EuroBonus 3.0 til sommer?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flemming Poulsen, 17. des 2015.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Ordningen bør hete partnerkort istedenfor gibortetkorttilhøystbydende. Mao det kun er mulig og gi det til din livspartner, eksempelvis med krav om at begge har registrert samme adresse på sin profil.
    I mange tilfeller reiser livspartner sammen med EBD og blir vant til det, når vedkommende reiser alene vil det være hyggelig med det samme selv om det ikke er så ofte.
    United har en slik løsning tror jeg.

Petter B-C, RoadKing, chrt and 4 others like this.
  2. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Denne nye familiepoolingen som tydeligvis skal på gå grunnpoeng, når er den ventet å komme? Var det sagt september?

3. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Rollover points er jo bare et av mange mulige redskaper til å oppnå målet, nemlig å gi incentiv til å fortsette å samle poeng etter (re)kvalifisering. SAS burde - som så ofte - ha holdt tunga rett i munnen og ikke gått ut med info om perks som ikke kommer. Samtidig er det sant at loungene ikke har kapasitet til særlig flere happy campers.
    Hva synes dere - hva kan gjøres for å gi slike incentiv og samtidig ikke oversvømme loungene?

Last edited: 22. mai 2016
    graphite liker dette
  4. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Grunnpoeng på familiekonto er etter min mening langt verre enn både rollover og givende away card.
    Skal alle som reiser inn 10-12000 poeng med familien på slep få gull?

Mitt forslag er veldig enkelt og fornuftig.
    1. Behold familiekonto som den er. Ikke mer fiksfaks, dette funker.
    2. Rollover kun for EBD og kun et år fremover.
    3. Give away kort kun gyldig til noen med samme adresse (eller eventuelt også samme etternavn, unger feks).

Trety, Jan Fredrik, Guden and 5 others like this.
  5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Ditto! Dette ville være den avgjort mest fornuftige løsningen.

Guden, Bernd and Are like this.
  6. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, meget bra!

7. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Synes diskusjonen bærer preg manglende forståelse at SAS faktisk tjener penger på så mange gull og diamantmedlemmer som mulig.... (Faste kunder)

Men det er klart at dersom man får altfor mange... vil ikke SAS kunne gi den servicen EBG/D/P fortjener, og da vil de igjen miste faste kunder.

For SAS gjelder det å finne balansegangen mellom dette. Og økonomisk er de nok flinkere til å finne denne balansen, enn det vi opplever.

Are, Chrisbgg and Darkcho like this.
  8. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Gullkort kun til partner/ektefelle høres jo ut som en god ide, men det kan ramme par der begge klarer å kvalifisere selv, ergo 2 misfornøyde kunder uten mulighet til å gi bort kort, og da blir det sikkert misnøye der igjen. Håper derfor SAS lar familie/slekt få lov til å motta, og forstår godt om de med det fjerna hele grunnlaget for "gis bort *kremt kremt*"-trådene her inne. Gi-vekk sølvkort for EBG kunne de sløyfa, da vil man nemlig underlette neste punkt litegrann...:

-Har tenkt i mitt stille sinn: Hva om businessloungene ble større og noget bedre og man skyfla *G/EBG/Plus (samt ferie-EBS) inn der, og så forminsket og forfinet man de gamle gullstuene endel, kalte de noe annet og tillot kun EBD/EBP? Just a thought. Hadde blitt en kvasi OW Emerald/First-løsning uten å være "der oppe" i førsteklasse.

Are liker dette
  9. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke dette er noe stort problem. Er nok en del av disse par som ikke gjør noe som helst med sin kortkvote. Eller gir det til unger som i alle hovedsak fanges opp av samme adresse eller etternavn.

Veldig interessant tanke. Godt mulig det har noe for seg, ville vært interessant å se hvordan tallene ser ut på dette, altså fordelingen EBG/D/P i loungen på et gitt punkt.
    Kanskje gullstua blir diamantstue..hehe..

10. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det har du åpenbart rett i. Problemet oppstår når fordelene blir utvannet til det punkt hvor det skaper misnøye istedenfor glede. Eksempelvis innenriksloungen på torsdag og fredag ettermiddag. Ikke et eneste sted å sitte og knapt mulighet til å stå. Heldigvis bygges det ny og større innenrikslounge.
    CPH nevnes ofte, har sett det fult der også, men ikke på langt nær så ille som innenriks (om vi ser bort fra de tilfeldige arbeidsmøter på CPH..).
    Skal man da betale ekstra for å være lojal mot SK? Vanskelig å forsvare..

Bernd liker dette
  11. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, meget interessant, se også @RedLine sine forslag i en annen tråd https://insideflyer.no/forums/threads/Ønskeliste-diamantfordeler.3562/
    Er det egentlig helt utenkelig at SAS vurderer å bygge egne Diamant/Pandion lounges i tillegg til Business/Gold?

12. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Helt utenkelig kan man aldri vite, men ville ikke hatt store forhåpninger.
    Tror faktisk da man heller flytter gold ut i businessloungen og kaller nåværende gold for diamantlounge.

Har sett en del tilfeller hvor gold er stappfullt mens business er så og si tom (osl, de andre vet jeg lite om)..

13. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Petter B-C and Bernd like this.
  14. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Synes at det er meget god forslag. Enklere å differensiere seg på bakken enn om bord av en 737...
    Og det å "komvertere" gull til business kan være problematisk - de andre *A gullmedlemmer får da ingen spesiell lounge tilbud av SAS lenger, som fort fører til at EB gull ikke får tilgang til Senator lounge etc. Og at EB gull medlemmene - som står for mesteparten av SAS sine beste kunder - mister et viktig incentiv.
    Min opplevelse av spesielt CPH og OSL lounges er at det var mer plass i business- enn i gull lounge og at det er plass til mange flere i gull dersom man bruker litt mindre (lene)stoler og bedre plassering av disse.

15. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette får du heller ikke over alt.
    Eksempelvis i Milan må du pent traske inn i business.

16. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Tragisk at SAS lover slike ting, også går tilbake på dem.

Jeg har flydd langt over EBD (ender ca. 50% over) for å sikre EBD et år til, fordi jeg visste at rollover skulle komme. Det angrer jeg stort på nå. 1-2 turer (C til Asia) kunne vært flyttet til etter sommeren (neste periode) og kunne flydd billigere/andre allianser.

Vurderer å ta det opp med Eivind på torsdag (diamantmiddag i Køben).

ILS2, Guden, view and 2 others like this.
  17. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Det ble sagt på møte 18. sept i Bergen om du vil ha mer nøyaktig kilde.

18. hansomlikerklm

hansomlikerklm Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Rollover poeng vil være supert! Det fungerer tipp topp hos KLM og er et supert gode som holder på lojaliteten. Tok mine første år med platinum på segment, men så gikk jeg over til å ta de på poeng og da hadde jeg tre år med 1,5+ platinum som gjør at jeg fortsatt starter et nytt opptjeningsår som ferdigkvalifisert og sikker på platinum en stund til. Nå sparer jeg opp siste halvdel av 2017-opptjening og tenker å lande inn platinum for life ganske greit i løpet av 2017.
    Med et fornyet gull livet ut med SAS vil rollover bære perfekt for å holde på lojaliteten også når man kanskje har et år innimellom uten så mye reising.

Bernd liker dette
  19. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,162
    Bonuspoeng:
    113
    Her slenger jeg meg på. Håper du kan ta dette opp og gi oss en tilbakemelding :)

Petter B-C, Guden and Bernd like this.
  20. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Spot on. Dette var noe jeg har sett frem til - og førte til at jeg valgte Plus/Biz fremfor Go en god del ganger i de siste måneder.
    Er meget fornøyd med SAS / EBD og det er forståelig at man ikke ønsker flere gull/diamant enn man kan tåle og at man må kunne ombestemme seg. No worries.
    Men dette er jo ikke "alt eller ingenting" - man kunne ha innført rollover points uten at det fører til særlig mange flere gull/diamant (kun EBD, kun 1 år, kun poeng opptjent på SAS metall, bare 50% av alle poeng over 90k, maks rollover av 60k, etc).
    Om 10 dager går jeg fra nesten 200.000 til 0 og og er igjen fristet til å skaffe meg BA Gull pluss EBD i steden for "double-diamond".

Last edited: 23. mai 2016

Del denne siden