I julen besøkte jeg familien i Houston og booket hele reisen hos AC. Ruten var SVG-LHR-YUL-IAH-YYZ-CPH-SVG. SVG leggene var SAS, resten AC. Valget falt på AC siden jeg ønsket holde meg i *A og for å forsøke et nytt bolag. Booket også turen i Premium Economy men oppdaget etterpå at det kun var transatlantisk som ble premium, IAH og SVG leggene var bak i kabinen. Dette er ikke ment som et reisebrev, men jeg kommer til å legge ut noen bilder de neste dagene for å gi folk et inntrykk av opplevelsen.
Maple Leaf Lounge YYZ. Mye og god plass, helt OK utvalg drikke, ikke veldig imponert over maten men den var også grei nok. Gode kjeks TV dinner! Jeg fikk godkjent budet mitt på ca NOK 4900, som var litt over minstebudet. Valgte meg 1A. Første gang med 1-1-1 konfig for min del. Det er ikke 100% privatliv i oppreist sittestilling, men jeg likte det sosiale aspektet av å kunne se resten av kabinen. Og når man får øyekontakt med andre som sitter smiler og er fornøyde med tilværelsen, og man gir hverandre en lite, anerkjennende nikk, ja da føler jeg at vi er litt mere sammen om å dele denne business class opplevelsen. Her hviler telefonen på toppen av veggen, i øye høyde. Helt greit sete, men følte det var litt smalt. I 1A er vindusutsikten MØKK, men man har ekstra "hylleplass" til høyre i bildet. En artig sak, det blå lyset går av når ryggen begynner legges ned og kommer på igjen når man er nesten tilbake i oppreist stilling.
Som sagt, yogaøvelse om man ønsker se ut vinduet. To lysmoduser i lampen. Jada, greit med bruksanvisning! Kabinutsikt i øye høyde. Veldig grei løsning på bordet som kan svinges fra deg og dermed gjøre det enklere å komme ut og inn av setet, selv når bordet er i bruk. Amenity kit med bra utvalg som bl.a. lepeopomade,fuktighetskrem og en drops. Blææææh! Men for det meste helt grei mat. Ikke noe av det var JIPPY, men det var heller ikke forventningen. MEN... sverdfisken var ujevnt stekt og kald noen steder. DET var dårlig og er stryk i min bok!! God ost... men hvor gale kan det bli Jeg sov ikke godt på denne. Man ligger rett på setet, brukte en «dyne» i et stakkars forsøk på overmadrass men det hjalp ikke. Kabinen var også for varm etter min smak. En ting til med de 2-3 fremste, og for så vidt de 2-3 bakerste radene også, er lyset fra gally som er på hele tiden. Hvis du klarer sove med sovebrillene så hjelper sikkert det, en ikke denne karen...
Air Canada burde kanskje sende ein utskremd medarbeidar på tur med Air New Zealand? Dei har ei knallgod madrass rulla saman bak setet. 6A og K (og 1K) har vel også praktisk ekstrahylle ved setet?
@TigerTravel Du reiste Premium Economy den ene veien og kjøpte oppgradering til Business den andre... Var det verdt prisen?
Uten å ha prøvd så skal det sies at biz i AC 787 ser vesentlig bedre ut enn dette her. Dette er vel businesskabin fra fordums dager.
For eit år sia fekk eg testa både gammal og ny biz hjå Air Canada. Den gamle er nok dessverre litt utdatert, sjølv om eg tykte den var heilt kurant. Vi sat på den andre sida og gjekk for sånn ca 6 G/K. Kan ikkje minnest at vi vart plaga av noko lys og eg fekk sove heilt greit, sjølv om setet kanskje ikkje var det aller mjukaste. Den nye kabinen er veldig bra og eg ville ikkje hatt nokon betenklegheitar med å booke den igjen. Du, og andre tidlegare, har nok vore meir uheldige med maten enn meg, eg fekk ein særs god biff på veg over til Canada.
Godt spørsmål @Eddie47. ca 10500 for PE og nye 4900 for biz. Totalt antall poeng endte på 12075 (EBG); SVGLHR 1250 LHRYUL 3300 premium YULIAH 1600 IAHYYZ 1300 YYZCPH 4000 biz CPHSVG 625 Jeg kunne sikkert flydd SVG-AMS-IAH med KLM til rundt 4500-5000. Så 10k i forskjell er det ikke verdt, selv om det er veeeeeldig deilig å sitte med føttene hevet og ha enkel tilgang til servering. Dette var med A330-300, muligens en annen kabin layout/annet fly hadde økt opplevelsen. Så er det jo poengene... 10k ekstra for å fly *A PE/biz i bytte mot 12000 EB poeng... det har en verdi for min del Bottom line... med den opplevelsen jeg hadde var det ikke verdt kosten.
Har sett frem til den "rapporten" da jeg om en mnd tid skal en tur med AC til YYC. Det er med en 787-900 som jeg da skjønner har den nye innredningen. Vi har oppgradert til business på returen og kjenner litt på å by på oppgradering på utreise. Foreløpig er det laveste budet som godtas ca 6000 for business og ca 3000 for PE. Vi er tre karer som skal på tur, på en booking ref og det ser ut som det er all for one, one for all mht oppgradering. Er det noen som har noen erfaring på hvorvidt intervallet du kan legge inn på bud på (6000-11000 i dag) vil endre seg frem mot avreise, ellet kan man like så godt legge inn et bud i dag?