Er SAS eneste flyselskap i Star Alliance som ikke har prioritert boarding?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 10. okt 2015.

  1. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Sitat gatedamen: "Naaah, på en så liten maskin og med kun 30 passasjerer så ser jeg ikke poenget så da valgte jeg å ikke ha det idag." Akkurat ja. Det var jo diskresjon på individnivå som stod så godt beskrevet i *A sine fellesbestemmelser. Dumt av meg å glemme det! :-(
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    CPH er notorisk håpløse til å praktisere pri boarding, selv om det også er her jeg ved en enkelt anledning har sett det blitt håndhevet aller strengest, med en drage som patruljerte gateområdet som en mannevond doberman mens pri boarding foregikk. En dame som forsøkte seg, som antakeligvis ikke reiser så mye og ikke helt forsto prinsippet, fikk huden full - spesielt da hun forsøkte seg igjen før allmenn boarding ble annonsert.

    Synes generelt pri boarding fungerer gjennomgående bedre ut fra OSL, selv om rulletten i aller høyeste grad gjør seg gjeldende også her - jeg vil anslå at det praktiseres tilfredsstillende på 1/3 av mine flyvninger ut derfra.
     
  3. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Pri boarding fungerte nå på morgenflyet 09:05 ifra bodø til oslo, juhu.
     
    Petter B-C liker dette
  4. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    KRS-OSL-TRD-OSL-KRS i går ettermiddag.
    Pri boarding fungerte ikke en plass.
    Enten det (kanskje) sies i gaten eller automatstemmen informerer, er det stående kø 15 min før boarding 5 cm fra automatene, og i bølge 2 er det gjerne noen kjerringer med 4 håndbagasje.
    Nei, det enkleste har blitt å vente til alle har kommet seg ombord, og så rusle rolig til setet ved nødutgangen.
     
    Are liker dette
  5. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy nylig med Lufthansa OSL-FRA-DXB-MUC-CPH, og så tilslutt CPH-OSL med SAS... Fungerte utmerket med priority boarding på alle LH-legs'ene, mens SAS er elendig på dette.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Priorty Boarding fungerer svært dårlig hos SAS på OSL, jeg har ikke opplevd noen gang at status og billettype har hatt betydning ....
    Jeg flyr fra OSL 1-4 ganger i uka og sitter "alltid" på 1D (alt. 1C), så når jeg ikke har noe håndbagasje å snakke om sitter og venter til gate closing.

    Er det de fysiske forholdene på OSL som svikrer?
    Er det holdningen til personellet? De virker som helt ufølsomme for de ulike statuser og billettyper ...

    ... eller er det nordmenns generelle holdning? Jante og sosialdemokratisk innstilling om at ingen skal ha fordeler fremfor andre ....???

    Jeg opplever noe helt annet med andre selskaper som har Priorty boarding .... spesielt i det andre landet som heter Utlandet ...
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,594
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok jante :)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg også dessverre, jante gjennomsyrer vårt samfunn på godt og vondt.

    Skal ikke komme her å tro du er noe bedre bare fordi du flyr 140 ganger i året..
    Faktisk, da skal du vite bedre og se til he.... og slutte å mase.

    Ingen som forstår hvordan det er å kaste bort time etter time på flyplasser når man har viktige ting og gjøre og underskudd på søvn. "Kan jeg stå i en halvtimes kø kan f..n meg disse gullgutta gjøre det også".

    Men nok klaging for nå, ta et glass vin i loungen og pust ut.

    Skål!
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig det. Jeg tror imidlertid en viktigere årsak er at dette bare tidvis håndheves. Hadde man gjort det mer gjennomført tror jeg problemet hadde vært mindre.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg enig i.
    En litt artig observasjon, ankom Barcelona med Lufthansa tidligere i dag, kommer ut av flyet og inn i avgangshallen, her er det allerede 2x2 køer tilbake til München/Frankfurt (to gater side om side) hvor det var laaang kø på eco og 5-6 stk i first/Biz/Gold køen.

    Dette var åpenbart forstått og ingen klumping av folket som vi gjør i Norge. Og før noen poengterer, spanjoler er ikke flinke til å stå i kø...
     
  11. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    På OSL kunne de nok håndhevet ting, men det er to ting jeg tror er medvirkende til at de aldri får det til. 1: automatstemmen ønsker "Alle passasjerer med gull und so weiter und so weiter" Folk har ikke oppmerksomhet til å få med seg mer enn "Alle passasjerer" og så stormer de frem. Det andre er at det virker som om det åpnes for boarding for alle ganske automatisk etter X minutter for da kommer automatstemmen igjen. Litt krøll på de to første som skal gjennom slusen så er det åpnet for boarding for alle før en eneste en har kommet seg gjennom. Jeg er så sikker i den første av teoriene mine at jeg har vurdert å sende inn et forslag til SAS om å endre beskjeden, men hver eneste gang blir det med tanken.
     
    SunDance_Kid and Robamu like this.
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, og Priority boarding fungerer f.eks. helt flott på LHR for SK. Selv om engelskmenn er flinke til å stå i kø, er det nok mange nordmenn i de to køene.
     
    Petter B-C liker dette
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SK451 OSL-CPH i dag morges: Som vanlig annonseres pri boarding, og det blå skiltet er oppe, men dragen i gaten slipper allikevel gjennom rubb og stubb uten hensyn til status eller bookingklasse. Da kan man like så godt la være å annonsere, ettersom det ikke fungerer i praksis og folk åpenbart gir blanke.

    Jeg forstår godt at det i noen tilfeller ikke lar seg gjøre med priority boarding, for eksempel fra Dx-gatene på CPH, men der hvor det er mulig, så bør SAS også håndheve det dersom det skal ha noen mening. Hvis ikke, så kan de bare avvikle det først som sist. Det fungerer greit med møljeboarding hos Norwegian, men så er det heller ingen der som lokker med pri boarding som en perk.
     
  14. Hawkwind

    Hawkwind EBD

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Stiller meg bak det mange av dere påpeker her. reiser 100+ legs i året, 90% domestic og har gitt opp pri boarding, spesiellt på OSL. Nå kjører jeg konsekvent aisle-seat og sist inn i flyet. MEN skal ut å fly LH med SAS på fredag (CPH-SFO) er de like håpløse på pri boarding på longhaul også? noen erfaringer?
     
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Kun fløyet lh med SAS to ganger (Osl-ewr-Osl) og da funket det som snus hvert fall
     
    mariusbb and Petter B-C like this.
  16. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Har fløyet 3 t/r usa de siste to månedene med avgang fra både CPH, OSL og ARN. Min erfaring er at boardingkort scannes før du går inn i venteområdet ved gate(aldri opplevd kø). Når det er tid for boarding er det samme som alltid, pri boarding nevnes, men det er mølje foran døra. (ingen sjekker BP her) Ved retur fra IAD hadde de en egen gate for pri boarding. På ORD satt jeg lenge i lounge, så der vet jeg ikke.
     
  17. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    SK1470 Krs-Osl i dag. Boarding starter mølje-style. Etter 2 minutter informeres det om boarding over høyttaler. Dama sa ingenting om prioritert boarding, så ho løy jo ikke... :/
     
    Kristian liker dette
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Har til gode å oppleve prioritert ombordstigning på innanriksflygingar, med få unntak der aleinereisande ungar har fått sjansen til å gå om bord før røkla har kasta seg inn i flyet etterpå. Ofte blir Plus- og gullfolket ropt inn, men eg forstår at mølja kan bli tung å forsere. Eg gidd i alle fall ikkje :)
     
    KatManDu liker dette
  19. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Var for en tid tilbake på vei til Bergen fra OSL, gate 9. Der står det en skoleklasse fra videregående trykt opp til gaten, og skal først på. Var en liten forsinkelse og etterhvert så er alle stående. Kikker litt rundt meg og oppdager plutselig Mohn Junior helt bakerst lent opp mot en søylre. Rart tenkte jeg, han må da ha både årskort, pandion og det som måtte være av plastikk.....og det hadde han jaggu! Når boarding ble annonsert så brøyta han seg vei gjennom rubb og stubb SAMT skoleklassen som sto foran, og var først gjennom gaten. Tydeligvis slik han driver business :p personlig synes jeg det bare var pinlig å se på... o_O
     
  20. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har sett andre gjøre det samme og gremmes hver gang. Diamantmedlemmer som knuffer bort småjenter på 10-12 år som reiser i Plus. Rævva oppførsel fra voksne mennesker..
     

Del denne siden