Eurobonus, kvalifiserte flygninger og Star Alliance

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eikerol, 23. nov 2014.

  1. Eikerol

    Eikerol Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg ble overrasket da jeg så på min Eurobonus side at antall kvalifiserte flygninger gjelder kun SAS og utvalgte Widerøeflygninger og ikke Star Alliance (f.eks) Lufthansa.

    For de av oss som satser på antall flygninger for å oppnå sølv (10 enkeltreiser med SAS/Widerøe), gull etc, så vil man "gå glipp" av mange verdifulle flygninger. F.eks en tur KRS-OSL-MUC-BUD og retur vil i verste tilfelle gi kun 2 kvalifiserte flygninger kontra 8. Det sier seg selv at på laveste økonomi vil det gi ca 875 poeng hver vei... Da blir det langt til gullkortet.

    Er det bedre å f.eks samle eurobonus på SAS/Wideroeflygninger og det enkelte andre bonusprogram miles&more etc)?

    Eller finnes det andre programmer som gir høyere status som teller enkeltflygninger i hele Star Alliance?
     
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    En kort tanke: egentlig BØR det jo egentlig ikke overraske... SAS vil at du skal fly med dem og du belønnes for det. Men kan hende det lønner seg å spare litt her og der avhengig av hvor du skal, tviler på det er noen som teller kvalifiserende flyvninger generelt på *A, det ville nok vært i overkant generøst og et tapsprosjekt :p
     
  3. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke helt hvordan du regner deg til det? Du kan jo kvalifisere deg helt opp til SAS Diamond via grunnpoeng med Star og partners uten å fly SAS. Det er faktisk ganske vanlig at segments hos partnere teller akkurat som grunnpoeng, alle de amerikanske programmene gjør det, LH, BA mv, så jeg skjønner godt at vår venn her er overrasket. Noen krever 2 eller 4 flighter på eget metal, men thats it

    Det er en grunn til at alliansene eksisterer og av og til lurer jeg på om SAS glemmer dette. Har man valgt å være i ett markedssamarbeide, må man følge opp. SAS har litt jobb å gjøre for å komme opp til Star standard. Feks, mens alle andre Star partnere i Europa og USA gir Star Gold tilgang til Fast Track, gir SAS kun dette til sine egne Star Gold

    Når det gjelder spørsmålet over, hvor mange meg flyr du i løpet av et år @Eikerol
     
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nå tenkte jeg utelukkende på når man teller KVALIFISERENDE LEGS ikke poengvegen til status. For meg er det forskjell, fordi bonuspoeng avhenger av både avstand og pris (bookingklasse) (stort sett, fuckups skjer jo). Som du sier, man kan fint kvalifisere seg via å fly med andre, men du får jo ikke like mye bonuspoeng som hvis du hadde flydd SAS, ergo vil de jo ha deg "til å fly hjemme", som alle andre flyselskaper vil. Kvalifiserende fly gjeldende over hele star alliancerøkla kan fort gi opphav til at noen kjører 50 tur/retur på en uberbillig bortglemt rute på 10 minutter mellom jokle og mokle. For meg er det veldig logisk, men kan hende det bare er meg! :)
     
  5. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis SAS virkelig ønsker å holde folk på eget metall, bør de etter mitt syn booste bonusen for EBG (og spesielt EBD). Når jeg booker billetter, er det svært sjelden at 25%-bonusen har hatt noen betydning for meg. Hadde det f. eks. vært 50/100 for EBG/EBD, ville pipen fått en annen lyd.

    Jeg har for øvrig aldri reagert på at man ikke opptjener segmenter hos Star-partnere, men samtidig er det jo litt pussig at man kan bli EBD på poeng uten å fly et eneste segment med SAS.
     
  6. Eikerol

    Eikerol Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ca 10-12 t/r europaturer og 4-6 nasjonalt.
     
  7. Eikerol

    Eikerol Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Pleide å reise utelukkende med KLM, hadde gullstatus der, men da de økte frekvensen på KRS, så gikk generelle priser kraftig opp..... (Merkelig). Så jeg fikk et vakum der jeg plutselig stod med sølv på Eurobonus og på Flying blue. Sølv gir deg ikke alt for mye selv om noe er bedre enn litt. Uansett; jobber du i oljerelatert virksomhet, så har man muligheter for å søke Flying blue petroleum som gir loungetilgang i AMS og CDG samt noe "gullfornemelser". Anbefale å søke dersom man kan.
     

Del denne siden