Et sted i Øst Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 18. jan 2019.

1. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,737
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er to stykker i 20 årene som har tenkt å reise til Øst Europa iløpet av våren 2019 men vi begge sliter med å bestemme oss for hvor i Øst Europa vi ønsker å reise til, jeg på min side har alt for mange byer å velge mellom og personen jeg skal reise med vil helst at jeg finner et bra sted, men jeg fikk vedkommende til å begrense det ned til Øst Europa.

Jeg vil helst dra til et land jeg ikke har besøkt før (besøkt i ca. Øst europa: Polen, Kroatia og Slovenia). Mest sannsynlig vil reisen bli gjennomført med Norwegian da personen jeg skal reise med vant en del poeng der i Reward julekalenderen 2018 så da er spørsmålet, hvilken by i Øst Europa anbefaler dere til oss? Jeg er historie nerd og interessert i å reise til alle byene i Øst Europa egentlig og vedkommende lot meg velge så

Så her er det bare å komme med innspill

Last edited: 18. jan 2019
  2. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,438
    Bonuspoeng:
    183
    Budapest er en fantastisk by med en spennende historie som strekker seg mange hundre år bakover. Byen har blandt annet en solid tyrkisk historie fra det Ottomanske riket, de var i en monarkisk union med Østerrike i mange år, og de var jo okkupert av Sovjet fra WWII til 1989. Du finner fantastiske bad som Gellert og Széchenyi, du kan oppleve herlige klassiske konserter og masse masse masse mer.

Dessuten har de et fantastisk flipper-museum, faktisk Europas største. Og de har gulasj. Så jeg anbefaler Budapest på det sterkeste.

ina, Tjo, Avixlo and 3 others like this.
  3. AV83

AV83 Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Praha anbefales.

4. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for å nevne en av de mindre besøkte..
    Tallinn!

Kan eventuelt fly til Helsinki, og ta båt over, og DY ikke flyr til Tallinn..

C

5. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,673
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fløy DY til TLL i fjor høst. Har vært i TLL er par ganger, en koselig liten by med velbevart historisk gamleby. Har også tatt fergen fra Helsinki dit, det er vel ikke mer en 45 minutter i båt. Har dere mange dager kan dere også ta bussen til Riga og dra hjem derfra

K

Avixlo liker dette
  6. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,737
    Bonuspoeng:
    183
    DY flyr direkte OSL - TLL, ihvertfall ifølge nettsiden dems:rolleyes: Ikke gæren priser heller og Helsinki har jeg heller ikke vært i, men landet Finland er besøkt en gang

7. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,940
    Bonuspoeng:
    350
    Anbefaler også Tallinn. Enkelt med DY hele veien.

8. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ganske mye i Tallinn for tiden på jobb. Det er definitivt en hyggelig by, men ikke mye som minner om Øst-Europa lengre. Det er blitt en moderne middels stor by. Prisnivået er også skyhøyt i forhold til bare for noen få år siden. (særlig på torget, der må man regne opp mot 8 euro for en øl og 17-18 euro for en porsjonspizza og 25-30 euro for en biff) det finnes billigere områder i byen, men man finner ikke øl for under 4-5 euro, ikke engang på slitne kneiper. Anbefales hvis du ikke har vært der, men blir for mange "been there done that"

Hvorfor ikke vurdere Wien og Bratislava? Da kan dere opppleve to veldig flotte byer som bare ligger noen få mil fra hverandre. Wien er for så vidt omtrent i Øst-Europa geografisk. Wien er etter min mening en av de desidert fineste byene i Europa.

Norwegian flyr til Wien 4 ganger i uken.

Kristian, animals and Avixlo like this.
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    Tallinn er vel i det minste ganske billige på hotell, selv du nok må regne med mer lommepenger enn før ja.

Hadde du bodd i Oslo og enkelt kunne dratt innom visumsenteret til Russland ville jeg anbefalt St. Petersburg, men det er vel verre i Tromsø kanskje?

EDIT: Nå flyr vel ikke Norwegian til St. Petersburg heller :confused:

10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Politisk betent kommentar dette :)
    Tror både Polen, Slovakia og Østerike anser seg selv som sentral-europa :)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Europe

Wien/Bratislava er nok en fin kombo. Ellers ble jeg positivt overrasket over Poznan. Billig å bo, hyggelig sentrum og en stor park midt i byen.
    SAS flyr dit også, men må nok via CPH..

Avixlo liker dette
  11. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    28

Vet av erfaring av polakker og folk i baltikum blir sur om du kaller de øst-europere.

12. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,737
    Bonuspoeng:
    183
    Estland prøver å være en del av Norden

13. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat poenget mitt :)

14. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,249
    Bonuspoeng:
    293
    Dere kan jo velge mellom Beograd,Pristina og Sarajevo.

Da flyr dere Norwegian fra OSL og besøker byer som ikke absolutt alle har bilder fra på instagram.

Også får dere ned prisnivået fra Tallin osv.

15. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    +1 for Budapest.

Hadde en liten solo "sommerturné" for noen år siden hvor jeg var innom Praha-Budapest-Beograd-Barcelona.

Budapest står igjen som høydepunktet for min del. Value for money var det og!

Last edited: 18. jan 2019
    Avixlo liker dette
  16. Oslo1989

Oslo1989 Senior Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Kan anbefale Kiev! Herlig by med mye som minner om gode gamle øst europa. Gode priser og mye å se.

17. Em1l

Em1l Nytt Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Hva med Riga? Har ikke vært der selv, men er på lista over steder jeg kunne tenke meg å besøkt :D DY har direktefly dit og det virker ikke som det er så halvgærne priser heller.

18. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Bare sånn at alle land i Øst-Europa blir nevnt, så kan jeg anbefale Minsk. Det er virkelig noe utenom det vanlige og kan besøkes visumfritt i inntil 5 dager. Det eneste problemet er at du ikke kommer deg dit med Norwegian.

19. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,285
    Bonuspoeng:
    293
    Var ofte i Bratislava 1999-2003 ifm jobb, kan anbefales. Fly til Wien og kun en kort tur over grensa.

I 2002 ble det innsparinger, og rimligere hotell ble et krav. Hotel Dukla ble stam-hotellet. Grei nok, men ikke mer enn det. Ingen pay-TV, men fikk live-show i nattklubben i 2.etg :D

morradi liker dette
  20. ElinPelin

ElinPelin Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er også svært forelsket i Budapest. Våren der er nydelig.

Del denne siden