Følge noen inn i utlandsterminalen på OSL og gå ut igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TommyL, 20. sept 2019.

  1. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hei!

    Sikker vært tatt opp før, men kan ikke finne det. Jeg har boardingkort for innenlands, og min kone for utenlands. Kan jeg følge henne inn i utlandsterminalen, for så og gå ut igjen, og gå tilbake inn igjen i innenlandsterminalen på OSL?

    MVH

    Tommy
     
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    I værste fall må du ut også igjennom sikkerhetskontrollen igjen.
     
    TommyL liker dette
  3. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jo, men det er ingen problem, siden jeg har god tid. Så det er med andre ord mulig?
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. God snakker du med personen som sitter i «skranken» mellom inn og utland kanskje du kan avtale retur der men er ingen garanti for det.
     
    TommyL liker dette
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen kontroll når du går inn på utland, men du må ned og ut til ankomsthallen, og inn gjennom sikkerhetskontrollen igjen.

    Så ja, det er bare å gå inn, men om det er helt "lovlig" blir et annet spørsmål.
    Tviler dog på at det får noen konsekvens om du på en eller annen måte skulle bli tatt.
     
    TommyL liker dette
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har gjort dette for å gå på ankomstlounge i gullstova, mest for å sjekke om det gjekk og det var så fullt på loungen på innenland. Litt lenger tid ut, men det gjekk fint. Har også testa å gå på rødt for å forklare at eg hadde vore der uten å ha handla, og dei kunne ikkje brydd seg mindre
     
    TommyL and democomputer like this.
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Du får vel ikke handlet der med en innenriksflight uansett?
     
    TommyL liker dette
  8. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, da må man naturlig nok ha boardingpass til utland.

    Men jeg møtte en gang min far på utenlandsterminalen, hvor han ba meg ta med taxfree-varene så han "slapp å drasse med seg alt til Kina og tilbake".

    Ukritisk og fullstendig uten å tenke meg om gjorde jeg som jeg ble fortalt.

    Fortsatt usikker på om han var praktisk anlagt, eller bare veldig rutinert så han fikk kjøpt seg flere varer ved ankomst Norge igjen, totalt risikofritt.
     
    Last edited: 20. sept 2019
    DanH, ValdresBjarne, animals and 6 others like this.
  9. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, takker så mye for svar. Da kan jeg følge en usikker konemor til passkontrollen ihvertfall :)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke sikkert det er så smart å spørre, det kan godt hende at vedkommende sier nei, og da blir det vanskelig å "snike" inn så lenge den personen sitter der. Man vet aldri med usikre paragrafryttere.
    Som i mange andre tilfeller, det er lettere med tilgivelse enn tillatelse. Det er ingen åpenbar grunn til at du ikke skal kunne gjøre det så lenge det er mulig å komme seg ut uten å lage hurlumhei.
    For å si det sånn, hvis det hadde vært absolutt forbudt, så ville det nok vært boardingkort kontroll der. @TommyL , bli med kona di du, med god samvittighet.
     
    Misterix and TommyL like this.
  11. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
  12. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert bedre å gå til skranken når du skal til ditt fly og spørre: «Ehh... hvordan kommer jeg til gate B3? Jeg så det stod A der borte og så gikk jeg inn her men så er det jo ikke noe B her....»

    Spill fullstendig dum. Større sjans for at de bare slipper deg igjennom.
     
    TommyL liker dette
  13. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Mener at det var en nyhetssak for noen år siden om kunder av Norwegian som bevisst booket full-flex til utlandet, gikk i tax-free og så ned i bagasjehallen og gjennom tollen for deretter å kansellere billetten.

    Så lenge du ikke har med tax-free-varer ut, så bør ikke dette være noe problem.
     
    TommyL liker dette
  14. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gikk inn på utland og ut igjen (gjennom sikkerhetskontroll, connecting Norway fungerer ikke) forrige fredag. Ingen problemer der.
     
    Brukernavnibruk and TommyL like this.

Del denne siden