Eventyr i Sør-Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 11. april 2017.

  1. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,786
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde 5 leier i Cape Town i april (4 i Loop Street); kun fått 500 poeng for hver av de, og det er ikke enkelt å få noen hos Hertz eller SAS til å gjøre noe med det.
    Alle leiene mine i europa har gitt 5000 poeng uten problemer...
     
    afirm liker dette
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De prøver alltid å tiltale meg ved navn, men treffer aldri helt blink. «Mr. Christians» er favoritten min.

    Sipper GT og snacker på kolo; 100% innenfor. På bildet var forresten GT-en 90% G og 10% T. Liker flyvertinnene.

    IMG_1839.jpg

    10:20
    GT-kjøret fortsetter. Null stress kjeledress. Lest gjennom Time - på tide å finne Kindle.

    Soundtrack: TOKiMONSTA med bra bass på H9. Nydelig kombo.

    10:40
    Det fortsetter. Hver gang noen ser et tomt glass med det som var GT, spør de «One more»? Vanskelig, og ikke minst uhøflig, å si nei til slikt!

    Nærmer oss Mt. Kilimanjaro snart, en dag skal det bestiges. Denne gangen holder det med å se det fra flyvinduet.

    IMG_1872.jpg

    11:00
    Denne flyturen nytes. Kikker ut av vinduet og landskapet forandres drastisk.

    Det går fra tørt og 2600 meter over havet til grønt og frodig.
    Speilblanke, mørkeblå innsjøer til blodrøde innsjøer.
    Fjell til lavland og dyrket mark.

    Hva skal man med TV ombord når man har 3 vinduer til seg selv?

    IMG_1868.jpg
    IMG_1889.jpg

    Nå kom det duk på bordet. Styrer unna fiske-forrett og får vegetar. Perfekt. Trenger ikke mer enn dette.

    Sånn sett er jeg enkel å ha med å gjøre. Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å være kresen. Styrer unna fisk pga. det legene kaller «hyperallergi». Det jeg vet er at fisk senger meg på sykehusbesøk alene i Vietnam. Og det suger.

    Utover fisk er jeg alt-etende. Bring it on, som de sier i filmen (med samme navn).


    Hummus og stekt squash og annet digg til forrett. Helt konge. Veldig godt.

    IMG_1873.jpg

    Nok en gang er jeg ikke vanskelig. Gi meg noe som smaker godt og jeg er som plommen i egget. Ethiopian traff blink her.
    Gleder meg til etiopisk hovedrett. Det trenger ikke å være fancy anrettet. Et av de måltidene jeg husker best, bedre enn besøk på restauranter med Michelin-stjerne i USA og Asia, er fra landsbygda i Burma.

    Tea leaf salad. Tilberedt langs en elv mens ville bøffaloer gikk forbi, sammen med Thura - turguiden fra Shan-regionen, og en israelsk familie. Det er disse matopplevelsene man husker.
    #fuckmichelin

    I mine øyne finnes det få ord som kan beskrive etiopisk mat bedre enn «dødsdigg». Det er helt nydelig, og jeg har dessverre altfor sjeldent tilgang til det.

    IMG_1883.jpg

    Å fråtse i deilige etiopiske retter med injera som bestikk er konge. Å gjøre det samme ombord på et fly er enormt kult.

    Ja, det blir gris - du spiser jo med én hånd og bruker injeraen som bestikk. Det er mye av sjarmen. Det er også enormt god mat. Kyllingen til hovedrett kan ikke måle seg.

    IMG_1888.jpg

    God dessert da. Grei portvin.

    IMG_1891.jpg

    Legger meg i horisontalen nå. Flyr over Liongwe, på samme breddegrad som Nampula. Under to timer igjen. På tide å sove litt.

    13:45
    Konket ut i en god time, minst. sov ordentlig godt nok en gang.
    På breddegrad med Kruger National Park ble jeg vekket og/eller våknet av lyd i kabinen da det ble gjort klar for landing. Søvnen beskrev jeg som følgende til setenaboen fra J’burg som jobbet i en tysk bank; «I was knocked out cold for the past hour».

    Bra flyvning. Nærmer meg Cape Town.

    14:10
    Touchdown Johannesburg.

    IMG_1908.jpg

    19:30
    Landet Cape Town.

    Sliten. Sulten. Prøver å være positiv i denne boken, men layover var kjip,

    Kom meg kjapt ut av flyplass. 10 minutter venting på en Uber. Rett til hostellet for innsjekk, dusj og middag. Så blir det veldig fort natta rett etterpå.

    IMG_1914.jpg

    22:30
    Uber var konge. Hostel virker også veldig ålreit og som en god base. Spiste pizza på en nabogate, tok ut cash og dro tilbake. På vei til å sove nå - mulig morgendagen bringer Robben Island, og så full moon hike til Lion’s Head.


    Blir nok noen fine dager.
     
    Lnbre, ArthurDent, Kristian and 13 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    De tre flaskene de hadde igjen på polet i Fyllingsdalen ligger nå i mitt kjøleskap.
    Nå har de 8 igjen i Grimstad ... der drikker de bare "Fuhrfino" og "Golden Power"
    ... og 11 flasker på Majorstua
     
    Nanping and ArthurDent like this.
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Øyh, har du tømt hele halve Sørnorge? Jeg hadde jo i det minste tenkt å skaffe meg noen krukker til sommerens (Stillehavs)østers-sesong. Får ta meg en sving bortnom Grimstad, det er nærmest bare en "snarvei med krok på" som min morfar pleide å si.........
     
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    For øvrig, flaskene i -Grimstad mistenker jeg skyldes kollega Tor, som var den som tipset meg om vinen....han bor der.
     
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmm....bestilte visstnok nettopp 2 flasker til levering hjemme. Får håpe de svarer til forventningen :)
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]

    11. april
    08:25
    Klar! Frokost inntatt. Våknet og våken etter etterlengtet søvn. Første stopp i dag blir leiebil, så pingviner med mer. Konge!

    IMG_1917.jpg

    08:45
    Dapper/Club 9, beste konseptet noensinne. Selger gamle luksusbiler og har kaffesjappe. Perfekt.

    IMG_1923.jpg

    Møtte noen fra Norge, de skulle også på lignende kjøretur som meg.
    (red.: dette var noen fra IF altså, men det kommer dårlig frem i teksten her. Jeg var ikke eneste nordmannen på billige Ethiopian-billetter og med Hertz-leiebil den dagen, gitt.)

    Dagen ble brukt på biltur. Første gang kjørende på feil side av veien. Det fungerte overraskende bra; hadde nok ikke vunnet noen premie for beste girskift, men det kan jeg leve med.

    IMG_1991.jpg

    Kjørte til Simon’s town og hilste på pingvinene på Boulders Beach. Videre nedover, ut til Cape of Good Hope. Først fyrtårnet og deretter selve Cape Point.

    IMG_1944.jpg IMG_1969.jpg IMG_1953.jpg

    Oppe ved fyrtårnet har de også en stor stein. Det står ingen skilt om at man ikke får klatre opp, så... Helfrekk selfie ble det ihvertfall.

    [​IMG]
    IMG_2065.jpg
    [​IMG]
    IMG_2158.jpg

    Hjemover langs Chapman’s Peak Drive. Generelt lamslått av hvor vakkert det er.

    IMG_2232.jpg
    IMG_2169.jpg IMG_2217.jpg

    Lion’s Head-historien
    Lenge før jeg skulle til Cape Town leste jeg om at under fullmåne, så var Lion’s Head stedet å være. Gledet meg i lang tid.

    På vei tilbake etter å ha levert bil, så gikk jeg oppover. Så Lion’s Head, gledet meg og glemte av man bør se seg for. Gikk rett i en lyktestolpe, hvor solbrillene lagde et dypt kutt over øyet.

    Ikke veldig kult…

    Så med god hjelp av en tilfeldig forbipasserendes gamle avis, kom jeg meg opp til en bensinstasjon og fikk vasket av og på med et plaster.

    Dro derfra til hostellet, 300 meter gange, for å høre om de kjente en bra lege. Ble henvist til et sykehus i nærheten.
    Etter litt venting ble det min tur til å sy et par sting. I det klokken var 8 fikk jeg slippe løs, og dette var 30 minutter før solnedgang.

    Hoppet i en Uber tilbake til hostellet, skiftet klær på 2 minutter og pakket om sekken til å ha vann og øl.
    Ny Uber. Rushtrafikk, så vi brukte kreative snarveier. Kom til stien i det solen gikk ned.

    Småløp oppover fjellet, og fikk se og nyte en enormt bra utsikt.

    IMG_2238.jpg IMG_2262.jpg

    Tror arret definitivt blir verdt det.
     
    Last edited: 22. juni 2017
    Lnbre, Are, watchaddicted and 10 others like this.
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    12. april
    07:00
    Skal snart starte dagen. Må noen ærend som å hente resept og kjøpe nye solbriller.

    Senere blir den enten Bo-Kaap og generell surring, evt. Table Mountain. Ser det litt an. Frokost først.

    IMG_2292.jpg
    IMG_2296.jpg
    IMG_2330.jpg
    IMG_2335.jpg
    (Fingeren er for å vise hvor jeg satt og egentlig synes at livet var veldig bra, noen timer tidligere. Det ga mer mening som en bildekarusell på Instagram)

    [​IMG]

    18.00
    Dæven, herlig dag. Startet med å kjøre til Signal Hill. Derfra, eller.. Egentlig før det var jeg ved Waterfront V&A for å fikse solbrillene etter Lion’s Head-episoden. Fikset også noen medisiner og diverse kos. Så opp til Signal Hill, ned til Camps Bay.

    Derfra opp på Lion’s Head dagslys. Konge. Fabelaktig utsikt, veldig verdt det.

    Nå er det tid for GT og refleksjon.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra! Jeg angrer på at jeg ikke ble med deg videre til Cape Town.. Hadde Dapper/Club 9 noen pris på den hvite pagoden i høyre bildekant?
     
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Jeg tenkte mye av det samme om Seychellene, at det var et sted jeg gjerne skulle vært innom.

    Det stod en prislapp på den, men det var "Price on request" på de grommeste bilene. De har mye annet snacks, og jevnt over var ikke prisene helt grusomme, uten at det betyr at det var billig. Ingen tall i hodet, dessverre.
     
    watchaddicted and Upsaker like this.
  11. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Flott reisebrev! Jeg gleder meg! Jeg tar en weekend neste uke, skal bli gøy å komme tilbake. Var der i 1995 når faren min jobbet i Namibia.
     
    Henrik liker dette
  12. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Er fortsatt imponert over at du kom det til topps etter den smellen i hodet, godt det gikk bra til slutt :)

    Ble det skikkelig arr av dette?
     
    Henrik liker dette
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble definitivt et arr, men det ligger akkurat på toppen av øyenbrynet, så det ser for det meste ut som en skygge og ikke et arr. Heldig med den.
     
    Earl liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Arr er tegn på levd liv, så det skal du bære med stolthet!
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
    [​IMG]

    13. april
    Det ble litt sent i går. Middag og øl ble til flere øl, og plutselig var klokken 03.00 etter mye moro med nye venner.

    IMG_2363.jpg
    IMG_2365.jpg

    Litt tungt å stå opp kl. 7 for vintur, men nå er det bra (kl. 11.30). Kan være pga. vinen.
    Mye digg vin hittil, dette lover godt.

    IMG_2376.jpg

    14.30
    Fortsatt veldig bra. God vin og mat. 100% god idé.

    IMG_2368.jpg
    IMG_2377.jpg

    16.30
    Veldig trivelig, ferdig nå. Har nok drukket jevnt i altfor mange timer. Spent på hangoveren i morgen.

    IMG_2383.jpg IMG_2384.jpg

    Post
    Koselig dag generelt, surret rundt; middag og noen øl. Tidlig i seng for å hente inn noen tapte timer søvn.

    IMG_2379.jpg

    14. april
    Startet dagen med å dra ned for å hente ut en leiebil kl. 07.30. 07.15 står jeg utenfor, og ingen er der. Sier på telefon at de åpner 08.00…

    Dro tilbake med taxi og opp til starten av Table Mountain-stiene. Michael var guide og det var en tysk og en amerikansk jente med. Opp Patteklipp Gorge er ganske bratt, og siden man er dypt inni er det litt begrenset utsikt. Blir imidlertid veldig fint på toppen, spesielt sørover.

    IMG_2390.jpg
    [​IMG]
    IMG_2420.jpg
    IMG_2408.jpg

    Iskaldt da. Gikk med fleecegenser og jakke på toppen. Vinden var kraftig og sendte nok opplevd temperatur ned i 4-5C, så det er ganske kaldt.

    [​IMG]
    IMG_2427.jpg
    IMG_2439.jpg
    IMG_2462.jpg

    Veldig deilig tur. Brukte halvannen time opp og en times tid ned med nokså behagelig tempo begge veier.
    Veldig, veldig bra måte å starte dagen på.

    IMG_2457.jpg

    Har forøvrig, og helt uten relasjon til forrige (red.: dette kommer senere i reisebrevet her) begynt å grue meg litt til hjemturen. Opp i dark-o-hundred, og 05.45-flyet ut. Det er litt brutalt.

    Blir sikkert Uber i 4-tiden, og så noen timer dødtid i Johannesburg. Planen er hittil å besøke et lørdagsmarked nær Park Road. Det blir sikkert toppers, og ikke minst en god måte å slå ihjel litt av layoveren på.

    Flyr kl. 05.45 med South African Airways flight SA378. Lander 07.40 på O.R. Tambo. 28 minutter inn med tog, inkl. bytte, så har vel god tid. Skal legge fra meg bagasje og cruise kjapt rundt i downtown Johannesburg. Kanskje dra opp i toppen av Carlton Tower.

    Alt for å ikke henge 7 timer på flyplassen.
     
    Lnbre, tobeornot999, Upsaker and 7 others like this.
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Følelsen når du finner ut at Hansa ikke er den norske ølen Hansa, men et Sør-Afrikansk merke. #skuffet
     
    Henrik liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser ut som herren har hatt ein alldeles fabelaktig tur (minus den litt ustrategisk plasserte lyktestolpen). Takk for at du deler! :)
     
    Henrik liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Henrik liker dette
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Særdeles jovialt reisebrev. Tror jeg må prøve meg på en lignende alenetur en gang. Følte du deg stort sett trygg?
     
    Henrik liker dette
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]

    Litt perspektiv

    Fredag 14. april 2017

    Rett etter å ha gjort en enorm luksusgreie, nemlig å bokstavelig talt leie en bil, sitte i den i 1 minutt og så levere den tilbake, kun for å få 5000 Eurobonus-poeng for 150 kr, gikk jeg gjennom Bo-Kaap - et av strøkene i Cape Town som var veldig fattig. På vei ut derfra møtte jeg en hjemløs, og ga han et smil. Han lyste opp og takket meg, genuint, for at jeg hadde smilt tilbake.

    Vi pratet litt, og Wesley fortalte litt om historien sin*. I dag, «Good Friday», hadde vært spesielt tøff siden det er nasjonal helligdag og mye stenger ned. Wesley hadde derfor ikke gjort noe i dag han tjente penger på.
    * Denne skal han få lov til å ha for seg selv.

    Jeg foreslo at vi kunne kjøpe han noe mat. Dette er kanskje noe som høres litt naivt ut, men jeg tror virkelig Wesley var ærlig. Han hadde en trist, men realistisk historie, men viktigst av alt var smilet og øynene - man kunne se at han genuint satt pris på at noen så han og smilte tilbake.

    På nærmeste supermarked fant vi frem Wetabrix i en svær pakke, noe melk og sukker - nok til noen dager med mat. Videre hentet vi noen kjeks, to brus og noen fudge - litt kos i påskehelgen må til. Posen på butikken ble godt fylt opp, og igjen kom det genuine og oppriktige smilet frem.

    Prisen ble under en norsk hundrelapp. Mindre enn jeg brukte en liten time tidligere for å få noen bonuspoeng. Noen poeng jeg skal bruke på en reise jeg egentlig ikke trenger.

    Iblant tror jeg man trenger å treffe på en Wesley for å innse hvor godt vi har det.

    IMG_2471.jpg
    IMG_2475.jpg
    IMG_2476.jpg
    IMG_2480.jpg
    IMG_2488.jpg
    IMG_2492.jpg
    IMG_2491.jpg
     
    Last edited: 23. juni 2017

Del denne siden