Får man refusjon automatisk etter å ha kansellert?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av nick5000, 23. mars 2020.

  1. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en tur i biz til AKL med SQ i slutten av april. I det øyeblikket CPH-SIN ble kansellert sendte jeg mail til SQ i Danmark og ba om refusjon. Kom inn på Amex i forigårs.
    Mail sendt 17.03, fikk svar og refusjonsbekreftelse den 27, penger tilbake 30.3.

    Gitt situasjonen synes jeg det er ganske så bra.
     
    RoadKing liker dette
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har kansellert/rebooket reisen min som er betalt med Amex Elite. Direkte flighten min går nå vi ARN og er flyttet 3 dager frem i tid, slik at 1 uker er blitt 4dager. Tipper disse flightene heller ikke står om noen dager. Det er vel slik at jeg skal får full refund nå.
     
  3. oddsp

    oddsp Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg forstår ikke en dritt av hva SAS skriver...

    Booket Go for kona og meg til Tyskland i påsken. Nå står bare returflighten på listen over mine flights.

    Det ser ut som om hvis jeg trykker på "kanseller" nå, så får jeg ikke igjen annet enn noen skatter.

    Men hva skjedde med outbound? Flighten er på listen over kansellerte flights, så tipper de har kansellert den selv. Men får jeg da pengene tilbake automatisk? Eller?
     
  4. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Du bør ta kontakt med SAS på kundeservice. Hvis SAS har kansellert utreise og SAS ikke har rebooket denne så er det SAS som kansellerer bookingen og du skal ikke behøve gjøre det. Du skal da kunne få full refund. Jeg hadde samme situasjon (utreise kansellert), tok kontakt og ble tilbudt full refund på bookingen. Det vil ta rundt 6 uker å få det utbetalt.

    Alle flyselskapene har fordeler av å tåkelegge dette litt, da de holder mer cash i selskapet hvis folk hopper på tilbud som å rebooke til senere, voucher, cashpoints osv.
     
  5. oddsp

    oddsp Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Takk, puckno!

    Men jeg må spørre:

    "Du bør kontakte.."
    ""Du skal ikke behøve gjøre det"

    Det er her jeg ikke henger med. Greit nok at SAS har interesse av å få folk til å velge vouchers, men de kan da umulig ha interesse av å skalere opp kundesenteret til å håndtere at alle reisende må kontakte dem?

    Logisk sett har SAS automatikk i å refundere, siden manuell behandling er unødvendig kostnad. Men så blir jeg forvirret av innlegg som sier at jeg likevel "bør" kontakte dem.
     
  6. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    SAS behandler refusjoner manuellt. Mine har ikke blitt refundert enda, det er ca 3-4 uker siden de ble avbestilt. Jeg fikk opplyst av diamant.dk at de forrige fredag drev å refunderte reiser/kanselleringer fra den 9/3.. Så det kan ta tid.
     
  7. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Jo, i praksis er de er villig til å ta den kosten, for å trenere utbetalinger og for å tåkelegge det nok til at folk heller rebooker eller velger vouchers. Ved direkte spørsmål benekter de dog ikke plikten sin til å refundere, eller at det blir gjort. Så kan man like det eller ikke. Det er andre selskaper i disse dager som er langt værre.
     
  8. wheitmann

    wheitmann Medlem

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Fikk faktisk full refund av SQ selv, kansellerte resterende del av turen min i dag, og fikk kvittering etter et par timer på at det var mottatt. Så får vi se når pengene tikker tilbake igjen på Amex'en!

    Glad jeg slapp noe mer hassle med evt. reiseforsikring eller chargeback...
     
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde booket en CT tur til Dubai i april, fikk epost for et par dager siden at noen av strekningene nå var kansellert og at de ikke fant noen ertatningsreiser. Ringte i dag og fikk avbestilt hele turen. Da får jeg tilbake alle poengene, men er det ikke spnn at jeg også skal ha tilbake både skatter og avgifter samt service fee på 450 kr pr person siden det var flyselskapet som kansellerte noen av strekningene?
     
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men behandlingstiden på refusjoner hos SAS nå er 6+ uker
     
  11. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, jeg avbestilte 5/3 og har fortsatt ikke fått bekreftelse en gang. Fikk denne uken bekreftet at jeg fremdeles står i køen og har gjort det siden 5/3. Lyver de til meg da? o_O
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikke noe bekreftelse før refusjonen er behandlet og da har du pengene i løpet av en dag eller to (eller hva nå enn bokføring pleier å ta på ditt kort)
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Henviste til at de hadde opplyst at de behandlet refusjoner fra 9/3 forrige fredag. Jeg avbestilte og fikk beskjed om at jeg ville få refusjon 5/3 og har fortsatt ikke hørt noe mer etter det...
     
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og sånn har det alltid vært, selv om det såklart tar litt lenger tid nå. Det er såklart elendig at det er sånn...
     
  15. DamnStraight

    DamnStraight In ebretro we trust

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har hatt 2 veldig forskjellige opplevelser med 2 forskjellige billetter.

    Avbestilling 1:
    SAS Plus TRD-HK registrert avbestilt 6. mars.
    Fikk en mail om at ting tar tid for ca 1 uke siden....
    Ingen refusjon enda.

    Avbestilling 2:
    SAS Plus Bonus TRD-SVG
    Avbestilt 25. mars
    Fikk mail med en gang om at det skulle refunderes
    På amex kort 27. mars.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Min mor har en reise som skulle gått til Zrh på torsdag, med retur 1. Mai.

    Hele turen er borte fra appen, og flighten på torsdag er kansellert. Returen finnes fortsatt, når jeg søker opp med ref.nr.

    Kan hun nå få alt refundert? Ved å ringe SAS?
     
  17. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Det må hun nesten kinne når flyselskapet har kansellert utreisen.
     
    holmen liker dette
  18. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Merkelig at du har fått pengene for bonusbilletten. Har avbestilt 3 full fleks bestillinger fram mot juni men ikke sett snurten av penger, og det dreier seg om ganske mye for min del.
    Det er noe som skurrer når man kan få penger tilbake på bonusbillett med en gang men ikke fullpris-billetter. Virker nesten som SAS ruger her..
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det hjelper konspirasjonsteorien sin så har jeg ventet flere uker på tilbakebetaling av en bonusbooking også.
     
    vegasbaby, tombom and NoLimit like this.
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Tror det har med med at billetten til SVG er en ukomplisert innenlandsbillett der SAS allerede har fått avgiftsfritak fra myndighetene, mens for HKG-billetten må det potensielt hentes tilbake penger fra tredjeparter.
     
    tombom liker dette

Del denne siden