Er SAS eneste flyselskap i Star Alliance som ikke har prioritert boarding?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 10. okt 2015.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,975
    Bonuspoeng:
    293
    OSL-FRA med Lufthansa.
    Perfekt timing, kom ned fra loungen og boarding ble annonsert for First, Biz og *A Gold. Og den ble håndhevet strikt :).

Robamu liker dette
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat slik vi vil ha det! :)

3. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nå blinker det til og med preboarding på skjermen ved gaten, på enkelte flyplasser! Fremtiden er her :)

Misterix and RoadKing like this.
  4. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Men i gatene på OSL hvor de nå har fått opp sluser (feks 41) er det åpenbart slutt på priboarding, i den grad det i utgangspunktet har blitt praktisert. Det vanlige "reisende i SAS Plus/diamant- eller gullkort" lød riktignok over eteren ved gaten nå på lørdag morgen, hvorpå absolutt alle som skulle med flyet stormet frem til slusene. Skal priboarding fungere, så må noen programmere de slusene til å kun åpne for statuspassasjerer inntil alminnelig boarding annonseres, men selv da vil det bli kaos av at alle uten status som prøver å boarde vil måtte manøvrere seg vekk fra slusene. De kan like gjerne kutte ut priority boarding først som sist.

5. Rune

Rune Medlem

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Lufthansa løser dette som regel greit. De pri-boarder manuelt ved gaten mens slusene er stengt og åpner slusene når pri-boardingen er ferdig. Ikke noe hokus-pokus det...

Islending and Travellingalf like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,975
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer nok det, var det vi opplevde i går.

7. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Så får man sende SAS' gatepersonell på studietur til LH-gatene. På lørdag var vedkommende som betjente gate 41 for SK1463 aller mest opptatt av å barrikadere den manuelle passasasjen mellom slusene og skranken med alt fra skilt til avistraller for å virkelig gjøre det klart at her slipper ingen gjennom.

8. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    878
    Bonuspoeng:
    93
    Med fare for å stille spørsmål som ikke hører hjemme i tråden: Hvordan er det med pri-boarding når man har med følge? Hvis jeg (EBG) reiser med samboeren min (EBS) ville jeg satt veldig lite pris på om hun må vente mens jeg får gå ombord. Jeg har tidligere lett etter info, men kan ikke huske å ha funnet noe så enn så lenge praktiserer jeg at hun går ombord med meg og ferdig med det selv om hun synes at hun "sniker". Innspill?

9. rkvalvaa

rkvalvaa Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Har alltid dradd med meg familiemedlemmer ved pri-boarding, både kone og barn. Jeg tolker det slikt at når de får fast track og lounge pga min status, så får de også pri boarding. Har aldri vært noe problem, selv ved nøye manuell sjekk og streng håndheving :)

MadsVaHa liker dette
  10. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    Hm. Jeg må innrømme at jeg har latt samboeren min i stikken opptil flere ganger. En ting er viss det er manuell registrering, men naiv som jeg er så har jeg vel tenkt at når det er boarding med automater så vil de "fange" henne viss hun sniker. Men slik er det sikkert ikke. Uansett, nå er hun selv EBG så nå kan vi bare kjøre på begge to.

11. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    det er så ulikt fra person til person.. i dag på TRD så var SK365 forsinket, men de klarte likevel å priboarde og for en gangs skyld håndheve dette.. Mitt fly SK371 gikk 10 min senere fra nabogaten og var i rute, men der var det free for all fra første opprop.

Priority bag fungerte iallefall. Jeg sjekket inn på automaten og ba etterpå om rosa tag noe jeg fikk tvert. Min bag kom aller først på bagasjebåndet på OSL, og jeg gadd ikke bli igjen og studere de andre :)

12. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    SK4423 i dag: Priority boarding skiltet var på plass, men ingen annonsering eller håndheving. Nå var riktignok flyet sent inn. Får se hva som skjer på SK815.

13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    SK482 i morges: Ingen ringere enn Eivind Roald fikk oppleve en nokså forhastet variant av priority boarding): 1) Priority boarding annonseres; 2) Alle pax stormer til gaten; 3) General boarding annonseres og boarding begynner - alt på godt under ett minutt. Jeg krysser igjen fingrene for at han på stabsmøtet i Stockholm i dag foreslo å avvikle hele greia.

Ble også minnet om hvorfor jeg ikke liker å fly i januar og februar, for bagasjehyllene var stappfulle av vinterjakker, kåper og pelser fra hva som må ha vært et hundretalls stakkars mink og rever. Det er en grunn til at det som oftest er coathangers på setene, så jeg bare skviste inn min Samsonite med alt annet enn rene hjul og underside. Such is life.

14. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    KRS-OSL 27.12: Dobbeltsjekker med gate-agenten om mine 2 lillebrødre kan pri-boarde sammen med meg og samboeren. "Ja klart det" svarer han, ca. 10 sekunder før han annonserer generell, udefinert møljeboarding som om ingenting hadde skjedd. Sløvt... Så SAS burde praktisere den konsekvent og strengt eller avvikle hele pri-boardingen.

Hjem fra Heathrow 3.1 var derimot en drøm. Satt i LH Senator lounge med et glass Hennessy og litt mat til lenge etter boarding var påbegynt, tok så de få skrittene ned til gate 18, gikk rett i en folketom priority lane forbi sikkert 80 mennesker i vanlig kø, og var i setet på rekordtid.

Hvis det er kun to ting jeg ønsker meg for 2016 er det at SAS får skikk på pri-boarding og kutter ut det inkonsekvente servicekonseptet sitt (sjokolade-flightene) til fordel for ordentlig service, ikke minst for de som har betalt for plus-billett/lagt tid og penger i en EBD. Uten dette er det nada som skiller SAS og rudolf air på "korte ruter" der 3 kolli og en Anthon Berg ikke ville vært noe offer for tidvis langt lavere priser.

geddi, Insomnia4u and Misterix like this.
  15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Her annonserer de innimellom priboarding, men ettersom høyttalerene inne tilsynelatende er defekte er det ingen som hører det :D
    Tror vel knapt jeg har sett det bli håndhevet noen gang..

Insomnia4u liker dette
  16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Pri boarding ble annonsert for et fullstappet SK1483 fra ARN i går kveld. En gjeng kjekk, men statusløs, norsk ungdom bak meg gjorde et ekstra poeng av å storme frem og boarde uansett, og slapp rett gjennom, hvoretter en av dem sier halvhøyt 'Gullkort du lissom - hva skar'n med det 'a?". Jaja.

Som jeg har sagt igjen og igjen: For min del kan SAS gjerne kutte ut hele pri boarding-greia når det ikke fungerer, men da skal de heller ikke markedsføre det som en perk. Det er ingen vits når alle gir blanke i det, og SAS ikke har systemer eller personell til å håndheve det, eller i aller beste fall håndhever det ytterst varierende. Det overrasker meg at det ikke er mulig å programmere systemet slik at kun status/Plus-bp slipper gjennom så lenge pri boarding foregår. Men så lenge dette åpenbart ikke er mulig, så får de gi blanke i det.

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,975
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig. Kan de ikke administrere det, bør de kutte det ut. Er også enig i at dette burde være en smal sak å programmere. Formoder at grunnen til at de ikke gjør det er at de kanskje i noen settinger ikke ønsker å ha det og at det er vanskelig å legge inn mulighet for overstyring?

18. Norfindir

Norfindir Senior Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Saken er vel at de er forpliktet igjennom Star Alliance å gi priority boarding til Star Gold+. Mulig de rett og slett ikke kan kutte det ut?

19. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,811
    Bonuspoeng:
    113
    SAS' pri boarding er rullet....stort sett så er det miss, men en sjelden gang iblant vinner man.

Idag har jeg opplevd begge ytterpunkter. BGO-OSL med super bra pri boarding og streng drage i gate.

OSL-CPH, ankom gate ca.20 min før boarding. Litt forsinkelser, så boarding ikke startet enda. Massiv kø og kaos foran gate. Ble stående ute i passasjen. Ser et blått skilt som kommer opp og ned igjen etter 1 sek. Ikke et ord blir sagt, men jeg antar at det var pri boarding skiltet som ble flashet lynraskt. Full kaos når alle skal boarde samtidig. Ikke eksisterende pri boarding og jeg skjønner ikke at de gidder å flashe med pri skiltet.

20. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    SK208 KRS-OSL nå: Piss. Ikke noe prio idag heller. Lite ATR72 fly. Morsk agent. Kun vilja det står på!

Del denne siden