OSL-ARN-ADD-SEZ i Ethiopian Business

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 10. april 2017.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg trodde egentlig Ethiopians gavepakke av et åpningstilbud skulle være godt nok dekket på forumet vårt allerede så jeg kunne ta fri i påsken, men det er sjelden ting går etter planen.

    For det første minnet @FFlyer meg på at jeg er førstemann på Seychellene siden han måtte melde avbud. For det andre syns jeg Ethiopian fikk ufortjent dårlig kritikk, så jeg skal i det minste legge nok en erfaring på bordet. For det tredje er det så hyggelig å rapportere til dere.

    Turen består av følgende:
    • ET715 OSL-ARN-ADD (787-800) på 2L
    • Cloud Nine loungen i Addis Abeba
    • ET879 ADD-SEZ (737-800) på 2L
    • Berjaya Beau Vallon Bay Resort & Casino
    • Samme rute i retur fra 3A for å veie opp eventuelle skjeve inntrykk
    Turen startet fra Gardermoen i går, 9. april, sammen med Henrik som fortsatte til Johannesburg og Cape Town i dag.

    Hjemreisen starter allerede torsdag 13., med ankomst i Oslo på fredag morgen. Hvor mye som er omtalt før det blir spennende og se, men heng på så skal jeg komprimere bilder så godt jeg kan.

    IMG_6086.jpg

    Facts:
    • 5699 norske kroner
    • I underkant av 11.000 miles
    • Drøye 21.000 Eurobonuspoeng
     
    Sunnfjordingen, S2nes, drsyk and 32 others like this.
  2. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kan jo bli spennende. Selv om Ethiopian ikke har vært veldig overbevisende så langt så er det jo alltid gøy å lese om en slik tur. Gleder meg til å følge med på denne turen :)
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    ET715

    OSL-ADD via ARN
    9. april kl 19.45 til 06.20 (+1)
    ET-AOP
    Sete 2L

    IMG_5853.jpg
    ET-AOP, Dreamlineren som tok fyr og stod et halvt år på Heathrow.

    Det fine med å være først (eller sist) på en slik sløyfe er at det er relativt glissent fra Oslo. Det gjør at boarding går smidig og man har god tid og plass til å finne plassen sin.

    IMG_5943.jpg

    Pushback skjedde rett før rutetid og turen til Stockholm var mer begivenhetsløs enn den vanligste SAS- eller Norwegiantur. Det ble verken servert vått eller tørt på denne turen.

    IMG_5948.jpg

    Store deler deler av disse 45 minuttene blir brukt til personal announcements på opptil flere språk som gjør IFE-systemet relativt ubrukelig. Å fly disse 45 minuttene i en halvfull businesskabin er allikevel en behagelig opplevelse.

    IMG_5805.jpg

    Vi ble velsignet med den gamle kabinen som i følge @Henrik er samme modell som SAS' gamle.

    IMG_5818.jpg

    Jeg syns setene er helt fine, bortsett fra dette problemet du møter når du prøver å legge det helt flatt. Litt ned igjen med benstøtten så er du good.

    IMG_5828.jpg

    Forlot Stockholm litt etter rutetid, ca kl 22. Drikkeserveringen startet ikke lenge etter at setebeltetpåbudet var opphevet, jeg gikk for Champagnen, en Canard-Duchêne av ukjent årgang.

    IMG_5841.gif

    Denne fulgte meg forøvrig hele veien til Seychellene.

    Meny

    IMG_5959.jpg

    IMG_5953.jpg
    Til venstre er frokosten for returen.

    IMG_5956.jpg

    IMG_5957.jpg

    IMG_5958.jpg

    Forretten kom ikke før 2 timer etter takeoff og det er for sent å starte på forretten rundt midnatt på en nattflyvning på drøye åtte timer.

    IMG_5961.jpg

    Valget stod mellom kylling- eller grønnsaksuppe og cured salmon med reker og jeg gikk for sistnevnte. Den ble servert med brød og salat og det smakte godt. Fortsatte med champagnen til denne.

    IMG_5965.jpg

    Til hovedrett stod valget mellom kylling, fisk og biff og jeg valgte sistnevnte, en tornedoeu med fløtegratinerte poteter. Det går ganske lang tid mellom serveringene, så hvis du har tenkt til å sove bør du spise før ombordstigning.

    Siden både setenaboen og jeg gikk for biff kunne jeg fort se at disse ikke var anrettet av samme person. Det gikk også flere minutter mellom rettene våre og min var blitt ganske lunken før jeg fikk satt kniven min i den. Til tross for det var det god smak på både kjøtt og poteter, langt foran hva jeg har smakt i samme kabin hos SAS. Til denne drakk jeg en Châteauneuf-du-Pape.

    IMG_5966.jpg

    Turens første flaue øyeblikk. Jeg trodde et av valgene var assortert frukt så jeg gikk for det, men så ikke for meg at jeg fikk hele frukter. Det ble plukket banan, eple, appelsin og pære fra fruktfatet og servert på tallerken. Jeg fikk heldigvis avblåst halve serveringen og endte med et eple og en banan. Jeg fikk valget om en dessert i tillegg, men stod over dette. Portvin hadde de også.

    IMG_5888.jpg

    Etter desserten gikk de rundt for å spørre om vi ville ha kaffe eller te. Setenaboen gikk for kaffe som turbulensen hadde sølt ut på vei til rad 2, men bare noen minutter senere kom de for å bytte skålen med en ren.

    IMG_5960.jpg

    Personlig syns jeg servicen overgår SAS med høye kneløft. Her blir det servert mat og drikke med et smil og kabinpersonalet tilbyr proaktivt påfyll i nesten tomme glass.

    Hele serveringen var over på ca en time og til tross for god tid mellom for- og hovedrett var det en positiv opplevelse, spesielt hvis du ikke trenger søvnen.

    Fortsettelse følger pga stort antall bilder.
     
    Last edited: 16. april 2017
    CKe, Edvard, drsyk and 33 others like this.
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Skader aldri med ett reisebrev til og om ikke annet for å få lese noe positivt om ET (ja, annet enn prisene da...)
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    ET715 del 2

    Lyset ble ikke slått av før nærmere halv to, 3,5 time etter avgang. Det vil si at du nærmer deg halvveis i flyturen og bare har 4 timer igjen.

    IMG_5967.jpg

    2,5 time senere ble lyset slått på igjen for frokostservering, ca 1,5 time før landing. Litt motvillig våknet jeg og fikk bestilt noen pannekaker og appelsinjus. De var ikke noe å rope hurra for, og det så det ikke ut til at eggerøren og pølsene til naboen var heller. Ved siden av kom det litt frukt (i biter denne gang), yoghurt, frokostblanding og et rundstykke. Gikk for appelsinjus, antagelig av merket Brämhults som jeg så ved siden av champagnen i første del.

    IMG_5971.jpg

    Det begynte å bli ganske hektisk etterhvert, men kabinen ble ryddet før en nydelig innflyving og landing i soloppgang.

    IMG_5972.jpg

    IMG_5976.jpg

    På taxeturen inn mot terminalen kunne vi se hvordan ADD er et kombinert flymuseum, skraphaug og flyplass.

    IMG_5983.jpg

    Vi parkerte på en bussgate ved siden av ET-ATJ som er den splitternye Dreamlineren som tok jomfruturen til Oslo.

    IMG_5985.jpg

    På utsiden stod en egen buss merket Cloud Nine og Star Gold, som kjørte så fort hele C-kabinen var på. Hadde vært interessant å se om de slapp på økonomipassasjerer med gullkort hvis de mot formodning rakk frem før vi kjørte.

    IMG_5989.jpg

    Vi ble busset til terminalen, gikk opp en trapp og baklengs gjennom en sikkerhetskontroll for å komme inn til butikkområdet og loungene. Veldig spesiell rute.

    Konklusjon

    IMG_5890.jpg

    Det kan virke som de verste barnesykdommene er over, for gardinene var trukket for og det var ingen økonomipassasjerer foran dør 2.

    Jeg fikk aldri USB-uttaket til å virke, og heller ikke touchskjermen. Det siste betød ganske lite da du skal ha ganske lange armer for å nærme deg den.

    Det var heller ingen tegn til at de 11 timene med hvile på gardermoen var for lite til at kabinpersonalet leverte et solid produkt tilbake til Etiopia.

    Forventningene mine var på et veldig lavt nivå etter å ha lest rapportene på forumet før avreise, men jeg kjenner meg ikke igjen i det.

    I den lille timen vi hadde i Stockholm var det ingen gjennomtrekk pga pax- og matpåfyll, maten var god og angle-flatsetene helt på det jevne.

    Jeg kunne fint ha fløyet Ethiopians langruter igjen, spesielt til denne prisen, men ville nok sett etter alternativer før jeg la ut like mye som setenaboen, 30.000 SEK.
     
    Last edited: 16. april 2017
    Sunnfjordingen, CKe, drsyk and 29 others like this.
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende oppsummering!
    Min erfaring er så godt som identisk, med unntak av at min touchskjerm som oftest fungerte - men ikke kontrolleren. Ikke noe USB hos meg heller, men setenabo hadde null problemer med sine ting.

    Baklengs gjennom sikkerhetskontroller har jeg faktisk gjort to ganger i dag. Fikk æren av å gjøre det i Johannesburg også, da jeg skulle ut til en billettskranke. Det er ikke hver dag man får lov til å gjøre slikt.
     
    Mbj, geddi, Eddie47 and 2 others like this.
  7. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm...skulle helt klart reist til paradis. Med ET. Snufs,
    Gleder meg til å høre fortsettelsen, også fra selve paradis:)
     
    Upsaker liker dette
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Fin rapport! Jeg skal nøyaktig samme tur i august, men da slipper jeg å skrive. :cool: God tur videre!

    :confused::D
     
    Upsaker liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Upsaker liker dette
  10. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Glimrende rapport. Skal selv samme rute i oktober. Håper også at det kommer noen bilder fra Seychellene :)
     
    Upsaker liker dette
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Kan dere som har vært ute og fløyet med ET si noe om turistklasse. Seteplass og kvalitet og servicenivå? De har fine destinasjoner for min del. Hvis det nå skulle komme opp med noen gode priser en dag.
     
  12. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Fint å høre noe positivt om ET. Vurderer tur til Seychellenes senere i år, så ser fram til rapport
     
    Upsaker liker dette
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Supert å lese @Upsaker . Fine bilder også. Ser ut for at maten er den største skuffelsen....?
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Antar at du ikke skal bo samme sted som meg, så del gjerne om det er noe som er verdt å besøke.

    Tusen takk!

    Takk! Det kommer nok noe, men mine tre dager blir stort sett brukt til avslapping så ikke forvent så mye.

    Jeg syns de lett kan sammenlignes med, eller overgå, SAS. 2-2-2-konfigurasjonen er ikke så bra hvis man reiser alene, men som to er det nok fint. Håper på nye seter på vei hjem for å se forskjellen.

    Tusen takk! Personlig syns jeg maten fra Stockholm var bedre enn fra Addis, men så har jeg bare flydd en kort rute videre. Potetgratengen jeg fikk var god, men svært innbydende var det jo ikke. Juice, yoghurt og frokostblanding er nok for meg kl 4 om morgen etter et par timers søvn :)
     
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fine bilder og en fin rapport fra ET :)

    Lo godt av denne kommentaren: "På taxeturen inn mot terminalen kunne vi se hvordan ADD er et kombinert flymuseum, skraphaug og flyplass." :D
     
    LineE, kaijoar, Herlov and 1 other person like this.
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg glemte å nevne to ting. Det første er at de tre(!) toalettlokkene på den eneste(!) doen i business måtte holdes oppe hvis man skulle stå.

    IMG_6182.jpg

    Det andre er amenity-kitet vi fikk utdelt. Alle fikk grønt på vei fra Oslo og det inneholdt en penn, tannbørste og tannkrem, tannpirker, leppepomade, ørepropper, sovemaske, kam og sokker som @Henrik allerde har vist dere bilde av.
     
    drsyk, FFlyer, Herlov and 1 other person like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Det er ingen overdrivelse heller. Jeg så helikoptervrak, flyvrak man bare så konturene av og blant annet disse Douglasene?
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Cloud Nine-loungen

    IMG_6202.jpg

    Det finnes minst tre lounger på ADD. Ethiopians lounge, Star Gold Lounge og Cloud 9. Rapporter tilsier at det er sistnevnte som er verdt et besøk.

    IMG_5993.jpg

    Flyplassen er ganske så folksom klokka halv 7 om morgen og det gjelder også loungen. Følg skiltingen så finner du frem.

    IMG_6211.jpg

    En av første tingene som møter deg er denne lille sittegruppen. Jeg gjetter på at det har noe med kaffe å gjøre?

    IMG_6205.jpg

    Vi fant oss allikevel en sittegruppe innerst i lokale med god tilgang på strøm i umiddelbar nærhet.

    IMG_6207.jpg

    IMG_6208.jpg

    IMG_6209.jpg

    IMG_6210.jpg

    Siden det var like etter frokost ble det ikke noe mat, men de hadde blant annet vårruller, amerikanske pannekaker, toast, frokostblanding, øl og brus.

    IMG_6206.jpg

    I tillegg er det en bemannet bar.

    IMG_6203.jpg

    Et begrenset trådløst internett finner du passord til på alle bordene. Innerst i lokalet ligger også et stillerom med et par liggestoler og masasjestoler.

    IMG_6204.jpg

    Ethiopians Cloud Nine-lounge er ikke himmel på jord, men absolutt et fint sted å vente et par timer. Den siste loungen jeg besøkte før dette var gull-loungen på Gardermoen og hva gjelder servering er Etipoerne på et helt mye høyere nivå.
     
    Last edited: 16. april 2017
    Sunnfjordingen, CKe, drsyk and 20 others like this.
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Wow, fancy kam! Jeg gleder meg til jeg får min.
     
    Upsaker liker dette
  20. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Har den samme i en slags gjennomsiktig hvit farge fra SQ, gleder meg til å utvide samlinga med denne fargevarianten!
     
    Ursa, Herlov and Upsaker like this.

Del denne siden