Eventyrlysten sendte meg med Air India til Hyderabad

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyvende_mare, 28. juni 2018.

  1. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha brukt en kveld på å lese mange av de flotte reisebrevene her inne ble jeg inspirert til å skrive et nytt reisebrev selv. Det begynte å bli en stund siden forrige langtur til Hongkong og reisefeberen var igjen stigende. Mange reisemål var oppe til vurdering, blandt annet Cape Town, Nairobi, Shanghai og Beijing. Pris, værforhold og gode flytider var de viktigste kriteriene i utvelgelsen da turen skulle gjennomføres mellom 16 og 20mai. Hvordan valget falt på Hyderabad midt i den varmeste sesongen og starten av ramadan vites ikke, men det la i alle fall forholdene til rette for opplevelser og inntrykk i fleng.

    Billetter ble kjøpt med Air India via ARN og DEL for 4000kr tur retur. Var inne på optiontown og vurderte mulighetene for å oppgradere. Der kunne man legge inn bud på ARN - DEL for 450€ og DEL-HYD for 90€ om jeg ikke husker feil. Jeg syntes uansett dette var for mye og bestemte meg for å holde ut bak i bussen. ARN-DEL var jo uansett "bare 7 timer" og "jeg har jo loungetilgang" forsøkte jeg å berolige meg selv med.

    Turen fra OSL til ARN gikk smertefritt foruten en gullstue på OSL som var fylt til randen og litt til. Solen strålte derimot i ARN og sprudlevannet gikk ned på høykant i et forsøk på å klargjøre kroppen for 7 timer i economy.. Ved gate forhørte jeg meg om mulighetene for oppgradering men fikk da beskjed om at dette kostet 4500SEK og takket nei. Plutselig annonseres det over høytaler ved gate at de på denne turen hadde spesialtilbud på oppgradering for 3300SEK. Jeg spratt opp og nærmest jogget bort til skanken for å sjekke om jeg da kunne få et sete som også hadde tomt nabosete. Svaret var ja og gleden var stor da jeg endte opp i sete 3J og kunne se fram til en langt bedre natt og påfølgende dag i India. :D

    20180516_202443.jpg 20180516_202451.jpg
    Dette var første tur i C så uten referansepunkter vil jeg si at setet var stort og behagelig og med rikelig justeringsmuligheter. Massasjefunksjonen var også fin. Jeg syntes det var litt lite lagringsplass i setet, men med led sete ved siden av ble ikke dette noe problem for min del. IFE var ikke mye å skryte av, men de hadde noen nye Hollywoodfilmer og det indiske utvalget virket mer fyldig. Selve flyet bar preg av å være godt brukt og ikke spesielt godt vedlikeholdt på innsiden. (Turen hjem i eco skulle forsterke dette inntrykket kraftig...) Før takeoff fikk jeg tilbud om varm klut og kunne velge mellom vann og juice før det bar av sted i den svenske solnedgangen.

    20180516_210157.jpg

    Vel oppe i luften ble det servert drikkevarer og nøtter. Jeg valgte å fortsette bobleinntaket, usikker på hva slags bobler jeg fikk, men de var gode! Til middag var det to valg så vidt jeg kan huske, jeg gikk for indisk kylling. Presentasjonen var vel ikke helt det store, men salaten var frisk og alle delene av måltidet smakte godt.

    20180516_215407.jpg 20180516_220107.jpg
    Etter middag var det leggetid. Jeg brukte dyne, pute og pledd fra nabosetet for å lage litt ekstra polstring og må si jeg lå ganske godt. Et ekstra pluss var at hvert sete hadde luftventiler med justeringsmulighet så det var lett å justere til ønsket temperatur. Jeg fikk vel totalt 3 timer på øyet og våknet av at det var lyst ute. Fikk da kjapt servert frokost, som besto av hovedsaklig karbohydrater med karbohydrater på. Fikk også servert en kopp med fantastisk god indisk chai. 20180516_232219.jpg 20180517_024248.jpg 20180517_024904.jpg
    Like etter frokosten var fortært gikk vi inn for landing. Jeg fikk transport med golfbuggy fra gate til immigration, som var et godt stykke unna, pluss i boka for den! Immigration var unnagjort i en fei, men sikkerhetskontrollen for å komme inn igjen på domestic var en heller lang og kaotisk affære. Så fort folk nærmet seg båndet for å sende bagasjen gjennom scanning var alle former for køkultur borte og som reservert/høflig nordmann ble jeg her en smule satt ut av all pressingen og masingen. Kom meg omsider gjennom og fikk tatt en snartur innom Air India domestic lounge for påfyll av kaffe og litt surfing på mobilen. Internet fikk man kun tilgang med via vouchers fra resepsjonen. Disse ble brukt opp rimelig kjapt, men det var bare å hente en ny i så fall. 20180517_081252.jpg 20180517_081815.jpg
    Så til det store spørsmålet: Var det verdt å oppgradere for 3300SEK for 7 timer timer i business med Air India? Etter å ha fløyet bak i bussen på vei hjem igjen er svaret et rungende JA. Men det har kanskje mer å gjøre med hvor kjipt intekontinental dagflight i economy med Air India er.. Mer om det senere! Følg med i neste post for bilder og inntrykk fra hektiske Hyderabad under Ramadan.
     
    Are, Kalsnes, Xflipper and 32 others like this.
  2. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Turen gikk altså videre fra Delhi til Hyderabad med Air India i economy i en Airbus A321. Priority boarding fungerte fint i egen kø for business og Star Alliance gull++ kortholdere. Takk og lov for det, da det var et svare kaos for å fylle hattehyllene og finne seter 5 minutter etter jeg hadde gått ombord og fått satt meg. Det var også overaskende bra benplass, langt bedre enn SAS kan by på! Det ble servert et varmt vegetarmåltid på denne 2 timer lange flyturen, hvilket jeg må si var postivit. Smaken var også brukbar, da det som det meste av indisk mat var kraftig krydret. 20180517_091950.jpg 20180517_103249.jpg

    Vel framme i Hyderabad ble jeg møtt av en intens vegg av varme da det var rundt 42 grader denne dagen. Jeg kom meg inn i en offisiell flyplasstaxi og ble kjørt til hotellet på ca 40minutter for 90kr. Dette skulle vise seg å være ca tre ganger så mye som jeg betalte fra hotellet til flyplassen med Uber da jeg skulle hjem.

    Valget falt på Radisson Blu Plaza Hyderabad Banjara Hills. Jeg betalte ca 1000kr natten for en suite på ca 50kvm. Hadde håpet å få oppgradet denne som Radisson gullmedlem, men det fikk jeg altså ikke selv da jeg spurte. Litt skuffende, men rommet var uansett mer enn stort nok da jeg reiste alene og servicen på hotellet var upåklagelig. Frokosten var rikholdig, med både asiatiske og vestlige retter og flere stasjoner der man kunne få laget omelett, pannekaer osv på bestilling. 20180517_184604.jpg 20180517_184622.jpg 20180518_092257.jpg

    Noe av det første som slo meg, etter varmen, var trafikken. Jeg trodde det var drøyt i Bangkok, Hongkong osv, men det kan virkelig ikke måle seg med indisk trafikk! Det må vel i grunn oppleves før kan tro at det er mulig. Det fungerer jo på et vis, selv om jeg ALDRI hadde begitt meg ut i den trafikken der med et kjøretøy. Tut og kjør! Første kvelden dro jeg til Charminar som er en stor moske fra slutten av 1500-tallet i sentrum av gamlebyen. Dette var virkelig en smeltedigel av indisk og arabisk historie og siden dette var under starten av ramadan var det virkelig et yrende liv her på kvelden, da alle drar hit for å spise etter solnedgang. 20180517_203315.jpg 20180517_204006.jpg 20180517_205705.jpg 20180517_212043-2.jpg

    Å suse avgårde i en rickshaw gjennom natten fører antagelig til at man inntar årskvota for tungmetaller og eksos på en liten halvtime, men veldig gøy er det også! 20180517_215459.jpg
    Dag to ble brukt til sightseeing ved Golcondafortet som har stått der siden 1000-tallet og vært brukt av flere sultaner opp gjennom historien. Det var også rundt 42 grader denne dagen, så det var mildt sagt utfordrende å vandre rundt i stekende sol, men det gjorde det hele enda mer spesielt. Jeg så ganske nøyaktig en annen hvit person her så jeg var nærmest som turistattraksjon å regne selv. Ble spurt av sikkert 10 stykker her om å ta selfie med dem :p Det var virkelig en opplevelse å gå i disse gamle ruinene mens man kunne høre bønnerop jalle ut over byen fra diverse moskeer.
    20180518_105853.jpg 20180518_114455.jpg 20180518_114548.jpg 20180518_114810.jpg 20180518_114947.jpg 20180518_121130.jpg
    Etter å ha blitt levende stekt i noen timer her gikk turen tilbake til hotellbassenget, da min mobil faktisk overopphetet og sluttet å fungere i varmen. Følge med i neste post for siste del av byutforskingen og hjemreisen!
     

    Attached Files:

    Are, Kalsnes, DanH and 31 others like this.
  3. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Dag tre valgte jeg å tilbringe i gamlebyen, da dette for meg var mye mer spennende og intenst enn å traske rundt på kjøpesenteret som lå ved hotellet. Jeg bestilte stort sett uber fra hotellet til byen og betalte da rundt 15kr for en tur på ca 10km. Returene ble gjort med rickshaw som da kostet ca det dobbelte. Jeg fikk garantert turistpris, men orket ikke prute på det da det uansett var rimelig og jeg ikek hadde nett i byen til å bestille uber. I gamlebyen var det mange trange gater med yrende live. Fant blant annet et grønnsaksamrked som var en salig blanding av sterke lukter fra krydder grønnsaker og diverse hysdyr som trasket fritt rundt der. Det var også mange kjøpmenn som stoppet meg og spurt om jeg kunne ta bilde av dem og butikken de hadde. Tydeligvis ikke veldig vanlig med turister her og jeg ble også invitert på en kopp te av en av dem. 20180519_104755.jpg 20180519_110357.jpg 20180519_110316.jpg 20180519_110930.jpg 20180519_111334-2.jpg 20180519_111512.jpg 20180519_113125.jpg
    Resten av dagen brukte jeg på Chowmahalla Palace som er gjort om til et museum med mange fine bilder og gjenstander fra kolonitiden. Det var også et herlig fristed med en stor hage som ga en liten pause fra bråket og inntrykkene på utsiden. 20180519_131808.jpg 20180519_132628.jpg 20180519_134211.jpg 20180519_134328.jpg 20180519_135554.jpg
    Turen til DEL gikk rolig for seg, denne gangen i en Airbus a320 med noe mindre benplass. Fikk også tatt et bilde av de 8 business class setene de hadde ombord på dette flyet. 20180520_094110.jpg 20180520_112441.jpg
    Vel framme i DEL måtte jeg komme meg fra domestic til intarnational og av alle ting skal du da følge skilt som viser domestic transfer. Ikke logisk i mitt hode, men jeg kom da fram. Sikkerhetskontrollen var vel unnagjort på ca 5minutter denne gangen, så bar det bort i Air India loungen. 20180520_124333.jpg 20180520_124428.jpg 20180520_135249.jpg
    Jeg synes utvalget av mat og drikke her var relativt bra, men det var kun indiske varmretter og ellers bakevarer å spise. Det var lett å finne sitteplass og de annonserte alle flights når det var på tide å gå. Denne gangen endte jeg åltså opp med å bli sittende bak i bussen og det var i tillegg smekkfullt. Interiøret var virkelig slitent, touchscreen virket ikke, usbport var knekt, det var ikke spesielt rent og setet var trangt. Det var enda dårligere utvalg på IFE her også. Maten var kanskje det beste med hele denne turen, og den var bare helt ok. De skrudde heldigvis av lyset så man kunne prøve å sove noen timer, men det fungerte heller dårlig så jeg var rimelig sliten da vi landet. 20180520_164745.jpg 20180520_184324.jpg
    Jeg endte opp 7600 eurobonuspoeng og mange opplevelser rikere etter denne turen! India er definitivt det mest inntrykksrike landet jeg har besøkt og kan vel best beskrives som intenst, men hyggelig. Alt i alt syntes jeg Air india economy fungerte helt fint innenriks, men vil absolutt anbefale å legge noen lapper i oppgradering på interkontinentale flights, med mindre man virkelig må spare på hver krone. Jeg skal definitvt tilbake til India også!
     

    Attached Files:

    kongenamundsen, Are, Kalsnes and 34 others like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for reisebrevet!

    Spennede reisemål, som man ikke leser om så ofte her inne.
     
    Flyvende_mare liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Flott story! :)
     
    Flyvende_mare liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fine bilder og fokus i tekst. Det er kos med noe annet enn CT First og Four Seasons. India har spennende kontraster; en espresso-shot for sansene og hjertet.
     
    Spielhaug, Ursa, Mavo and 1 other person like this.
  7. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fine tilbakemeldinger, ekstra gøy å skrive da :D Selv drømmer jeg naturligvis om CT first og Four seasons, men det er viktig å nyte veien mot toppen!:cool:
     
    Ursa liker dette
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott og fyldig rapport fra et litt "annerledes" reisemål :)
     
    Flyvende_mare liker dette
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for veldig flott rapport. Solnedgangsbildet på bilde 3 var helt magisk! Fikk ikke mindre lyst til å dra til India nå iallfall :)
     
    Flyvende_mare liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Flott reisebrev! Kjenner jeg er nødt til å driste meg ut på en sånn eksotisk alenehelgetur snart...
     
    Flyvende_mare liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Av ulike grunnar har eg liksom ikkje latt India kome inn på reisemålradaren, men etter dette reisebrevet må eg seie at det ser ut til at eg må revurdere heile mitt forhold til India... Det ser jo unekteleg spennande ut, sjølv om det kan vere litt slitsamt å vere den 'einaste' kvite i byen. Takk for flott reisebrev :)
     
    Flyvende_mare liker dette
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et fint reisebrev! Merker at India er et land jeg kjenner alt for lite til. Må vel prøve å få til en tur hit også.
     
    Flyvende_mare liker dette

Del denne siden