Beklager tyvlån av denne tråden, men fant ikke noen bedre i farten. Ikke 100% topic, men dette er i alle fall siste flight: DL1630 til San Antonio. Hvorfor det? Jo, dette er ca samme fly som min første flytur. Jetfly med hekkmotor vekker alltid gode minner, og nå er det lenge siden sist jeg fløy en slik: #nostalgi
Apropos hekkmotor... Min første IC var med Boeing 727 Billund - Colombo, Ceylon (Sri Lanka i dag) i 1973. Mellomlanding for drivstoff i Zagreb, masse militære rundt flyet mens vi var på bakken. Tror flyselskapet var Sterling.
Første: OSL-ACE, 1990 Siste: OSL- PMI, 2 dager siden Beste: BOO-BOO, 2009. Etter å ha jobbet en periode som planlegger og operasjonbefal ved 331 skvadronen kom endelig min tur: baksetetur med F-16. Vi tok av østover med full etterbrenner, knakk av sørover da vi passerte 400ft og fortsatte ut fjorden. Dette var 4 ship flight og vi hadde booket områdene C5, C6, C9 og C10 for dogfight. Etter cirka 40 minutter med dette, satte vi kursen sørover og fulgte Helgelandskysten i 1000ft, 4 ship formasjonsflyvningen. Da vi nærmet oss Brønnøysund gikk vi inn i landet og fløy taktisk 2 ship formasjonsflyving i 200ft opp igjen til BOO. Maks g: 7,6. Turen var en del av opplæringsprogrammet som taktisk planlegger. Noe litt annet enn LH F, men Gud så moro
Første: EVE-OSL 1977. Husker ikke så mye fra flyturen da jeg var 4 år, men synes det var spennende å se logoen på Nora-fabrikken, "de e jo de som står på røbetglasse" og trafikklys. Siste: BKK-OSL Thai C for en måned siden. For n-te gang, så ingen stor opplevelse... Beste: Tja, jeg fløy en Cessna med en kompis TRD-EVE i 1996. Han hadde flysertifikat, jeg ikke. Men det var jeg som fløy hele turen, mye av den i 300 meters høyde over Nordlandskysten. Beste rutefly: LHR-ISB 2007. Som nyansatt i et internasjonalt firma ble jeg bedt om å reise til Pakistan en uke etter at jeg startet. Etter transfer på LHR fikk jeg 1A i nesen på en BA 747 som hadde kliss nytt business-interiør, første flight. Sammen med BA-service ("no dessert before you finish your dinner, sir" levert med et blunk) og det faktum at jeg aldri hadde reist hverken business eller utenfor Europa før, ble det en uforglemmelig opplevelse. Returen var ikke så stas, da hadde jeg magetrøbbel etter et ublidt møte med pakistansk mat... Siden da har jeg flydd nok til lifetime gold med SAS, så er blitt litt mer kravstor og blasert.
Når fløy du sist på Flight Number 1 ? https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_number https://www.nomadicnotes.com/flight-1
Artig å sjå at mange flyselskap har lange, gjerne interkontinentale, ruter som sin rute nummer 1, men SK001 er ruta frå Luleå til Stockholm. Ikkje heilt den same schwungen, men samstundes nesten litt søtt
Forøvrig kunne kan jo f.eks. sette sammen en RTW noe slikt, uten at det blir en billig affære... BA1 LHR-JFK AA1 JFK-LAX NZ1 LAX-AKL QF1 SYD-SIN QF1 SIN-LHR
Fyrste: Widerøe FDE - OSL ECO Siste: KLM AMS - BGO ECO Beste: Cathay MNL - HKG BIZ Turen med Cathay er for øvrig min einaste eg har hatt i Business.
Første: Widerøe Dash 7 frå Førde til Bergen på slutten av 80-talet Første IC: Continental OSL- EWR i 2012, på veg til Las Vegas på jobbreise Første C: Heimreise frå EWR i 2018. Hadde opprinnelig booka SK EWR-OSL og fått gjennom bud på oppgradering til business, men så fekk flyet tekniske problem og vi blei booka om til United via LHR. Gammal 757 og ikkje spesielt god opplevelse. Første F: CPH - SIN med SQ i mars i år. Siste: CPH - BGO i mars i år Beste: CPH-SIN i SQ F, fantastisk opplevelse. TG F BKK-CDG kunne ikkje måle seg