Erfaringer med American Express Centurion

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Roberto, 02. febr 2019.

Tags:
  1. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Norge er tatt ut av oversikten over land hvor Departures Magazine (for Platinum Card-medlemmer) sendes ut til i 2019, men dette kommer av at DNB ikke har AmEx Centurion line fra 2019 (kun i overgangsfasen), og AmEx Norden har ikke meldt inn hvor mange Departures Magazine som skal sendes ut til norske Platinum Card-medlemmer enda. I 2018 var dette tallet 1200.

2. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Har info på at Platinum Card (Centurion line) som sendes ut til norske Platinum-medlemmer via AmEx Norden i mars/april i år vil være i metall (samme som i USA).

KristianSk and Roberto like this.
  3. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    Med 20 års fartstid med The Centurion Card (UK Charter Member fra første rollout og derved noe rabattert årsavgift) gjør jeg årlig regnestykket i forhold til cost/benefit og beholder det foreløpig selv om fordelene på mange måter er noe desimerte de siste 5-6 årene. HHD, Hertz, PP Select og Melia fordelene kompenserer i stor grad.
    Flash-faktor: Betydelig for noen år siden, men ikke nå. Imidlertid trives datteren på drøyt 20 svært godt med eget Plat. kort og tilsvarende leiebilfordeler.

jonss liker dette
  4. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Vet du om andre land i Europa som har dette? Blir Norge det første markedet, eller skal det rulles ut over hele fjøla?

Hva sier dine kontakter vedr. en mulig Centurion-lansering?

5. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Vet ikke noe når det gjelder Centurion Card eller om Norge blir første markedet.

I Norge var det ca. 1200 Platinum Card-medlemmer i 2018. I Sverige ca. 15300 og i Finland ca. 7200.

Er etter hva jeg vet er det kun Sverige som har Centurion Card i Norden.

Med kun 1200 Platinum Card-medlemmer er nok markedet litt snevert til å lansere Centurion i Norge.

Last edited: 04. febr 2019
  6. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Når jeg tegnet ICC kort i 2013 fikk man også Cathay gullkort. Den fordelen er borte nå for Platinum, så Centurion som gir bare da trolig.

7. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Utenom UK, Tyskland/Østerrike, Sveits og Frankrike er det ca. 4500 Centurion Card-medlemmer fordelt på resten av det europeiske markedet.

Vil tro tallet på Platinum Card-medlemmer må vesentlig opp i forhold til de ca. 1200 pr. dags dato i Norge før Centurion Card blir lansert.

8. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    1406 medlemmer for et par år siden, men ikke utenkelig at blindkopi-fadesen i 2016 medførte et visst frafall... :eek:

Roberto liker dette
  9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    Og Centurion ga CX Diamond/OW Emerald, DET var tider! Dog: VS Gold er heller ikke ueffent for de som reiser mye ut fra UK..

10. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Platinum ble vel aldri lansert skikkelig på det åpne markedet i Norge, vel? Var det ikke slik at det ble bundlet sammen med DNB Saga?

11. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    I starten var det slik, var et ekstratilbud til SAGA og Privat Banking hos DNB.

Etterhvert kunne man søke om kortet via americanexpress.no (når denne siden var driftet av DNB).

I Finland er det 7200 Platinum Card-medlemmer og der er ikke Centurion Card en del av kortporteføljen etter hva jeg vet. Sverige med sine drøye 15.000 Platinum Card-medlemmer har Centurion Card. Finland og Sverige betjenes av AmEx Norden, slik som også Norge nå gjør (Centurion Line fra mars/april).

Sier ikke at Centurion Card ikke vil bli lansert på det norske markedet, men vil tro at antall Platinum Card-medlemmer må vesentlig opp før det er noe poeng å lansere det kortet i Norge.

UK har 70.000 Platinum og 13.000 Centurion.

Tyskland/Østerrike har 47.000 Platinum og 9100 Centurion.

Spania har en spanskspråkelig utgave av Departures Magazine (11.000 Platinum Card), men ingen spansk utgave av Centurion Magazine. De får sin del av 4500 Europe Edition (engelsk), som også Sverige får.

Så vet jeg selvfølgelig at UK har ca. 66 millioner innbyggere og Tyskland/Østerrike ca. 91 millioner til sammen.

Last edited: 05. febr 2019
  12. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er det som egentlig diskuteres her? Er det den Centurion line greia eller "the black card" som alle rapperne har? ;)

13. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Centurion Card (Black Card), men alle ekte AmEx-kort (Green, Gold, Platinum og Centurion) er en del av det som kalles Centurion line (AmEx-kortene med bilde av en Centurion på kortene). En Centurion var en romersk offiser (Romertiden) som hadde kommando over ca. 100 soldater. Century = 100.

14. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    Denne tråden er vel ihht OP "The Black Card", (slightly diluted version 2.0), rappe-egenskapene mine står jeg IKKE inne for.... :D

Roberto and elgaaen like this.
  15. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Er det fritt frem for oss nordmenn å åpne Amex konto i Sverige eller Tyskland? (les. EU) Uten å ha noen spesiell tilknyttning til landet?
    Eller må vi ha en form for adresse der.

Jeg har jo kort og bankkontoer(ikke amex) i USA, uten å ha noen adresse der. Men jeg har arbeidsvisum der.

16. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    Og har man først "The Black Card" og er "one of the BIG spenders" kvalifiserer man til (det nå utgående) Medallion Programme:

"Centurion Medallion is a recognition programme for our highest-spending Centurion members (spend threshold of £250,000). As a reward for this exceptional level of spend engagement with Centurion, Medallion members receive priority access to our highly sought-after The Great Artists Series and Preview events, as well as exclusive extras such as dinner with some of the greatest artists of our time. In addition, the Medallion Preview programme provides stand-alone, specially curated events organised solely for Medallion.

Recent Medallion Preview invitations have included:

• After-hours access to the Château de Versailles, followed by dinner with three Michelin-starred chef Alain Ducasse
    • An immersive dining experience at Osteria Francescana, named the ‘Top Restaurant in the World’ in 2016, with Head Chef Massimo Bottura
    • A Dom Pérignon tasting at home of cuvées and vintages too rare for public sale, hosted by Dom Pérignon’s own Head Sommelier
    • Access to a private gathering hosted by Annie Leibovitz and her personal friend, Paul Smith, at the Paul Smith flagship in Mayfair
    • A sartorial masterclass with Huntsman, Savile Row Head Cutter and Creative Director Campbell Carey, followed by the unveiling of a Huntsman tweed specially designed for (and exclusive to) Medallion."

17. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Okey, da vet jeg.. Trodde ikke det var så utbredt i Norge.. Tok i mot betaling med en slikt kort en gang, så vidt vi fikk trukket det gjennom terminalen på hotellet jeg jobbet på.. Kan nevnes at eier av kortet ikke tipset en krone selv om jeg viste han 4 ulike rom og han fikk velge fritt.. Kanskje han hadde spart seg til Black card? ;)

En kamerat som bor i USA har fått det andre kortet som lages i noe hardt materiale, litt artig det også da.. klinger bra når det detter i bordet..

18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,312
    Bonuspoeng:
    93
    Man blir ikke rik av å gi bort penger ;)

elgaaen and Malmo like this.
  19. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Det finnes ikke i Norge :)

Såvidt jeg vet, finnes det kun to Centurion-medlemmer her — @Pingus (UK) og undertegnede (syden).

20. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,804
    Bonuspoeng:
    350
    Hmmm, mener det skal være minst en til. Tidligere svært aktiv her...

Del denne siden