liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Årets jul var skikkelig storfamilie, ja faktisk modern family varianten. To manglet, likevel, det var en storveies julaften :).
    Slike happeninger er priceless.
    Jeg har spist ribbe med palme utenfor kjøkkenvinduet og ymse ting i gemütligheit i Bayern og vunnet øldrikkekonkurranse i Thailand med female show.

Julekvelden i Norge er spesiell, absolutt når bakken ute er hvit, snøkrystallene daler ned i vindstille vinterlandskap og den nærmeste kjerka klinger julen inn kl 17.

Men, det å sitte under stjernehimmelen på Great Barrier Reef på en katamaran i bare shorts med en whiskey i neven.
    Det å rusle ned det lokale julemarkedet i landsbyen i Bayern.
    Å sitte skrevs over en elefant gjennom jungelen på Sri Lanka.
    Spise Kobebiff til julemiddag i Japan og tenke på de der hjemme som våkner til julaften morgen
    Og mange andre minner.
    Det har også sin verdi.

Så meget som jeg har reist, så mange plasser som jeg har bodd, er jeg ydmyk for tanken på at jeg er en borger av planeten heller enn at jeg er nordmann.

Alle steder, til sin tid, blir en opplevelse, et minne, din historie.

Jeg tror ikke man skal planlegge, for å unngå å bryte mønster og sedvane, men heller la det skje, det som skjer.

miura, Sooninson, Petter B-C and 10 others like this.
  8. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Det innlegget er nesten som eit dikt, det fortenar å bli tonesatt.

miura, Petter B-C, kaijoar and 2 others like this.
  9. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,744
    Bonuspoeng:
    113
    @RoadKing ...dette er jo ren poesi :eek:

Bikerdude og poet, imponerende ;)

RoadKing liker dette
  10. Outback_Oggy

Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har alltid vært enig med @Herlov om at julehelgen må tilbringes hjemme, mens jeg ikke har nølt med å dra ut i verden så snart julemiddagen(e) er fortært - men etter å ha lest innlegget til @RoadKing vurderer jeg hvorvidt ikke jul i et annet land også må prøves en gang eller tre... :)

RoadKing liker dette
  11. Fomp

Fomp FNG

Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    18
    Har hovedsaklig feiret hjul hjemme, og syntes dette er hyggelig og tradisjonelt. Vi har en stor familie på begge sider som skal besøkes og dagene rundt julaften kan bli litt masete, med mye kjøring frem og tilbake for å få tilfredstilt andres behov.... Har derfor begynt å se litt på andre løsninger for neste år. Har tidligere "feiret" jul med Forsvaret et par år, både innenlands og utenlands, og det er merkelig hvor nærme vi endte den gode julefølelsen de gangene også. For det er ikke så mye som skal til nå som julens krav har blitt degradert til å ikke inneholde slike hvite flak som man fikk oppleve i gamledager. Med julemusikk, god stemning og hyggelig selskap, et par pakker og litt god mat blir det en hyggelig jul uansett.

RoadKing liker dette

Del denne siden