EuroBonus 3.0 til sommer?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flemming Poulsen, 17. des 2015.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113

    Jeg bare gjetter men..
    Positive kunder = flere kunder som bruker mer penger på de tingene som koster.. Evt nye tjenester som koster penger, men som kundene etter hvert "ikke klarer seg uten".

    Finnes jo mange eksempler på tjenester vi før klarte oss helt fint uten, men som vi nå "må" ha.. ;)
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Enda mer lojale kunder? Når man gir bedre incentiver for å bruke et selskap vil kundene foretrekke selskapet og dermed legge igjen enda mer penger. Hvis man vet at man ved å fly mye med SAS får enda mer igjen vil jo kanskje det medføre at man legger en tur eller to ekstra med bolaget?
    De har jo klart å kutte underskuddet med 500 mill sammenlignet med samme tid i fjor og kvaliteten har vel ikke falt? Som alle andre bransjer så forventes det jo kontinuerlig forbedring også i flybransjen, men det er vel ingen som forventer at SAS skal servere Dom Perignon og ferske snitter mellom Oslo og Stockholm? Og god service er gratis :)
    Økonomi og bonusprogram er jo ikke lukkede systemer. Hvis tilgjengeligheten øker betyr jo ikke det nødvendigvis at man må øke kostnaden på uttak.
    Man kan jo eksempelvis slippe seter på flighter man erfaringsmessig vet ikke blir solgt eller dra en LH og slippe biz-seter til Pandion/diamant først, så gull og til slutt resten av oss. Eller at sølv og basic ikke får booke før 2-3 uker før?
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det var interessant med City Lounge i Stockholm, som de senere ønsker å åpne i Oslo og København dersom det blir en suksess.

    Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår poenget med en City Lounge. Ja, med mindre det er inkl. transport til flyplassen, helst innenfor sikkerhetskontrollen, med bagasjelevering og ferdig innsjekket fra loungen. Isåfall må det vel være et rent business-produkt, muligens med en ekstrakostnad for gullmedlemmer?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Da går det mot lifetime gull før fylte 30år... Hjelp...! :rolleyes:
     
    SASDC8, Petter B-C and RoadKing like this.
  6. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Flott! Selv om eg vil nok ha 9år på meg igjen for og beholde gullkortet.. Men dem seier at dem skal gi flere plasser til eurobonus kunder, vil det sei at det er av bestilling av bonusreiser eller? :) Får nok svar her ganske raskt
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Flere tilgjengelige seter, og på flere destinasjoner kan også ha noe med at antallet kunder og poeng som spares øker, og da må vi vel også ha mulighet til å bruke poengene også. Kan jo være at det er noe som har vært ønsket av de andre medlems flyselskapene i Star alliansen. Forholdet opptjente poeng hos kundemassen din må jo stå i forhold til antallet bonusbiletter du deler ut. Hvis ikke så ender det med at noen av selskapene taper på dette. Kan ikke tro det er god butikk for LH at en haug med skandinaverer fyller opp alle First setene forde SAS er kjip på å legge ut biz billetter. Det er alltid en fordel å gi et bedre tilbud en konkurrenten, slik at kundene holder seg lojale. PS mener ikke det skal være gratis, men bedre tilgjengelighet trenger ikke å koste de skjorta, spesielt når fyllingsgraden er 63% hos SAS mot 85% hos norwegian.
     
    Last edited: 08. mars 2016
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Da får vi krysse alt som krysses kan, at ikke NAV modellen med glidene gjennomsnitt av tre beste / tre siste år er siste gjeldene multiplum....
    Jeg mener da helt sikkert å ha vært Gold siden 1993, med et unntak av året som student med ID billetter...
    Hvor feil kan man ta ?
     
  9. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor lenge jeg har vært EBG? Tror jeg er inne i mitt 8 år nå...men fant ikke noe på sas.no

    w
     
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Spekulerer jo greit selv og da. Hvilket grunnlag har du for å påstå at folk med travel pass flyr 900 turer (skjønner at du smører på) eller at de lojale kundene (hvem nå det er) kjøper 40 turer i plus til under kostpris?
    Tipper de lojale kundene i all hovedsak kjøper billetter utenom salg jeg.
    Og travel pass er jo genialt for SAS. Garantert inntekt på forskudd.
    Gjennomgangsmelodien virker å være at det er vanskelig å få bonusbilletter på business hos sas. Og de begrenser jo tapet med å ta yq uavhengig av hvem man bruker poengene hos
     
    milehigh liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vil påstå at det jeg kommer med er langt mer konkret en ditt spekulative innlegg :)
    I sommer sa SAS at reiser kjøp med poeng hadde gått opp 20%. Så med flere kunder er det naturlig at de justerer opp tilgjengeligheten. Når hver tredje flysete hos SAS er tomme i februar så vil jeg påstå at det ikke gjenspeiles i tilgjengeligheten både LH og innenlands. Personlig mener jeg at de heller bør la folk oppgradere med poeng en med cash eventuelt legge ut flere biz ukene før som Luftwaffe gjør med First. Når det er sagt så er best tilgjengelig ganske brukbart for de med Diamant og ikke så verst for gull.
     
    Last edited: 08. mars 2016
    milehigh, Trety and view like this.
  12. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    milehigh liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Ring eurobonus eller spør på chatten.
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Vel... kostnadene går vel smått ned pga lav fuel og sparing på ground services m.m.

    Billettene mener jeg å ha lest har blitt forsiktig dyrere de siste par år. Hos både DY og SK. Tilgi om jeg har feil.

    Så positivitet på marginsiden er vel åpenbar. Med 25% og 50% har de jo lenge hatt en form for revenue basert opptjening også. Blir neppe værre om de legger om til en Amerikansk modell. Snarere bedre på short haul.

    Så jeg synes nyhetene nå virker utelukkende positive, jeg. Gold for life er jo sheriff.
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ida. Vær så snill. Du trenger ikke ødelegge hver eneste SAS diskusjon med dine bitre, intetsigende poster som angriper alle som kan ha to tanker i hodet samtidig om bolaget.

    Du vet vel bedre enn noen at SAS ikke publiserer load factor på enkelt ruter, så hvorfor skal du etterlyse edruelighet mens du hugger løs som en full sjømann?

    Faktum er at over 1/3 av SAS sine seter totalt stod tomme i februar, og det er meget svakt selv i lavsesongen. Det betyr tomme seter på samtlige ruter, selv SFO som du her trekker frem. Jeg var frem og tilbake til SFO for et par uker siden, og det var halvtomt i business, enda mindre bakover. Her kunne man pumpet ut bonusseter når man har ledig kapasitet, og på den måten fått noen flere blide, lojale kunder (som Eivind sier de ønsker) og samtidig redusert utestående poengsaldo som de må bokføre.
     
    milehigh, geddi, Chrisbgg and 2 others like this.
  16. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er sjømann, men ikke så ofte full. Synes vi skal gå over til å bruke "som en full pilot".
     
    milehigh, Kjakan, peterfox and 5 others like this.
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Her understreker jeg at jeg forstår at du overdriver.

    Klarer du å være litt mer nedlatende neste gang? Og hvorfor blir du så aggressiv?

    Disse folkene du nevner er jo ikke representative for den gjennomsnittlige frequent flyer. Folk som henger her og på tilsvarende nettsteder er spesielt interesserte, men vi gjør et regnestykke for moro skyld.
    Først litt data. jeg antar at disse EBD du nevner tar EBG på vanlig måte og deretter fyller opp med 40 flighter fra salg. Har også forutsatt at de kjøper plus

    På SAS Plus salg får man Plus i Skandinavia for billigst 999(husker ikke, men vær overbærende) La oss si det er 200 personer som gjør som du sier(igjen, bær med meg).
    40x200= 8000 t/r. Det kan jammen ikke være mange prosent av det totale antall turer som går i Skandinavia. Inntekten til SAS blir her 8 mill. Hvor mye kostprisen er på et sete vet ikke jeg, men med det de serverer i Skandinavia nekter jeg å tro at dette er et tapsprosjekt.
    Det er jo heller ikke lenge siden SAS reduserte opptjeningen på EB så da kan man jo slippe flere seter hvis fysikken=bonusprogrammer. Hvis man må reise mer for å få til samme tur så øker jo inntjeningspotensialet for SAS.

    Så til Travel Pass. Du kan ikke ta ekstremister som han fyren her, men la oss ta et ganske drøyt eksempel.
    Trond skal pendle fra Bergen til SVG hver dag mandag til torsdag, 4 t/r i 6 mnd. La oss anta at han ikke tar ferie og aldri er syk, Det blir 26 uker*4=104 t/r. Det koster 120 000. Det er penger SAS er garantert å få inn. Pris pr t/r blir da rett over 1000 kr. Ikke så verst det.
    TP er jo også så vidt jeg har forstått(beklager hvis dette er feil da jeg ikke kjenner SAS inn og ut) en billett kun gyldig mellom to destinasjoner.
    Opptjeningen for Trond blir 1500 poeng pr tur multiplisert med 104 så skulle det bli 156 00 EB poeng han kan bruke. La oss anta at han har betalt med Amex Platinum så han får en CT. Da kan han og partneren (vi skiller ikke på homo/hetro) reise med SAS eller *A til Asia på business eller med LH til USA på F. Så vidt meg bekjent (igjen, tilgi meg for manglende kunnskap) tar SAS tillegg for brennstoff og YQ(aner ikke hva det er, men det er mange her inne som snakker om det hva angår uttak av bonusseter så vi tar det med. Høres proft ut ikke sant?) Jeg har også forstått at SAS tjener penger på disse avgiftene, til tross for at de egentlig skal dekke det selskapet man tar ut reisen hos sine kostnader.

    Poenget mitt er at hvis SAS slipper 30% flere seter så hadde ikke inntjeningen falt i noen særlig grad. Et bonussete betaler fortsatt for fuel (har jeg forstått dette riktig? Hvis ikke er det mange eksperter her som kan svare), man betaler fortsatt skattene så det eneste man mister er dekningsbidraget på kosten og så mange bonusturer i året er det ikke at dette påvirker.

    EDIT: Ser at TP mellom Svg-bgo(låst på denne) koster 67 000 så det blir litt feil i regnestykket. T/R. 120 000 er er i hele Norge. Trond betaler da bare 650 kr/tur. Det er sikkert ikke så god butikk, men fortsatt.
     
    Last edited: 09. mars 2016
    milehigh and mhsalv like this.
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke med SAS. Du betaler kun flyplassavgiftene.
    Og en Cc billett gir 1250 poeng ;)

    Utover det tror jeg også det er lurt å slippe flere seter når avgang nærmer seg. Om tilfellet er at SAS putter YQ i lomma for reiser med Star partnere er det virkelig på tide å få en bookingplatform som gir tilgang til disse setene. Godt mulig det hadde redusert frustrasjonen med tilgang litt også.

    Ellers er det åpenbart et problem at det er såpass mange som skaper sammen store mengder poeng og vil benytte disse på det relativt lille nettet SAS har, 2-4 seter per fly er ikke allverden når 4millioner medlemmer skal til SFO i påska :)
     
    Fredrik81 liker dette
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hei Ida.
    At det skal koste SAS så vanvittig mye å fylle opp tomme seter med bonuspoeng(som også er et betalings middel) og avgifter, kontra det å fly tomme seter, forstår jeg ikke.
    Det er du som påstår at det er snakk om at man skal reise til SFO mitt i fellesferien. Kan ikke se at det er noen andre som har nevnt dette. Man må vel være idiot om man ikke forstår at bonus billetter er en gode og er tenkt til å fylle opp ledig kapasitet.
    SAS sier det vil øke tilgjengeligheten, de ser nok at etterspørselen har økt og at de nå gjør noen justering, og ja det finnes nok av LH som går med halvfulle kabin uten for sesongen. Med en fyllingsgrad på 65% i februar så betyr det at om din flight til SFO er full så flyr det et fly med 30% fyllingsgrad en annen plass i februar, så muligheten til å slippe flere seter er til stede om det er innenlands, Europa eller LH. Biz klarer de nok lett å fylle opp på LH, men de er langt mer lønnsomt å gi disse ledige setene til lojale kunder med poeng en a selge oppgradering for 3500kr fra go til biz.
    Her kan du lese at SAS selv hevder at antallet bonus reiser har økt med 20%, og kunde massen øker.
    https://scandinaviantraveler.com/no/fly/eurobonus-har-na-4-millioner-medlemmer
    Lojalitet er viktig for SAS når 10% av kundene bidrar med 70% av inntektene. Da er det også viktig å gi litt tilbake til de 10% som holder liv i selskapet.
    http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/03/08/1820/Luftfart/-ikke-sikkert-at-flyreiser-er-fremtiden
    Det burde også være et poeng at de nå forbedrer programmet, ikke trenger å bety noe mer en at de bruker bedre analytiske programmer som i sin tur lettere kan se hvor mange seter de kan slippe til Bonus programet. Inntrykket mitt til nå er at de har vært tilbakeholden på antallet seter og mer eller mindre lagt inn default antall seter per flight(f.eks 2biz og 6go) på flighter som typisk ikke har vært fulle. Hvis et nytt program f.eks kunne se at en halvfull biz 2 uker før avgang, så kunne man frigjøre to nye seter.
    Jeg regner med at Boston ruten med 1/3 av kabinen med biz så burde det være mulig å legge ut mer en et par seter i lav sesongen. Når det gjelder SFO i biz, så anbefales det å ta best tilgjengelighet, som er det meget bra produkt, når man tar med at man da også får basic poeng for turen og at Diamant (Gull er også ok) får grei poeng rabatt.
     
    Last edited: 09. mars 2016
    milehigh, Xflipper and anders82 like this.
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    I stand corrected. Da vil vår venn Trond få 260 000 poeng og kan reise hvor han vil i verden på første klasse. Synes fortsatt eksempelet står seg godt for Trond vil uansett ha store problemer med å finne bonusbilletter til reisemålet sitt (ironivarsel her) :).
    Dette med YQ vet jeg fortsatt ikke hva er, men det har vel vært noen som har vist her inne (?) at denne varierer om man bestiller med EB eller M&M på samme rute. Eller var det med Thai?
    Som du sier Are, er uansett fint å slippe litt flere seter til lojale kunder og Roald sjøl sier jo at de skal det, så da kan man jo anta at de har tenkt at dette er lurt og vil lønne seg. Jeg har aldri hørt om en bedrift som "gir" bort noe uten at de tenker at dette får vi igjen for senere.
    At det er vanskelig med bonusbilletter til SFO i påske og fellesferie forstår jeg jo, men nå det står(dette tar jeg rett ut av luften) 15-20% tomme seter i snitt så kan man jo like gjerne slippe de som bonus. Da blir jo poengene brukt opp samtidig som man får litt mer fornøyde kunder.
    Er forresten flyplassavgiften pr flight eller er det pr solgte sete?
     

Del denne siden