Få betalt for å la noen bestille turen din.

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av sam11net, 20. juni 2018.

  1. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en god stund vurdert å annonserer på lokale facebook sider jeg er på, at jeg kan tilby meg å betale/bestille varer og betale 5% av summen. Slik at jeg kan omsetning på kredittkort.

    Litt inspirert av milehigh sin tråd, så spør jeg her inne om det er noen her som ville la noen bestille turen deres, mot å betale 5% av den.

    Hvorfor... eller hvorfor ikke?

    Dersom jeg skulle starte med noe slikt, så vil jeg ikke kunne tilby gratis oppgraderinger og gratis pulverkaffe levert på hotelldøren i starten. Så jeg må finne på noe annet.

    F.eks.
    Jeg gjør bestilling for 50k, og noen betaler meg 47,5k tilbake.

    Det er sikkert mye som kan gå galt, og jeg tenker ikke å åpne reisebyrå.
    Men finnes det mulighet for at noe slikt lar seg gjøre?

    For å skrive litt matte:
    50k omsettning i mnd. koster meg 30.000kr pr. år.
    25k omsettning i mnd. koster meg 15.000kr pr. år.

    Et problem vil jo være at mitt tilbud må være godt nok, for at folk ikke bare bestiller reisen selv, og får poeng og status selv. Før jeg kan tilby noe mer eksklusivt som ikke lar seg kjøpe så lett for penger.

    En annen ting, er vell at dersom det hadde vært et marked for dette, så hadde kanskje flere tilbydd denne tjeneste.

    Jeg prøver å holde denne posten så kort som mulig, og bare pga. jeg ikke skriver om det i første post, så betyr det ikke at jeg ikke har tenkt på det :)
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,328
    Bonuspoeng:
    183
    Du får jo ikke noe status hos flyselskap selv, kun for den som reiser.

    På hotell så er det litt forskjellig, ofte så får den som bestiller med sin konto poengene
     
    sam11net liker dette
  3. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Har du tenkt å kreve forhåndsbetaling av "kundene" dine?
    Hvis ikke har du en kredittrisiko som du må ta høyde for.
    Å yte kreditt (til ukjente) overlates best til kredittkortselskapene :)

    Jeg kjenner ikke regnstykket ditt.
    Jeg vil tro du mener å sitte igjen med en slags fortjeneste, selv med 5% rabatt?
    Du viser til et eksempel med 50k i omsetning per måned.
    Finnes det kredittkort som krever omsetning på dette nivået for utløse goder?
     
    sam11net liker dette
  4. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er derfor jeg hovedsaklig snakker om omsetting på kort, og ikke så mye om eurobonus/skymiles.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du vil komme bedre ut av å kjøpe F-billetter til deg selv kontant enn å iverksette denne idéen.
     
  6. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det er godt mulig, kunne du vist meg regnestykket som viser det litt tydelig for meg. Gitt forutsetningene mine over på 50k omsettning pr mnd. som koster meg 30.000kr et år.
     
  7. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Må innrømme at jeg bare har opplevd å bli spurt to ganger i hele mitt liv (BA og Qatar) om å vise kredittkort ved innsjekk, men de fleste flyselskaper har vel krav om at man må kunne fremvise kredittkortet som ble brukt ved bestilling?

    Fra f.eks Air France sine sider:

    Due to increased credit card fraud problems, Air France does not accept third party payments (the credit card holder not being the passenger or part of the group traveling together).

    https://www.airfrance.sk/SK/en/local/transverse/footer/edito_cgv.htm
     
    sam11net liker dette
  8. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville igrunn først hørt meg rundt med de andre her på forumet som driver med dette, og få erfaringer med de som har brukt tjenesten. Men jeg vil tippe at forehåndsbetaling, ihvertfall delvis er normen. Sikkert noe av det samme som gjøres når folk selger CT+poeng.

    Fortjenesten min, vil komme i økte status og poeng på hoteller som jeg kanskje ikke klarer selv. Jeg skrev eksempel både med 50k og 25k, men jeg sa ingenting om at det var et kredittkort krav.

    Jeg har laget meg en liste med kredittkort hvor jeg har en "backlog" på over 1 million i omsetning som ville utløst forskjellige goder.
     
    freddyen liker dette
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    600k på SAS Amex = 120 000 EB-poeng

    F til Hong Kong på poeng med CT = 95 000 EB-poeng + ca. 5 000,- i avgifter
    F til Hong Kong på tilbud koster drøyt 20 000,-, normalt rundt 40 000,-

    I tillegg vil det være et enormt styr for deg å administrere det hele og sett fra den reisenes perspektiv vil ikke 2500,- av 50 000,- veie opp for den ekstra usikkerheten.
     
    sam11net liker dette
  10. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Dette var nytt for meg, og veldig bra du sa.
    Har selv reist mange ganger uten å ha med kredittkortet som reisen ble bestilt med.

    Kan se ut som jeg kun kan tilby denne tjenesten på evt. varer eller hoteller.
     
  11. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, med kun eurobonus som tjenes på denne tjenesten vil ikke forskjellen være så stor.
    Fortjenesten min vil være å kombinerer denne omsetningen med omsetningen i husstanden, og da føler jeg totalen vil bli mye større.

    Jeg skal nok klare å administrere en reise i mnd. uten store problemer.

    Det siste du sier er vell det største problemet, om folk vil føle det er vært bryet.
     
  12. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Det er tydelig et marked for tjenesten som milehigh tilbyr. Utfordringen er vel å oppnå toppstatus hos kjedene først. Jeg betaler gjerne ekstra for oppgradering og freebies. På en helt ordinær booking tar jeg nok poeng/kredittkortrabatt/cashback selv.

    Med varer er det kanskje enklere. Det er lett å selge populære produkter på Finn. Om du ser etter gode tilbud og i tillegg makser ut cashback og poeng kan du nok skaffe deg gratis omsetning.
     
    Last edited: 20. juni 2018
    milehigh liker dette
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig jeg er utrolig gammeldags og skjønner lite av hvordan man generer inntekter og fortjenester i denne moderne tid.
    Da jeg studerte bedriftsøkonomi var det om å gjøre å kjøpe inn til lavest mulig pris og selge til høyest mulig pris. Men det var jo i forrige årtusen.

    I denne tråden virker det som TS skal generere inntekter med å kjøpe for 50 000kr og selge for 47 500kr ....

    Godt jeg snart er ferdig med omsetning i mitt lille firma snart, siden man nå går over til en ny type økonomiske modeller ...
     
    Chrisbgg, geddi, chrt and 15 others like this.
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Nye tider og nye muligheter nå, du er nok utdatert ;):). Nå lager vi gull av gråstein ;)
     
    NoLimit and Trent600 like this.
  15. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det har jeg jo kommet frem til, at jeg ikke klarer, ellers hadde jeg ikke trengt å gjøre noe slik som dette.

    Kjøpt og Salg, fra butikk til finn driver jeg allerede med. Men det er begrenset hvor stort lager jeg kan ha hjemme, og hvor fort jeg kan selge på finn uten å tape penger. Derfor har jeg tid til å drive med andre ting også.
     
  16. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper de aller færreste har opplevd det og flyselskapene har vel bare tatt det for å være dekket. Stor sjans for at de to gangene jeg har blitt spurt, så har kortet mitt vært sperret i mellomtiden da det i snitt hvert andre år er noen som begynner å bruke Mastercardet mitt på steder jeg ikke er.
     
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fleire gammaldagse her.

    Høres vel ganske lite seriøst og gjennontenkt ut, samt at eg tipper det er enkelte lover ein kjem under som reisegarantifondet etc. I tillegg er det vel eit spørsmål om kostnader knytta til marknadsføring. Kan fungere i liten skala for bekjente og andre
     
    jgroneng liker dette
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Setter pris på sarkasmen din, tok stor høyde for det ville komme endel når jeg laget en tråd som dette.
    Hadde nok skrevet den selv også :)
     
  19. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Vil ikke kalle meg mindre seriøs enn milehigh og andre på forumet her, men jeg krever ikke at folk skal være enig med meg alltid. :)
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det var nok ikke sarkastisk ment ...
    Jeg skjønner det bare ikke, dessverre!
     
    holmen and veeegard like this.

Del denne siden