ET302 - Ethiopian styrten kom veldig nær

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 28. mars 2019.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kommer nettopp fra minnegudstjenesten for Karoline Aadland i Sælen kirke i Bergen.
    Hun blir omtalt i alle de positive ordelagene som kan finnes. Minneordene er skrevet i ulike medier og alt og mer er sant.

Å sitte der i kirken å tenke på oss som gjør det vi kan for å få lov å fly og vite at mange av oss har reist med et 737 MAX8 fly. I ettertid vet at det var programmert inn i flyet at nesen automatisk styres nedover i gitte situasjoner.
    Vi har fått opplyst at pilotene på Lion Air flyet brukte sine siste minutter på å lete i manualene om hvordan de skulle rette opp flyet, mon tro hva de gjorde i ET302?

Pilotene hadde max 40 sekunder til å avverge overstyringen, selv i simulator virket det for kort tid.

Det er selvfølgelig nødvendig å parkere 737 MAX flyene til enhver tvil om sikkerheten er borte, om så de må parkeres for alltid.

Karolines kenyanske ektemann håpet at hennes brå død hadde reddet utallige flypassasjerers liv.
    Jeg har bestemt meg for å unngå å fly med 737 MAX ...

Last edited: 28. mars 2019
    animals, Skarven, drsyk and 22 others like this.
  2. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Tragisk hele greia.
    Spørs om jeg setter mine bein i en Max med det første.
    Kanskje mest av på trass da jeg et skuffet over boing sine snarveier i forbindelse med godkjenning av flyet og oppdatering av manual(eller mangel på oppdatering).

Shyneno and Eddie47 like this.
  3. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Når det kommer så nærme som det har gjort med deg så medfører det at man reflekterer over livet på mange måter.

Det tragisk, og ekstremt provoserende, at langt over 300 sjeler skal bøte med livet fordi Boeing hadde hastverk og gikk på markedet med en maskin som aldri skulle vært i luften. Jeg håper Boeing må betale STORT til de etterlatte. Her trengs det å statuere et eks. for ettertiden.

For øvrig, er jeg som deg, av den oppfatning av at MAXen kommer jeg ikke til å fly med. Det er av den enkle grunn at designet på flyet i utgangspunktet er ustabilt. Jeg tror ikke de klarer å fikse dette og flyet kommer aldri til å bli like sikkert som den foregående generasjonen eller andre fly i samme klasse.

Shyneno, Eddie47 and ArthurDent like this.
  4. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er trist og ettertenksom lesning Eddie.

Jeg har selv mange venner som kjente Karoline, og har studert på samme skole selv. Hun hadde definitivt et hjerte for de som ikke kan fly for for å spise kaviar og drikke champagne, og jeg er veldig enig i ordene dine her.

Livet er urettferdig, og Karoline kommer til å bli sårt savnet.

5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,144
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du minner oss på alvoret, oppe i all latteren og gleden over å fly.

Eddie47 and ArthurDent like this.
  6. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kommer heller ikke til å fly 737 MAX før både Lion Air og Ethiopian-ulykkene er ferdig etterforsket, konklusjonene er klare og eventuelle feil rettet.

Jeg er skuffet over at Boeing så tydelig har satt profitt før sikkerhet. Jeg er også meget skuffet over FAA i USA som har gitt etter for press og latt Boeing selv sertifisere deler av egne fly.

Regner med at fremtidige fly og modifikasjoner fra Boeing vil bli grundig sertifisert av EASA og andre nasjonale flysikkerhetsmyndigheter.

Shyneno, Skarven, lMartin and 3 others like this.
  7. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Kloke ord! Kjente en av de beste venninne til Karoline og det er bare tragisk hele greien.

Eddie47 liker dette
  8. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Siterer forresten denne fra facebook til vedkommende:
    "
    Min kjæreste Karoline ❤

Karoline Aadland hadde opprettet og var leder for stiftelsen SOMTO i Norge. SOMTO står for «Somesha Mtoto», som er swahili, og betyr «Utdann et barn». Familien vil nå omdanne SOMTO til en minnestiftelse for Karoline. De som ønsker å støtte SOMTO kan gjøre det via kontonummer: 1503 85 24302
    "
    Har selv akkurat gitt 500kr.

Du kan også bidra via Vipps under «kjøp og betal» med nr: 558074.

Last edited: 29. mars 2019
    holmen, watchaddicted, Liza and 5 others like this.
  9. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    RIP :(

En sann tragedie, 737 max vil en ikke fly igjen...

Bidraget til SOMTO vippses.

Shyneno, OttoL and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Takk @OttoL
    Jeg tok ikke med dette med vilje fordi jeg ikke ville blande kortene, men jeg synes det er bra at du kom med dette.
    Jeg kjenner Karolines foreldre godt og jeg vet at de setter pris på bidrag.
    Og ikke minst .... midlene vil bli forvaltet på en svært god måte.

Shyneno, holmen, jgroneng and 5 others like this.
  11. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Vippset!

OttoL, Eddie47 and drsyk like this.
  12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker som om verden har mistet en virkelig ressurs sterk og flott menneske, med pågangsmot og som først og fremst tenkte på mennesker ifra vanskelig kår.

Håper virkelig flere bidrar til dette fondet ifra sitt hjerte:)

holmen liker dette
  13. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    holmen and Pepeu like this.

Del denne siden