EuroBonus endrer opptjening hos partnere

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 18. jan 2018.

  1. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Aegean
     
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Ok. La meg da se om jeg forstår dette korrekt. Jeg har en tur til BKK fra FRA som begynner i morgen. Det er bookingklasser L og T, altså dårlig eco.

    Hvis jeg tolker det korrekt får jeg da bare 25% med Eurobonus, mens jeg får 50% hos Aegean?
     
    Last edited: 19. jan 2018
  3. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket flyselskap flyr du med? Hvis det er LH så gir L og T bedre uttelling hos EB.

    Lufthansa L klasse gir best uttelling hos AC og UA sitt program
     
    Last edited: 19. jan 2018
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er veldig sant. Skjønt, foreløpig må jeg vente i noen år før jeg har det permanent.Med mindre det plutselig kommer en anerledes "forbedring" :)
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men Aegean tillater vel kun en mellomlanding på veien i motsetning til EB som gir deg 3 ?
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    I noen klasser er Aegean bedre, men de er også dårligere i andre. Singapore Airlines bookingklasse D (som denne saken gjelder) gir bare 125% hos Aegean.

    Vil ikke si at mulighetene for uttak er spesielt bra, da de kun tillater en connection hver vei på en Star Award.
     
    Last edited: 19. jan 2018
  7. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer, så har man behov for flere mellomlandinger så bør dette tas i betraktning.
    For øvrig så er det mulig og booke en gjennomgående bonusbillett med flere enn 2 stopp. Prisen blir da 80 000 poeng en vei til Bangkok i C. (Sjekket via Award booking på Aegean hjemmeside).
     
  8. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Når tredde denne endringen i kraft? Jeg avbestilte min award booking og måtte betale 20 EUR i avbestillingsgebyr. Full refusjon av alle poeng.

    Aegean er definitivt bedre for opptjening hos SK i alle klasser. Flyr man mye med SK, så gir A3 best uttelling.
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Fra Chapter 10 og seksjonen MILES REDEMPTION ON STAR ALLIANCE FLIGHTS:
    1. Members are able to change Ticket’s date and time (changes in routes are not permitted), up to 30 minutes before flight’s departure time, upon a re-issue fee of 20 Euros per ticket, only through Aegean’s Call Center, at 801 11 20000 (from a fixed phone) or at (+30) 210 6261000 (from a mobile phone or from abroad, on a continuous basis, 24 hours a day, seven days a week). Any differences in taxes, that may occur with the ticket change are payable by the Member upon Ticket reissue.
    2. A member may request a cancellation of a Ticket up to 30 minutes before the flight’s departure time, only through Aegean’s Call Center, at 801 11 20000 (from a fixed phone) or at (+30) 210 6261000 (from a mobile phone or from abroad, on a continuous basis, 24 hours a day, seven days a week). When a Ticket is cancelled, all corresponding Award miles are credited back to member’s account, while a Cancellation Fee of 20 Euros per ticket is applied.
    https://en.aegeanair.com/conditions-notices/milesbonus-terms-and-conditions/
     
    furlong liker dette
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Det spørs hvilket reisemønster man har.
    Det at man må ha to programmer innenfor samme allianse (Opptjeningen av EB via kredittkort & Trumf samt Companion ticket og FlyPremium finnes ikke for A3) gjør at det ikke er verdt det for min del.

    Men, hver sin smak!
     
    Bernd liker dette
  11. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en Miami tur i sommer med SK. NOK15k og Ca 27k EBP...
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    15.000 kr t/r med SAS Business?
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Eller samle EB poeng via kredittkort, Fjordkraft, leiebil og andre kampanjer og være medlem i f. eks Finnair eller BA (OneWorld) og hente ut fordelene av begge programmene. BA har jo ikke noe kredittkort i Norge men det har SAS. Er man aktiv er det jo ikke noe problem å samle opp nok poeng til en CT tur i F for 2 personer hvert år på Eurobonuspoeng og i tillegg fly med OneWorld og samle poeng der.:D:)
     
    Xflipper liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har man store utgifter man kan jo også få seg et ordentlig Amex ICC kort og så samle opp MR som kan overføres til flere program.
     
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje noen i SAS har fulgt med på dette forumet (slik så mange her har etterlyst), forstått at EBG de siste 3-4-5+ årene oppnås med en tur til Auckland eller Sydney på rabattert business class med SQ til rundt kr. 20.000 og konkludert med at det er litt for enkelt/billig...??? ;)
     
    Robert H liker dette
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp (var riktignok t/r BRU)
     
  17. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    DÆNG!! Da ble min forestående tur til København via SIngapore og Bangkok plutselig devaluert fra 200-150%:mad:. Kunne de bare ventet til mars med justeringen hadde alt vært brus og boller. :( Men kan det ikke tenkes at dette er en justering også for å unngå lekkasje til SQ når de har planer om å fly noen av de samme stedene...?
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Som det såvidt ble touchet innom i en annen post, hvordan funker det her? La oss si 1000kr av billetten går fra SQ til passasjerens bonusprogram. Hvorfor blir det for eksempel 150% hos SAS og 200% hos Aegean? SQ betaler vel ikke mindre til SAS enn Aegean, så da må det være SAS som sier: vi må kutte opptjeningen. Eller?

    Det blir jo dyrt for SAS hvis de skal gi gullfordeler til alle som har fløyet én t/r AKL og bare 349,-billetter til Gdansk etterpå.
     
  19. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel strengt tatt SK og SQ som seg i mellom blir enige om hvordan og hvor mye de skal kompensere hverandre for sine respektive program-medlemmers reiser hos den andre.

    I dette tilfellet tipper jeg det er SK som kniper, ikke SQ.
     
  20. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    No veit ikkje eg akkurat korleis kompensasjon for miles fungerar, men om eg skal spekulera litt so reknar eg med at Singapore Airlines er interesserte i å differensiera i forskjellege marknadar. Dette er på same måte som at Skandinavia ofte får betre kampanjar på businessbillettar enn til dømes Storbritannia og Tyskland. Slik sett kan det vel også hende at Singapore Airlines tilbyr fleire miles til medlemmar av Eurobonus enn medlemmar av Miles & More. Rett og slett fordi vi har lågare betalingsvilje enn tyskarane eller britane. Om dei so ser at salet av desse rimelegaste billettane frå Skandinavia tek seg opp so gjev det gjerne meining å redusera insentiva og dermed redusera oppteninga.

    Som sagt, eg kjenner ikkje heilt til korleis kompensasjonen er, men eg vil tru at det er SQ som i dette tilfellet har bestemt seg for å redusera oppteninga og at SAS ikkje kan klandrast for det.
     

Del denne siden