Er SAS eneste flyselskap i Star Alliance som ikke har prioritert boarding?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 10. okt 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble selv for en tid tilbake knuffet vekk en god stund før boarding av en EBG (av typen middelaldrende mann) ved gate på CPH, som gjorde et stort poeng av å veive rundt med en lommebok med EBG-smartpass på mens han sa halvhøyt "det er visst vi som skal boarde først". Han ble såklart stående og vente, og jeg passet på å forsiktig manøvrere meg helt opp ved siden av ham før de åpnet slusene og presset meg foran ham akkurat i siste liten, slik at jeg fikk holdt mobilen ekstra lenge over scanneren, med EBD-smartpasset godt synlig for ham. Jævla tulling. Å se andre statusreisende albue ned småjenter og gamle damer og kroppstakle dem de kan, er bare ufint.
     
  2. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Det er diverre mange fjompenisser som presser seg fram ved pri-boarding. Reiser endel grunna verv og eige selskap - men sidan eg er ung, så bruker som regel folk på 40+ å presse seg foran meg - eller forsøke å snike når det er pri-boarding. Tiltross for at eg liker å sjå på meg sjølv som ein reflektert, roleg kar, så er dette noko av det som gjer meg mest forbanna. I blandt så går det ein liten faen i meg, så blokker bevisst folk med slik oppførsel, slik eg slepper statuslause (fint ord) passasjerer forbi. Då er det ekstra godt å sjå aggresjonen til han eller ho bak :p

    Håper kvar einaste gong at dette ikkje er nokon frå dette formet. Det er faktisk direkte pinleg å sjå på. Einskilde presser vekk eldre damer og born for å kunne komme først på flyet. Mange har nesten ingen handbagasje heller. Skulle tru at dei trudde flyet gjekk før om dei kom først ombord.. Dreg litt paraleller til oppførselen til einskilde foran bagasjebåndet - og når man skal gå av flyet.
     
    Kristian liker dette
  3. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Siste tre poster svarer vel godt på spørsmålet hvorfor pri-boarding ikke funker i Norge!!

    Vi som er EBP, EBD eller EBG blir irritert når noen med faktisk rett på pri-boarding "knuffer" seg frem i køen for å oppnå sin opptjente rettighet. Jeg som er 40+ med flerårig EBG deler denne holdningen!! Inkorporert, Norsk sosialistisk rettferdighetssans, og vanlig Norsk ydmykhet kanskje?

    Jeg tenker at disse tankene deler nok de som står i skranken og skal håndheve pri-boarding. Alle kommer med, så hvorfor bruke tid på å forklare status til noen som reiser av og til. Og, hvis du gidder å møte opp på gaten i god tid for å komme først ombord - ja værsågod. Du fortjener å komme først ombord på flyet!

    Og jeg liker ikke at noen "outer" navngitte personer for dårlig (eller uvant) oppførsel. Kjendis eller rik eller begge deler.
     
    Kristian liker dette
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Godt skrevet. Fanger essensen av hvorfor pri-boarding bør avvikles ELLER strammes opp. Folk kan oppføre seg, men i slike situasjoner der man aldri vet helt hvor man har SAS så vil jeg gå nesten så langt å si at jeg forstår LITT hvordan folk tenker når de for n'te gang blir gitt blaffen i av SAS, god kunde til tross. Det er slike passasjerers ansvar hvordan de oppfører seg, men kun SAS kan innføre tiltak som vil overflødiggjøre slik oppførsel! Nok en gang; bra skrevet. Innlegget ditt håper jeg noen i SAS smugleser her inne og tar til seg :)
     
  5. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Det har ingenting med jantelov eller sosialistisk rettferdighetssans, men vanlig folkeskikk.
    Poenget mitt er at om dette skal fungere må man enten stramme det inn eller avvikle det heilt. Måten det blir gjort på i dag fungerer openbart ikkje.

    Sjølvsagd blir eg irritert når nokon knuffer seg foran på denne måten. Det fins mykje bedre måter å gjere det på når det gjeld oppførsel mot passasjerer utan status - men ja. Mannfolk som er 40+, gjerne med litt for liten skjorte og hengemage er overrepresentert i slik oppførsel. Fordi eg er ung, så går man automatisk ut ifrå at eg ikkje har status - og behandler meg likedan. Det er då eg blir forbanna. Eg er på mitt 2 år med EBG og blir nok diamant innen to måneder om det skulle spele nokon rolle.
     
  6. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, min draum hadde vore ei kraftig oppstramming av pri-boarding. Eg er sosialdemokrat, men det betyr ikkje at eg ikkje unner dei som reiser mykje, goder. Men då må det vere, som nemnd ovanfor i meir ordna former. Dagens pri-boarding skaper ofte berre uhygge, der statuslause passasjerer føler seg trakka på (utan å heilt skjønne kvifor denne fyren berre presser seg forbi dei) og den med status som tilfeldigvis kjem til gaten akkurat når boarding starter og har to skuleklasser og eit asiatisk reisefølge foran seg - ikkje får utnytta ein fordel som han eller ho har tent seg opp.

    Ha ein fin kveld, folkens!
     
    KatManDu liker dette
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ikke sosialist, men jeg håper jeg ALDRI behøver å oppleve den dagen hvor jeg bifaller en middelaldrende mann som fysisk albuer seg frem foran en gate for å komme seg på et stusselig fly tre minutter før alle andre, bare for å uansett måtte reise seg fra sitt sete 8C når statusløse 8A kommer ombord.

    Hadde derimot nordmenn hatt et snev av dannelse, som man faktisk ikke skal lenger enn til våre naboland for å finne spor etter, så kunne kanskje pri boarding kunnet fungere. Da hadde man i det minste både klart å gjennomføre et visst køsystem og, ikke minst, ikke hatt tullinger som brøyter seg vei.

    Men så lenge nordmenn ikke helt behersker kunsten kø eller en viss logistisk organisering, og størstedelen landets materielt eller symbolsk nyrike elite verken har et snev av folkeskikk eller dannelse - og ikke minst så lenge SAS uansett ikke evner å håndtere det i praksis - så kan man etter min mening avvikle pri boarding først som sist. Som jeg har gjentatt gang på gang, så synes jeg at møljeboarding fungerer fint hos Norwegian, og faktisk bedre enn SAS fordi man da slipper de middelaldrende tullingene som stormer frem med albuene i hodehøyde.
     
    KatManDu liker dette
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Etter forrige flyvning fikk jeg inntrykk at de forsøkte å håndheve pri-boarding på Gardermoen, men så lenge nordmenn ikke klarer å høre på hva som blir sagt, så endte køen i vranglås x antall ganger siden folk ikke skjønner konseptet.

    Når jeg først har det oppe, den største svakheten med boardinglogistikken er at priboarding skjer fra samme kø som alle andre. Mye kjekkere med separat kø, som jeg snubler over på svært mange andre flyplasser.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man skal ha pri boarding som fungerer, så er man nok nødt til å ha separate køer ja. Samtidig er det knappest noe som irriterer meg så mye som boardingprosessen med amerikanske flyselskaper, enten jeg havner i første eller siste gruppe. Fremfor alt tar det forferdelig lang tid. Boarding begynner omtrent 45 minutter før avgang ettersom man skal holde styr på de ulike passasjergruppene, samtidig som det uunngåelig blir kø i midtgangen i kabinen. Sammenlignet for eksempel med SAS' boarding fra CPH, som annonseres ca. 20 minutter før avgang (mens OSL sier 30, men aldri håndhever det), så er dette i mine øyne 25 minutter tapt loungetid og uansett 25 minutter tapt tid. Omvendt er det i amerikanske sammenhenger irriterende å havne i siste boardinggruppe, eller for den saks skyld komme sist, for da har amerikanerne stappet bagasjehyllene fulle av alt annet enn bagasje (les: kofferter og bager).

    Så jeg tar faktisk - igjen - heller Norwegians møljeboarding enn amerikansk type boarding. Til nød kunne man kanskje hatt en enkelt kø før prioriterte grupper (status/Plus), men så lenge det ikke er lagt opp for dette på skandinaviske flyplasser, så ser jeg heller at SAS kutter ut hele greia - med mindre, naturligvis, de har en eller annen absurd forpliktelse til å priboarde gjennom Star Alliance (men i så fall hadde de vel forsøkt å håndheve det bedre):
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skal det funke må man ha to køer slik som feks lufthansa. Det synes jeg fungerer greit og burde la seg gjøre på de fleste flyplasser i Norge.
    Kan man gå inn fra begge sider av gaten gjør man en gate til Plus og en til minus.
    Problemet er som nevnt tidligere her at på en del flighter har 70%+ rett på prioritert boarding og da fungerer det ikke..
     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet er vel at man som oftest ikke vet hvem i mølja foran gaten som skal ha pri-boarding og hvem som bare står og henger. Jeg pleier å posisjonere meg slik at jeg slipper å bølle, men hvordan i alle dager skal man vite om man bøller i køen eller bare gjør det SAS inviterer til - nemlig pri-boarding?
     
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes nå at United sitt "boarding group" konsept er helt konge jeg da :)

    Jeg ser at noen mener det tar lenger tid - men virker det gjør det !
     
  13. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    To køer:
    De med status kan velge kø.
    De uten status har bare en kø å velge.

    Dette løser pri-boarding-problemet OG situasjonene der 70% av kundene har prioritet.

    Jeg forstår ikke hvorfor dette er vanskelig å håndheve.

    /koffert
     
    Petter B-C liker dette
  14. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    En sluse som i gullstua koster vel ikke allverden.
     
  15. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Man legger seg til reisevaner og alt er individuelt, så også for meg. Jeg har en sær greie med at på korte turer går jeg stort sett alltid sist på. Dette for å slippe folk som skubber seg forbi som skal bakover, samt minst mulig tid i flysetet. Sist inn betyr også først av når jeg sitter på rad 1 eller 2. På langturene er det litt mer variert. Er lite opptatt av prioritert boarding og forskjellige rekker, men mer opptatt av å slippe å stå i kø. Da er det greit å gå inn sist. Nok tid til sjampis på en +10timers tur enn på død og liv gå om bord 30min før avgang og få den da. Men igjen, reisevaner er individuelt:))
     
  16. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Tipptopp håndheving av pri-boarding på KEF i dag.
     
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis DET liksom skal utgjøre noen forskjell, så forstår jeg kritikken mot SAS-it.

    Men; om automaten svikter, så er det jo bare å gå til den andre køen.

    /koffert
     
    Last edited: 23. febr 2016
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Poenget er ikke hvem som har skylden. Poenget er at det er meningsløst å skylde på at en innslippingssluse må foreta flere iterasjoner og dermed er vanskeligere å implementere.

    Automaten som gir grønt lys når du scannet bc kan like gjerne åpen en port som å gi grønt lys.
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget er vel at det er (ekstremt) få hindringer for å faktisk gjøre dette -- det er ikke rakettforskning, det er jo noe så enkelt som å verifisere og kryssjekke litt data på tvers av noen systemer. Og det aller meste av integrasjoner finnes sannsynligvis allerede, så det kan ikke være den tekniske vanskelighetsgraden det står på.
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man får det jo til i Zürich og München, hvorfor ikke Gardermoen?
    Tipper det handle om at ingen gidder å betale for det. Det er jo ingen problem å få en port som leser koden og sier ja/nei med hensyn til status/klasse
     

Del denne siden