Ethiopian til OSL

Tråd i 'Nyheter' startet av milehigh, 27. nov 2016.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet forum har postet at det ikke blir 5th freedom på OSL-ARN selvom ET har hatt det på andre slike stopp.
     
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Synd. Det er noen hull i rutetidene til SK. Ingen fly ARN-OSL mellom 1055 og 1330 fx.
     
  3. mikkle

    mikkle Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan vil trolig mellomlandingen i ARN foregå? Må man ut av flyet og så rett inn igjen eller sitter man kun og venter på at svenskene og deres bagasje kommer om bord?
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker. Hvordan gjorde man det tidligere? Singapore kjører mellomlandinger i Manchester fra Houston og på vei til Singapore, alle må ut.
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    OSLO - Arlanda (vanlig utenriks) - Lander vel Arlanda alle ut. Alle gjennom passkontroll i Pir F også videre....til Addis Ababababa
     
    Shyneno liker dette
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser ikke helt den store fordelen med denne "nye" ruten. En time fly til ARN, 1 time på bakken, kanskje ut av flyet til og med, hvorfor er da denne ruten bedre enn slik det var da man kom inn med et sas fly, og hadde en time connection.

    Ja jeg ser at det er litt mindre stres nå, men det er jo langt fra ideelt, når man må via ARN begge veier. De som tjener på dette er jo svenskene som slipper å mellomlande i Wien eller hvor det var den pleide å stoppe.

    Vil dette være den raskeste måten å komme seg OSL-ADD på, eller vil det være raskere å fly riktig vei, og bytte i FRA feks?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Du blir nok sittende på flyet slik som på andre ET ruter

    En fordel er at man sikrer bagasjen, har forstått at det et slik at bagasjen ofte ikke rekker igjennom ARN..
     
    milehigh liker dette
  8. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo også rimeligere å *ikke* flytte baggasjen. Denne besparelsen bør gi en rimeligere reise totalt sett.
     
  9. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Fant svaret på mitt eget spm.

    OSL-ARN-ADD med ET bruker 9t35min
    Raskeste alternativ er OSL-FRA.ADD med LH og ET med 10t10min så 35min lenger reisetid, men denne er daglig og ikke kun 4X ukentlig som ET er frem til juni hvor de går til 5X ukentlig.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Hovedpoenget for mange er å få skikkelig business hele veien og ikke sitte som sild i tønne på SAS.
     
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Nåja, du kan jo være heldig og få ledig midtsete. :cool:
     
    mathiasfe liker dette
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,886
    Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med at det er vel hele veien fra OSL til ADD som @milehigh mener. Ikke mellom OSL og ARN.

    Med Luftie må du ha en short haul til FRA (og det er her man sitter som sild i tønne).
     
    RoadKing and milehigh like this.
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp! Det er jo hele poenget mitt:rolleyes:

    Helt åpenbart at det er mange særinger innen denne hobbyen så man vet aldri. Men de fleste som skal til ADD og videre skal trolig på ferie og da har man gjerne litt flex på dagene. 4 av 7 dager er i såfall mer enn bra nok. I og med at det ser ut som ET ikke får 5th freedom på OSL-ARN er det jo minst til ADD jeg snakker om som neste poster nevnte.
     
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,886
    Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Som kan sammenlignes med med ET sine seter i business?
     
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,886
    Likes mottatt:
    11,536
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget er å få et business-sete hele veien fra OSL til ADD.

    Om det er SAS Plus eller Lufthansa Business til FRA spiller mer eller mindre ingen rolle. Du får et vanlig sete okke som.
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Tid er bare en faktor. Andre faktorer som hver for seg for mange er viktigere, er bla komfort og pris.

    Ettersom LH er nevnt som vel det beste alternativet så har de bare en drøy håndfull destinasjoner i Afrika, halvparten av disse nord for Sahara. ET har sikkert nærmere 15x så mange i Afrika, og da ha samme selskap gjennomgående er en stor fordel.
    For langt de fleste destinasjoner i Afrika blir det altså raskere med ET enn LH.
     
    Shyneno liker dette
  17. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,205
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Biz på ET 787 er ikke mye å skrive hjem om heller. Angled lie flat og 2-2-2 config.
     
    milehigh liker dette
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sant. Det er ganske langt bak feks QR C som er et godt OW alternativ til deler av Afrika. Men ET har altså en god del flere destinasjoner og er milevis foran det meste av sørgående C fra OSL.

    For mange er fysisk plass i setet helt avgjørende. Faktisk så avgjørende at det er totalt uaktuelt å fly med feks SK. Og siden det ikke er red eye til ADD så kan man sikkert leve med litt slum C på 787 vs feks EK/QR:)
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig du forsøkte det, men du har ikke sitert ham eller besvart noen av de to spørsmålene hans (som ble besvart av andre).

    Derimot har du sitert en annen poster, og hvor det i konteksten din med "dessuten" er naturlig å lese det som en kommentar til at nettopp tiden er fremhevet som av større interesse enn setene.


    Åkke som. Det er mange som heller vil ta en slik rute, ikke bare for å unngå flybytte, unngå store flyplasser, men kanskje få en bedre opplevelse med feks f&b etc. Har nevnt store personer, men også barnefamilier med poeng eller god økonomi vil få en mye lettere reise.
     
    Last edited: 30. nov 2016
    KristianR liker dette
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Pause!

    Ut på trappa eit øyeblikk alle sammen, trekk pusten djupt, tell til ti, kjenn på førjulstemninga og la oss ikkje ta av igjen.
     

Del denne siden