Hei og velkommen til IF!
Jeg ble fullstendig bitt av basillen og begynte å samle poeng så sent som i mars 2017. Så langt har det resultert i ca. 350 000 poeng og turer i business til hhv. Rio de Janeiro (TAP/Lufthansa) i år og Singapore/Bali (Singapore Airlines) kommende sommer for meg og madamen.
For å klare det leste jeg for det første forumet her fra perm til perm.
@Are @RoadKing @Upsaker @holmen @jgroneng og de gutta der har skrevet veldig mye bra som jeg lærte mye av, søk gjerne opp postene deres!
Det kan fremstå som en uoverkommelig mengde informasjon, men bruk litt tid på det, Roma ble ikke bygget på en dag!
1. KREDITTKORT
Nøkkelen her er å flytte
eksisterende forbruk fra debit til kredit, og for guds skyld ikke øke forbruket isolert sett. Betal også
hele regningen til forfall! Dette er 100% alfa omega! Hvis ikke kan du like gjerne betale for reisen kontant.
Når vi så har etablert det:
-
Shell MasterCard var en no brainer da jeg startet siden man da fikk 15 EB pr. 100kr (gjennom Trumf) og kunne bruke det i appen Payr til betaling av regninger til faste husholdningskostnader.
Payr gir dessverre ikke poeng lenger og vekslingsraten for Trumf har siden blitt devaluert til 13,5 EB pr 100kr. Likevel er dette fremdeles et fint kort å ha i stallen siden det er
gratis og de aller, aller fleste steder tar MasterCard.
Selv har jeg byttet ut Shell MC med DNB sitt
SAGA MasterCard som gir 15 EB pr. 100kr, men dette koster 99kr/mnd og stiller en del krav til din personlige økonomi.
-
American Express SAS er etter min mening et must pga. Companion Ticket (CT) som gir deg halv pris på bonusreiser, eller alternativt at to personer kan reise for prisen av én. Dette kommer
ekstremt godt med i jakten på reiser i de øvre klasser.
Som du kanskje vet tilbyr AMEX tre forskjellige kort.
Basic er gratis, Premium koster 1000kr, mens Elite koster 4000kr i året og gir hhv. 10, 15 og 20 EB pr. 100kr respektivt.
Basic er etter min mening "verdiløst" siden det kun gir 10EB pr. 100kr og gir en CT som bare kan brukes med SAS på reiser i Europa.
Det er en kjensgjerning at å bruke EB på short haul (i praksis reiser innad i Europa) er bortkastet. Med mindre du har en voldsom overflod av poeng vel å merke. Den største valutaen for bonusjakten får du ved å reise langt (long haul) på billetter som er dyre i kroner og øre.
Jeg mener derfor at
AMEX Premium det beste valget fordi det er moderat priset og gir en relativt høy opptjening i dagens marked. CT'en kan dessuten brukes over hele verden og med alle 28 flyselskaper i Star Alliance.
AMEX Elite gir enda flere fordeler, men er svindyrt og ikke verdt penga etter min mening.
Du må omsette for hele 60 000kr mer bare for å gå i null på de 3000kr det koster ekstra.
Vær imidlertid klar over at langt fra alle steder tar AMEX-kort. Stort sett er det kun hoteller, restauranter, flyselskaper osv i tillegg til NorgesGruppen sine butikker som tar det. Dette kan gjøre det litt utfordrende å omsette for de nødvendige 150 000kr pr. år som trengs for å oppnå en CT.
-
Widerøe-kortet fra Monobank hadde en ellevill kampanje tidligere i år som ga 20 000 poeng. Dette melket jeg ved å kjøpe en pose på Kiwi hver måned i 6 mnd, men sa det opp rett etter kampanjeperioden. Hiv deg gjerne på om en lignende kampanje kommer på nytt. Opptjeningen ellers er på beskjedne 10kr pr. 100kr.
-
SAS MasterCard Premium kan også nevnes. Dette gir 15 EB pr. 100kr, men koster 1500kr i året. Rosinen i pølsa er at du ved å samle 200 000 EB pr. kalenderår kan fly SAS Business for prisen av SAS Go. NB! Dette gjelder kun for
poengreiser og ikke om du betaler med cash!
Selv så sa jeg opp dette kortet, selv om jeg nådde det øverste nivået, siden jeg ikke samlet nok poeng årlig til å både fly business med CT og benytte meg av poengrabatten som dette kortet gir.
En del kredittkort gir gjerne også en
velkomstbonus som absolutt kommer godt med!
2. TRUMF og ViaTrumf
Kort forklart kan Trumf-poeng veksles inn i EB, enten til en engangsrate på 10 EB pr. Trumf-poeng, eller ved å sette opp et fast trekk hver gang Trumf-saldoen når et visst beløp. Da til 13,5 EB pr. Trumf-poeng.
Trumf tjener du opp i alle NorgesGruppens dagligvarebutikker + Esso's bensinstasjoner.
Det er dog ikke snakk om all verdens opptjening. Om du handler matvarer for 100 000kr i året (noe de færreste gjør) får du 1000 Trumf-poeng, som igjen gir maksimalt 13 500 EB.
Videre tilkommer 10 - 20 000 EB fra kredittkort dersom du dobbeldipper (drar det fysiske Trumf-kortet først, for deretter å dra kredittkort med opptjening)
KIWI har riktignok fast Trumf-bonus på 15% for frukt og grønt, her kan det være litt å hente og Esso gir 0,4 Trumf-poeng pr. liter, som også monner litt på et år.
Det er imidlertid ikke dagligvarehandel og bensin som gjør deg rik på poeng.
Den virkelig store gullgruven er nemlig
ViaTrumf! (www.viatrumf.no)
Her får du en betydelig kickback i form av Trumf-poeng på helt ordinære nettbutikker innen alt fra klær, interiør, velvære, dyrefôr, blomster og ikke minst overnatting.
Selv har jeg tjent grovt på Hotels.com, Expedia og CareofCarl.
Et stalltips både for ViaTrumf og kredittkort er å legge ut for familie, venner og kolleger. Legg ut for alt du makter! Ta alltid regninga på restuarant osv.
Får du i tillegg lov til å ta utlegg på jobb med privat kort er dette helt uovertruffent for både omsetning og opptjening!
#julebord
3. DIVERSE KAMPANJER
Støtt og stadig er det ulike aktører som tilbyr kampanjer som gir til dels svært god poengopptjening. Fjordkraft, AVIS/Hertz, Dagens Næringsliv, Aftenposten osv har jevnlige kampanjer på mellom 5 og 10 000 EB-poeng.
Følg med her inne og hopp gjerne på disse om du uansett trenger/ønsker tjenesten de tilbyr.
Husk igjen for all del å booke for venner og kjente!
På denne måten har undertegnede også tjent voldsomme mengder poeng!
4. FASTE TILBUD
SAS har en rekke samarbeidspartnere som tilbyr faste poengtilbud i en mengde kategorier. Oversikt over disse finner du til en hver tid her:
https://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/
Bruk hodet og hopp på tilbudene du uansett har behov for.
Nok et stalltips er SUMO Restaurant som gir vanvittige 250 EB pr 100kr.
Jeg drar alltid med venner og kolleger dit om jeg er i nærheten!
5. FLY!
Det er ikke til å stikke under stol at å fly mye og/eller langt, og/eller på dyre billetter naturligvis er det som gir den klart største opptjeningen. Dette er en helt annen ball game som gjerne er forbeholdt de som flyr i jobbsammenheng eller er entusiaster.
Jeg forstod det slik at du ikke befinner deg i disse kategoriene.
Håper dette var matnyttig, happy (bonus) hunting!
(EDIT, jeg tar som du ser ikke høyde for status i denne posten, kun billigst mulig opptjening av ekstrapoeng. Dersom du også etterstreber gull/diamant endrer det gjerne valg og verdi av kredittkort)Vis alt...