Expedia +Gold - Erfaringer? Fordeler? How to use?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av TElg78, 18. juli 2017.

  1. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha lest mer om Expedia+ har jeg tatt finregning på dette (så langt det lar seg gjøre).

    Forutsetninger:
    • Ca 10% avgifter.
    • Kredittkort gir 8% rabatt på Hotels.com, 12% på Expedia (Remember), evt. ViaTrumf + kredittkort med 1% rabatt.
    • Man er Expedia+ Gold.
    • Man får en kupong på 500 kr for 3500 poeng for bruk på VIP+ og 250 kr for 3500 poeng for non-VIP+ (disse får jeg ikke opp, antakeligvis fordi jeg ikke har poeng).
    Konklusjonen er at Expedia faktisk kommer bedre ut enn Hotels.com i flere tilfeller når man bruker Remember. Dette gjelder spesielt ved lavere bookinger (mindre enn 5700 kr i det testeksemplet jeg satt opp). Da har begge en rabatt på ~16.4%. Ved en booking på ca 1000 kr vil Expedia gi en rabatt på nesten 20% på VIP+ hotell, mens booking av non-VIP+ gi ca 15.6% rabatt. Kupongen på 500 kr for bruk til VIP+ tilsvarer en rabatt på rundt 3.5% og halvparten på non-VIP+. Når det gjelder "Din hemmelige pris" på Hotels.com har Expedia+ omtrent akkurat de samme prisene, bare de kaller det for "Medlemspris", så den har ingen betydning i sammenligningen.

    Som man ser under vil man nesten uansett gå bedre ut økonomisk ved å bruke Hotels.com, MEN da har man ikke tatt med ytterligere fordeler, som:
    • Hotels.com krever 30 netter for å bli gull, mot 15 på Expedia.
    • Hotels.com sine gullfordeler er ikke-eksisterende. Man får tilgang til et bedre telefonnummer (noe man også får hos Expedia), samt ekstra tilbud. Problemet med disse tilbudene er at det er rabattkoder som diskvalifiserer til kredittkortbonus, og bonusnetter, noe som gir totalt et dårligere tilbud.
    • Expedia gir mulighet for oppgradert rom.
    • Expedia gir mulighet for andre fordeler på hotellet (spa, mat, etc).
    • Hos Expedia kan man også tjene poeng ved leiebil, fly, aktiviteter etc.
    Så da er det bare å se om hva man sparer i kroner og øre på å bruke hotels.com virkelig er mer verdt enn de potensielle fordelene ved Expedia+. Jeg kommer nok til å gå inn for å bli Expedia+ gold, og bruke Expedia ved booking av VIP+, og Hotels.com ellers.

    Remember.PNG ViaTrumf.PNG

    EDIT: Oppdatert bilder og noen tall da jeg hadde tatt utgangspunkt i at man fikk 2 poeng pr 8 kr brukt, men først antok at dette var uten avgifter. Ser ut til at dette er på totalprisen, og da kommer Expedia+ enda litt bedre ut.
     
    Last edited: 15. aug 2017
    ina, gabrigoal, geddi and 20 others like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Helt rått hvor mye tid du gidder å bruke på dette for oss :) En ting er å finne det ut selv, en annen ting er å dele det med alle, samt illustrere det.

    Takk for gode innlegg :)
     
    DanH, Misterix, Baldrick and 2 others like this.
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, flott innsats! Det så veldig bra ut! Ble litt overrasket over at det var såpass store forskjeller mellom Expedia og hotels.com.
     
    Pepeu liker dette
  4. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det. Jeg synes nesten det var motsatt :p Har alltid levd i en boble om at hotels.com er mye billigere pga hver 11. natt gratis, men med en booking på 12k er hotels.com bare 100 kr billigere totalt på et vanlig hotell.
     
  5. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    skal leie bil nå både til frankrike neste uke, samt 2 usa turer,

    er avis presidents club, uten at jeg føler det er det helt store, er jo via dnb saga greia så alle får det.

    hva gjør jeg, avis direkte, avis eurobonus, avis med presidents club greia, eller bare via viatrumf/expedia?

    Har vanlige kortremsa, dvs sas mc premium, dnb saga mc med eb, amex plat, så vet ikke hvordan det blir med forsikring og hva jeg skal betale med, men mest optimale er jo sas MC, før mnd skiftet for 20/40 på utenlands valuta.
     
  6. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Når du bestiller via Avis får du i alle fall fordelene fra presidents club, som etter min erfaring fungerer i USA, selv om bonusprogrammet strengt tatt er separat. Vi ved vårt leie av bil oppgradert betydelig (1-2) klasser og man blir behandlet bra. Jeg er ikke sikker på om du får dette via expedia/viatrumf men tror ikke det.

    Like fullt vil man som regel, med mindre man treffer bra på kampanjer fra Avis v/eurobonus, få mer bonuspoeng fra viatrumf. I begge tilfeller får man brukt de samme kortene, så den delen kommer jo bare an på om man jobber mot CT.
     
  7. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Hva skjer om man booker via expedia og bare viser presidents når man møter opp?

    CT'en var i boks på 14? dager ish i år så slipper tenke på det ;)
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en fantastisk oppsummering. Jeg har gått fra å tenke at Expedia+ bare er støy til å vurdere det som en faktor sammen med Viatrumfrabatt i fremtiden.
     
    Last edited: 17. aug 2017
  9. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig det kan fungere (andre her har kanskje prøvd?), men om hotellkjeder er noen indikasjon ville jeg ikke satsa på det. Det vil heller ikke ligge inne i systemet, slik at de "holder av noe" om de kan det. Vil si det er verdt forsøket i alle fall, om du bestemmer deg for å gå for trumf/eb.
     
  10. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg dro en viatrumf > expedia > avis for frankrike nå, så tester vi ;)
     
    holmen liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Etter min erfaring så kan du da flashe kort så mye du vil, men det hjelper ikke på noe.
     
  12. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Konkluderte med samme, fjerna expedia bookingen, tok direkte via avis, ble 800 billigere på avis.no enn expedia også til slutt. Fikk upgraden vi drømte om, kontra de andre som er her nede, har vi uten tvil fetest leiebil, billigst ;)
     
  13. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    "Stjålet" fra en annen tilsvarende tråd. Snart nytt år og må begynne å vurdere om jeg skal bytte til Expedia. Kan dere som har booket VIP+ med +Gold begynt å fylle ut noe tilsvarende?

    VIP+ Hotell:
    Rom booket:
    Oppgradert:
    Andre fordeler:
    Når varslet: På forhånd/ved innsjekk/under opphold etc.
     
    Thomas123 liker dette
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Er Gull og ringte for første gang Expedia, kom igjennom med én gang. Kjempeservice, god agent som ringte hotellet jeg hadde booket én mnd for tidlig og spurte om vi kunne flytte bookingen. Hun skrev også mail til manageren på hotellet siden det måtte gå igjennom han.

    Har vært usikker på hvilken service man kan få, men dette var langt over forventet :)
     
    Pepeu liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    VIP+ Hotell: Langham London
    Rom booket: Executive
    Oppgradert: Junior Suite
    Andre fordeler: 10% rabatt på mat og drikke
    Når varslet: På forhånd/ved innsjekk/under opphold etc. Fekk personlig epost med informasjon om at me var oppgradert til Junior suite pga Expedia Gold, og elles fekk me normal service.
    Dette var siste booking, men eg opplever at det er lite ventetid på telefonen til gold+, men at kva slags type oppgradering dei gjer kan variere. Men normalt har eg fått litt seinare utsjekk og enten utsikt eller oppgradert romklasse.
    Booker leiebil direkte med avis, opplever stort sett bedre service då.
     
    Pepeu liker dette
  16. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg en pen liten portefølje med bestillinger på Expedia. Jeg har etterhvert funnet at alle mine bestillinger ligger under "Mine Reiser" og "Reiseruter" på medlemsportalen. Ved å klikke inn på de enkelte bestillinger kommer valget "Endre Bestilling" opp. Her kan en igjen endre dato, personer eller romtype og det er oversiktlig ift. pris opp/ned.

    Mitt spørsmål er: Er det noen som har bestilt gjennom Viatrumf, og som senere har gjort endringer i romtype på Expediasiden, som kan bekrefte at registreringen mot Viatrumf fremdeles er aktiv etter endring?

    Jeg er litt bekymret for at kjøpet endres ved romendring, slik at opprinnelig transaksjon slettes og erstattes med en ren Expediatransaksjon.
     
    DanH liker dette
  17. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    TL; DR:
    Expedia kansellerte flydel av bestillingen - jeg fikk fortsatt trumfbonus.

    Full versjon:
    Jeg har ikke gjort det slik, men effekten burde vel være den samme. Jeg bestilte i vår sommerferien gjennom Expedia, med hotell og fly for familien. Via viatrumf først.

    Expedia klarte, i april/mai, ikke få gjennom flybestilling til SAS, så den delen av bestillingen ble kansellert, slik at jeg fikk tilbake de pengene og ble stående igjen med kun hotell.

    Det ble likevel stående oppført som før flykansellering på viatrum gjennom hele "livsløpet der". Jeg sendte faktisk mail til viatrumf og opplyste om at bonusberegning ble feil, men at jeg håpet jeg da fikk bonus som ved ren hotell.
    Forsto dem som dette ble en dialog mellom viatrumf og Expedia, men enden på visa ble at jeg fikk utbetalt den summen som sto hele tiden - OG en overføring til som utgjorde mellomlegget mellom 3% (for fly+hotell til høyere pris) og 9% (for kun hotell, men til lavere enn opprinnelig totalpris).

    600 ekstra trumfpoeng og i grunn topp service.
     
    DanH and Edin like this.
  18. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig jeg misforstår, jeg håper egentlig jeg gjør det, men om jeg forstår vilkårene for elitestatus i Expedia+:
    Straks nivået Elite er oppnådd, er det gyldig for hele resten av kalenderåret som du oppnådde nivået i, i tillegg til hele det neste kalenderåret og helt frem til 28. februar året etter, så fremt ikke annet er spesifisert.

    Så vil jeg når jeg oppnår gold i november bare ha denne statusen fram til 28. februar neste år, forutsatt at jeg ikke rekvalifiserer innen den tid?
     
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Du har status eit år fram i tid. Eg oppnådde status i august i år(2017), og har då status ut 2018 og slik eg forstår det fram til 28 februar 2019.
    Stausen på expedia har kun verdi om du er aktiv på bruk av +Vip access hotell og har gold.
     
    drsyk and lMartin like this.
  20. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Du har selvfølgelig helt rett. Selv etter å ha lest teksten flere ganger klarte jeg av en eller annen grunn ikke å se det før etter jeg postet den her.o_O
     

Del denne siden