Førstegangs bonusjeger trenger kjappe tips

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Daniell, 21. nov 2019.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,033
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg klarte faktisk og utnytte en Ct som jeg brukte til booking for 165K poeng ved og få penger for det.
    Amex Premium 3mnd gratis,ble belastet 1mndsavgift feil,klagde til amex og fikk 2 mnds avgifter tilbake :)
     
  2. altejoha

    altejoha Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Hei og velkommen til IF!

    Jeg ble fullstendig bitt av basillen og begynte å samle poeng så sent som i mars 2018. Så langt har det resultert i ca. 350 000 poeng og turer i business (C) til hhv. Rio de Janeiro (TAP/LH) i år og Singapore/Bali (SQ) kommende sommer for meg og madamen.

    For å klare det leste jeg for det første forumet her fra perm til perm. @Are @RoadKing @Upsaker @holmen @jgroneng og de gutta der har skrevet veldig mye bra som jeg lærte mye av, søk gjerne opp postene deres!
    Det kan fremstå som en uoverkommelig mengde informasjon, men bruk litt tid på det, Roma ble ikke bygget på en dag!


    1. KREDITTKORT

    Nøkkelen her er å flytte eksisterende forbruk fra debit til kredit, og for guds skyld ikke øke forbruket isolert sett. Betal også hele regningen til forfall! Dette er 100% alfa omega! Hvis ikke kan du like gjerne betale for reisen kontant.

    Når vi så har etablert det:

    - Shell MasterCard var en no brainer da jeg startet siden man da fikk 15 EB pr. 100kr (gjennom Trumf) og kunne bruke det i appen Payr til betaling av regninger til faste husholdningskostnader.
    Payr gir dessverre ikke poeng lenger og vekslingsraten for Trumf har siden blitt devaluert til 13,5 EB pr 100kr. Likevel er dette fremdeles et fint kort å ha i stallen siden det er gratis og de aller, aller fleste steder tar MasterCard.

    Selv har jeg byttet ut Shell MC med DNB sitt SAGA MasterCard som gir 15 EB pr. 100kr, men dette koster 99kr/mnd og stiller en del krav til din personlige økonomi.

    - American Express SAS er etter min mening et absolutt must pga. Companion Ticket (CT) som gir deg halv pris på bonusreiser, eller alternativt at to personer kan reise for prisen av én. Dette kommer ekstremt godt med i jakten på reiser i de øvre klasser.

    Som du kanskje vet tilbyr AMEX tre forskjellige kort.
    Basic er gratis, Premium koster 1000kr, mens Elite koster 4000kr i året og gir hhv. 10, 15 og 20 EB pr. 100kr respektivt.
    Basic er etter min mening "verdiløst" siden det kun gir 10EB pr. 100kr og gir en CT som bare kan brukes med SAS på reiser i Europa.
    Det er en kjensgjerning at å bruke EB på short haul (i praksis reiser innad i Europa) er bortkastet. Med mindre du har en voldsom overflod av poeng vel å merke. Den største valutaen for bonusjakten får du ved å reise long haul (langt) på billetter som er dyre i kroner og øre, typisk C og F.

    Jeg mener derfor at AMEX Premium er det beste valget fordi det er moderat priset og gir en relativt høy opptjening i dagens marked. CT'en kan dessuten brukes over hele verden og med alle 28 flyselskaper i Star Alliance.

    AMEX Elite gir enda flere fordeler, men er svindyrt og ikke verdt penga etter min mening.
    Du må omsette for hele 60 000kr mer bare for å gå i null på de 3000kr det koster ekstra.

    Vær imidlertid klar over at langt fra alle steder tar AMEX-kort. Stort sett er det kun hoteller, restauranter, flyselskaper o.l i tillegg til NorgesGruppen som tar det. Dette kan gjøre det litt utfordrende å omsette for de nødvendige 150 000kr pr. år som trengs for å oppnå en CT.

    - Widerøe-kortet fra Monobank hadde en ellevill kampanje tidligere i år som ga 20 000 poeng. Dette melket jeg ved å kjøpe en pose på Kiwi hver måned i 6 mnd, men sa det opp rett etter kampanjeperioden. Hiv deg gjerne på om en lignende kampanje kommer på nytt. Opptjeningen ellers er for øvrig på beskjedne 10kr pr. 100kr.

    - SAS MasterCard Premium kan også nevnes. Dette gir 15 EB pr. 100kr, men koster 1500kr i året. Rosinen i pølsa er at du ved å samle 200 000 EB pr. kalenderår kan fly SAS Business for prisen av SAS Go. NB! Dette gjelder kun for poengreiser og ikke om du betaler med cash!
    Selv så sa jeg opp dette kortet, selv om jeg nådde det øverste nivået, fordi jeg ikke samlet nok poeng årlig til å både fly business med CT og benytte meg av poengrabatten som dette kortet gir.

    En del kredittkort gir dessuten gjerne en velkomstbonus som kan komme veldig godt med! Typisk et sted mellom 3 000 og 20 000 poeng.


    2. TRUMF og ViaTrumf

    Kort forklart kan Trumf-poeng veksles inn i EB, enten til en engangsrate på 10 EB pr. Trumf-poeng, eller ved å sette opp et fast trekk hver gang Trumf-saldoen når et visst beløp. Da til 13,5 EB pr. Trumf-poeng.

    Trumf tjener du opp i alle NorgesGruppens dagligvarebutikker + Esso's bensinstasjoner.
    Det er dog ikke snakk om all verdens opptjening. Om du handler matvarer for 100 000kr i året (noe de færreste gjør) får du 1000 Trumf-poeng, som igjen gir maksimalt 13 500 EB. Videre tilkommer 10 - 20 000 EB fra kredittkort dersom du dobbeldipper (drar det fysiske Trumf-kortet først, for deretter å dra kredittkort med opptjening)

    KIWI har riktignok fast Trumf-bonus på 15% for frukt og grønt, her kan det være litt å hente og Esso gir 0,4 Trumf-poeng pr. liter, som også monner litt på et år.
    Det er imidlertid ikke dagligvarehandel og bensin som gjør deg rik på poeng.
    Den virkelig store gullgruven er nemlig ViaTrumf! (www.viatrumf.no)
    Her får du en betydelig kickback i form av Trumf-poeng på helt ordinære nettbutikker innen alt fra klær, interiør, velvære, dyrefôr, blomster og ikke minst overnatting.
    Selv har jeg tjent grovt på Hotels.com, Expedia og CareofCarl.


    3. UTLEGG
    Et skikkelig stalltips både for ViaTrumf og kredittkort er å legge ut for familie, venner og kolleger. Legg ut for alt du makter! Ta alltid regninga på restuarant, legg ut for fly, hotell osv. Har du en venn som skal ha ny TV, møbler eller hvitevarer? Vær skamløs, spør om å få legge ut!
    Har du i tillegg anledning til å ta utlegg på jobben med privat kort er dette helt uovertruffent både for omsetning og opptjening!

    #julebord :cool:



    4. DIVERSE KAMPANJER

    Støtt og stadig er det ulike aktører som tilbyr kampanjer som gir til dels svært god poengopptjening. Fjordkraft, AVIS/Hertz, Dagens Næringsliv, Aftenposten osv har jevnlige kampanjer på mellom 5 og 10 000 EB-poeng.
    Følg med her inne og hopp gjerne på disse om du uansett trenger/ønsker tjenesten de tilbyr.

    Husk igjen for all del å booke for venner og kjente!
    På denne måten har undertegnede også tjent voldsomme mengder poeng!


    5. FASTE TILBUD

    SAS har en rekke samarbeidspartnere som tilbyr faste poengtilbud i en mengde kategorier. Oversikt over disse finner du til en hver tid her: https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/

    Bruk hodet og hopp på tilbudene du uansett har behov for.

    Nok et stalltips er SUMO Restaurant som gir vanvittige 250 EB pr 100kr.
    Jeg drar alltid med venner og kolleger dit om jeg er i nærheten!


    6. FLY!

    Det er ikke til å stikke under stol at å fly mye og/eller langt, og/eller på dyre billetter naturligvis er det som gir den klart største opptjeningen. Dette er en helt annen ball game som gjerne er forbeholdt de som flyr i jobbsammenheng eller er entusiaster.
    Jeg forstod det slik at du ikke befinner deg i disse kategoriene.

    Håper dette var matnyttig, happy (bonus) hunting!

    (EDIT, jeg tar som du ser ikke høyde for status i denne posten, kun billigst mulig opptjening av ekstrapoeng. Dersom du også etterstreber gull/diamant endrer det gjerne valg og verdi av kredittkort)
     
    Last edited: 09. des 2019
  3. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter dette, god oversikt! Vil bare legge til et poeng: Man må vurdere om man vil ha Amex når man vet man ikke vil få nok poeng til å utnytte en CT. Da er Shell Mastercard bedre, som er gratis. En CT har jo null verdi hvis man ikke har nok poeng til å bruke den på en reise før den går ut på dato!:)
     
    Xflipper and altejoha like this.
  4. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man lander på Shell MC, kan man gjerne også komplettere med et Trumf Visa. Dette gir eksakt samme opptjening som Shell MC hos Norgesgruppen, men man slipper i "spise" av Shell MC sin limit på 500,- per måned og 2.500,- per år når man handler hos dem. Dermed kan man "spare" Shellkortet til de større innkjøpene. En annen fordel jeg setter pris på er at jeg slipper å fikle med blått kort i kassa, og sparer sikkert 2-3 sekunder hver gang. Husk bare at Trumf Visa er ubrukelig utenfor Norgesgruppen, da det alle andre steder kun gir halv opptjening.

    Hvis man velger å droppe Amex kan man jo gjerne skaffe SAS MC Premium til 1.495,- per år når man har bikket 200.000 EB siste 12 måneder. Da flyr man Business til Go-pris, men kun hos SAS. Det vil si at 2 Business-billetter til USA eller Asia koster 120.000 poeng, mens de ville kostet 100.000 med CT. Ikke et hav av forskjell vil jeg påstå, og kan være en farbar vei om man er usikker på å oppnå CT.
     
  5. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Sweet! Tusen takk. Hadde lenge tenkt at det ville være interessant å se andres EB budsjetter. Har et tilsvarende spreadsheet, men er relativ ny, så er ikke så fryktelig spennende ennå
     
  6. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Kul gjennomgang. Takk! Har du oversikt over hvor stor en andel av poengene dine som har kommet fra ulike poster?
     
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    IF hall of fame! @lMartin fix? :)
     
    Sunnfjordingen, Finnks and Grooo like this.
  8. Daniell

    Daniell Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk for alle svar. Dette var meget lærerikt!
    Har spesielt fått øynene opp for viatrumf! Det var jo mye bedre enn jeg trodde. Skal definitivt lese meg enda mer opp her selv om disse svarene var helt perfekt for meg nå.
    Eneste jeg lurer litt på er følgende:

    Shell MC/Amex Premium og Sas MC premium: I forhold til betaling på nett og da f.eks via Viatrumf. Det er dette som gir dobbelt poeng? At det genererer poeng via kortet OG viatrumf? Får jeg poeng hvis jeg betaler med en av kortene på nettsider som ikke er Viatrumf? Og at du drar trumfkortet der det kan dras og betaler med kredittkortet gir dobbelt poenginntjening?

    Mvh
    Daniel
     
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Som noen er innom så kjøper man i praksis poeng med Viatrumf, og man kan tenke at de kronene kunne vært betalt ut til bankkonto og brukt som hard valuta. Samtidig vet jeg at jeg neppe hadde brukt så mye tid på å finne butikker som støtter Viatrumf om det ikke lå poeng i potten, så jeg hadde neppe sett så mye til de pengene uansett... ;)
     
  10. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Du får alltid poeng fra kortet ditt uansett hvilken hjemmeside du bruker. Viatrumf gir bare ekstra poeng "on top of" de vanlige kredittkortpoeng
     

Del denne siden