11. april
08:25
Klar! Frokost inntatt. Våknet og våken etter etterlengtet søvn. Første stopp i dag blir leiebil, så pingviner med mer. Konge!
08:45
Dapper/Club 9, beste konseptet noensinne. Selger gamle luksusbiler og har kaffesjappe. Perfekt.
Møtte noen fra Norge, de skulle også på lignende kjøretur som meg.
(red.: dette var noen fra IF altså, men det kommer dårlig frem i teksten her. Jeg var ikke eneste nordmannen på billige Ethiopian-billetter og med Hertz-leiebil den dagen, gitt.)
Dagen ble brukt på biltur. Første gang kjørende på feil side av veien. Det fungerte overraskende bra; hadde nok ikke vunnet noen premie for beste girskift, men det kan jeg leve med.
Kjørte til Simon’s town og hilste på pingvinene på Boulders Beach. Videre nedover, ut til Cape of Good Hope. Først fyrtårnet og deretter selve Cape Point.
Oppe ved fyrtårnet har de også en stor stein. Det står ingen skilt om at man ikke får klatre opp, så... Helfrekk selfie ble det ihvertfall.
Hjemover langs Chapman’s Peak Drive. Generelt lamslått av hvor vakkert det er.
Lion’s Head-historien
Lenge før jeg skulle til Cape Town leste jeg om at under fullmåne, så var Lion’s Head stedet å være. Gledet meg i lang tid.
På vei tilbake etter å ha levert bil, så gikk jeg oppover. Så Lion’s Head, gledet meg og glemte av man bør se seg for. Gikk rett i en lyktestolpe, hvor solbrillene lagde et dypt kutt over øyet.
Ikke veldig kult…
Så med god hjelp av en tilfeldig forbipasserendes gamle avis, kom jeg meg opp til en bensinstasjon og fikk vasket av og på med et plaster.
Dro derfra til hostellet, 300 meter gange, for å høre om de kjente en bra lege. Ble henvist til et sykehus i nærheten.
Etter litt venting ble det min tur til å sy et par sting. I det klokken var 8 fikk jeg slippe løs, og dette var 30 minutter før solnedgang.
Hoppet i en Uber tilbake til hostellet, skiftet klær på 2 minutter og pakket om sekken til å ha vann og øl.
Ny Uber. Rushtrafikk, så vi brukte kreative snarveier. Kom til stien i det solen gikk ned.
Småløp oppover fjellet, og fikk se og nyte en enormt bra utsikt.
Tror arret definitivt blir verdt det.
Last edited: 22. juni 2017