EuroBonus poengstrategi for lavtlønnede :)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Samui, 16. mai 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Samui

Samui Wrong Planet!!! :S

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg er ny på dette forumet, jeg er en uføretrygdet mann 40 år gammel på grunn av Asperger Syndrom. Har EBG på grunn av at jeg drar på harryturer til Polen en gang i måneden for å kjøpe røyk og alkoholkvoten min. Det som er tingen er det at jeg kun får utbetalt 21.000 kroner, har ingen gjeld men allikevel så får jeg alikevel Amex Platinium, ja fikk faktisk ikke Amex Premium da jeg var akkurat under inntektsgrensen på 300.000 kroner. Virker som at den regelen er hugget i stein av en eller annen grunn hos Amex. Derfor har ikke Amex noen hensikt :( Høres sprøtt ut, siden jeg har mye mer stødig økonomi enn hva mange andre som har fått Amex Premium har, faktisk også mer penger fysisk å rutte med da deres penger er bundet opp mot en grisedyr bolig :confused:

Derfor har jeg gitt opp Amex metoden som dere snakker om, og leier etter en ny metode å sanke poeng på. I år har jeg kombinert Bank Norwegian visa, så jeg fikk 300 Cashpoints på signering, 500 på strøm + 100 hvær 6 mnd, med 9 mnd bindingstid. Jeg har fått Norwegian Onecall for 500 Cashpoints og 5 % på 299 kroner abonnent 12 mnd. Jeg har hentet 300 Poeng på Rocket Miles på grunn av at jeg overnattet i Oslo i forbindelse med organisasjonen jeg er i fylkestyret for i forbindelse med landsmøtet.

Jeg har med dette hentet inn 1979 caspoints, også har jeg brukt bank Norwegian kortet nok til å ha 3422 Cashpoints totalt sett. Jeg har samtidig vært medlem av Eurobonus, har flydd 52 flyginger i løpet av de siste tolv månedene, hvor av to av dem var til Hong Kong, videre til Filippinene til ett unntak, eller videre til Koh Samui i Thailand som er mitt paradis på jord :) Men nå er det snart ikke mer å hente på Bank Norwegian Kontoen, annet enn at minibankkortet er gebyrfritt å ta ut penger i utlandet med det, ellers har jeg tømt ut for muligheter i Norwegian Programmet :( Nå vil jeg endre strategi :cool: Takker Norwegian for å spandere en tur til Thailand til denne vinteren takket være Bank Norwegian triksingen min :cool: Så når disse abonnementene går ut, så skal jeg spise opp poengene til SAS på dette :)

Jeg har hatt SEB mastercard, men jeg tjener kun 10 Poeng per 100 kroner, men OK når jeg booker billetter og har noen poengkampanjer av og til derfor bruker jeg av og til det kortet. Ellers Shell Mastercard nå, da dette gir 1% trumf uansett hvor jeg handler uansett som er 13,89 poeng pr 100 lapp, har allerede 164.320 poeng på eurobonuskontoen, og 2401 Trumfkroner tjent opp siden jula, noen fordi jeg har handlet for endel gamle i menighetene der jeg er i servise arbeidet, også har de vippsa meg det jeg har lagt ut på kvitteringen. Har boostet Trumfpoengene ved hjelp av dette. Jeg har nok av poeng, hadde jeg kunne fått CT så hadde det vært Gøy, men det får jeg ikke uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det da AMEX ikke gjør dette mulig så F***C de!!! :(... Har lært meg endel i forhold til Kortstrategi innenfor de rammer jeg har. Jeg vet det er mer å hente enn ett Shell Mastercard... Er Flying Blue Premium kortet noe å trakte etter? Da jeg kan bruke de poengene og booke hotell via Flying Blue? eller er programmet dems for dårlig?

Det andre er hoteller, jeg tjente før på Flysas.hotels.com sånn som at jeg pirket inn 60 en natts bookinger på ett fint sted på Koh Samui for 1200 poeng bookingen og 600 poeng den andre reisen på 60 netter, jeg booket også ett sted for 23 Kroner natta, rett nede i veien, snakket med dem da jeg kom frem og fikk dem til å forstå poenget med å skrive at jeg hadde sovet der, selv om jeg ikke hadde det for å sanke 1200 poeng natta noe som er bra avkastning for 23 kroner :rolleyes: og 600 Poeng natta mens jeg var der nede etter nyttår. Det var noe pirk å få booket det med verd pirkejobben bak pc min i de dagene der for de poengene :D

Nå derimot så er jeg litt i villrede med Hoteller, for det syke tilbudet på Flysas.Hotels.com Har blitt radert til de ubrukelige, og jeg ser at Viatrumf har gode deals, på både Expedia og Hotels, og expedia kan kombineres med deres lojalitetsprogram, det ser best ut nå, men jeg tror det finnes noe bedre der ute ett sted :)

Alle dette har jeg greid å sanke på dette året, men nå vil jeg forbedre strategien, jeg vet det er endel forbedringspotensiale der ute, så med tanke på dette, så har jeg noen spørsmål som dere kan hjelpe meg med:

1. Hvilket program er det beste programmet du kan ha for hoteller i forhold til å omdanne det til EBB poeng? Har en grense på 500 kroner natta da jeg alltid reiser med kjæresten ned :)

2. Hvilket Kort er det beste du kan bruke for EBB, når du ikke får de gode Amex kortene?

3. Hvis jeg skulle skiftet til ett annet flyselskap enn SAS eller Thai Air, hvilket ville dere ha anbefalt til meg i forhold til opptjening og "Redemtion Value"?

Last edited: 16. mai 2017
    Ursa and nonstop like this.
  2. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    1. Viatrumf og Hotels.com
    2. Shell mastercard

3. I helsikka korr man kan reise på uføretrygd :p Mer enn hva jeg kunne som PhD-student!!! Jeg fikk heller ikke Amex og jeg tjente ca. 20,000kr/mnd, altså rundt 250.000kr/året. Det var noen i Sverige som sa de klarte å overtale de, men ... det var Sverige.

Tviler på det er noe mer fornuftig for deg enn SAS og Thai ifht inntjening.

Snabelfaen and Samui like this.
  4. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man flyr mye til Thailand kan du jo faktisk ta en titt på Norwegian. Hvis du ikke er i jobb regner jeg med at du er veldig fleksibel på når du kan reise og da kan du nok finne en del bra priser med Norwegian i Premium. Får vel også en del ekstra poeng hvis man benytter Norwegian sitt kredittkort ved bestilling. Og som du sier selv, så kan du jo hente mye Norwegian poeng via Rocket miles. På OSL har du tilgang til Fast Track, OSL Lounge og Biz checkin ved reise i Premium (dem har faktisk også priority boarding). Usikker på hvordan dette er i BKK men det kan man alltids finne ut ;) Eventuelt kan man alltids kjøpe seg tilgang til det meste i BKK :cool:

Samui liker dette
  5. Samui

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, jeg har tenkt på dette rett før Jul, for da har jeg tenkt å fly SAS Business for poeng ned til Hong Kong, også backpacke igjennom Vietnam i 3 uker før jeg flyr til favorittstedet på Jord, Koh Samui i en mnd. Før jeg flyr hjem fra Bangkok kanskje jeg vil prøve Norwegian Preminum på hjemreisen :)

Snabelfaen liker dette
  6. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Samui
    Er det ledig i Premium er dem også veldig på at du kan kjøpe oppgradering i gate ;)

7. Snabelfaen

Snabelfaen EBG Lærling :)

Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    DNB har ett Mastercard hvor du får 20 poeng lappen, det er bedre enn Shell Mastercard hvor du får ei trumfkrone for 13,89 poeng :)

8. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner jeg er en smule provosert, her....

Rutinert94 and Mg15 like this.
  9. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, vi har det godt i Norge...

10. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syns det er utrolig bra han klarer å spare på denne måten, og vi har en utrolig bra velferd her i Norge som neppe vil stå seg i lengden, med økende antall uføre og pensjonister. De aller fleste med Asperger klarer seg bra, og det skal mye til for å få bli godkjent som ufør. Så jeg syns mer synd på de som ikke klarer seg selv i samfunnet, og er glad de kan få den hjelpen de trenger. Det jeg ikke fikk til å stemmer er at dersom han har en inntekt på rett under 300 000kr så vil han måtte betale 64tusen i skatt fordelt på 10,5 måneder = 6 000kr i skatt per måned. Som da gir en normal utbetaling på rett under 19 000kr per måned. Skulle man fått skatten redusert med 2000kr så må man ha utgifter på 8000kr per måned som kan skrives av.

Edit:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/kiwi-bob-har-22-millioner-pa-bok/65157568
    Det er jo fult mulig det er kiwi bob og han har jo 2,2 milioner på bok. Og om man da regner renter som Utbetalt så kan det kanskje nærme seg 2 000kr ekstra i måneden etter skatt.

Last edited: 17. mai 2017
    Rutinert94, Scandipendler and PVflyer like this.
  11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gikk en kort periode på AAP og fikk maks utbetaling. Dette ga meg kun rett over 7000 utbetalt hver 14 dag.

Edit: Veldig mange som går på NAV kan hvert år søke om tilbakebetaling av innbetalt skatt grunnet lav inntekt. Vet flere som har fått igjen 30 000+!

Last edited: 17. mai 2017
    Samui liker dette
  12. Men AAP er vel noe annet enn uføretrygd? Når man går på AAP må man være i Norge og tilgjengelig for tiltak (altså NAV-kurs, utplassering hos bedrifter for å se om det funker etc). Nå trodde jeg endog at man både som ufør og som pensjonist har meldekort og må være i Norge for å få utbetalt cash? Eller har jeg misforstått?
    Men at man kan dra på backpacking gjennom Asia med 20,000 cash utbetalt på konto gjennom å være uføretrygda i Norge, gjør jo at det utvilsomt høres mer fordelsaktig ut enn å gå på jobb og bli sparka, klort og spyttet på av eldre demente, mens man tørker de i rævva. Og for dette får man utbetalt 18,500kr og har 25 feriedager i året...

13. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Utbetaling er satt til 66% av 3 høyeste av de siste 5årene før man får vedtaket i igjennom. Noe som for meg virker rimelig. Slik jeg forstår det så holder det at man oppholde seg i Norge mer en 6 av 12 måneder av kalender året og det er ingen meldplikt slik det er med arbeidsøkende. De kan også tjene 60 000kr ekstra uten å miste noe av tygden frem til 2018. Det er viktig å forstå at for at disse personer må ha veldig nedsatt mentalt- eller fysisk helse for å kunne få uføretrygd, og slik jeg forstår så er det en lang prosses så får nesten tro og håpe at det ikke er mange som har lurt seg til dette. Så vil tro at de aller fleste ville valgt å være frisk å jobbe en å få uføretrygd. Det også viktig å huske at dette er et sikkerhetsnett du eller noen du kjenner kan måtte trenge en dag, så jeg betaler gladelig min skatt, men ser at velferdsordningene vi har i dag ikke vil kunne stå over tid. De(SSB) estimere vel at jeg må stå i arbeid minst 10år lengre en den generasjonen som kan gå av nå rundt 62-64.

Nanping, kaijoar and Scandipendler like this.
  14. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Vet om utrolig mange som går på AAP uten og være arbeidssøkende og fra tid til annen befinner seg i utlandet. Og det var nok om AAP fra meg. Peace out!

15. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Provosert over hva?

Samui liker dette
  16. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Synes denne tråden sporer av sporet trådstarter har lagt. Han ber om om tips og triks og da bør vi holde oss til å hjelpe eller la vær å bidra.

17. Samui

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    For meg så virker som at dette forumet er for rike snobber som ønsker at de uføre skal leve på sultegrensen. Det er noe som provoserer meg i hvertfall. Hvis dere syntes 20.000 kroner i måneden utbetalt er for mye, så bør dere også vite det ironiske i denne situasjonen at hvis dere robber oss for den siste rest av kjøpekraft. Da mister mange av dere andre jobbene deres fordi kjøpekraften i en viktig del av befolkningen forsvinner. Da ender flere andre på NAV, også må vi kutte i trygdeordningene, også ender enda flere på NAV som følge av det igjen, og med det så har vi havnet i en meget stygg ond økonomisk sirkel.

Litt som å stå ute i kulden å pisse på seg i den tro at en skal bli varm. Det funker bra ei lita stund også går alt til helvete. Vår økonomi er en symbiose tross alt. Ryker min kjøpekraft så ryker din også ;)

For min del er jeg heldig, jeg fikk ordnet meg en leilighet mens prisene på boligmarkedet var levelige, og det er på grunn av at jeg har tatt ett sunt ansvar for min egen økonomi at jeg nå sitter med en fin leilighet med 1000 kroner i fellesutgifter. Etter å ha betalt for strøm, internet og telefon så har jeg 17500 kroner å rutte med. Videre så jobber jeg i en organisasjon som hjelper folk innenfor Rus og psykiatri. Når jeg ser de tragediene som skjer i det i det Norske samfunnet så innser jeg at jeg er en svært heldig person. Jeg er ikke en minstepensjonist som bare har 13.800 kroner å rutte med i måneden, som skal betjene ei leie på 8000 kroner, og som skal leve på 5800 kroner, hvor 1000 går til strøm, 300 til internet og 200 til telefon, så ligger de igjen med 4300 kroner. For disse pengene skal de kjøpe seg klær ca 1000 kroner i måneden, så har de 3000 kroner igjen å bruke, og er en så uheldig å ha større medisinske utgifter, så er en tom for penger før en har kommet til maten!!! Da sulter en som følge av dette!!! Og dere vil kutte mer i forhold til dem som har minst?.... TA TIL VETTET SIER JEG!!!

Så hvis uføre, minstepensjonister, og folk som av en eller annen grunn har utdannet seg i feil retning får så lite penger at de ikke har råd til å holde boligen de bor i, da ryker leiemarkedet til helvete, det leiemarkedet som mange av dere inne på dette forumet er avhengige av for å kunne leve det snobbelivet dere lever, så konsekvensforståelsen er blåst bort i deres snobbete ideologi :confused: :mad:

Jeg forstår ikke hva dere mener med at dere er provosert! :mad: ... Dere kommer her og tror dere har så mye bedre moral enn det jeg har, også unner dere dem som har vært uheldige i livet å leve på gata??? JEG BLIR KVALM AV SÅNNE HOLDNINGER SOM DET!!!

Jaja, det var dagens utblåsning :rolleyes:

Last edited: 18. mai 2017
    BendikHa, gregas85, Nanping and 10 others like this.
  18. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det var vel ikke så mye det, men heller at 20.000 netto i måneden, er mer enn hva folk som står i arbeid får. Lavtlønte har mellom 18.000-21.000 utbetalt i måneden, i 100 % stilling. Og da kommer jeg gjerne reisekostnader til og fra jobb i tillegg. Og mange har kjempeproblemer med å komme inn på boligmarkedet.

Og dette skal jo finansieres på en måte også. Vi må vel være såpass ærlige at i lengden så vil det ikke fungere, da andelen som ikke står i arbeid (uføre, alderspensjonister med mer) øker i forhold til befolkningen.

Betyr ikke at noen har noe personlig mot deg, men det er lett at det for noen føles feil at uføre i tilfeller får mer utbetalt enn noen som står i full stilling. Og nok også iblandet litt bekymring for hvordan en skal få ting til å rundt økonomisk i fremtiden.

milehigh and Fredrik81 like this.
  19. Samui

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Egentlig så handler dette om at vi har noen søkk rike mennesker i dette landet som skaper arbeidsplasser, og de bør blir skjermet fra tung beskatning, da disse fungerer som økonomiske drivmotorer for samfunnet, og det er dem som er best til å produsere arbeidsplasser, og dem bør ikke politikerne sette noen snublesteiner for. Det å gjøre det vanskelig for en med 100 mill+ å investere i arbeidsplasser vil være en tabbe.

Den andre tabben vi kan gjøre er å kutte for mye i forhold til dem som sliter økonomisk, for blir andelen mennesker uten reel kjøpekraft for stor, så får ikke de rike produsentene solgt varene de produserer, og da får vi en Norsk versjon av 1929 krakket i USA. Pengene blir verdiløse hvis trafikken av dem stopper opp. For å unngå dette, så bør vi unngå at boligene blir for dyre, slik at de sluker kapitalen som kunne vært brukt til å sirkulere varer. Her har regjeringen gjort en genitrekk med å kreve 40% egenkapital i andre bolig, det skal ikke lønne seg å investere i død kapital. Trygdede og lavtlønnende bør ha en viss kjøpekraft, for at dere skal beholde jobbene deres, og kunne fly på de reisene dere snakker om her :)

Det handler igjen om å øke kjøpekraften blant konsumentene

Slik jeg ser det så handler om å forebygge de strukturelle problemene vi ser ut til å ha i økonomien vår og de økonomiske lekkasjene som følge av dette. Hvis vi får en god struktur i den Norske økonomien med færre byråkratiske flaskehalser som forhindrer den vanlige Nordmannen og produsere produsere og selge varer, så vil vi greit å råd til de trygdebetalingene vi har i dag og vel så det.

Økt kjøpekraft = mer produksjon, som igjen leder til mer omsetning, som igjen generer jobber, som igjen bygger økonomien vår.

Svekket Kjøpekraft = mindre produksjon, som igjen fører til tap av arbeidsplasser, som igjen ødelegger økonomien vår.

Uansett om dere føler det er urettferdig, uansett om dere føler om at folk i lav lønn skal få mer en en som ikke jobber, så er konsekvensene av tapt kjøpekraft i bland denne gruppen som representerer 40% av befolkningen svært viktig, vi bør være ytterst forsiktig med å kvæle konsumenten, gjør vi det så kveler vi økonomien, det handler om å forbedre strukturen i økonomien, slik at vi vi får muligheten til å jobbe oss ut av dette. Mange uføre kan jobbe 20% i en butikk, to vakter 4 timer i uka i ei butikkasse eller noe annet, men byråkratiet forhindrer dette og vi betaler prisen for dette dessverre :(

Vi må verne om kjøpekraften til befolkningen, fremfor det vi er i ferd med å komme til skade å gjørenå. Hvis vi sparer vi oss til fant, så stopper det økonomiske kretsløpet opp, og da bukker vi under økonomisk, det vil vi hvertfall ikke skal skje! Nå går vi tilbake til "strategi for lavtlønnede" og holder tråden på så sporet av hva den var ment for :)

Last edited: 18. mai 2017
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Ettersom vi er på et fly/reise forum syns jeg ikke temaet er helt relevant. Kanskje man kan ta med seg debatten til et mer egnet forum?

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden