Jeg kommer nettopp fra minnegudstjenesten for Karoline Aadland i Sælen kirke i Bergen. Hun blir omtalt i alle de positive ordelagene som kan finnes. Minneordene er skrevet i ulike medier og alt og mer er sant. Å sitte der i kirken å tenke på oss som gjør det vi kan for å få lov å fly og vite at mange av oss har reist med et 737 MAX8 fly. I ettertid vet at det var programmert inn i flyet at nesen automatisk styres nedover i gitte situasjoner. Vi har fått opplyst at pilotene på Lion Air flyet brukte sine siste minutter på å lete i manualene om hvordan de skulle rette opp flyet, mon tro hva de gjorde i ET302? Pilotene hadde max 40 sekunder til å avverge overstyringen, selv i simulator virket det for kort tid. Det er selvfølgelig nødvendig å parkere 737 MAX flyene til enhver tvil om sikkerheten er borte, om så de må parkeres for alltid. Karolines kenyanske ektemann håpet at hennes brå død hadde reddet utallige flypassasjerers liv. Jeg har bestemt meg for å unngå å fly med 737 MAX ...
Tragisk hele greia. Spørs om jeg setter mine bein i en Max med det første. Kanskje mest av på trass da jeg et skuffet over boing sine snarveier i forbindelse med godkjenning av flyet og oppdatering av manual(eller mangel på oppdatering).
Når det kommer så nærme som det har gjort med deg så medfører det at man reflekterer over livet på mange måter. Det tragisk, og ekstremt provoserende, at langt over 300 sjeler skal bøte med livet fordi Boeing hadde hastverk og gikk på markedet med en maskin som aldri skulle vært i luften. Jeg håper Boeing må betale STORT til de etterlatte. Her trengs det å statuere et eks. for ettertiden. For øvrig, er jeg som deg, av den oppfatning av at MAXen kommer jeg ikke til å fly med. Det er av den enkle grunn at designet på flyet i utgangspunktet er ustabilt. Jeg tror ikke de klarer å fikse dette og flyet kommer aldri til å bli like sikkert som den foregående generasjonen eller andre fly i samme klasse.
Dette er trist og ettertenksom lesning Eddie. Jeg har selv mange venner som kjente Karoline, og har studert på samme skole selv. Hun hadde definitivt et hjerte for de som ikke kan fly for for å spise kaviar og drikke champagne, og jeg er veldig enig i ordene dine her. Livet er urettferdig, og Karoline kommer til å bli sårt savnet.
Jeg kommer heller ikke til å fly 737 MAX før både Lion Air og Ethiopian-ulykkene er ferdig etterforsket, konklusjonene er klare og eventuelle feil rettet. Jeg er skuffet over at Boeing så tydelig har satt profitt før sikkerhet. Jeg er også meget skuffet over FAA i USA som har gitt etter for press og latt Boeing selv sertifisere deler av egne fly. Regner med at fremtidige fly og modifikasjoner fra Boeing vil bli grundig sertifisert av EASA og andre nasjonale flysikkerhetsmyndigheter.
Siterer forresten denne fra facebook til vedkommende: " Min kjæreste Karoline ❤ Karoline Aadland hadde opprettet og var leder for stiftelsen SOMTO i Norge. SOMTO står for «Somesha Mtoto», som er swahili, og betyr «Utdann et barn». Familien vil nå omdanne SOMTO til en minnestiftelse for Karoline. De som ønsker å støtte SOMTO kan gjøre det via kontonummer: 1503 85 24302 " Har selv akkurat gitt 500kr. Du kan også bidra via Vipps under «kjøp og betal» med nr: 558074.
Takk @OttoL Jeg tok ikke med dette med vilje fordi jeg ikke ville blande kortene, men jeg synes det er bra at du kom med dette. Jeg kjenner Karolines foreldre godt og jeg vet at de setter pris på bidrag. Og ikke minst .... midlene vil bli forvaltet på en svært god måte.
Det virker som om verden har mistet en virkelig ressurs sterk og flott menneske, med pågangsmot og som først og fremst tenkte på mennesker ifra vanskelig kår. Håper virkelig flere bidrar til dette fondet ifra sitt hjerte
Langt intervju/reportasje med faren til Karoline Aadland som omkom i styrten: https://www.aftenposten.no/amagasin...ORUjifdSI8QkO8lLWvYuiXuTDr69nePeTvyZZ9TvhfeEE For abo tipper jeg, men vel verdt noen kroner for å lese.