Eurobonus, kredittkort m.m.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av kashaboom, 30. okt 2021.

  1. kashaboom

    kashaboom Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Jeg har nylig begynt å fly ofte igjen, og prøver å få mest mulig ut av dette. Jeg har lest gjennom en del innlegg her, og lært en del av det, men det er noen spørsmål jeg ikke har fått helt svar på.

    Jeg flyr stort sett med SAS, og stort sett innenriks. Jeg prøver å holde meg til en hotellkjede når jeg overnatter.

    Med denne 4x-kampanjen som er nå, kommer jeg til å ha Gull-nivå om et par uker, kanskje til og med Diamant ila. året (med mindre 4x stopper etter Gull er oppnådd?).

    Med dette, og at jeg i dag har EB Amex Premium og EB MC Basic (som utgangspunkt som reservekort der de ikke tar Amex), og at jeg handler på Kiwi med Amex + Trumf, så er jeg på jakt etter hva mer jeg kan gjøre relativt enkelt som jeg er tjent med.

    Jeg har lest om Payr og BillKill. Har lastet ned BillKill, og tenker å bruke MC for å betale enkelte regninger. Amex med månedprisen og gebyret liker jeg ikke. Tips her mottas med takk.

    Jeg vurderer å bytte til Nordic Choice når jeg overnatter, og har sett at man kan få Trumf her på Viatrumf, men må jeg da forhåndsbetale ved bestilling for at det skal være gyldig? Samme spørsmål gjelder for så vidt også de andre hotellkjedene på Viatrumf. Og hvilken kjedes fordelingsprogram er best? Poeng/gratis overnattinger rangeres høyest.

    Og vil det være verdt å oppgradere til Amex Elite, og MC til Premium? Med bakgrunn i min situasjon beskrevet nå.

    I tillegg skal jeg naturligvis begynne å se til ViaTrumf når jeg handler på nett, og om det er noen enkeltkampanjer for å få poeng/Trumf som er aktuelle for meg.

    Setter pris på alle tips og råd.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    4x kampanjen fortsetter til du blir diamant.

    BillKill gir per i dag kun opptjening på Nordic Choice MC, så det gir mening om du fokuserer på den kjeden fremover.

    Choicebooking gjennom viatrumf gir trumf uansett type booking.

    velkommen til forum foresten :)


    For meg gir dyrt Amex kort kun mening hvis du får tjent opp CT og! Brukt CT til en dyrere reise. Andre som har høy omsetning pga jobb vil tenke annerledes.
     
    AndersWE, freddyen and kashaboom like this.
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og velkommen til galskapen satt i system! :D:D
    Noen svar avhenger litt av hva du har tenkt å bruke poengene og fordelene dine på.
    SAS MC Premium gir en veldig fin fordel med å kunne reise i pluss- eller businessklasse for samme poengpris som economy. Å ta med hele familien på innenriksreise i pluss, med godis, brus og greier inkludert, er for meg veldig fint. På langdistanse så lønner dette seg selvfølgelig enda mer, MEN det er stor kamp om de få ledige setene de legger ut her. (Tenk 330 dager i forveien dersom du ønsker businesseter)
    Amex med sin CT gir deg i praksis 50% rabatt når du bestiller poengreiser med Star Alliance, så dersom du vil reise andre steder enn SAS flyr, så gir dette mening. Nordic Choice MC gir deg gullstatus, og endel perks, samt at det gir poeng hos BillKill.
    Til sist men ikke minst, bruk viatrumf! Her er det utrolig mye poeng å hente. Et mobilabbonement her, litt strøm der, noe hotell, elektroimportøren, CDON, barneklær, parfyme/shampoo til kona, listen er endeløs!
    For inspirasjon kan jeg dele siste update fra Trumf. Siste kvartal ble det spart 950kr hos Kiwi, 107kr hos Shell, og 1598 hos Viatrumf. Det er 35000 bonuspoeng det.
     
    haifinn, AndersWE and freddyen like this.
  4. kashaboom

    kashaboom Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar.

    Foreløpig ser jeg det ikke som sannsynlig at jeg klarer å oppnå 2x CT, så derfor er vel ikke Amex Elite aktuelt.

    FlyPremium gjennom EB MC Premium forutsetter vel et visst bruk også? Usikker på hvor mye jeg får brukt dette kortet, men Plus for Go-pris er jo fristende..

    Jeg har ikke NCC MC, og ser at det bare gir Silver-status. Hadde ikke tenkt å få meg det. Ser ikke helt når jeg skulle fått brukt dette også nok til at det svarer seg, foruten at det gir poeng via BillKill, men hadde håpt at EB MC ga poeng også der, noe det altså ikke gjør.

    Finnes det noen måter å få betalt regninger med EB MC?

    Og forresten. Jeg har EB-poeng som utgår ved årsslutt. Hvis jeg får Diamant-status før det, går de ikke ut da?
     
    Last edited: 31. okt 2021
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil si at 1 CT opptjent ved å ha Amex en periode i året gir en potensiell god fordel opp mot pris.

    omsetningen for SASMc rabatten gjelder all inntjening, ikke bare bruk av det kortet, så det er realistisk å oppnå.

    Ncc mc gir gull ved sign up av og til…

    og det stemmer, diamant kunder mister ikke gamle poeng og når du går ned til gull har de nye 5 år.
     
    AndersWE liker dette
  6. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har pr. nå SAS Amex Premium og MC Premium, men har ikke den største omsetningen, klarer bare drøye 50k på Amex så tenker jeg nedgraderer til basic der og går mest inn for MC.
    Men dette blir individuelt om man klarer å nå kravet for CT eller ikke, jeg levde/lever i håpet om Amex via Curve og nå BillKill, men ser jo ut til at Amex kommer til å blokkere alle «gode muligheter» for ekstra bruk av kortet

    For en god stund siden var det en post her inne med skjematisk oppsett av de ulike kortene med hvor mye EB-poeng de ga event smmmen med Trumfkort, men denne har jeg ikke funnet på en stund.
    Noen som vet hvor den ligger «gjemt»?
     
  7. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilket kort bruker du på Shell?
    Shell MC eller SAS MC og Trumfkort?
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Bruker Shell MC sammen med Trumfkort
     
    AndersWE liker dette
  9. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Ved NCC Mastercard får du sølv-status hos NCC, men det skal bare 6 netter i året for å bli kvalifisert til gull. Dette skyldes at du får 2 netter tellende per måned du har benyttet NCC Mastercard (2x12 = 24). Etter 30 netter i året får du gullstatus.
    Tips - For å være sikker på at jeg ikke glemmer å benytte NCC Mastercard hver måned, har jeg lagt inn Spotify-abonnementet på dette kortet. Det trekkes hver måned.
     
    Spielhaug liker dette
  10. kashaboom

    kashaboom Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Så da betaler du i utgangspunktet for NCC MC for å ha/beholde Gull der?
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Vil tro at de fleste som har nccMC har det for å bruke mot BillKill og opprettholde status. For meg som ikke reiser i jobb er det en mulighet for status innenlands. For andre som reiser gir basisen i kortet en god boost for å opprettholde enda høyere status. Og med en god del poeng på et år kan en jo ta ut noen opphold som blir bedre med status.
     
    Maggie liker dette
  12. kashaboom

    kashaboom Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Stemmer. Glemte av BillKill et øyeblikk der..
     

Del denne siden