Eurobonus: Hvordan få statusfordelene uten å tjene bonuspoengene...?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SpotOn, 23. mai 2019.

  1. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Altså, hæ? :confused::p
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, sørg for at "EB'nr.***.***. xxx" referanse ikke står på salgskvittering som legges ved utleggsbilag så går det bra :)
     
    Last edited: 23. mai 2019
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo direkte feil på de fleste nivåer.
     
    Henrik and vegardg like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du fortelle oss hvordan skatteetaten beregner skatten på poengene da? Det virker som at du vet noe jeg ikke vet angående beskatning av poeng, og da vil jeg gjerne vite det :)
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir verdien av billetten bestill, samme hvem som reiser eller bestiller.
    Du har opptjent poeng, og velger og "gi" de i gave. Da må du skatte av det de brukes til om du skal følge loven. For meg sier det seg selv.

    Du kan ikke tjene penger fra firmaet du er ansatt i, sette skattekortet til null 0% skatt å når da oppgjøret kommer og du får "restskatt" på xx kroner funker det ikke og skrive: "Pengene er gitt til min gode venn. ønsker derfor at skattesmellen fjernes ":cool:
     
    Henrik liker dette
  6. Keikrem

    Keikrem Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, kan anbefale dere å ta en titt på skatteetaten sine sider. (Er ny, så får dessverre ikke lov til å poste linker, men har kopiert ut det som er relevant ang skatt og bonuspoeng:

    «Særlig om privat bruk av bonuspoeng
    Bonusytelser fra flyselskap mv. som er opptjent i jobbsammenheng er tredjepartsytelser som er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid når poengene benyttes privat. Fordelen skal verdsettes til det den samme reisen eller oppholdet ville kostet på samme tidspunkt, uten bruk av bonuspoeng. Dette innebærer at man må ta utgangspunkt i hva det ville kostet å bestille det samme setet på den samme flighten, eller det samme hotellrommet, på det aktuelle reisetidspunktet uten bruk av bonuspoeng. Det er prisen på bestillingstidspunktet som da skal legges til grunn. Dersom det ikke er mulig å fastsette prisen på bestillingstidspunktet kan den skjønnsmessig fastsettes.....Bonuspoeng kan benyttes til kjøp av en rekke varer og tjenester i tillegg til selve reisen. Videre kan det at man har sølv- eller gullkort innebære at man får tilgang til en rekke fordeler uten ytterligere betaling/bruk av bonuspoeng mv. Dette gjelder for eksempel oppgraderinger av flybilletter eller hotellrom, mat, inngang til lounge, "fast track" osv. I mange tilfeller er det ikke angitt en pris i kroneverdi fordi fordelen bare kan kjøpes med bonuspoeng, alternativt fremvisning av kort med en bestemt status. Av praktiske årsaker skal slike fordeler ikke innrapporteres eller skattlegges. Tilsvarende gjelder for bruk av bonuspoeng mv. til kjøp av tilleggsytelser/tjenester til reisen, som f.eks. fast track og adgang til lounge, når dette ikke kjøpes samtidig med reisen, men på selve reisetidspunktet. Dette gjelder også når tilleggstjenesten/ytelsen omfatter den ansattes reisefølge.Det er mulig å donere opptjente bonuspoeng til frivillige organisasjoner. Slike donasjoner utløser ikke en skatteplikt for den ansatte.»
     
    Last edited: 23. mai 2019
    Xflipper liker dette
  7. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Det er forskjell på å donere poeng til en frivillig organisasjon og overføre poenge sine til en venn for "å slippe unna" skatt.
     
    Xflipper liker dette
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    amen.
     
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,480
    Bonuspoeng:
    183
    Her er du nok på tynn is, @Laffen, men eg vil tru Skatteetaten bryr seg fint lite om det.
     
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    For egen del tror jeg dette løses greit, regnet på det og har fattigslige 7500 EB points over fem år opptjent via jobb, de vil bli brukt til oppgradering av jobbreise, og det ble være nok til å unngå tung flyskattskam imo ;)
     

Del denne siden