Eurowings OSL - HAM - OSL, en reisebeskrivelse

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 29. juni 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Eurowings, Germanwings? Whatever.

    Fru RoadKing og undertegnede dro i dag til OSL, for en tur til Hamburg og Hamburg Harley Days.

    Det var litt rart, da vi kom opp trappa og tok skrått mot venstre og inn mot bermen sin security.
    Ikke først 100mtr rett fram, skarpt venstre om og inn på høyklassens security, evt innom Gold chk in dersom fruen hadde med litt ekstra. Men, nå reiser vi som Harley folk, da må vi vel være litt 'rough' :).

    Innsjekk gikk i form av at vi fikk mail om innsjekk 72 timer før utreise. Kjekk sak, vi fikk dessuten tilbud om setereservasjon, 1 gratis snack&drikke, 1 koffert for kr 180 pr/pers. Vi fikk sniktittet på gjeldende setereservasjon og der satt vi sammen så uten koffert å sjekke inn betød det 180kr for snack&drink? Ikke aktuelt.

    Vel innsjekket måtte jeg tenke litt... Sete 20d og F...

    Seatguru.com... Hadde aldri hørt om høkkertselskap som Eurowings eller Germanwings...

    Så, la oss ta en titt på andre med CRJ900, feks American Eagle?

    Se se... Eh... 20 A,B,C og D...

    Gud??? Har de 6 seter i bredden på en CRJ900????

    Neida, det er vel mer slik at kalibreringen er 6 (utrolig nok), men B og E eksisterer ikke fysisk. Roger that :).

    Innsjekk var oversiktlig og klar. Dog litt pussig, man får opp anledning til innsjekk for tur og retur for å bli avvist på retur fordi det må være 72 timer før avgang. Da går det faktisk an å la være å vise det.

    Når vi var på 72 timer før avgang retur, så sjekket vi inn igjen, og det var rotete fordi det ble gitt beskjed om at man allerede var innsjekket. Men vi fikk da omsider sjekket inn på begge. Boardingkort på mobilen i form av vedlegg til email, selv om jeg hadde sjekket av for sms.

    Som fagmann på IT; dette hadde gitt stryk hos meg, synd ettersom det ellers var veldig tydelig og rett frem.

    Det hører dessuten med til historien at jeg tror de må ha små eller gamle servere, alle bakgrunnstasker tok en liten evighet.

    Så sitter vi på bussen til flyet og venter. Det er alltid en idiot som må tøye strikken maksimalt. Men... Hørte fra en annen i reiseselskapet som hadde tatt fly tidligere på dagen, de hadde fått opp på monitoren en times forsinkelse, og hadde tatt seg god tid, men da de kom til gaten, så stod det gate closing... I skranken var de veldig oppgitt, og var klar på at de hadde annonsert det på skjermene. Men dette har jeg og opplevd, at det ikke skjer. Så moralen er, ha kontroll med boarding selv, ikke stol på monitorene. Jeg henger meg med på andre her på forumet, at skjermoppdatering/annonsering ikke alltid stemmer og da er det tryggest å heller henge litt ekstra ved gate.

    Ved boarding får alle utlevert bagasjelapper, uansett størrelse. Når vi kommer til flyet så må alle levere inn håndbagasje, i og for seg greit for oss ettersom vi ikke hadde noe lett knusbart, men det var en kar som var med som hadde med seg noe han var hysterisk redd for, og begynte å pakke ut på tarmac'n. Jaja.

    Så kom det fra frua... Eurowings.... De er eid av Lufthansa? Ulykke i de franske alper? Var det de som har gærne piloter??? Uææææ!!!!

    Praktfullt. Fullstendig kaos, folk vil ikke reise, vil ha igjen pengene, annet fly, annet selskap, hotellovernatting, toalettmappe...

    Neida, det gikk ikke slik. Ja frua spurte og jeg sa det stemte, det var disse som hadde han gærne piloten som ville borre hull i Mont Blanc. Men vi snakket diskret uten noen fakter.

    IMG_2424.JPG

    Flyet i seg selv ser ganske bra ut, med to unntak, nesehjulet så ut som det kunne trengt litt luft (forsøker å laste opp bilde), men hva vet jeg. Dessuten, setene ser lite brukt ut, men beltet var veldig slitent.

    IMG_2425.JPG

    Enten har jeg svære never, eller så passerte ikke knyttnevetesten :)

    Flytid 1:20, rekker vi børst på den tiden mon tro?

    Ja og nei. Vi rakk vin og øl, men børst hadde de faktisk ikke... En annen på flyet ville bare ha 2 øl (en til hver, de var et par), men fikk ikke betale med kort da totalen var under €10. Da bestilte de like godt 4 øl (to til hver), men det var heller ikke greit, for de fikk bare bestille en enhet i gangen.

    Utrolig tullete, uansett så var det overraskende at de ikke tilbød børst (sprit), det må jo sies å være spesielt på en internasjonal flight.

    Flyreisen gikk greit, personalet ombord smilte ikke og så ut som de helst skulle vært et helt annet sted.

    Hjemreisen var i utgangspunktet som utreisen, eneste forskjell var at en annonsert forsinkelse på 15 minutter ble forsøkt tatt inn. Og ja, vi gikk gjennom gate til tiden, men ble i bussen utenfor flyet i 15 minutter... Hadde det vært like varmt søndag som det var da vi kom fredag (~30+), så hadde det vært ulidelig.

    Summa summarum, grei busstjeneste. Så de også har IC ruter, men jeg tror ikke jeg ville brukt dem på det.
     
    Scandipendler, Are, kaijoar and 7 others like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Forsmak på SAS som lavpris eid av LH?? Time will show.
     
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for rapport! Fint med info om selskap som ein ikkje flyg med heile tida :)
     
    RoadKing liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke engang si det..
    Dette høres ut som hakket under Norwegian, så håper ikke SAS havner der...

    Den største frykten jeg har om lufthansa spiser opp SAS er at eurobonus dumpes til fordel for miles and more.. Trenger 800 flights innenriks i billig Go for å nå senator...

    Ellers, takk til Harleymann for beskrivelsen :)
     
    RoadKing liker dette
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    :rolleyes: Gud hjelpe meg. Dette er jo bare herlig: Ingen kortbetaling under 10 euro, men man får ikke lov til å kjøpe for over 10 euro heller. Hva er det med tyskere og dansker og kortbetaling? Enten har de altfor liten margin på businessen sin, ellers så er de så gjerrig at den prosenten i kortgebyr er uaktuelt for dem.

    Jeg husker forøvrig en episode med United over dammen for mange herrens år siden: En hyggelig engelskmann, men med litt rufsete og langt svartfarget hår (type musiker eller kunstner i 50-årene vil jeg tro) på raden bak meg ville gjerne ha to øl, men fikk bryskt beskjed om at det kunn var én alkoholenhet om gangen. Han kunne derimot få en ny øl når CC kom med tralla på runde to (om en time eller noe slik...). Engelskmannen svarte høflig at han forsto denne policyen, men at han kun skulle ha to øl, og at det jo kanskje sparte CC for litt jobb å bare gi ham de to ølene på én gang. "No, sir!". Så det ble med én øl på ham mens tralla jobbet seg fremover i sneglefart bortover radene. Etter tre kvarter eller noe slik, gikk engelskmannen frem de 13 radene tralla hadde kommet seg fremover for å be om øl til. Da virket det som om CC-fyren klikket i vinkel og det endte med at engelskmannen ble slept med fremover i flyet, antakeligvis til purser eller kapteinen, eller hva vet jeg. Han kom i alle fall tilbake etter et drøyt kvarter og himlet med øynene og fortalte han hadde nær blitt kastet av flyet. Litt av en praksis.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden