EU261 vs montreal konvensjonen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 26. juni 2022.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Skal fly 4 stk til YYZ 11. Juli i C.

    Håper selvfølgelig streiken er over til det, men ser SAS har oppdatert sine sider ang Montreal konvensjonen som gjelder på turer til og fra Canada.

    MONTREAL CONVENTION
    When SAS is the operating carrier of a flight to and from Canada, you can read about your rights in the Canada air passenger protection rules.



    Er det slik at Montreal konvensjonen overstyrer EU261 til/fra Canada, eller hvordan fungerer dette? Regner ikke med man kan kreve kompenasjon fra begge regelverkene..

    Ser Montreal konvensjonen gir større kompensasjon ved store forsinkelser, kan også velge og ikke akseptere evt ombookinger og sitte igjen med rundt 3k pr pers.

    Screenshot from 2022-06-26 20-48-33.png
    Screenshot from 2022-06-26 20-51-06.png
     
  2. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er jeg langt i fra jurist, men ville tenke at om du ikke har kjøpt billetten fra Canada, og du har avreise fra Europa, så ville jeg blitt veldig overrasket om det ikke er eu-regler som er gjeldende.
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Det kanadiske regelverket gir ikke rett til kompensasjon når forsinkelsen/kanselleringen skyldes 'labour disruptions', noe som EU261 derimot gjør takket være EU-domstolens avgjørelse etter SAS-streiken fra 2019. Så jeg hadde nok satset på å kjøre en eventuell sak under EU261.

    Fra lenken du selv la ut:
     
    Lars J liker dette
  4. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg husker jeg har sett noe på dette før. Så lenge du flyr fra Europa så følger utreisen EU261.

    SAS kan nok ikke påberope seg å velge å følge Montreal konvensjonen for alle fly. De er basert i EU og er et EU flyselskap. Det blir nok ikke noe automatikk i å få pengene (siden de nok prøver seg på å si at de følger Montreal konvensjonen), og det blir nok en kamp, men det er ikke noe de kan velge fritt.

    det står ganske utfyllende og bra her synes jeg (hvor screenshot er hentet fra):

    https://thepointsguy.com/guide/guide-eu261-flight-compensation/amp/
     

    Attached Files:

    Lars J liker dette

Del denne siden