EuroBonus endrer opptjening hos partnere

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 18. jan 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Litt spekulasjon her altså, men A3 har jo et betydelig antall medlemmer utenfor sitt nedslagsfelt fordi de har fokusert på å gi god opptjening. Antakeligvis gjør de det ved å tilby lavere pris på poeng enn det f.eks. SK gjør. Så lager de regler som sier at man får kun en mellomlanding per award og følgelig blir alle awardreiser billigere enn veldig mange av de som SAS deler ut.

    Vi ser jo litt av det samme med Avianca, de har jo spesialisert seg på å selge miles så folk kan booke award via dem.
     
  2. tqv

    tqv Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    SQ
    Sittet litt på gjerdet i forhold til å booke AUS/NZ på kampanjen som går nå. SÅ kommer først endringen med lavere opptjening på de billigste business-billettene. Kjipt - men likevel til dels forståelig. Enda kjipere er oppgraderingen av systemene nå sist natt: virket bli både mer knotete med booking - og verre: færre alternativer å velge i. Sjekket litt forskjellige alternativer mai-aug-sep både før og etter. Og ender med å bli mer enn litt skuffet.

    TP
    Toronto på bonushore-tur i business i mars i boks :)
    Brasil i april eller mai tenkt booket i økonomi og så teste bid for upgrade. Første booking i billett-type classic - denne gir 100 % opptjening i TAPs eget bonusprogram - så da tenker man at siden dette ikke er billigste økonomi-type billett så bør den gi normal Eurogonus-opptjening også. Så det bookes Classic billett - bare for å finne ut at OSL-LIS og LIS-CNF er booket i klasse L/L og returen i klasse U/U når bekreftelsen tikker inn.
    Går inn på booking via TAPs hjemmeside - går ikke kansellere - blir sendt via link som ikke fungerer. Ender med å måtte ta tlf - første person kan ikke hjelpe - blir satt videre - venter halvtime - og personen i andre enden som snakker dårlig engelsk spør først hvorfor jeg ikke kansellerte online. Noe jeg sier ikke var mulig - jeg forsøkte. Så spør jeg om hvilke billett-klasser som brukes på billett-type Plus siden jeg skal gjøre en ny booking når han har bekreftet kansellering - han kan ikke svare.
    Jeg ANTAR at Plus som koster mer vel må bookes i en av klassene som gir normal opptjening Eurobonus-opptjening: Economy Y, B, M, H, Q, V (100%) ref SAS sin side.
    Ny booking - bare for å finne ut at disse billettene bookes i AKKURAT samme klasser som Classic som jeg akkurat har kansellert.
    Så nå har jeg akkurat kansellert billett nummer to og sendt en laaaaaang klage mail og spurt dem hvorfor i hel**** de ikke har styr på bookingklassene sine. Særdeles ulogisk at en billett-type du betaler mer for 'premieres' med akkurat samme shitty opptjening.
    Noen andre med erfaringer fra TAP? det virker jo umulig å booke billetter som gir normal opptjening med dem....
     
  3. movatn

    movatn Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Eg er framleis ganske fersk her, så må spørre (sorry om det er eit dumt spørsmål).

    Eg skal til Sør-Korea for å sjå på OL og booka i oktober med SQ OSL-FRA-SIN-ICN-SIN-CPH-OSL i Biz. Får eg "behalde" 200 % på D-billettane, eller blir det 150 % sidan dette er i februar? Utreise 10.2 og tilbake 24.2.
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    150%, dessverre...
     
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var en av dem som kjøpte super-billige biz-billetter til Boston i fjor, men så viste det seg at LIS-OSL var i economy. Ingenting å gjøre med det, viste det seg - men jeg er likevel kanonfornøyd med turen (tror jeg betalte kun 6000 inkludert sponset overnatting på råbra hotell i Lisboa). Vanskelig å surmule over det :)

    Men likevel litt rart at når man kjøper biz-klasse t/r Oslo-Boston, så havner man i economy på en av strekningene. Det var sikkert synlig underveis i bestillingsprosessen, men på det tidspunktet var jeg trolig så euforisk at jeg ikke la merke til det..

    Forøvrig var jeg godt fornøyd med trakteringen ombord LIS-BOS, særlig var tomatsuppa (servert fra termos) veldig god :)

    [​IMG]
     
    FFlyer liker dette
  6. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Er det nå jeg skal sitte helt stille? Kom hjem fra Sydney for et par dager siden, og fløy SQ i D som kostet 21 400. Opptjeningen ble slik:

    OSL-FRA: 2000
    FRA-SIN: 12800
    SIN-SYD: 8000
    SYD-SIN: 8000
    SIN-CDG: 13400
    CDG-OSL mangler fortsatt - forøvrig det eneste strekket med SAS :p (Er det forøvrig en vanlig erfaring - altså at SAS er tregere enn partnere til å godtgjøre poeng i sitt eget program?)

    Hvis jeg også får 2000 poeng for CDG-OSL ender jeg opp med 46 200 poeng for denne turen. Det er jo ko-ko bra. Med billigturen til Boston i fjor, og et par turer i GO til Hong Kong får jeg plutselig diamantkort. Det er jo nesten for godt til å være sant.

    Har jeg forstått det riktig at ved oppnådd diamant beholder jeg den statusen ut opptjeningsperioden (ut mai i år), og deretter ett år til? Og hvis jeg ikke tjener opp ny status i perioden juni-18 til juni-19, får jeg likevel gull fra juni-19 til juni-20? Det er jo i så tilfelle helt utrolig bra.

    FRA-SIN hadde 8. januar fortsatt julepyntet fly :)

    [​IMG]
     
  7. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Opplever også at strekkene med SAS kan ta noe lengre tid om det er billetter fra andre flyselskap, kommer nok i løpet av kort tid.

    Tror du har forstått riktig i forhold til status.
    Du blir diamant ut mai og så fra juni til og med august 2019 (+3 måneder grace periode). Deretter får du «soft landing» til Gull frem til og med august 2020 (inkl grace periode)
     
    Robert H liker dette
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk :)
     
    RoadKing liker dette
  9. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Reduksjon fra 200% til 150% gjelder vel først fra 1.2.18
     
  10. edvintt

    edvintt Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tror også det er SQ som reduserer opptjeningen, og ikke SAS som skal klandres. Har nettopp reist med SQ, og fikk med meg info på deres hjemmesider om at de endrer en del i sine klasser fra 20/1. Dermed er det godt mulig det er der reduksjonen kommer fra.
     
    Are and haakonks like this.
  11. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy du med A380 SIN-SYD-SIN og var det ny kabin? Vil jo gjerne høre hvordan du opplevde det...?
     
    Robert H liker dette
  12. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har oversikt over hvilke selskaper/klasser som nå gir 200% EB? Er det noen i det hele tatt? Og da tenker jeg på biz og ikke på LX/LH/SQ A/F som gir 200/300% til EB...
     
  13. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    TAP gir vel fortsatt 200% i biz?
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Thai, Asiana og Air New Zealand gir vel fortsatt 200 på alt i C?
     
  15. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy A380 ene veien og 777 den andre (tror det var A380 SIN-SYD). Har kranglet litt med telefonen for å få ristet ut noen flere bilder, men foreløpig har den overtaket og jeg har resignert. Kanskje den er mer samarbeidsvillig i morgen. I mellomtiden tar jeg meg i at jeg savner litt tiden med analoge kameraer og filmruller. Men bare litt.
     
    FFlyer and Travellingalf like this.

Del denne siden